"vliegbasis Leeuwarden binnen 5 jaar dicht"

Gestart door bhfh, 05/07/2007 | 23:04 uur

KapiteinRob

Citaat van: agentdreutel op 06/02/2011 | 19:17 uur
Er zijn heel veel redenen om MVKK open te houden, 

Ik (h)erken hetgeen je stelt, maar uiteindelijk hebben we het zometeen v.w.b. defensie over een vliegveld voor maximaal 12 helikopters. Ik vraag me af of een dergelijk aantal een apart vliegveld rechtvaardigt. Je geeft m.i. zeker valide argumenten, maar of ze langs de financiele meetlat gelegd hard genoeg zijn om een vliegveld open te houden?

Citaat van: agentdreutel op 06/02/2011 | 19:17 uur
Het is niet alleen de beste uitvalsbasis voor de SAR

Hoe lang zou de exra vliegtijd zijn vanaf Leeuwarden naar zee in vergelijking tot MVKK? Leeuwarden ligt hemelsbreed ongeveer 20 minuten verder vliegen als SAR benodigd is ten zuidwesten van MVKK. In andere richtingen wordt het verschil minder. Daarentegen ligt Leeuwarden net zo goed richting het noorden en beter t.o.v. de meeste Waddeneilanden. Alles heeft zijn "prijs"; gaat ook op voor de SAR.

Citaat van: agentdreutel op 06/02/2011 | 19:17 uur
Elke andere basis leidt tot langere transittijden en dat is duur en nutteloos.

Mee eens; het beroerde is dat dit voor defensie geen issue is. Want de transportvloot die LMB moet vervoeren door de lucht staat ook in GIRY, niet in het midden of oosten van het land. Soesterberg was ook dichterbij..... Er is (topic-onderwerp) steeds de geruchtenmachine over de sluiting van Leeuwarden terwijl Volkel toch echt verder landinwaarts ligt en o.m. meer geluidhinder produceert dan Leeuwarden.

Citaat van: agentdreutel op 06/02/2011 | 19:17 uur
Bovendien zal de civiele offshorehelikoptervloot ook vertrekken en dat zal voor Den Helder en omgeving wederom een economische aderlating zijn

Was in Twenthe ook geen issue voor defensie om daarom maar een vliegveld open te houden.

Citaat van: agentdreutel op 06/02/2011 | 19:17 uur
Vergeet niet dat De Kooy een van de drukste vliegvelden zijn in Nederland

Dus geeft vertrek van het DHC-smaldeeltje wat ruimte.

Citaat van: Elzenga op 06/02/2011 | 19:17 uur
Zeker als je tot een meer maritieme oriëntatie van je krijgsmacht wilt overgaan.

Dat willen o.m. jij en ik, maar die logische orientatie zie ik helaas nog niet geschieden op Het Plein en Het Binnenhof......

Lex

Citaat van: agentdreutel op 06/02/2011 | 19:17 uur
Er zijn heel veel redenen om MVKK open te houden, ook al zou het de thuisbasis zijn van 12 NFH's. Het is niet alleen de beste uitvalsbasis voor de SAR, maar ook de beste oefenomgeving voor maritiem vliegen. Elke andere basis leidt tot langere transittijden en dat is duur en nutteloos. Bovendien zit Gilze al aan de limieten v.w.b. geluidsruimte en moet al standaard worden uitgeweken naar Deelen.
Mee eens.
Citaat van: agentdreutel op 06/02/2011 | 19:17 uur
Bovendien zal de civiele offshorehelikoptervloot ook vertrekken en dat zal voor Den Helder en omgeving wederom een economische aderlating zijn.
Ik ben benieuwd waar je dat vandaan haalt. Er is zeer recentelijk aanzienlijk veel pecunia gestoken in een nieuwe hangaar op het civiele gedeelte.
Daarnaast levert het civiel medegebruik van MVKK het Rijk ook geld op.

Elzenga

Citaat van: agentdreutel op 06/02/2011 | 19:17 uur
Er zijn heel veel redenen om MVKK open te houden, ook al zou het de thuisbasis zijn van 12 NFH's. Het is niet alleen de beste uitvalsbasis voor de SAR, maar ook de beste oefenomgeving voor maritiem vliegen. Elke andere basis leidt tot langere transittijden en dat is duur en nutteloos. Bovendien zit Gilze al aan de limieten v.w.b. geluidsruimte en moet al standaard worden uitgeweken naar Deelen. Bovendien zal de civiele offshorehelikoptervloot ook vertrekken en dat zal voor Den Helder en omgeving wederom een economische aderlating zijn. Vergeet niet dat De Kooy een van de drukste vliegvelden zijn in Nederland. Daarmee vergeleken zijn Leeuwarden en Volkel oases van rust. De Kooy sluiten zou een enorm domme beslissing zijn.
Zeker als je tot een meer maritieme oriëntatie van je krijgsmacht wilt overgaan...welk belang en noodzaak ook Robert Kaplan zoals elders vermeld weer even fijntjes heeft onderschreven...

agentdreutel

Citaat van: Kapitein Rob op 06/02/2011 | 16:22 uur
Citaat van: bassie1024 op 06/02/2011 | 10:02 uur
Ik hoop absoluut niet op de sluiting van Leeuwarden en ook niet op die van De Kooij.

Ik ben de mening toegedaan, sinds we geen MLD meer hebben en er na de uitfasering van de Lynx hooguit 12 NH-90's zijn die vanaf MVKK opereren, het van de zotte is om MVKK open te houden. We zitten nu eenmaal in een fase dat we enorm veel geld in moeten leveren als defensie en dan is MVKK operationeel houden voor dit aantal helikopters iets waar je vraagtekens bij kan zetten. Zolang Leeuwarden open blijft, kun je een paar kisten wel daar kwijt. En als ook Leeuwarden dicht zou gaan, kun je ergens op de Nieuwe Haven nog wel een parkeerplekje voor 2-3 SAR-kisten kwijt. Dan gaat de bups maar naar GIRY, waar het (groot) onderhoud toch al plaats gaat vinden als ik het goed begrepen heb.
Er zijn heel veel redenen om MVKK open te houden, ook al zou het de thuisbasis zijn van 12 NFH's. Het is niet alleen de beste uitvalsbasis voor de SAR, maar ook de beste oefenomgeving voor maritiem vliegen. Elke andere basis leidt tot langere transittijden en dat is duur en nutteloos. Bovendien zit Gilze al aan de limieten v.w.b. geluidsruimte en moet al standaard worden uitgeweken naar Deelen. Bovendien zal de civiele offshorehelikoptervloot ook vertrekken en dat zal voor Den Helder en omgeving wederom een economische aderlating zijn. Vergeet niet dat De Kooy een van de drukste vliegvelden zijn in Nederland. Daarmee vergeleken zijn Leeuwarden en Volkel oases van rust. De Kooy sluiten zou een enorm domme beslissing zijn.

KapiteinRob

Citaat van: bassie1024 op 06/02/2011 | 10:02 uur
Ik hoop absoluut niet op de sluiting van Leeuwarden en ook niet op die van De Kooij.

Ik ben de mening toegedaan, sinds we geen MLD meer hebben en er na de uitfasering van de Lynx hooguit 12 NH-90's zijn die vanaf MVKK opereren, het van de zotte is om MVKK open te houden. We zitten nu eenmaal in een fase dat we enorm veel geld in moeten leveren als defensie en dan is MVKK operationeel houden voor dit aantal helikopters iets waar je vraagtekens bij kan zetten. Zolang Leeuwarden open blijft, kun je een paar kisten wel daar kwijt. En als ook Leeuwarden dicht zou gaan, kun je ergens op de Nieuwe Haven nog wel een parkeerplekje voor 2-3 SAR-kisten kwijt. Dan gaat de bups maar naar GIRY, waar het (groot) onderhoud toch al plaats gaat vinden als ik het goed begrepen heb.

onderofficier

Citaat van: bassie1024 op 06/02/2011 | 10:02 uur
Dat lees je dan absoluut verkeerd! Mijn excuses als het zo is overgekomen.
Ik hoop absoluut niet op de sluiting van Leeuwarden en ook niet op die van De Kooij.


Het is wel netjes van je maar je excuses is wat overdreven   
Je verduidelijking was al voldoende geweest.   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

bassie1024

#88
Citaat van: onderofficier op 06/02/2011 | 09:14 uur
Zo te lezen hoop je dus dat Leeuwarden dicht gaat en De Kooij open blijven   maar op Leeuwarden werken ook mensen die ook hopen dat Leeuwarden niet dicht gaat omdat zij net als ons dingen hebben zoals huur/hypotheek en andere kosten

Dat lees je dan absoluut verkeerd! Mijn excuses als het zo is overgekomen.
Ik hoop absoluut niet op de sluiting van Leeuwarden en ook niet op die van De Kooij.

onderofficier

Citaat van: bassie1024 op 06/02/2011 | 00:20 uur
Kwam op het net ook al de volgende geruchten tegen:

- Leeuwarden wordt niet gesloten maar De Kooij. Detachement van drie NH-90's komt op Leeuwarden, de rest op Gilze-Rijen.
- EMVO wordt afgestoten. Voor de initiële opleiding van nieuwe vliegers zal men gaan samenwerken met andere landen.

De geruchtenmachine draait dus op volle toeren....  :neutral:
Maar hopen dat het bij de geruchten blijft.

Iemand zal wel gelijk krijgen
Maar dat er bezuinigd gaat worden en dat het banen gaat kosten.

Zo te lezen hoop je dus dat Leeuwarden dicht gaat en De Kooij open blijven   maar op Leeuwarden werken ook mensen die ook hopen dat Leeuwarden niet dicht gaat omdat zij net als ons dingen hebben zoals huur/hypotheek en andere kosten

Ik hoop dat men strijdvaardig bljft tegen de bezuinigsplannen ook al wordt jouw* kazerne, basis o.i.d.  niet gesloten of jouw* baan niet geschrapt
Want ook voor jou* zal het gevolgen hebben, want het houd niet op met het sluiten, men wil ook op andere dingen bezuinigen, denk maar aan de toeslagen en (weer) geen loonsverhoging.

*jouw = alle militairen / burgermedewerkers


Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Citaat van: bassie1024 op 06/02/2011 | 00:20 uur
Kwam op het net ook al de volgende geruchten tegen:
- Leeuwarden wordt niet gesloten maar De Kooij. Detachement van drie NH-90's komt op Leeuwarden, de rest op Gilze-Rijen.
Volgens mij stond in dat gerucht dat de drie SAR kisten (NH-90) naar L'warden gaan en de rest van de NH-90's naar GIRY.  :P


bassie1024

Kwam op het net ook al de volgende geruchten tegen:

- Leeuwarden wordt niet gesloten maar De Kooij. Detachement van drie NH-90's komt op Leeuwarden, de rest op Gilze-Rijen.
- EMVO wordt afgestoten. Voor de initiële opleiding van nieuwe vliegers zal men gaan samenwerken met andere landen.

De geruchtenmachine draait dus op volle toeren....  :neutral:
Maar hopen dat het bij de geruchten blijft.

Nikehercules

#84
Citaat van: Kapitein Rob op 05/02/2011 | 15:31 uur
Citaat van: Burgemeester Crone in de Leeuwarder Courant op 05/02/2011 | 15:12 uur
Jachtbommenwerpers (F-16 en in de toekomst mogelijk de F-35) zijn domweg te belangrijk voor de landsverdediging.

Burgermeester Crone is niet met de Haagsche tijd meegegaan. De landsverdediging heeft allang geen prioriteit meer. Volgende maand weer een hoofdstuk in het afbraakepos van de Nederlandse defensie. Nu wel even opletten, meneer Crone!

Buiten het feit dat de F-16's als 1 van de weinigen nog wel aan directe landsverdediging doen snap ik verder de redenering totaal niet.
Niemand heeft het hier over het afstoten van het totale bestand aan jabo's, de redenering doet vermoeden dat de beste man voor het gemak  is vergeten dat zich in het zuiden des lands nog een F-16 basis bevind.

En als we het dan toch over de verdediging van het bondgenootschappelijk grondgebied hebben, op de laatst genoemde basis staan vermoedelijk niet alleen jagers voor de luchtverdediging op QRA...

KapiteinRob

Citaat van: Burgemeester Crone in de Leeuwarder Courant op 05/02/2011 | 15:12 uur
Jachtbommenwerpers (F-16 en in de toekomst mogelijk de F-35) zijn domweg te belangrijk voor de landsverdediging.

Burgermeester Crone is niet met de Haagsche tijd meegegaan. De landsverdediging heeft allang geen prioriteit meer. Volgende maand weer een hoofdstuk in het afbraakepos van de Nederlandse defensie. Nu wel even opletten, meneer Crone!

onderofficier

Er kan een slotje op deze topic    de burgemeester van Leeuwarden heeft in zijn glazen bol gekeken en gesproken.........  :devil:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Crone: vliegbasis blijft wel open

Gepubliceerd op 05 februari 2011, 13:40
Laatst bijgewerkt op 05 februari 2011, 14:12

LEEUWARDEN - De luchtmachtbasis in Leeuwarden zal niet ten prooi vallen aan bezuiniging op defensie, voorspelt burgemeester Ferd Crone. Jachtbommenwerpers (F-16 en in de toekomst mogelijk de F-35) zijn domweg te belangrijk voor de landsverdediging.

,,Bij elke internationale militaire inzet van onze troepen waren F-16's actief. Als je je meubels moet verkopen, hou je de stoel waarop je het liefst zit het langst'', aldus Crone zaterdagmorgen bij een ludieke verkiezingsactie van Geert Wilders' PVV. De partij bood Crone een marsepeintaart aan met het opschrift 'Vliegbasis Leeuwarden Openblijven!!'.

http://www.lc.nl/friesland/regio/article13090511.ece/Crone%3A-vliegbasis-blijft-wel-open

(graag bij het citeren van (delen van dit) artikel mijn nickname verwijderen: het is niet mijn mening)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

bassie1024

Citaat van: ritchie op 18/11/2010 | 19:43 uur
heb net gehoord in de gemeente raad van enschede dat defensie Twenthe weer actief gaat gebruiken voor transport toestellen. Ook zullen er weer een klein tal F16 geplaatst gaan worden en wordt de GRF verdeeld over volkel, leeuwarden en twente. Dus de poort gaat weer open op 1 januari 2011
Dit zullen we maar met een flinke korrel zout nemen? :cute-smile: