"vliegbasis Leeuwarden binnen 5 jaar dicht"

Gestart door bhfh, 05/07/2007 | 23:04 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 18/11/2010 | 14:49 uur
Citaat van: jurrienvisser op 18/11/2010 | 11:23 uur
Helaas... ik ben het met je eens! (ik zou het graag anders zien)... maar Idd Brabant heeft ook voldoende uitwijk basis voor de Klu

Buiten alle andere problemen, je wilt zomaar dat je bases niet allebij vlak bij elkaar zijn, dat kan betekenen dat ze in het geval van een incident in hetzelfde effectgebied zitten. Dat wil je voorkomen, dus afstand er tussen. Tussen Volkel en Leeuwarden is die afstand er wel.

Dat weet jij en dat weet ik... maar de politiek?

De afstand (over de weg) Volkel - Woensdecht = 110 kilometer (Volkel - Leeuwarden = 215km)

Enforcer

Citaat van: dudge op 18/11/2010 | 14:49 uur
Citaat van: jurrienvisser op 18/11/2010 | 11:23 uur
Helaas... ik ben het met je eens! (ik zou het graag anders zien)... maar Idd Brabant heeft ook voldoende uitwijk basis voor de Klu

Buiten alle andere problemen, je wilt zomaar dat je bases niet allebij vlak bij elkaar zijn, dat kan betekenen dat ze in het geval van een incident in hetzelfde effectgebied zitten. Dat wil je voorkomen, dus afstand er tussen. Tussen Volkel en Leeuwarden is die afstand er wel.

Volkel - Woensdrecht is ongeveer 100km. Lijkt mij genoeg. Als er een atoombom op NL valt zijn we allemaal weg, dus dan maakt het allemaal niks meer uit.

Enforcer

Citaat van: IPA op 18/11/2010 | 11:58 uur
Dan kom ik weer terug op mijn vraag, kunnen de activiteiten van Woensdrecht niet worden overgeplaatst?

Naast wat JV aangeeft is het ook nog zo dat LCW geen onderdeel is van de KLu, maar van DMO. Waarom zou DMO gaan investeren in de KLu terwijl het voor DMO alleen geld kost? Daarnaast heeft DMO al een enorm tekort aan geld. Bovendien is men nu de 3 locaties bij elkaar aan het voegen op Woensdrecht, dus dat zou een flinke kapitaal vernietiging zijn om nu ergens anders weer wat op te bouwen. Overigens ook volledig onzinning, omdat er dan alsnog op 2 velden gevlogen zou worden en Woensdrecht daar buiten staat.

De poort van Leeuwarden is binnen 5 jaar echt wel dicht, tenzij er langer doorgevlogen gaat worden met F16's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA op 18/11/2010 | 11:58 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 18/11/2010 | 11:07 uur
Wel strategisch ja, alle toestellen op 1 basis concentreren zelfs een kind weet dat dat fout is. Oke ik heb de hersens van een kleuter van 5 en ik zou onze toestellen minimaal verdelen over 3 vliegvelden omdat je namelijk nooit weet wat er kan gebeuren.


Als de Belgen het kunnen, als de Noren het kunnen...

Daarnaast is er op de andere vliegvelden toch niet de juiste infrastructuur en voorraden aanwezig? En even snel de vliegtuigen en alles wat daarbij hoort overplaatsen zie ik in bepaalde onverwachte scenario's niet gebeuren. Twee is gewoon een minimum.

Dan kom ik weer terug op mijn vraag, kunnen de activiteiten van Woensdrecht niet worden overgeplaatst?

Woesdrecht heeft de ambitie om in combinatie met diverse bedrijven om "maintenance Valley" te worden voor de Europese F35's...

Ik kan me niet voorstellen dat ze de reeds gedane investeringen teniet willen gaan doen.

Daarnaast zou links Leeuwarden een rolberoerte krijgen.... (immers een behoorlijke verhoging in F35 aktiviteiten)

IPA NG

Citaat van: Oorlogsvis op 18/11/2010 | 11:07 uur
Wel strategisch ja, alle toestellen op 1 basis concentreren zelfs een kind weet dat dat fout is. Oke ik heb de hersens van een kleuter van 5 en ik zou onze toestellen minimaal verdelen over 3 vliegvelden omdat je namelijk nooit weet wat er kan gebeuren.


Als de Belgen het kunnen, als de Noren het kunnen...

Daarnaast is er op de andere vliegvelden toch niet de juiste infrastructuur en voorraden aanwezig? En even snel de vliegtuigen en alles wat daarbij hoort overplaatsen zie ik in bepaalde onverwachte scenario's niet gebeuren. Twee is gewoon een minimum.

Dan kom ik weer terug op mijn vraag, kunnen de activiteiten van Woensdrecht niet worden overgeplaatst?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Enforcer op 18/11/2010 | 11:14 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 18/11/2010 | 11:07 uur
Wel strategisch ja, alle toestellen op 1 basis concentreren zelfs een kind weet dat dat fout is. Oke ik heb de hersens van een kleuter van 5 en ik zou onze toestellen minimaal verdelen over 3 vliegvelden omdat je namelijk nooit weet wat er kan gebeuren.


Jij hebt wel geld zat, neem ik aan?!

Als je alles concentreert op Volkel nemen de kosten af. Daarnaast zijn er voldoende uitwijkvelden. De tijd dat defensie voldoende mensen aan het werk kon houden is nu echt definitief voorbij. Met een afname van gevechtsvliegtuigen is het niet rendabel meer om ze te verdelen over meerdere bases.

Met de beperkte hoeveelheid vliegtuigen is er helemaal geen strategische verdeling. Die 5 dagen die we in mei 1940 uithielden zullen lang zijn ten opzichte van nu. Dat is dus niet echt aan de orde van de dag. De zeer beperkte aanwezigheid en steeds meer afnemende hoeveelheid centen is op dit moment de grootste vijand die niet voor de deur staat, maar die op alle niveau's al is geïnfiltreerd.

Helaas... ik ben het met je eens! (ik zou het graag anders zien)... maar Idd Brabant heeft ook voldoende uitwijk basis voor de Klu

Enforcer

Citaat van: Oorlogsvis op 18/11/2010 | 11:07 uur
Wel strategisch ja, alle toestellen op 1 basis concentreren zelfs een kind weet dat dat fout is. Oke ik heb de hersens van een kleuter van 5 en ik zou onze toestellen minimaal verdelen over 3 vliegvelden omdat je namelijk nooit weet wat er kan gebeuren.


Jij hebt wel geld zat, neem ik aan?!

Als je alles concentreert op Volkel nemen de kosten af. Daarnaast zijn er voldoende uitwijkvelden. De tijd dat defensie voldoende mensen aan het werk kon houden is nu echt definitief voorbij. Met een afname van gevechtsvliegtuigen is het niet rendabel meer om ze te verdelen over meerdere bases.

Met de beperkte hoeveelheid vliegtuigen is er helemaal geen strategische verdeling. Die 5 dagen die we in mei 1940 uithielden zullen lang zijn ten opzichte van nu. Dat is dus niet echt aan de orde van de dag. De zeer beperkte aanwezigheid en steeds meer afnemende hoeveelheid centen is op dit moment de grootste vijand die niet voor de deur staat, maar die op alle niveau's al is geïnfiltreerd.

Oorlogsvis

Wel strategisch ja, alle toestellen op 1 basis concentreren zelfs een kind weet dat dat fout is. Oke ik heb de hersens van een kleuter van 5 en ik zou onze toestellen minimaal verdelen over 3 vliegvelden omdat je namelijk nooit weet wat er kan gebeuren.

Enforcer

Den Helder is KM en DHC. Naar het DHC gedeelte zouden nog wel wat mensen kunnen gaan. Een ander deel zal een andere functie moeten gaan zoeken als men loklaa wil blijven of men zal richting Volkel moeten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Sta er niet raar van te kijken als VLBL in 2020 een woonwijk van Leewarden is.

Het aantal fighters wat de F16 gaat opvolgen (welk type dan ook) kan gestationeerd worden op 1 basis (als ik me niet vergis kan Volkel 60 kisten herbergen)

Strategisch niet slim... maar ik heb het idee dat stratego (in veiligheids- en defensie politiek) niet het sterkste Haagse spel is.

onderofficier

Den Helder    (KM)
Havelte         (KL)
Assen           (KL)
Lauwersmeer (KL)    deze heeft alleen een vaste staf < 75 personen
Burum           (KL)   


zijn buiten Vliegbasis Leeuwarden de militaire complexen die redelijk noordelijk liggen 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Enforcer

Citaat van: Nikehercules op 18/11/2010 | 00:59 uur
En daarbij, het zal ze in Den Haag niet eens verkeerd uitkomen als ze een gedeelte van dit personeel op die manier kunnen lozen.

Klopt, maar met moet wel afstoten, want de kaasschaaf is inmiddels te bot geworden en de kaas te dun.

Elzenga

Citaat van: Lex op 18/11/2010 | 00:52 uur
Citaat van: Elzenga op 18/11/2010 | 00:44 uur
En blijf ook denken aan de werkgelegenheid...niet onbelangrijk in deze tijd...Zitten er nog andere militaire bases en installaties in de regio daar?
Wat versta je onder regio? Het is een rekbaar begrip.  8)
Friesland en Groningen..zoiets? stukje zuidelijke provinciën erbij..

Nikehercules

En daarbij, het zal ze in Den Haag niet eens verkeerd uitkomen als ze een gedeelte van dit personeel op die manier kunnen lozen.

Lex

Burum, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.