"Uruzgan vreet aan kracht van leger", concreter bezuiningsnieuws

Gestart door Mourning, 05/06/2007 | 17:27 uur

marc66

Waarom zeuren de bonden over terugtrekken? Is dat omdat zij weten geld krijgen wij toch niet? De bonden weten meer?

Het lijkt mij dat wanneer je voor een goede zaak bezig bent en ik mag aannemen dat Urusgan een goede zaak is je als bond dan voor meer geld gaat. Het feit dat de bonden spreken over terugtrekken geeft mij te kennen dat het geld gewoon echt op is en dat, wanneer Nederland haar militairen uit Afghanistan haalt er wederom een hele forse bezuiniging gaat plaatsvinden.

Laat de minister de bezem eens goed door Defensie halen. Kijk een goed de kantoren rond, waarom beschikt Defensie over tig afdelingen die zicht bezig houden met ICT, waarom beschikt Defensie over tig scholen waar wiskunde wiskunde is, elektriciteitsleer electriciteitsleer, schieten schieten etc is? Binnen Defensie bestaan er zoveel overlappingen die heel eenvoudig samen kunnen gaan! Paars worden dus, scheelt klauwen vol met geld!

Nu is het snijden, hakken, afstoten wat de klok slaat en that hurts!  :'(

Mourning

Ja, en wie helpt er maar al te graag mee dat bord recht voor zijn kop te houden? En wie ging er mee akkoord Defensie een giga-cigaar uit eigen doos voor te houden bij de formatie?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

andré herc

Citaat van: Mourning op 14/07/2007 | 19:47 uur
... en bedenk daarbij dat het budget al jaren struktureel te laag is. Investeren my ass. Kapitaalvernietiging, versplintering, etc. Binnenkort zijn onze manouevre elementen dermate klein en beperkte van omvang dat de logistieke keten die deze moet ondersteun daarmee vergeleken een kolos is.

Investeren door eerst nog verder te slopen aan wat al een kleine krijgsmacht is. Ik vel mijn oordeel wel degelijk. Een DIKKE, ZWARE, VETGEDRUKT ONVOLDOENDE. En de Defensiekrant? Come on! Dat IS Defensie. Die gaan de Minister echt niet in wat voor vorm dan ook afvallen. Als morgen 90% van de Krijgsmacht wordt afgeschaft zouden ze het nog verdedigen en opmooien.

Maar, best hoor Nederland, blijf maar meer en meer geven aan OSW en minder en minder aan Defensie... we komen er vanzelf wel achter. Cynisch genoeg is dat nog het enige beetje hele verkeerde soort van optimisme wat ik nog heb mbt Defensie.

Miskleun van een Minister. Perfekt voor Wouter natuurlijk. Apart dat deze Minister van Defensie zich niet veel harder afzet tegen OSW, zoals de Minister daar (Koender, PvdA) dat wel tegenover Defensie doet. OSW wil ergens hulp verlenen? Ok, charter met het eigen geld maar een private vlucht. OSW wil in Uruzgan wat doen? Best, stuur maar eigen mensen en huur maar contractors in om die te beschermen. Zij willen niet helpen met het delen van kosten. Fine. Waarom zou Defensie OSW dan ook maar in WELKE mate dan ook helpen cq assisteren. Breng dergelijke zaken maar eens in het voetlicht. Benieuwd hoe snel Koenders komt piepen.

Regards,

Mourning  8)


Ik vind het een schande dat een minister van defensie moet gaan bedelen om geld bij Woutertje Bos[kabouter] .
Dus wie is de boosdoener als hij zijn knip dicht houd  >:(
Dat tewijl men nu ook nog defensie in Afrika wil inzetten.
Wie heeft er nu een bordje voor zijn kop.
DE KABOUTER ;)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

KapiteinRob

Het verhaal van Mourning scheelt mij weer een hoop typewerk..... ;)

Mourning

... en bedenk daarbij dat het budget al jaren struktureel te laag is. Investeren my ass. Kapitaalvernietiging, versplintering, etc. Binnenkort zijn onze manouevre elementen dermate klein en beperkte van omvang dat de logistieke keten die deze moet ondersteun daarmee vergeleken een kolos is.

Investeren door eerst nog verder te slopen aan wat al een kleine krijgsmacht is. Ik vel mijn oordeel wel degelijk. Een DIKKE, ZWARE, VETGEDRUKT ONVOLDOENDE. En de Defensiekrant? Come on! Dat IS Defensie. Die gaan de Minister echt niet in wat voor vorm dan ook afvallen. Als morgen 90% van de Krijgsmacht wordt afgeschaft zouden ze het nog verdedigen en opmooien.

Maar, best hoor Nederland, blijf maar meer en meer geven aan OSW en minder en minder aan Defensie... we komen er vanzelf wel achter. Cynisch genoeg is dat nog het enige beetje hele verkeerde soort van optimisme wat ik nog heb mbt Defensie.

Miskleun van een Minister. Perfekt voor Wouter natuurlijk. Apart dat deze Minister van Defensie zich niet veel harder afzet tegen OSW, zoals de Minister daar (Koender, PvdA) dat wel tegenover Defensie doet. OSW wil ergens hulp verlenen? Ok, charter met het eigen geld maar een private vlucht. OSW wil in Uruzgan wat doen? Best, stuur maar eigen mensen en huur maar contractors in om die te beschermen. Zij willen niet helpen met het delen van kosten. Fine. Waarom zou Defensie OSW dan ook maar in WELKE mate dan ook helpen cq assisteren. Breng dergelijke zaken maar eens in het voetlicht. Benieuwd hoe snel Koenders komt piepen.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mikemans

dat herschikken doet deze minister door spiksplinter nieuw materieel, dat tegen een hoge prijs is aangeschaft door onze vorrige minister, te verkopen voor minder dan de helft van de nieuw prijs. Als je dan meerekend dat dat spiksplinternieuwe materiaal is aangeschaft door weer ander materiaal te verkopen tegen spotprijzen kun je toch echt wel een conclusie trekken.

Kapitaalvernietigen noemen we dat. Waar we eerst materiaal hadden ter waarde van grofweg anderhalve miljard hebben we dat in twee domme verkoopslagen twee maal achtereen meer dan gehalveerd. Dan blijft er dus nog een krappe kwart over.

Daarbij kan opgemerkt worden dat de verkoopopbrengsten die gehaald worden telkens gedeeld moeten worden met ontwikkelingssamenwerking. Dus hebben we na 8 jaar nog een achtse over van de economische waarde waarmee we begonnen zijn.

Wat nog schrijnender is, de verkopen gaan altijd gepaard met voorwaarden die nog meer geld uit het defensiebudget opslokken zonder meegerekend te worden. Denk maar aan overdrachts onderhoud/modernisering en onderwijs. De verkoop van de Orions bijvoorbeeld heeft netto geld gekost i.p.v. opgebracht.

andré herc

Citaat van: Kapitein Rob op 14/07/2007 | 04:07 uur
Citaat van: andré herc op 12/07/2007 | 23:18 uur
eerder oordeel ik niet over dhr Middelkoop wie weet zitten er nog meer verrassingen bij???.

Ik oordeel wel eerder; ik vind het qua capaciteiten een lapswans van een minister...... En ik zit niet op verrassingen van deze minister te
wachten; de laatste was al weer erg genoeg!



Hij gaat  voor een deel de nodige investeringen doen in materieel volgens de defensie krant, daarom ging hij zijn begroting herschikken.
En een andere deel was voor personeel,dus ik wacht af met mijn oordeel over de minister.
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

KapiteinRob

Citaat van: andré herc op 12/07/2007 | 23:18 uur
eerder oordeel ik niet over dhr Middelkoop wie weet zitten er nog meer verrassingen bij???.

Ik oordeel wel eerder; ik vind het qua capaciteiten een lapswans van een minister...... En ik zit niet op verrassingen van deze minister te wachten; de laatste was al weer erg genoeg!

KapiteinRob

Citaat van: Mourning op 13/07/2007 | 15:18 uur
Waarom reageer je twee maal op hetzelde bericht?  ???

Omdat mensen twee oren en twee ogen hebben? Slip of the keyboard, hou het daar maar op.... ;)


Mourning

Waarom reageer je twee maal op hetzelde bericht?  ???
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: Offenbach op 12/07/2007 | 09:10 uur
Een aantal heli's kunnen dat verlies aan Airpower niet goedmaken.

Citaat van: Mourning op 12/07/2007 | 10:25 uur
De fabel, want dat is het, dat de KM de enige is die zeer zware klappen heeft gehad begint een beetje vervelend te worden.

Nog maar een keertje; ik roep niet dat alleen de KM zwaar getroffen is de afgelopen jaren. Ik stel dat de KLu er n.m.m. in enige mate voor gecompenseerd is door het substantieel uitbreiden van de helikopter- en transportcapaciteit. Het begint vervelend te worden dat men net doet alsof ik vind dat alleen de KM de afgelopen tijden de sigaar is geweest.....

andré herc

Citaat van: Kapitein Rob op 12/07/2007 | 12:23 uur
Citaat van: Mourning op 12/07/2007 | 10:25 uur
De fabel, want dat is het, dat de KM de enige is die zeer zware klappen heeft gehad begint een beetje vervelend te worden.

Dat hoor je mij ook niet zeggen; ik stel alleen dat de KLu in ieder geval nog wel het e.e.a. er voor terug heeft gekregen. Dat het ook daar niet één op één gelijk loopt, is evident. Maar ik mag toch stellen dat het verlies aan "airpower" met de komst van Cougars, Apaches, Chinooks, (K)DC-10's en Herculessen enigzins gecompenseerd is?

En ook weer gehoord op de open dag van Volkel ,het gerucht dat er nog twee Herculessen aangeschaft gaan worden.
Dus dan worden het er zes vroeg ik ,klopt kreeg ik als antwoord.  ???? ;)
We zullen zien de derde dinsdag in sept ,eerder oordeel ik niet over dhr Middelkoop wie weet zitten er nog meer verrassingen bij???.

André
I
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ton de Zwart

Citaat van: Offenbach op 12/07/2007 | 13:34 uur
Of trouwens, voeg gelijk beide krijgsmachten maar samen, we hebben onderhand toch dezelfde 'allure'... :'(

Dat is misschien op het eerste gezicht een aardig idee, maar in de praktijk is het niet uitvoerbaar.  We hebben het er hier al vaker over gehad trouwens. De nationale belangen lopen altijd uiteen.  Het gaat niet alleen om gemeenschappelijke balangen. Wat zouden de Belgen (parlement) er b.v. van vinden als dat gemeenschappelijke leger werd ingezet om de Antillen te heroveren op Venezuela?  Wat zou onze tweede kamer er van zeggen als dat Belgisch Nederlandse leger ingezet zou worden om Belgen te bevrijden in Ruanda of Congo die daar gegijzeld zijn?

Dat is net zoiets als met de oorlog om de Falklandeilanden. Nederland haalde hals over kop zijn 1e Amfibische gevechtsgroep terug uit de gezamenlijke 3e commandobrigade omdat die brigade ingescheept werd om de Falklands te bevrijden.  Zelfs de helemaal geïntregeerde Nederlandse uitwisselings(onder)officieren werden als de raphazen terug gehaald.

Nee, nationale politiek gaat als puntje bij paaltje komt altijd voor en afspraken over nauwe samenwerking worden aan de nationale laars gelapt als dat niet goed uitkomt.

Daarom geloof ik ook eigenlijk helemaal niet in de NAVO.  Het is maar goed dat die alliantie nooit echt op de proef gesteld is.....

Offenbach

Ik denk dat het tijd wordt om onze luchtmacht te intergreren met die van België.
Laat de Belgen dan het Luchttransport regelen (verhuis alle toestellen van Ehv naar Melsbroek) en verdeel de belgische F-16's over Leeuwarden en Volkel.

Of trouwens, voeg gelijk beide krijgsmachten maar samen, we hebben onderhand toch dezelfde 'allure'... :'(