Reactie ODB op het onderhandelingsresultaat Arbeidsvoorwaarden 2007 2009

Gestart door Poema, 28/06/2007 | 20:12 uur

Rene62

Helemaal gelijk in. Militairen zijn niet te vergelijken met burger. Iedereen heeft zijn taken en verantwoordelijkheden. Hiervoor worden ze apart beloond en dit is niet voor niks. Een voorbeeld een burger mag niet naar een oorlogsgebied worden gestuurd en laat dat nu net het werkgebied van de militair zijn. En dan zou je toch gelijk moeten belonen ?
Ook de kinderachtige opmerking over "Vergoeding overwerk LKOL/KLTZ schalen 11 en 12" Ik bijna niet geloven dat het hoofdbestuur van de ODB dit besloten heeft en zo naar buiten brengt. Wat amateuritisch en een serieuze vakbond onwaardig ! Verder staan er wel positieve opmerkingen in maar deze kan je in algemene lijn vergelijken met de reacties van de andere bonden. Alleen de toon zetting is wat anders.

Rene62

Citaat

Ik vind het nergens op slaan. Na een aantal jaar nauw samengewerkt te hebben met burgercollega's heb ik verder niets aan te merken op hun inzet en kunnen, maar ik vind het werkelijk van de zotte militairen en burgers te gaan vergelijken. Een militair moet om de zoveel jaar een andere functie aanvaarden (of tegenwoordig zoeken, anders is er een gerede kans op straat te komen staan), een militair moet accepteren (MAW) om als slaaf ingezet te worden, kortom, ik kan legio verschillen aandragen en bovendien hangen een aantal van die verschillen altijd boven je hoofd. Any minute kan je aangezegd worden 's nachts de wacht te moeten lopen, tot overwerk worden verplicht, tig maanden met uitzending te worden gesturud etc. etc. En kom niet met de dooddoener dat daar een toelage tegenover staat, want ik vraag me af welke burger zou accepteren dat hij 6 maanden op een schip in een 4-6 persoonshut wordt gezet voor ca. 1000 euro per maand zonder al die zogenaamde welfarezaken.

Citaat van: Kap Rene op 28/06/2007 | 20:12 uur
Vergoeding overwerk LKOL/KLTZ schalen 11 en 12

ODB. Deden ze dat dan al? Nu de party's ook als werk opgevoerd kunnen worden, vindt er dus een dubbele verrijking plaats in de top. Dit moet dus voor iedereen gelden.

Ik vind dit een bijzonder kinderachtige opmerking, een vakbond onwaardig.

Overall kan ik een heel eind meegaan in de reactie van de ODB, maar ik verwonder me wel over de milde, begripvolle toonzetting in het begin van de reactie, waarna er m.i. een reactie volgt die daar verder niet mee in lijn zit.

Enforcer


KapiteinRob

Citaat van: Kap Rene op 28/06/2007 | 20:12 uur
Inkomensmaatregel burgerambtenaren is een goede zaak (hun gemiddelde inkomen ligt lager dan dat van de militair en wordt hierdoor gelijkgetrokken)

Ik vind het nergens op slaan. Na een aantal jaar nauw samengewerkt te hebben met burgercollega's heb ik verder niets aan te merken op hun inzet en kunnen, maar ik vind het werkelijk van de zotte militairen en burgers te gaan vergelijken. Een militair moet om de zoveel jaar een andere functie aanvaarden (of tegenwoordig zoeken, anders is er een gerede kans op straat te komen staan), een militair moet accepteren (MAW) om als slaaf ingezet te worden, kortom, ik kan legio verschillen aandragen en bovendien hangen een aantal van die verschillen altijd boven je hoofd. Any minute kan je aangezegd worden 's nachts de wacht te moeten lopen, tot overwerk worden verplicht, tig maanden met uitzending te worden gesturud etc. etc. En kom niet met de dooddoener dat daar een toelage tegenover staat, want ik vraag me af welke burger zou accepteren dat hij 6 maanden op een schip in een 4-6 persoonshut wordt gezet voor ca. 1000 euro per maand zonder al die zogenaamde welfarezaken.

Citaat van: Kap Rene op 28/06/2007 | 20:12 uur
Vergoeding overwerk LKOL/KLTZ schalen 11 en 12

ODB. Deden ze dat dan al? Nu de party's ook als werk opgevoerd kunnen worden, vindt er dus een dubbele verrijking plaats in de top. Dit moet dus voor iedereen gelden.

Ik vind dit een bijzonder kinderachtige opmerking, een vakbond onwaardig.

Overall kan ik een heel eind meegaan in de reactie van de ODB, maar ik verwonder me wel over de milde, begripvolle toonzetting in het begin van de reactie, waarna er m.i. een reactie volgt die daar verder niet mee in lijn zit.

Poema

Reactie ODB op het onderhandelingsresultaat Arbeidsvoorwaarden 2007 2009

Den Helder 29 juni '07


Het hoofdbestuur van de ODB heeft een aantal dagen vergaderd om een standpunt te bepalen m.b.t. het onderhandelingsresultaat defensie. Op het eerste gezicht ziet het onderhandelingsresultaat er goed uit. Maar over een aantal zaken hebben wij als ODB een aantal kritische opmerkingen. Maar het zou flauw zijn, omdat de ODB niet meedoet aan de onderhandelingstafel, alles meteen de grond in te boren. Maar u kunt en mag van ons verwachten dat wij een kritisch commentaar geven op het resultaat.

1. Looptijd

Wij maken bezwaar tegen de looptijd van twee jaar van de CAO. Wij zijn van mening dat een looptijd van 2 jaar niet overzichtelijk is. De Nederlandse economie is sterk afhankelijk van im- en export; dat is dus een onzekere factor.

2. Inkomensontwikkeling

Wij als ODB vinden dat hier terrein verloren is en op sommige plaatsen terrein behouden is ten koste van:
a) 2,05% ietsje te weinig omdat de inflatie dit jaar hoger zal zijn en minder dan de inflatiecorrectie van de rijksambtenaren (had hetzelfde moeten zijn!)
b) 2% (2009) dat is weer minder dan wat de markt laat aanzien (ook hier weer ietsje inleveren)
c) goed einde jaar structureel naar 3,5% maar weer een half procentje minder dan de rijksambtenaren

Eenmalige uitkeringen: hier moeten de onderhandelaars toch eens vanaf, want dit zijn uitruil middelen in een later stadium. Gewoon vastzetten, en niet het ene jaar wel en het andere jaar niet.

Inkomensmaatregel burgerambtenaren is een goede zaak (hun gemiddelde inkomen ligt lager dan dat van de militair en wordt hierdoor gelijkgetrokken)

Bezoldiging reservisten: daarmee kunnen wij ons goed vinden.

3. FPS

Blijft een lapmiddel waarmee de Defensie organisatie geen ervaring heeft. Maar laten we nu eens eerlijk zijn nu dat kan. Momenteel loopt het personeelsbeleid al stuk op de onkunde van de personeelsdienst. Een recent voorbeeld is dat de bemanning van de Amstel het vertrouwen in de personeelsdienst heeft opzegt.

Momenteel slaagt Defensie er niet in om een (goed) beoordelingssysteem te laten werken. De persoonlijke opleidingsplannen kunnen bijvoorbeeld niet in het Peoplesoft worden verwerkt. Een andere kritische vraag: krijgt elk personeelslid het functioneringsgesprek en niet te vergeten het introductiegesprek waar het recht op heeft?

Als ODB gaan wij van dit punt een apart actiepunt maken. Wij gaan onze leden actief steun m.b.t. het FPS. Hierop komen wij nog uitgebreid terug.


VEB in Pensioengrondslag

Hierin komen wij nog steeds verschillen tussen de groepen tegen.

Levensfasebewust Personeelsbeleid

Mooie volzinnen, veel woorden en absoluut geen daden. Maar wel een klein kantekeningetje onder externe mobiliteit, dat de militair door een intensief uitzendverleden niet meer gemotiveerd is.

Werving en behoud

Goed, ook dit gaat ons petje te boven. Wat in godsnaam heeft de gemiddelde zandhaas nou te maken met het werven en behoud bij Defensie? Defensie moet dat uit andere middelen doen en niet van gelden uit de arbeidsvoorwaarden. Leuk dat een bindingspremie wordt verhoogd; blijkt maar weer eens hoe slecht het met het personeelsbeleid bij Defensie is. Uit amateuristische overwegingen gaat men weer eens met een worteltje wapperen; nu maar kijken wie wil bijten?
De Dibel wordt verlaagd naar 0.4%. Ah, nu weet ik wat men aan het doen is: verschuiven van geld (kwam trouwens toch niet aan bij de juiste persoon). Maar dit was toch al voor het personeel? Of heb ik het mis? Gewoon verdelen over andere potjes en net doen of je dat met veel tromgeroffel binnen hebt gehaald (een sigaar uit eigen doos dus).

Buitenland

Tot nu toe ontbreekt het aan gegevens. Vanuit de werkvloer heeft ons het volgende bereikt:
o         USA, Canada, UK – 40% overgangstermijn voor zittend personeel (leuk als je die kant opgaat; u bent gewaarschuwd!).
o         Antillen tussen 100 euro tot 700 euro erbij; dit is een goed punt (slechts een enkel kanttekeningetje en dat is dat het zittende personeel al twee jaar op een houtje bijt).
Onderwijskosten is ook een goed punt wat de onderhandelaars van de andere bonden binnen hebben gehaald.

Welfare voorzieningen

De ODB vindt het een goede zaak dat uitgezonden militairen faciliteiten ter beschikking worden gesteld en waarvoor de medewerkers (uitgezonden militairen) een bijdrage moeten betalen. Per 1 januari 2008 wordt dat een vast bedrag. Drie keer gelezen en toch vindt de ODB dit een slecht punt. Uitgezonden militairen krijgen welfaren door Defensie en die moeten gewoon gratis zijn. Weer een minpuntje!

Harmonisatie

Goed punt als de hoogste toelageberekening in stand wordt gehouden; er staat namelijk niks.
(Wij hebben hier nare ervaringen mee, u ook?)

Verlof

Levensloop regeling: goed punt, maar de ODB denkt niet dat veel mensen hiervan gebruik gaan maken.


Visie op tijd en geld

Niet doen mannen! Uitruil is slecht want de baas bepaalt wanneer jij vrij mag nemen. En als u ons niet gelooft, gaat u dan eens praten met een ober/kok in de burgermaatschappij. De horeca werkt daar al tien jaar met tijd voor tijd systeem. Men is daar werkelijk negatief over. Bergen met vrije tijd, maar opnemen: ho maar! Afkoop bij vertrek? Vergeet het maar: je bent je inspanningen gewoon kwijt.

Flexibilisering arbeidsduur

Als ODB hadden wij even een dejavu het is toch een en al maxflex, eerst zien dan geloven.

Kosten geannuleerde vakantie tijdens verroosteren

Gewoon goed.

TOD

Blij te horen dat Defensie zich inzet voor een realistische roosterplanning. Tien jaar geleden wilden wij hier wel aan gezien de onvrede op de werkvloer. Moet Defensie ook dit maar eens waarmaken.

1 juli 2008 definitieve afspraken: laat de ODB nu altijd al gedacht hebben dat daar al afspraken over waren gemaakt? U toch ook? Want voor zover de ODB weet is de TOD al jaren in gebruik bij Defensie. Nou ja nog even verder met inventariseren (blijft ambtenarij)

Omzetten kleding en uitrusting van eigendom naar volledig bruikleen

Een goede zaak.

Afschaffen 190 dagen norm Bedrijfshulpverlening

Goed punt.

Vergoeding overwerk LKOL/KLTZ schalen 11 en 12

ODB. Deden ze dat dan al? Nu de party's ook als werk opgevoerd kunnen worden, vindt er dus een dubbele verrijking plaats in de top. Dit moet dus voor iedereen gelden.



Reis en verplaatsingskosten

Vergoeding dubbele woonlasten: een goede zaak. Emolumenten: ach ja niets mee verloren. Kilometervergoeding: goed, maar het is voor de ODB geheel onduidelijk wat nu een moeilijk bereikbare plaats is. Graag een lijstje en een beschrijving daarvan, want als dat niet vast staat dan zien wij ook hier weer enorme problemen in het verschiet.

Bovenwettelijke sociale zekerheid en sociaal beleidskader

Goed.

Ziektekosten

Leuk dat deze regeling drie jaar duurt dan kunnen wij het geld daarna inzetten voor de AVW 2010. De regeling is ietsje te mager gelet op de civiele markt, maar het is goed dat er nu wat compensatie verkregen is.

Oudbouw

Is die er dan? De ODB heeft vanuit verschillende bronnen binnen Defensie vernomen dat op veel plaatsen de bouw en renovatie van gebouwen tot stilstand is gekomen. Slechte zaak dat er anno 2007 nog met de pet moet worden rondgegaan over de legering van militair personeel; schande!

Vakbondscontributie

De ODB vindt het geen goede zaak dat vakbonden embedded bij Defensie op dit moment hun werk verrichten; men wordt meer en meer afhankelijk van structuren binnen Defensie.
De ODB heeft voor u uitgerekend, dat als u 10 euro contributie afdraagt dit 0.92 eurocent scheelt.

In de slotbepaling hopen alle partijen dat ze zich aan de afspraken zullen gaan houden. Tja, ook u kent hier de feiten.

Slotsom

De ODB vindt dit een tam akkoord waarbij vele vaagtekens zijn blijven staan. Het is een salarisverhoging, maar is dat ook wat u mocht/kon verwachten?

Wij denken van niet. Alle onduidelijkheden, gestapeld op de enorme chaos op administratief vlak, kunnen alleen nog meer vragen, onduidelijkheid en dus onvrede opwekken. Misschien een opmaat om nog meer personeel te dumpen?

De Hoofdbestuur van de ODB

bron http://www.odefb.info