Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

colourmaster2010

Des te meer is het nodig dat Europa zich militair sterk gaat ontwikkelen en niet blijft  hangen aan de VS, per slot hebben de Eu ten opzichte van de VS totaal andere belangen, zowieso geografisch gezien.
De tijd is echt aangebroken om hiermee te beginnen, zoniet dan blijven we er altijd maar tussenhangen, wat best wel eens schadelijk kan zijn.
Europa moet zich gaan profileren als militair en economische macht, onafhangelijk van de VS militair in kunnen grijpen, maar vooral de dialoog houden met Rusland........
Economische macht is al aan de orde rest 'sterke militaire macht', dus eigenlijk een sterk Europees leger waaraan elk land, buiten de landsbelangen om, verplichte onderdelen aan moet leveren...wordt de NAVO dan niet overbodig?

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 26/11/2014 | 19:33 uur
Het gaat wel degelijk ook om de EU, inmiddels in ieder geval.
En ik weet ook niet of dat klopt, waarom moeten de Russen bang van ons zijn? We waren keihard op weg om te ontwapenen, en enkele malloten pleiten er nog steeds vollop voor, en wilde met Rusland vooral handelen en geld verdienen. Af en toe wat kritiek op de 'probleempjes' in Rusland, zoals rechtstaat, democratie of iets als homorechten, maar daar waren nooit sancties voor gekomen. We wilden zelfs zo graag met de Russen handelen, en waren er zo van overtuigd dat er geen dreiging meer zou komen, dat we complexe militaire producten met ze verhandelden. En dan bedoel ik niet alleen de Mistrals, maar ook de Duitser, Britten, Italianen etc hadden grote deals met de Russen. Waarom kletterd Rusland met de Wapens?

My thoughts exactly
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Elzenga op 26/11/2014 | 17:33 uur
De Russen zijn banger voor ons dan andersom nodig is. En zouden ze de uitbreiding van deze EU defensiestructuur met de Oost-Europese landen en zelfs de Oekraïne niet zo bedreigend hebben gevonden. Want het gaat de Russen volgens mij namelijk helemaal niet zozeer om de EU..waar Poetin juist nauw mee wil samenwerken.. als wel de VS...de globale en emotionele ervaren "concurrent" van Rusland...en dus de NAVO..waar de VS nog steeds de leider van is.

Het gaat wel degelijk ook om de EU, inmiddels in ieder geval.
En ik weet ook niet of dat klopt, waarom moeten de Russen bang van ons zijn? We waren keihard op weg om te ontwapenen, en enkele malloten pleiten er nog steeds vollop voor, en wilde met Rusland vooral handelen en geld verdienen. Af en toe wat kritiek op de 'probleempjes' in Rusland, zoals rechtstaat, democratie of iets als homorechten, maar daar waren nooit sancties voor gekomen. We wilden zelfs zo graag met de Russen handelen, en waren er zo van overtuigd dat er geen dreiging meer zou komen, dat we complexe militaire producten met ze verhandelden. En dan bedoel ik niet alleen de Mistrals, maar ook de Duitser, Britten, Italianen etc hadden grote deals met de Russen. Waarom kletterd Rusland met de Wapens?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

wo 26 nov 2014, 17:15

Poetin: Rusland vormt geen bedreiging 

SOTSJI - Rusland zal de eigen veiligheid waarborgen en die van zijn bondgenoten, maar vormt geen enkele bedreiging voor anderen. Dat heeft president Vladimir Poetin woensdag gezegd.
 
,,We vormen voor niemand een bedreiging en zijn niet van plan om ons in geopolitieke spelletjes of intriges te mengen, laat staan in conflicten. Ongeacht wie ons daarbij probeert te betrekken", aldus Poetin tijdens een bijeenkomst met militaire leiders in Sotsji.

Hij voegde eraan toe dat het ,,noodzakelijk is om de veiligheid te waarborgen van de soevereiniteit en integriteit van Rusland en de veiligheid van onze bondgenoten".

De Amerikaanse generaal Philip Breedlove, de hoogste militaire bevelhebber van de NAVO zei woensdag na gesprekken met de Oekraïense leiders dat Russische troepen nog steeds actief zijn in het oosten van Oekraïne. Volgens Breedlove zorgen de Russen voor ruggensteun door de separatistische rebellen te trainen en uit te rusten.

Rusland ontkent het sturen van troepen of apparatuur naar de rebellen, maar beschuldigt juist Kiev van geweld tegen burgers in de twee oostelijke gebieden van Donetsk en Loehansk.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/23377612/___Rusland_is_geen_bedreiging___.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2701
NAVO: Russische raketten op de Krim zijn een bedreiging voor hele Zwarte Zee

Door: redactie
26/11/14 - 16u30  Bron: Belga
 
Buitenland NAVO-bevelhebber Philip Breedlove is "erg ongerust" over de ontplooiing van Russische raketten op de Krim, het Oekraïense schiereiland dat sinds maart deel uitmaakt van de Russische Federatie. Volgens Breedlove vormt die ontplooiing een bedreiging "voor de totaliteit van de Zwarte Zee".

"Wij zijn heel ongerust over de militarisatie van de Krim", zo verklaarde de Amerikaanse generaal tijdens een persconferentie in Kiev. "De uitrusting die geïnstalleerd wordt op de Krim (...), de kruisraketten en antiluchtraketten kunnen de hele (regio van) de Zwarte Zee bestrijken."

Hij zei nog te vrezen dat op het schiereiland nucleaire wapens ontplooid worden. De NAVO "observeert" daarom nauwlettend alle ontwikkelingen. De laatste weken versterkte Rusland zijn militaire aanwezigheid op de Krim. Zo besliste Moskou om er een raketwaarschuwingsstation te heropenen en tegen 2020 meer dan 1,75 miljard euro te investeren in de ontwikkeling van de Zwarte Zeevloot.

De Russische luchtmacht zette ook 14 jachtvliegtuigen in op de Krim. Moskou beschikt er over een gerenoveerde luchtmachtbasis, nabij Sevastopol, zo berichtte het Russische staatspersagentschap Tass vandaag. De basis Belbek kreeg tien gevechtsvliegtuigen van het type Sukhoi Su-27 SM en vier van het type Su-30 M2. Het regiment in Belbek telt zo 24 oorlogsvliegtuigen en zes trainingstoestellen.

Sinds maart maakt de Krim deel uit van Rusland, na een door de internationale gemeenschap als illegaal beschouwd referendum.

http://www.hln.be/hln/nl/18262/Onrust-in-Oekraine/article/detail/2133017/2014/11/26/NAVO-Russische-raketten-op-de-Krim-zijn-een-bedreiging-voor-hele-Zwarte-Zee.dhtml

Elzenga

#2700
Citaat van: bergd op 25/11/2014 | 14:22 uur
Ik ben ervan overtuigd dat de oorzaak en gevolg net zo of niet erger was als de Navo er niet was, ik vind het een beetje te makkelijk om de Transatlantische pact en Navo hiervan de schuld te geven.
De NAVO had zeker een belangrijke rol...tot de val van de Muur. Daarna is men volgens mij gaan zoeken naar een nieuwe rol..en die heeft mijns inziens ons veel meer schade veroorzaakt dan ons wat opgeleverd. Zoals de huidige ellende na het openen van de doos van Pandora in het Midden-Oosten.

Ik ben nog steeds zeer voor het voortbestaan van de NAVO. Maar dan wel als organisatie(structuur)tussen enerzijds de EU en anderzijds de VS en Canada (en mogelijk Turkije). De EU zijn eigen defensieve militaire structuur en organisatie kent. En de NAVO daarvoor een back-up is als ook een organisatie waar we meer globale veiligheidsvraagstukken en gemeenschappelijke belangen kunnen bespreken en aanpakken.

Was deze opzet al realiteit geweest..nee, dan stonden de Russen niet nu in onze keuken. Dat beeld schetsen is meer gestoeld op een rijke fantasie en dikke duim dan realiteit. De Russen zijn banger voor ons dan andersom nodig is. En zouden ze de uitbreiding van deze EU defensiestructuur met de Oost-Europese landen en zelfs de Oekraïne niet zo bedreigend hebben gevonden. Want het gaat de Russen volgens mij namelijk helemaal niet zozeer om de EU..waar Poetin juist nauw mee wil samenwerken.. als wel de VS...de globale en emotionele ervaren "concurrent" van Rusland...en dus de NAVO..waar de VS nog steeds de leider van is.

Zijn de Russen dan zo vriendelijk en betrouwbaar. Nee natuurlijk niet. Ik pleit niet voor niets voor een  militaire structuur binnen de EU. Waarbij Rusland volgens mij dus wel degelijk een dreigingsrisico vormt. Maar wat we nu zien is meer oud en weer oplaaiend sentiment..en de Amerikaanse containment politiek weer in full swing (ook richting andere concurrerende "machtsblokken" zoals China).

Ik vraag me af of die Amerikaanse (en dus NAVO) politiek/strategie wel in het belang van de EU..de EUropese landen is. Ik denk dus van niet. Onze weg loopt anders. En vraagt dus een andere structuur en politiek.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

NAVO: Rusland klaar voor invasie Oekraïne

26/11/2014

Rusland heeft nog altijd voldoende militairen gestationeerd bij de grens met Oekraïne voor een grootschalige inval. Dat heeft de hoogste militaire bevelhebber van de NAVO, Philip Breedlove, woensdag gezegd. Bovendien misbruikt Rusland zijn militaire macht om politieke ontwikkelingen in Oekraïne te sturen.

Volgens Breedlove is ook een groot aantal Russische militairen actief in Oekraïne. Ze trainen en adviseren rebellenstrijders. Moskou ontkent categorisch dat het een directe rol speelt in Oekraïne.

Oekraïne heeft tot dusver militaire hulp toegezegd gekregen van diverse westerse landen. Breedlove zei dat de focus moet komen te liggen op het uitbreiden van de mogelijkheden van de Oekraïense strijdkrachten.

https://www.nd.nl/artikelen/2014/november/26/navo-rusland-klaar-voor-invasie-oekraine

dudge

CitaatOok Rusland wil die kant op en bestelde helikoptercarriers met dok (LHD) in Frankrijk, gebaseerd op de Mistralklasse. Of deze nog geleverd gaan worden is maar de vraag. Voorlopig moeten ze het dus doen met de oude Ropucha's.

Volgens mij wordt de Ropucha vervangen door de Ivan Gren class, een vergelijkbaar schip, en niet door de Mistral.

Ace1

Belgische en Nederlandse schepen schaduwen Russisch schip

Zr.Ms. Makkum heeft vandaag het Russische marineschip RFS Kaliningrad geschaduwd. Het landingsschip van de Ropuchaklasse was via de Noordzee onderweg vanuit de Zwarte Zee toen de Nederlandse mijnenjager het Russische schip volgde. De Kaliningrad werd vannacht door het nieuwste Belgische marineschip BNS Castor geschaduwd, dat sinds vorige week dinsdag voor het eerst wordt ingezet op de Noordzee.


De Kaliningrad op 4 november in de Bosporus onderweg vanuit de Zwarte Zee richting de Middellandse Zee

RFS Kaliningrad is op de Noordzee door Zr.Ms. Makkum begeleid. Dat maakte Commandant Zeestrijdkrachten LGENMARNS Rob Verkerk vanmiddag via Twitter bekend. De Belgische marine zette haar nieuwste schip in: BNS Castor (Castorklasse).

Gisteravond werd de Kaliningrad op de Noordzee door BNS Castor opgewacht. De Castor is sinds dinsdag 18 november het zogenaamde Ready Duty Ship van de Belgische marine. Dit is de eerste operationele inzet van het patrouilleschip dat afgelopen zomer nog gedoopt werd.

Na aankomst van de Kaliningrad in het Belgische interessegebied van de Noordzee volgde de splinternieuwe Castor de Rus. Vanochtend vroeg gaf de Castor, ter hoogte van Leiden, het Russische landingsschip over aan Zr.Ms. Makkum, waarna de Makkum achter de Kaliningrad aan ging. Vanmiddag was de Makkum weer terug in de buurt van Schagen om verder te gaan met mijnenjagen.

Zr.Ms. Makkum is één van de zes overgebleven mijnenjagers van de Alkmaarklasse.



De routes van BNS Castor en Zr.Ms. Makkum van gisteravond en vandaag op Marinetraffic.com. (Bron: Marinetraffic.com)

Een jaar van huis
Het 112,5 meter lange Russische landingsschip verliet begin november de Zwarte Zee, waarna het aansloot bij het permanente Russische vlootverband in de Middellandse Zee. Na op 13 november afgelost te zijn door landingsschip Alexander Shabalin, voer het verder westwaards en bracht dit weekend een bezoek aan het Spaanse Ceuta. Daarna zette het koers richting de Oostzee.

De Kaliningrad koos voor de route binnendoor over de Noordzee, in plaats van buitenom over de Noord-Atlantische Oceaan.

Het landingsschip is een jaar van huis. In december 2013 voer het de Middellandse Zee binnen en in januari arriveerde het in de Zwarte Zee. Of het schip een rol heeft gespeeld tijdens de crisis op de Krim begin dit jaar is niet bekend, maar is zeker mogelijk.

Ropuchaklasse
De Kaliningrad is een Project 775 "groot landingsschip" en werd in 1984 in dienst gesteld. Deze schepen zijn bedoeld voor amfibische operaties en dus in staat om mariniers en voertuigen te vervoeren. Er zijn diverse samenstellingen mogelijk van de landingseenheden. Eén van de mogelijkheden is 10 tanks en 225 mariniers. De vaste bemanning bestaat uit maximaal 100 personen.

Landingsschepen vormden bij veel marines in het verleden de kern van de amfibische vloot. De afgelopen decennia hebben dit soort schepen echter plaatsgemaakt voor Landing Platform Docks (LPD's) zoals de Johan de Witt en de Rotterdam. Deze schepen zijn veel groter en bieden veel meer mogelijkheden. Ook Rusland wil die kant op en bestelde helikoptercarriers met dok (LHD) in Frankrijk, gebaseerd op de Mistralklasse. Of deze nog geleverd gaan worden is maar de vraag. Voorlopig moeten ze het dus doen met de oude Ropucha's.

Andere Russische passages
Begin mei voer een Russisch eskader met vliegkampschip Admiral Kuznetsov via de Noordzee naar huis. Toen werden de schepen niet begeleid door de Koninklijke Marine. Later hebben Nederlandse marineschepen wel Russische schepen geëscorteerd toen zij door het Nederlandse interessegebied voeren.

http://marineschepen.nl/nieuws/Mijnenjager-Makkum-heeft-Russisch-marineschip-geschaduwd-251114.html

Huzaar1

#2696
Citaat van: Thomasen op 25/11/2014 | 15:56 uur
En daarin sta je niet alleen.


Dank voor deze post. Maar er blijven poetin lovers en nato haters.
Dat is een soort van fase waar we doorheen moeten.
Pas als deze lui een Russische 125mm door hun keuken gejaagd krijgen zullen ze misschien gaan beseffen dat ze hun hele leven aan de NAVO te danken hebben en hun tijd beter hadden kunnen besteden dan te zoeken naar problemen en contradicties die het Noord Atlantische Verdrags Organisatie in zich heeft zitten en zou veroorzaken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: bergd op 25/11/2014 | 14:22 uur
Ik ben ervan overtuigd dat de oorzaak en gevolg net zo of niet erger was als de Navo er niet was, ik vind het een beetje te makkelijk om de Transatlantische pact en Navo hiervan de schuld te geven.

En daarin sta je niet alleen.

bergd

Citaat van: Elzenga op 24/11/2014 | 17:17 uur
Maar helaas zijn er nog teveel politici en partijen die het liever bij het oude houden en hun toevlucht blijven zoeken..of werkelijk geloven..in een trans-atlantische veiligheidsstructuur genaamd NAVO. We zien volgens mij helaas wat dit voor gevolgen heeft.
Ik ben ervan overtuigd dat de oorzaak en gevolg net zo of niet erger was als de Navo er niet was, ik vind het een beetje te makkelijk om de Transatlantische pact en Navo hiervan de schuld te geven.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 25/11/2014 | 11:18 uur
Zweden betrapt in Russisch luchtruim

Een Zweeds spionagevliegtuig is afgelopen vrijdag betrapt in het Russische luchtruim. De Gulfstream van de Zweedse luchtmacht vloog in de buurt van Koningsbergen, een Russische enclave die ligt ingeklemd tussen Polen en Litouwen.

De Zweden hebben twee Gulfstreams die in staat zijn om elektronische netwerken af te luisteren, meldt de website The Aviationist. Normaliter vliegen deze kisten boven de Baltische zee in internationaal luchtruim. Waarom het Zweedse toestel het Russische luchtruim is binnengevlogen, is niet bekend.

Volgens The Aviationist bewijst het incident dat niet alleen Russische vliegtuigen Westers luchtruim binnendringen, maar dat het ook andersom gebeurt, "zij het op beperktere schaal".

http://www.telegraaf.nl/buitenland/23371634/__Rusland_betrapt_Zweden__.html


Swedish Spyplane "caught" flying off Russia's Kaliningrad Oblast
http://theaviationist.com/2014/11/24/swedish-spyplane-flies-off-kaliningrad/


Natuurlijk, en ineens is ieder vliegtuig een vliegtuig.
Ik krijg wat van dat selectieve gedoe.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Zweden betrapt in Russisch luchtruim

Een Zweeds spionagevliegtuig is afgelopen vrijdag betrapt in het Russische luchtruim. De Gulfstream van de Zweedse luchtmacht vloog in de buurt van Koningsbergen, een Russische enclave die ligt ingeklemd tussen Polen en Litouwen.

De Zweden hebben twee Gulfstreams die in staat zijn om elektronische netwerken af te luisteren, meldt de website The Aviationist. Normaliter vliegen deze kisten boven de Baltische zee in internationaal luchtruim. Waarom het Zweedse toestel het Russische luchtruim is binnengevlogen, is niet bekend.

Volgens The Aviationist bewijst het incident dat niet alleen Russische vliegtuigen Westers luchtruim binnendringen, maar dat het ook andersom gebeurt, "zij het op beperktere schaal".

http://www.telegraaf.nl/buitenland/23371634/__Rusland_betrapt_Zweden__.html


Swedish Spyplane "caught" flying off Russia's Kaliningrad Oblast
http://theaviationist.com/2014/11/24/swedish-spyplane-flies-off-kaliningrad/

Elzenga

Citaat van: Lex op 23/11/2014 | 20:52 uur
Je zou ook kunnen stellen dat het hier gaat om eigen schuld, dikke bult. Men wilde zo graag de eenheid van Europa bestendigen in een unie, met als ultieme doel een verenigd Europa. Dat zal niet van de ene op de andere dag geschieden, vanwege het haantjesgedrag dat vele landen nog steeds uitstralen, om nationale belangen/economiën/industrieën te beschermen.
Daarboven op werdt Europa ook nog geconfronteerd met een economische crisis, welke nog steeds gaande is. Om daar uit te komen wordt het belang van de eigen zaak belang nummer 1 en is het belang van een verenigd Europa dus lager op de ladder geplaatst.
Zolang er geen duidelijk gemeenschappelijk buitenland beleid is, zal Europa geen vuist kunnen maken.
Inderdaad...maar een gemeenschappelijk veiligheidsbeleid en structuur hoeven volgens mij niet te wachten op een volledig ontwikkelt buitenlands beleid..als dat er uberhaupt al komt. Als men de taakstelling maar primair en eenduidend houdt en alle meer gevoelige zaken over laat aan een coalition of the willing of andere internationale organisaties.

Maar helaas zijn er nog teveel politici en partijen die het liever bij het oude houden en hun toevlucht blijven zoeken..of werkelijk geloven..in een trans-atlantische veiligheidsstructuur genaamd NAVO. We zien volgens mij helaas wat dit voor gevolgen heeft. Ik denk voortvloeiend uit het feit dat de strategische belangen van zowel de VS als de EU niet meer dezelfde zijn. De relatie met Rusland is nu een mooi voorbeeld.