Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Reinier

Citaat van: Elzenga op 22/07/2014 | 13:15 uur
die worden waarschijnlijk uit Nederland meegenomen..
Volgens mij zag ik gisteren/ eergisteren op beelden van het nos journaal dat in de Hercules kisten werden geplaatst/ in de Hercules stonden.

Elzenga

Citaat van: Zander op 22/07/2014 | 12:56 uur
Ga maar uit van zakken.
Ik denk niet dat er in de Oekraïne 300 kisten klaar staan.
die worden waarschijnlijk uit Nederland meegenomen..

Zander

Citaat van: jurrien visser op 22/07/2014 | 11:57 uur
Ook de Aussie willen laten zien dat ze wat doen. Daarnaast 1 herc zal niet voldoende zijn voor bijna 300 kisten.



Ga maar uit van zakken.
Ik denk niet dat er in de Oekraïne 300 kisten klaar staan.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 22/07/2014 | 11:53 uur
+1. Ik dacht dat 1 van onze herc's hiervoor gereed stond?

Ook de Aussie willen laten zien dat ze wat doen. Daarnaast 1 herc zal niet voldoende zijn voor bijna 300 kisten.


DvdW

Citaat van: Reinier op 22/07/2014 | 11:38 uur
Heel goed dat de Australiërs mee willen helpen en een C-17 hebben ingezet, maar waarom is die nodig?
Waarom kan er niet een DC-10 van KLu worden ingezet? Of onze C-17 die we mogen gebruiken volgens timesharing principe?

Dat Australiërs, na identificatie, hun eigen mensen komen ophalen, snap ik, maar om nu al een toestel in te zetten, lijkt mij erg vroeg. 
+1. Ik dacht dat 1 van onze herc's hiervoor gereed stond?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Op het moment dat het eerste toestel met slachtoffers land in Nederland ga ik een minuut mijn werk neerleggen en stilte betrachten uit respect voor de slachtoffers. Wat een menselijk drama.

Reinier

Citaat van: Lex op 22/07/2014 | 10:02 uur
Een C-17 vd RAAF is geland op E'hoven.
De kist zal de stoffelijke overschotten overvliegen naar NL.
Heel goed dat de Australiërs mee willen helpen en een C-17 hebben ingezet, maar waarom is die nodig?
Waarom kan er niet een DC-10 van KLu worden ingezet? Of onze C-17 die we mogen gebruiken volgens timesharing principe?

Dat Australiërs, na identificatie, hun eigen mensen komen ophalen, snap ik, maar om nu al een toestel in te zetten, lijkt mij erg vroeg. 

Ros

Citaat van: Zeewier op 22/07/2014 | 02:01 uur
Ademloos afgeluisterd. Indrukwekkend moet ik zeggen.
Ik hoop dat er een dag van nationale rouw gerealiseerd kan worden. Natuurlijk besef ik dat dan het maatschappelijk verkeer plat ligt in onze huidige tijd van de vierentwintiguurseconomie en toch lijkt het me zinvol. In ieder geval een gedenkmoment van wezenlijke substantie.

Ik geeft het weinig kans dat er dag van nationale rouw zal komen. Mensen, verenigingen, bedrijven en de lokale overheden geven allen op hun eigen manier al blijk van medeleven en onbegrip van wat is voorgevallen. Overal waar je komt is deze ramp het belangrijkste onderwerp en praten mensen over wat zij voelen en denken. Een aparte dag er voor instellen is overbodig wat mij betreft. Het herdenken zal nog voortduren, zeker als de slachtoffers weer thuis zijn en het afscheid nemen kan beginnen.

En 17 juli zal altijd een speciale betekenis hebben.

Lex

Een C-17 vd RAAF is geland op E'hoven.
De kist zal de stoffelijke overschotten overvliegen naar NL.

Zeewier

Citaat van: DvdW op 21/07/2014 | 23:18 uur
Onze MinBuZa Timmermans: https://m.soundcloud.com/producermatthew/dutch-fm-statement-to-united-nations-on-plane-crash
Ademloos afgeluisterd. Indrukwekkend moet ik zeggen.
Ik hoop dat er een dag van nationale rouw gerealiseerd kan worden. Natuurlijk besef ik dat dan het maatschappelijk verkeer plat ligt in onze huidige tijd van de vierentwintiguurseconomie en toch lijkt het me zinvol. In ieder geval een gedenkmoment van wezenlijke substantie.

DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

colourmaster2010

Citaat van: Kiteboarder88 op 21/07/2014 | 20:58 uur
Omdat er het gevoel heerst dat ze sinds het einde van de koude oorlog gekleineerd zijn en gebieden hebben moeten afstaan die zij historisch gezien tot het Russische rijk rekenen. Zeker bij Poetin en consorten leeft dit gevoel sterk. Vandaar de sterk nationalistische gevoelens en drang naar erkenning. Rusland moet weer een groot macht worden, dat is volgens mij de werkelijke drijfveer van Poetin. Duitsland werd na WOI ook op alle vlakken buiten spel gezet, wat een uitstekende voedingsbodem voor het (ultra) nationalisme bleek. Alhoewel de situatie niet een op een vergelijkbaar is, zie ik wel parallellen. De vraag zal dus zijn hoe we hierop gaan reageren. Krachtig genoeg om de expansiedrift van Moskou de kop in te drukken, maar tegelijkertijd ze niet te veel isoleren ...
Dat was al duidelijk, maar als er elders in dit land, Kiev bv, opstootjes gaande zijn moet ie dan de Oekrainse Russen beschermen op de Krim?
Nee, dit is puur strategisch van belang voor Rusland, die visie was al aanwezig, het is alleen de angst voor groter wordende EU (NAVO) geweest waardoor men chaos heeft gecreërd en zo snel mogelijk dit deel heeft ingepikt.

IPA NG

Citaat van: Mourning op 21/07/2014 | 01:36 uur
Ah, dus veiligheidsdiensten die mensen die gewoon nog vreedzaam demonstreren in de kou ontvoeren en zwaar mishandelen en met min weet ik hoeveel celcius zwaar gehavend in een bos uit de auto te mikken is volledig gerechtvaardigd volgens jouw, nee, goed dat ik het even weet.

Verder ook behoorlijk objectief van je dat je de Russische inmenging zou goed belicht, alsmede dat je doet alsof het Russisch al weet ik hoe lang een officiele door de staat gehanteerde taal is, dat is het dus officieel pas sinds 2012 en slechts in een beperkt aantal districten. Overingens, de vorige regering heeft in de verste verte niet het budget vrijgemaakt om dit ook maar enigszins uit te kunnen voeren. Bovendien heeft de tijdelijke president de annulering van die wet tegengehouden.

Overigens is de taal echt voor een flink deel geen echt issue en zijn de Russisch sprekenden ook in vrijwel het hele zuiden en oosten een minderheid en blijkt uit opinieonderzoek dat een nog veel kleinere minderheid hrt hebben van een tweede door de staat gehanteerde taal een issue is waar de overheid zich mee bezig moet houden. Is het allemaal ideaal? Nee, natuurlijk niet, maar het is m.i. niet het enorme onderwerp dat het lijkt en wat er van gemaakt wordt, zeker niet zonder de benodigde nuance, zoals de door de Russische staat gecontroleerde, gemuilkorfde en/of gesponseerdemedia (zoals RT bijv.).

Daarboven is de Rechtse Sector inmiddels verboden om nog wapens te dragen en vormde ze slechts een van de vele tegenstanders van de vorige president.

Voorts, hoezo slechts een jaar wachten op nieuwe presidentsverkiezingen en m.n. wat voor verkiezingen? Hetzelfde type als in 2004 toen de oorspronkelijke verkiezingsuitslag welke diezelfde Janoekovitsj zou hebben gewonnen, maar welke uitslag uiteindelijk door grootschalige fraude v.d. kant van Janoekovitsj  ongeldig werd verklaard waarna er nieuwe verkiezingen moesten worden gehouden. Dezelfde man die zijn grootste politieke tegenstander in een overduidelijk showproces in 2011 voor machtsmisbruik liet veroordelen. En diezelfde man zou met een jaar tijd "eerlijke" verkiezingen moeten organiseren? Natuurlijk....

Vind je het gek dat mensen na de langdurige, grootschalige, vrijwel geinstitutionaliseerde en epedemische corruptie, want daar ging het eigenlijk om, van vrijwel alle voorgaande regeringen het een keer genoeg vonden en de afslag richting Rusland, met haar eigen grootschalige corruptie, olichargen en gebrekaan democratie en mensenrechten, waar Janoekovitsj aan werkte (en welke hem ongetwijfeld nog meer mogelijkheden zouden hebben gegeven om zijn persoonlijke rijkdom en macht grootschalig tevergroten) niet zagen zitten en zeker in het westen de hang naar het westen groter was en uiteindelijk in de Maidan resulteerde?

Nogmaals, verre van ideaal, maar een beetje inlevingsvermogen en je komt een heel eind.

PS: het gebruik van de term terroristen in dit verband is niet correct, de term rebellen, opstandelingen wel, waarvan een flink deel, maar niet allemaal sepratisten. Het probleem is dat men de nationale presidentsverkiezingen van een paar maanden later niet wilde afwachten en de onafhankelijkheid uitriep


Allemaal leuk en aardig maar die verkiezingen waren tot nu toe de meest democratische verkiezingen die het land heeft gekend. Ik heb zelf een bloedhekel aan Mark Rutte. Jij vast en zeker ook.

Gaan wij samen in Den Haag auto's in de fik steken (al dan niet met NSB vlaggen om onze nek) en met knuppels en vuurwapens de ME te lijf? Nee.

Ben het met je eens dat de Russischtaligen overdreven hebben gereageerd. Maar aan de andere kant is het wel begrijpelijk, de Russen zijn erg trots op hun overwinning tegen de Nazi's. Een flink deel van de mensen aldaar sympathiseert met de Nazi's omdat zij hen hebben bevrijd van de zieke dictator Stalin, zeker in een plaats als Lviv. De recent heropgerichte Nationale Garde bestaat veelal uit Svoboda vrijwilligers, net zoals bijvoorbeeld het "Azov Bataljon". Dit zijn mensen met een diepgewortelde haat tegen alles wat Russisch is vanwege de zgn. Holodomor.

(En dat terwijl Lenin een Ashkenazi en Stalin een Georgiër was en er natuurlijk ook gewoon Oekraïense Communisten waren.)

Geef mij één reden waarom ik deze coup regering ten dele bestaande uit openlijke fascisten moet prefereren boven Russischtalige separatisten (hun separatisme meer ingegeven door hun haat tegen de Oekraïense nationalisten dan dat het een cultuurkwestie is, daar heb je denk ik wel gelijk in)?

Omdat de rebellen bij het oh zo boze Rusland willen horen en de regering tot de EU wil toetreden? Ik heb geen baat bij tienduizenden Oekraïners in mijn land dus houd die grenzen maar dicht. Als Russische agressie een toenadering van dat land tot de EU kan voorkomen dan graag. Wat daar draait het de Maidan Hunnen om, om naar hier te kunnen gaan.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Zander

Citaat van: Kiteboarder88 op 21/07/2014 | 20:58 uur
Omdat er het gevoel heerst dat ze sinds het einde van de koude oorlog gekleineerd zijn en gebieden hebben moeten afstaan die zij historisch gezien tot het Russische rijk rekenen. Zeker bij Poetin en consorten leeft dit gevoel sterk. Vandaar de sterk nationalistische gevoelens en drang naar erkenning. Rusland moet weer een groot macht worden, dat is volgens mij de werkelijke drijfveer van Poetin. Duitsland werd na WOI ook op alle vlakken buiten spel gezet, wat een uitstekende voedingsbodem voor het (ultra) nationalisme bleek. Alhoewel de situatie niet een op een vergelijkbaar is, zie ik wel parallellen. De vraag zal dus zijn hoe we hierop gaan reageren. Krachtig genoeg om de expansiedrift van Moskou de kop in te drukken, maar tegelijkertijd ze niet te veel isoleren ...

Misschien willen ze wel ruilen,
Kalingrad ooit onderdeel van het Pruizische rijk (Duits/Pools voor) de Oekraïne :crazy:

Oorlogsvis heeft ook een briljant idee trouwens :crazy:

Zijn meteen al die raketsystemen daar weg..........................
People are sheep

Oorlogsvis

Wat een poppekast die VN....ik heb een beter idee....Rutte beld Poetin op en deeld hem mede dat de Nederlandse QRF nu ipv van uit twee F-16's ....nu uit een batterij PATRIOTS bestaat  de eerst volgende keer dat Russische Bears ons luchtruim binnen vliegen schieten we er een Patriot op af.