Nieuwe info OPV+Artist Impression

Gestart door Dennis123, 19/09/2007 | 10:34 uur

Poleme

OPV's vindt jij een belachelijk idee, maar dit idee is wel net als het Landing Platform Dock schip een internationale trend aan het worden.  Onder andere de Britse en Italiaanse marine schaffen ook OPV's aan,  misschien een kwestie van kuddegedrag / trendvolgen?

De OPV jachten doen me wel denken aan de Armed Merchant Cruisers uit W.O 2, omgebouwde civiele schepen die vooral aan konvooi-escorte deden.   Zodra deze AMC's gekonfronteerd werden met echte oorlogsschepen, delfden ze meestal het onderspit, 15 van de 57 AMC's kwamen nooit meer in een haven.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Toprob

Hallo iedereen, dit is mijn eerste post hier. En ik wil even opmerken dat ik het een geweldig forum vind, met veel interessante threads en posts.

[ontopic]

Oke over de OPV... Ik ben nou al jaren een groot fan van de marine en al onze strijdkrachten. En ik walg van al deze bezuinigingen en de mensen die hier over beslissen. ik heb een tijdje geleden de beruchte marinestudie gelezen, en het was duidelijk dat iemand bij het mindef wat 3e jaars HAVO scholieren een opstel had laten schrijven om maar wat te kunnen laten zien.

Het is gewoon belachelijk dat onze marine met deze schepen moet opereren. Het kan minder dan de schepen die het vervangt, maar is wel even groot. En waarom is 22 knopen genoeg voor een marineschip? Varen de meeste piraten, smokkelaars en 'ander soelaas in kustwateren' niet harder? Oke ze hebben rhibs en een NH90, maar is het niet zo dat veel vrachtschepen harder varen dan 22 knopen? Hoe moet de OPV dan escorte missies uitvoeren? Want ik neem aan dat zo"n kapitein t liefst zo hard mogelijk langs Aden sheest... Al met al vind ik dit een teleurstelling en ik vind het een schande dat defensie ooit die marinestudie heeft geaccepteerd.
In een ander topic over ex-marineschepen las ik dat een oud marineschip omgebouwd werd tot jacht... Ik ben van mening dat we die OPV's net zo goed aan een of andere oliesheik kunnen verkopen als plezierjacht, zo zien ze er immers ook uit!

Ik ben het overigens eens met de mening dat deze bootjes technology promotion voor Thales zijn. Maar als we de Schelde en Damen moeten spekken (waar ik niks op tegen heb), waarom hebben ze dan niet iets bruikbaars ontworpen? Waarom heeft de OPV geen luchtverdedigings capaciteit? En hoe kunnen ze het verantwoorden bij defensie dat ze zo ontzettend veel ASW capaciteit hebben verloren?

Wat kunnen we doen om de OPV te verbeteren? Ik vind die SeaRAM een gewelidig apparaat, en zou perfect passen bij de OPV. Naast dit vind ik ASW capaciteit buiten de NH90 noodzakelijk, veel landen gebruiken onderzeeboten, en vaak ook in kustwateren. Verder is het natuurlijk dat die piraten of smokkelaars een duikboot bouwen ;). Ook vind ik het belachelijk dat we zo'n groot schip bouwen en dat het niet sneller vaart dan steven hawking in een roeiboot! Ik vind 25 tot 26 knopen een hele reeele snelheid voor de taken die deze scheepjes krijgen toebedeeld.

Nou weer wat om over te denken.... :)



Thomash


KapiteinRob

Citaat van: Thomash op 29/12/2008 | 15:28 uur
Gaat u

Laat dat U maar zitten.....  ;)

Citaat van: Thomash op 29/12/2008 | 15:28 uur
Gaat u dan uit van een offensieve Marine? Want volgens mij wil de overheid echt een defensieve Marine.

Ik denk dat onze marine een mengeling moet zijn. Je kunt defensief bezig zijn door offensieve acties. Het loopt dus door elkaar heen. In basic heet onze organisatie niet voor niets DEFENSIE, anders had het wel OFFENSIE geheten.... ;)

Citaat van: Thomash op 29/12/2008 | 15:28 uur
komen er niet meer fregratten vrij(zodat we minder nee hoeven te verkopen) wanneer de OPV in de vaart komen?

Momenteel hebben we fregatten te weinig. Dus als de OPV´s in de vaart komen, zit je iets ruimer in je mogelijkheden. Ik blijf 6 fregatten echter te weinig vinden. Maar aangezien slimmerikken middels de marinestudie hebben uitgedokterd dat we met de toekomstige vlootconfiguratie prima uit de voeten kunnen.....

Citaat van: Thomash op 29/12/2008 | 15:28 uur
Het zijn maar vragen hoor.

Het zijn maar pogingen tot een antwoord, doorvlochten met mijn mening, hoor..... :)

Thomash

Gaat u dan uit van een offensieve Marine? Want volgens mij wil de overheid echt een defensieve Marine. Maar komen er niet meer fregratten vrij(zodat we minder nee hoeven te verkopen) wanneer de OPV in de vaart komen? Het zijn maar vragen hoor.

KapiteinRob

Over de inzet van OPV's voor taken waar je nu fregatten voor inzet, kun je redetwisten. Echter, door de "inruil" verkopen we voor een appel en een ei goede, nog lang niet afgeschreven en zeer capabele spullen. En met nog maar 6 fregatten moeten we (doen we al) NEE verkopen op sommige verzoeken tot levering van gevechtskracht of deelname aan verbanden. Laat staan als ooit echt weer eens de pleuris uitbreekt!

Thomash

Ik snap heel erg goed dat iedereen ontevreden is over de inwisseling van de M-fregratten voor de nieuwe OPV's, maar is het niet een goede stap wanneer je je bedenkt dat de Marine continue moet bezuinigen en daarnaast niet het werk van Patrouilleschepen wil laten doen door LCF's? De OPV zijn toch goed genoeg bewapend voor de taken als die nu uitgevoerd worden voor de kust van Somalië? Daarnaast zijn er tocht geen grote fregratten nodig voor de taken in de West?

hudinie

Ik ben het met Rob eens, het ruikt naar vriendjes politiek ....orders worden gegeven om de marine werfen te laten
draaien en geld te laten verdienen. De standaard fregatten waren prachtige schepen ook de M-fregatten waren fantastisch
maar zo'n kleine marinie als ons kan niet continue ten behoeve van de scheepsbouw nieuwe types bestellen.
Zeker niet met het fregatten bestand wat we nu hebben. Beter was geweest om gewoon nog 10 jaar te wachten, en dan
pas weer nieuwe M-fregatten bouwen.
Jammer dan als dan onze marine industrie niet meer bestaat , maar de oplossing die nu is gekozen door het laten bouwen van
OPV's is afbraak van onze Marine. Voor de OPV's had volgens mij beter een veel lichter type schip gekozen moeten worden
wel met een helikopter, en een licht kanon maar kleiner en goedkoper alleen geschikt voor operaties in de kustwateren, drugsbestrijding enz, dan kom je op een heel eenvoudig goedkoop schip en die had je waarschijnlijk zo kunnen kopen en dan hadden we gewoon nog onze M-fregatten gehad.

jellevannetten

De Braunschweig klasse is inderdaad een geweldige klasse. Deze schepen zou je binnen elke taakgroep kunnen gebruiken en zeker als escorts bij een amphibische taakgroep waar iedereen tegenwoordig zo enthoushiast over is. Volgens mij zijn ze alleen totaal ongeschikt voor het werk dat de KM de P-schepen wil laten uitvoeren. De Braunschweig klasse is een aardig stukje kleiner en kan daarom op een zware zee veel minder goed zijn werk doen. Ook mist de Braunschweig helikopters (wel helidek maar geen hangar, dus een helikopter voor een lange tijd meenemen kan niet) die je gebruikt bij het boarden en inhalen van bijvoorbeeld snelle drugsbootjes.

De patrouille schepen zouden naast hun bedoelde taak van het drugs/piraten/enz jagen een veel grotere bijdrage aan de vloot vormen als ze ook ingezet zouden kunnen worden in breder opzicht. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door ze in te zetten in een amphibische taakgroep. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen door een ESSM installatie toe te voegen. Hierdoor kun je niet alleen jezelf in een behoorlijk hoog geweldspectrum verdedigen maar zou een OPV ook als escort van een HVU als een LPD kunnen dienen. Alleen een CIWS inbouwen heeft in deze niet zo veel zin, want waarom zou je zo'n schip naar een crisisgebied sturen als het alleen maar zichzelf kan verdedigen, laat het dan liever thuis.

Elzenga

Tja...de Duitsers pakken dit volgens mij toch een stuk verstandiger aan met hun Braunschweig class korvetten....Kleiner maar met meer evenwichtige bewapening...Als we daar nu 4 van hadden gebouwd hier...meteen goed voor de standaardisatie...
http://en.wikipedia.org/wiki/Braunschweig_class_corvette

ARM-WAP

Citaat van: Kapitein Rob op 25/12/2008 | 01:56 uur
... Ik ben geen WD-er, dus weet niet in hoeverre Harpoons en Seasparrows makkelijk te plaatsen zijn. Het kan/wordt er volgens mij "los" op geplaatst worden, maar hoe het met de aansturing, laden e.d. zit? Geen idee.

Ik vind het in ieder geval absurd dat de P-badkuipen louter met 4 soorten kanon/mitrailleur worden uitgerust, maar dat er wel een peperdure SEWACO-mast er op geplant wordt. Dat had je m.i. dan ook wel wat goedkoper mee uit kunnen zijn voor het alleen maar aansturen van je kanon. Maar een WD-er of ODOPS zal je ongetwijfeld beter kunnen informeren.  ;)
Het plaatsen van Harpoons op zich is geen probleem, indien rekening gehouden wordt met stabiliteitsvereisten en dat zou op deze romp geen probleem mogen zijn. Harpoons vind je terug op FPB's die nog niet half zo lang zijn.
Dan een paar kabels die in het binnenschip verdwijnen en het integreren in SEWACO (doelsgegevens afkomstig via Link/drone/heli/boordradars)zou ook geen probleem mogen zijn.

Sea Sparrow ligt alweer stukken moeilijker: het luchtdoel moet constant in track/belicht blijven dus daarvoor heb je minstens een doelsaanwijzingsradar van doen (voor een vuurleidingskanaal).
Dan ben je beter met Stinger/Mistral af, of een RAM/Tetral/Sadral/GK.

Maar... als je al deze spullen op een 'P'-schip wil, dan had je toch gewoon de MF kunnen behouden? :angel:

Lex

De S-FF waren niet op, met een update of hoe je dat ook zou willen noemen hadden ze nog lang meegekund; NL heeft dat ook gedaan met de toenmalige Fregatten van de van Speijk-klasse. De updates zijn inmiddels wel doorgevoerd bij de Gr. eenheden. Waarom de S-FF vroegtijdig zijn afgestoten, is maar de vraag. Het lobby circuit heeft hier mogelijk een bijdrage aan geleverd, teneinde een NL scheepsbouwer te ondersteunen. Hetzelfde zou kunnen gelden voor het vroegtijdig afstoten van de M-FF.
Waarschijnlijk dat NL daarom vele vrienden heeft. Je kan daar tweede hands eenheden kopen, zeer modern tegen een zeer schappeijke prijs.

KapiteinRob

Bij Daamen/De Schelde lachen ze zich het apelazerus. We deden prima M-fregatten weg voor P-badkuipen (die er voorlopig nog niet zijn) mede vanwege het feit dat je er met minder personeel op kan varen. Maar we varen (zodra de ZKRS weer operationeel drijft) wel rond met 2 bevoorraders met per schip zo'n 150 man. Daar waar o.m. de Britten het met hooguit enkele tientallen bemanningsleden doen.....

Ergo, we "vervangen" schepen om de scheepsbouw in Nederland overeind te houden. Heel opvallend ook dat er voor ons nooit in een ander land marineschepen gebouwd kunnen worden i.h.k.v. Europese aanbesteding. De eisen worden blijkbaar zo geformuleerd dat, als er al Europees verworven zou worden, het buitenland (EU) niet kan voldoen.

De S-fregatten waren "op", maar varen in Griekse dienst nog steeds vrolijk verder. De vervangende M-fregatten moesten door P-badkuipen (die er voorlopig nog niet zijn) vervangen worden omdat die beter geschikt zijn (wat een gotspe), maar varen in België, Portugal en Chili vrolijk verder. Over een paar jaar roept iemand dat de LPD's helemaal niet nodig zijn, maar dat we met RoRo-schepen voorzien van een helidek ook beter uit de voeten kunnen. En hoppa, weer een contractje naar de defensievriendjes in Gorinchem/Vlissingen.

Mourning

Bij mij ook niet. Ik denk bij niemand met een beetje gezond verstand en inzicht in Defensie niet. Puur soort van ontwikkelingssubsidie en idd een volwaardig CIWS-systeem had er in ieder geval gewoon op GEMOETEN, maar ja we gaan nooooooit meer vechten, behalve tegen vlotjes en als we ooit wel weer in oorlog komen dan vragen we de vijand gewoon om onze badkuipen te ontzien daar ze toch geen bedreiging voor hen vormen en ze niet voor oorlogsvoering geschikt zijn, hoewel ze wel zo'n beetje de kostprijs van dergelijke schepen dragen...  ;)

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Oddcrow

Citaat van: lex op 25/12/2008 | 16:19 uur
Citaat van: Oddcrow op 25/12/2008 | 14:14 uur
Waarom dan zo'n peperdure mast met allerlei fancy apparatuur!?
Volgens de brieven en de woorden van de STAS om met minder personeel te kunnen "opereren".  ::)

Komt bij mij niet echt overtuigend over.... >:(