Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Ros


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 21/07/2014 | 21:29 uur
Misschien wel zo verstandig om de stekking van de resolutie te vermelden?

Draft Resolution on Flight MH17

http://www.scribd.com/doc/234687614/Draft-Resolution-on-Flight-MH17

Lex

Citaat van: jurrien visser op 21/07/2014 | 21:14 uur
Juurd Eijsvoogel ‏@JuurdEijsvoogel  · 3 min. 
V-raad stemt voor resolutie MH17: unaniem aangenomen
Misschien wel zo verstandig om de stekking van de resolutie te vermelden?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Juurd Eijsvoogel ‏@JuurdEijsvoogel  · 3 min. 

V-raad stemt voor resolutie MH17: unaniem aangenomen


Kiteboarder88

Citaat van: colourmaster2010 op 21/07/2014 | 18:21 uur
Wat is de beweegreden geweest van Rusland om zich überhaupt hier in te mengen en de Krim te bezetten?

Omdat er het gevoel heerst dat ze sinds het einde van de koude oorlog gekleineerd zijn en gebieden hebben moeten afstaan die zij historisch gezien tot het Russische rijk rekenen. Zeker bij Poetin en consorten leeft dit gevoel sterk. Vandaar de sterk nationalistische gevoelens en drang naar erkenning. Rusland moet weer een groot macht worden, dat is volgens mij de werkelijke drijfveer van Poetin. Duitsland werd na WOI ook op alle vlakken buiten spel gezet, wat een uitstekende voedingsbodem voor het (ultra) nationalisme bleek. Alhoewel de situatie niet een op een vergelijkbaar is, zie ik wel parallellen. De vraag zal dus zijn hoe we hierop gaan reageren. Krachtig genoeg om de expansiedrift van Moskou de kop in te drukken, maar tegelijkertijd ze niet te veel isoleren ...

colourmaster2010

Wat is de beweegreden geweest van Rusland om zich überhaupt hier in te mengen en de Krim te bezetten?

mandaje

Citaat van: Elzenga op 21/07/2014 | 14:07 uur
Poetin is heel duidelijk geweest rond het conflict in de Oekraïne..voor wie wel bereid was te luisteren en niet direct in oude Koude Oorlog denkpatronen verviel (helaas zijn veel van onze politici nog uit die generatie..aan Russische kant ook trouwens). De kern van Poetin's verhaal was en is, dat het opschuiven van de EU..en daarmee ook de NAVO, want EU heeft (nog) geen eigen defensieorganisatie (helaas!)..en daarmee vooral..voor Poetin..de invloedssfeer van de VS..volstrekt onacceptabel was en is voor Rusland. En als tweede punt.. wij als Westen onze geloofwaardigheid hebben verloren, na de (illegale) invasies van Afghanistan en Irak, om andere landen op soortgelijk gedrag moralistisch aan te spreken. Het spijt me, maar ik kan hem geen ongelijk geven in deze. Hoezeer ik zijn dictatuur en optreden in de Oekraine ook afwijs.

Daarnaast heeft Poetin rond de protesten in Kiev en de bloedige incidenten daar ook de nodige vragen gesteld aan "ons". Ook die werden door onze leiders volledig genegeerd. Terwijl er best wat voor te zeggen was die op zijn minst grondig en objectief te onderzoeken. Niet gedaan..genegeerd..ondanks "bewijzen" die Rusland aandroeg.

En nu zitten we met de ellende. Waarschijnlijk is het vliegtuig door een fout van de seperatisten uit de lucht geschoten. Rusland indirect medeplichtig. Maar zijn wij nu al zo partij in het conflict in de Oekraïne, dat wij wederom niet in de positie zijn om dit grondig uit te zoeken en er zo objectief mogelijke conclusies aan te verbinden.

De tragiek van #MH17.

En Poetin zat niet in koude oorlog retoriek? Hij kan zo veel vinden, maar hij heeft de Budapest memoranda niet opgezegd (al is dat nu de facto wel gedaan). Daarnaast zou het een grove schending van de soeveraniteit van Oost-Europese staten zijn om geen assosiatie verdrag met de EU te mogen kunnen aangaan. Als er iemand terug naar de Koude oorlog wil dan is het Poetin. Rusland heeft zichzelf verwijdert van Europa omdat het meer macht wil dan dat het binnen het economische framework van Europa kan krijgen.

Wat Poetin wil is dat iedereen naar hem luistert en al zijn buren moeten doen wat hij wil. Dat maakt dat de bevolking van deze landen een nog grotere drang van het Oosten naar het Westen hebben. Deze drang is veel bepalender dan de drang van het Westen naar het Oosten en de belangrijkste oorzaak in het verliezen van invloed van Poetin in Oost-Europa.

Dat de Amerikanen een enorme sloopkogel door de Europese geloofwaardigheid hebben gegooit ben ik zeker met je eens, maar dat is absuluut geen excuus voor Rusland om andere landen te onderwerpen. En zeker niet met harde afspraken waarbij nucleare wapens aan de pas komen, want dit maakt nieuwe internationale verdragen en afspraken zeer lastig.

colourmaster2010

Na de kritiek mijnerzijds ten aanzien van het sobere reageren van het kabinet op deze aanslag, zou ik ze toch willen prijzen voor het huidige handelen aangaande het terug halen van de omgekomen passagiers, goede zaak dat men dit zo snel mogelijk probeert af te handelen, de handreiking van Putin benutten, de bewijsvoering van deze aanslag zal bepalend zijn voor de verdere verhouding met de Russen.
Hoe nu verder met dit conflict, gaat de UN hier nu een rol in spelen? De Oekraine wil dit gebied niet afstaan, overigens terecht. De Russen willen een buffer creëren of terug naar een groot Russisch rijk of daadwerkelijk de Russisch sprekende beschermen ? De seperatisten willen zich afscheiden zoniet het hele land bezetten en samenvoegen bij Rusland, de Krim is al bezet ofwel Russisch gebied, en wij, wij zouden willen dat dit probleem niet bestond, we hebben er geen belang en het gaat ons niet aan, tot op heden...

Lex

Alle lichamen zo snel mogelijk naar Nederland 

charkov -
Oekraïne draagt zo snel mogelijk alle lichamen van de slachtoffers van de vliegramp over aan Nederland. Dat heeft de Oekraïense vicepremier Volodimir Groysman maandag bekendgemaakt. De treinen met aan boord alle lichamen zullen volgens de politicus maandagavond nog vertrekken naar Charkov van waar de stoffelijke resten naar Nederland zullen worden gevlogen, aldus Groysman. De identificatie zal in ons land plaatsvinden.

Internationaal is er brede overeenstemming om de lichamen naar Nederland over te brengen. De nodige documenten zijn volgens de vicepremier uit Nederland ontvangen waardoor de overdracht mogelijk is geworden. Een expert is van Kiev naar Charkov gevlogen om de feitelijke overdracht te regelen.

Alle lichamen zijn aan boord van twee treinen met koelwagons. Het gaat volgens Groysman om 282 lichamen en 87 lichaamsdelen van 16 personen. Met de opstandelingen is overeengekomen dat beide treinen om 19.00 uur lokale tijd (18.00 uur Nederlandse tijd) kunnen gaan rijden met bestemming Charkov.

Telegraaf, ma 21 jul 2014, 16:39

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 21/07/2014 | 15:03 uur
wow..dat is echt een betrouwbare bron..NOT. De koning van de complottheorieen.. ;)

Heeeeeel betrouwbaar....

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 21/07/2014 | 14:30 uur
Whistleblower: U.S. Satellite Images Show Ukrainian Troops Shooting Down MH17

Source tells award winning reporter Washington lying about responsibility for tragedy

by  Paul Joseph Watson  | July 21, 2014

http://www.infowars.com/whistleblower-u-s-satellite-images-show-ukrainian-troops-shooting-down-mh17/
wow..dat is echt een betrouwbare bron..NOT. De koning van de complottheorieen.. ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Whistleblower: U.S. Satellite Images Show Ukrainian Troops Shooting Down MH17

Source tells award winning reporter Washington lying about responsibility for tragedy

by  Paul Joseph Watson  | July 21, 2014

http://www.infowars.com/whistleblower-u-s-satellite-images-show-ukrainian-troops-shooting-down-mh17/




Elzenga

#1662
Citaat van: mandaje op 21/07/2014 | 13:52 uur
Hoe kun je Poetin en het Russiche volk duidelijk maken dat hun verhaal niet deugt zonder ze te confronteren? Poetin's macht drijft op een sterke leider zijn en de bijkomende propaganda, dat breek je slechts af door hard de confrontatie aan te gaan. Het andere verhaal vertellen is redelijk kansloos zonder toegang tot onafhankelijke TV-kanalen in Rusland. Ik ben ook zeker voor om de problemen goed te onderzoeken, maar twijfel of het ook maar iets bereikt.

Ik denk dat maar weinig partijen in Europa de confrontatie willen, maar vooral Oost-Europa ziet geen andere uitweg om de vrede te behouden.
Poetin is heel duidelijk geweest rond het conflict in de Oekraïne..voor wie wel bereid was te luisteren en niet direct in oude Koude Oorlog denkpatronen verviel (helaas zijn veel van onze politici nog uit die generatie..aan Russische kant ook trouwens). De kern van Poetin's verhaal was en is, dat het opschuiven van de EU..en daarmee ook de NAVO, want EU heeft (nog) geen eigen defensieorganisatie (helaas!)..en daarmee vooral..voor Poetin..de invloedssfeer van de VS..volstrekt onacceptabel was en is voor Rusland. En als tweede punt.. wij als Westen onze geloofwaardigheid hebben verloren, na de (illegale) invasies van Afghanistan en Irak, om andere landen op soortgelijk gedrag moralistisch aan te spreken. Het spijt me, maar ik kan hem geen ongelijk geven in deze. Hoezeer ik zijn dictatuur en optreden in de Oekraine ook afwijs.

Daarnaast heeft Poetin rond de protesten in Kiev en de bloedige incidenten daar ook de nodige vragen gesteld aan "ons". Ook die werden door onze leiders volledig genegeerd. Terwijl er best wat voor te zeggen was die op zijn minst grondig en objectief te onderzoeken. Niet gedaan..genegeerd..ondanks "bewijzen" die Rusland aandroeg.

En nu zitten we met de ellende. Waarschijnlijk is het vliegtuig door een fout van de seperatisten uit de lucht geschoten. Rusland indirect medeplichtig. Maar zijn wij nu al zo partij in het conflict in de Oekraïne, dat wij wederom niet in de positie zijn om dit grondig uit te zoeken en er zo objectief mogelijke conclusies aan te verbinden.

De tragiek van #MH17.

mandaje

Citaat van: Ros op 21/07/2014 | 13:41 uur
Stellingen die wij nog onderbouwd moeten krijgen door bewijslast is voor hem al waarheid. De NAVO er bij halen voor een niet NAVO lid ?. En vanuit zijn functie als bobo van een mensenrechten organisatie kan je niet neutraal berichten.

Hij zegt duidelijk dat het voor hem gaat om 'reasonable assumptions'. En de bewijslast/ het verhaal die het Kremlin levert verandert de hele tijd dus dat kan snel weggegooit worden. De NAVO zelf heeft geen toezeggingen gedaan om de het Oekraïnse grondgebied te beschermen, maar de VS en de UK wel. Bovendien speelt het helemaal geen rol om zijn punt te maken.

mandaje

Citaat van: Elzenga op 21/07/2014 | 13:34 uur
En juist op die hoofdlijnen moet je mijns inziens zo oppassen niet direct terug te vallen in oud Koude-Oorlog denken. En je hoofd..ondanks de emoties en boosheid...niet gek te laten maken door mensen, partijen, regeringen, organisaties...die er erg veel belang bij hebben om die Koude Oorlog weer te doen herleven.

Al maanden roep ik op tot stevig optreden tegen Poetin. Maar we hadden ook veel meer kunnen doen om zijn zienswijze op de ontwikkelingen te bekijken en onderzoeken. Mogelijk om hem zo dan duidelijk te maken dat hij het mis heeft of zijn verhaal niet deugt. Dat is bewust genegeerd...niet gedaan. Want ook hier willen teveel partijen confrontatie...in lijn met de denkwereld waar zij..net als Poetin, mee zijn opgegroeid, opgeleid en die nog diep in hun systeem zit..de Koude Oorlog.

Alleen zo jammer dat we hier niets mee opschieten..Maar goed, het gaat zoals het gaat.

Hoe kun je Poetin en het Russiche volk duidelijk maken dat hun verhaal niet deugt zonder ze te confronteren? Poetin's macht drijft op een sterke leider zijn en de bijkomende propaganda, dat breek je slechts af door hard de confrontatie aan te gaan. Het andere verhaal vertellen is redelijk kansloos zonder toegang tot onafhankelijke TV-kanalen in Rusland. Ik ben ook zeker voor om de problemen goed te onderzoeken, maar twijfel of het ook maar iets bereikt.

Ik denk dat maar weinig partijen in Europa de confrontatie willen, maar vooral Oost-Europa ziet geen andere uitweg om de vrede te behouden.