Defensie zwalkt door de ring

Gestart door -Peter-, 02/07/2007 | 17:23 uur

Demian

Jah wat wil je als je veel eist maar weinig geeft?
Defensie is niks zonder al die miljarden en er vliegen in dit prachtige land honderdenmiljarden rond..
het is er wel..
Het gaat toch goed met de economie?
Als defensie veel geld krijgt staan ze sterk in hun benen het zal dus naar mijn mening aan het budget liggen.

Demian.

Mikemans

De politiek moet bepalen of en in hoeverre er defensie nodig is. Dit doet zij aan de hand van het draagvlak onder de bevolking. Geen draagvlak = geen politieke steun = einde oefening.

Als defensie medewerkers op de bres gaan voor het behoud van defensie is eigenlijk raar. De ambitie moet van de politiek komen.

Schijnbaar hebben we geen krijgsmacht nodig. Alleen een massaal aanvragen van ontslag of een paar flinke aanslagen zullen het punt maken denk ik. En zelfs dan zal het gebroken geweertje zegevieren. Immers als we toch geen leger hebben wil niemand ons aanvallen en komt er nooit meer oorlog.

Tanker

Gooi het dan onder het mom van een werkonderbreking, dan mag het weer wel.
Dat zie ik "de blauwe vrienden" ook altijd doen, geel hesje aan, raar petje op, fluitje in de mond en gaan.  :D

Het word eens tijd dat jullie je stem laten horen, ze nemen al jaren een loopje met de loyaliteit van militairen.

Ik ben vorig jaar de dienst uit gegaan, mis mijn maten en Leopard nog steeds wel.
Ben blij dat ik deze bezuinigingsronde niet meer hoef mee te maken evenals de frustratie door een gebrek aan reserveonderdelen.
Werk nu in het bedrijfsleven, daar staan ze wel open voor een goede CAO, loonsverhoging van 11% over een periode van 3 jaar, 13e maand en bij goed functioneren een 14e. 36-urige werkweek en maar 4 dagen werken.

Daar kan defensie niet tegenop, met alle respect...


Koppen bij elkaar en laat je stem horen !!! 

Ros

#5
Dat weet ik ook. Aan de andere kant is het zo dat het Haagsche er gewoon vanuit gaat dat dit ook nooit zal gebeuren en neemt dus maar alle vrijheid om te doen en te laten wat ze willen. Om de boel plat te gooien voor een paar knaken meer of om een of andere voorziening los te peuteren gaat mij ook te ver. Om vanaf de zijlijn machteloos toe te kijken hoe de Krijgsmacht wordt gestript is een andere zaak. Het is nu zaak om als een front de Minister en regering duidelijk te maken dat er nu zaken staan te gebeuren die echt niet door de beugel kunnen. Alleen de dreiging die uitgaat van een mogelijke staking of werkonderbrekingen en de gezichtsverlies die de politiek zal lijden zal denk ik al het nodige effect hebben.

Mikemans

kom ros, je weet dat defensie b.v. niet op slot kan. Staken is simpelweg verboden. Het sterkt mij dat in ieder geval de officierenbonden een sterk kritisch geluid laten horen v.w.b. het beleid in het algemeen en de onzinigge 'haagse quickstep' projecten in het bijzonder. Als je eigen top nu al laat horen dat de burgers er een puinhoop van maken dan moet je toch wel eens een keer gaan luisteren.

Ros

Het zal mij benieuwen of er iets "hards" uit de buidel van de militaire vakbonden zal komen. Het zou verstandig zijn als de genoemde bonden eens bij de "echte" bonden in de leer gaan om met deze situaties om te gaan.

Een weekje Defensie BV op slot doen kan soms tot wonderen leiden, maar dat zal de bonden en personeel wel te ver gaan. De slachtofferrol en makke schaap mentaliteit is al gewoon goed geworden als je het mij vraagt................

Nu zal ik wel weer te rood zijn  :angel:

Mourning

Idd. Nu kijken of ze het dit maal wel HEEL hard gaan spelen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

-Peter-

Er moet dringend geld bij. Maar dat krijgt Defensie niet. De zoektocht naar 2 miljard euro levert uiteindelijk het beeld op van een aangeslagen bokser in de ring. Hij staat nog, maar slagkracht ontbreekt. Zo reageert de Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV – met 30.000 leden de grootste vakbond voor defensiepersoneel – op de hoofdlijnennotitie van 2 juli 2007.

Defensie stoot opnieuw belangrijke wapensystemen af. Jachtvliegtuigen, gevechtstanks en houwitsers gaan weer in groten getale over het hek. Ook de Koninklijke Marechaussee moet het – ondanks de personeelstekorten bij de grensbewaking op Schiphol – dit keer met minder mensen (70) gaan doen. Al met al verliest de krijgsmacht weer een groot deel van de slagkracht.
Daarnaast wordt er ook weer hevig gesprokkeld in ondersteunende diensten, zoals onder meer automatisering, financieel en materieel beheer en catering. De Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV weet uit ervaring dat die projecten niet leiden tot betere dienstverlening, zeker niet voor het personeel dat van de diensten gebruik moet maken. Ook niet voor het dienstverlenende personeel trouwens.
Daartegenover staan wat vage voornemens. Meer inlichtingen, verbetering bij de Apaches, meer netwerken voor de operationele internationale samenwerking, meer civiel-militaire samenwerking en meer structuur in de informatievoorziening (Speer). Is dat verbetering van de slagkracht? Nauwelijks.

Ook nu weer lees je veel mooie woorden over het personeel. Maar alles blijft vaag. Het blijft daarom onduidelijk of het schrappen van naar verwachting zo'n 1000 functies zal gaan leiden tot gedwongen ontslagen. Die overigens in de ogen van de Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV onaanvaardbaar zijn en blijven.
Defensie krijgt er 500 miljoen bij. Dat geld moet trouwens nog wel even uit eigen zak opgehoest worden. En dan blijft er dus nog een 'gat' dat met de subtiele kaasschaaf gedicht moet worden.
Waar het om gaat: er moet dringend geld bij. En dan geld dat Defensie niet eerst uit eigen zak moet halen. Het is volgens de Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV belachelijk dat er geen geld bijkomt.
Van Defensie wordt veel geëist. Een operatie in Afghanistan van minimaal 2 jaar met ruim 1400 mensen draai je niet op een slof en een oude voetbalschoen. De Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV heeft al eerder geëist dat er minimaal 400 miljoen euro bij moet als Nederland deze missie wil verlengen vanaf augustus 2008.
Aan het takenpakket van Defensie hangt in het Nederland van 2007 een prijskaartje. En daarop moet een hoger bedrag staan dan de 7,5 miljard die er nu op staat.
De uitverkoop heeft nu wel lang genoeg geduurd.
Volgens de Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV sluit de hoofdlijnennotitie absoluut niet aan bij het probleem om iets te doen aan de financiële tekorten.
Er moet gewoon geld bij.

[bron: www.vbmnov.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...