'Nederlandse marine stoort tv-satelliet Israël'

Gestart door Lex, 10/10/2007 | 16:26 uur

Lex

Citaat van: HermanB op 29/11/2007 | 22:39 uur
Het is gewoon een volwassen manier van handelen. Het heeft met een schuldbekentenis niets te maken. Israel vind het gewoon niet leuk dat een NAVO fregat daar het hele luchtruim in beeld heeft en dus kan zien wat Israel uitspookt.
Daar kan ik het niet mee eens zijn. UNSCR 1701 ( http://daccessdds.un.org/doc/UNDOC/GEN/N06/465/03/PDF/N0646503.pdf?OpenElement)
heeft de weg vrijgemaakt voor de maritieme eenheden, onder de vlag van de VN.
Dat NL nu inboet (en dus ook de VN) toont aan hoe de machtsverhoudingen liggen.

HermanB

Het is gewoon een volwassen manier van handelen. Het heeft met een schuldbekentenis niets te maken. Israel vind het gewoon niet leuk dat een NAVO fregat daar het hele luchtruim in beeld heeft en dus kan zien wat Israel uitspookt.

Lex

Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt.
a. Het is er bar rustig, waardoor je eigenlijk niet meer kunt spreken over een "ernst" inzet;
b. Het is wel degelijk een schuldbekentenis, door toe te geven aan officieuze zaken.

Lex

De Ruyter past puur uit goede wil radar aan

DEN HELDER -  Marinefregat Hr. Ms. De Ruyter, dat onder VN-vlag in de Middellandse Zee voor Libanon rondvaart om scheepvaart te controleren op wapensmokkel en vijandelijkheden, heeft enkele radar- en sensorinstellingen aangepast.
Dit om te voorkomen dat Israël het Nederlandse schip (circa 180 opvarenden) er nog langer van kan beschuldigen dat het de ontvangst verstoort van het commerciële televisiestation Yes in het noorden van het land.
De aanpassingen zijn beslist geen schuldbekentenis, benadrukt marinewoordvoerder Richard Keulen.
,,Want Israël heeft nooit een officiële klacht ingediend en slechts summier informatie verstrekt op basis waarvan wij niet doelgericht hebben kunnen uitzoeken of de storingen aan de De Ruyter te wijten zijn.''

NHD Gepubliceerd op 29 november 2007, 19:12

John Wayne

Dutch Frigate Attacks Israel

October 18, 2007: There's been yet another case of military electronics interfering with civilian communications systems. This time, the million subscribers to the Israeli Yes Satellite TV system have had their reception trashed, from time to time, during the last month. It all began after the September 6th Israeli air raid on a Syrian nuclear weapons facility. NATO warships, operating off the coast as part of a Lebanon peacekeeping force, were ordered to move into position to  use their powerful air defense radars to keep an eye on the skies over Syria. The Dutch frigate De Ruyter had a particularly powerful radar, and that is believed to be the source of most of the interference with the Yes Satellite TV signal.


There will be more problems like this, as more wireless equipment comes into use, and more frequencies are used, more heavily, by military and civilian operators. It's not a new problem, and was first noted on a large scale during the 1991 Gulf War. Here, there was a large concentration of military equipment form all the American military services, and foreign armed forces as well. There were several unexpected incidents where frequencies collided in unexpected ways. There was some of this again in 2003 in Iraq. There have been more incidents since, and there will be more, and some of it will be deadly.

http://www.strategypage.com/htmw/htecm/articles/20071018.aspx

Reinier

Volgens onderstaande bericht stoort de radar de tv-zenders wellicht in Israel, maar het stoort zeker het leger van Israel bij andere zaken. Laat toch maar eens zien dat die apparatuur van Thales goed zijn werk doet!

Israel Complains After Dutch Ship Tracks Air Strike Against Syria
Posted by JJL at 10/12/2007 5:41 AM

The Royal Netherlands Navy (RNLN) is reviewing radar transmission patterns from one of its ships, poised off the coast of Lebanon, after a complaint from Israel's defense minister Ehud Barak.

Barak phoned up his Dutch counterpart Eimert van Middelkoop earlier this week to complain about the radar transmissions of the RNLN's air defense and command frigate HrMs De Ruyter (F 804).

The 6,200-ton warship is assigned to the German-led maritime task group of Unifil, the United Nations mission in Lebanon, tasked with preventing the smuggling of Hezbollah-bound arms by sea into Lebanon.

According to media reports in Israel, thousands of satellite TV viewers in the country have experienced disrupted service because of electromagnetic interference with the satellite uplink of the local TV station YES.

The problems allegedly started September 6, the day that the Israeli air force conducted a major air strike into Syria (see "Israel used electronic attack in air strike against Syrian mystery target", Aviation Week & Space Technology/October 8, 2007).

Ares sources within the RNLN say that the HrMs De Ruyter, deployed offshore in the role of anti-air warfare commander (AAWC) for the Unifil task group, detected and tracked the strike package from takeoff and during most phases of the operation.

That is believed to have involved Israeli F-15Is flying out over the Mediterreanean and entering Syrian airspace along the Syrian-Turkish border.

RNLN spokesman Commander Richard Keulen says he cannot discuss these matters but confirms that De Ruyter, a ship optimized for anti-air warfare, is indeed the AAWC for the Unifil task group.

"I must emphasize that we are engaged in a serious operation off the coast of Lebanon which so far has been very successful in halting the arms smuggle into Lebanon. As for the Israeli complaints, it is technically possible that particularly the APAR multifunction radar of HrMs De Ruyter might cause interference problems with satellite uplink transmissions."

"However, there are official protocols of the International Telecommunication Union (ITU) to file interference reports and as far as I know Israel has not followed this route," Cdr Keulen says.

"Nevertheless, we are taking measures to make sure our radar transmissions are not contributing to any kind of interference problems associated with Israeli satellite TV. These measures can only go as far as finetuning radar settings, because we must maintain a credible operational posture under our UN mandate to patrol off Lebanon," Cdr Keulen stresses.

HrMs De Ruyter is one of four LCF-type ships that entered service in the last few years, equipped with a long-range (225-naut.mi.) L-band volume search radar and a medium-range (85-naut.mi.) X-band active electronically-scanned array multifunction radar.

Both radars, the Smart-L and Apar, respectively, are supplied by Thales in the Netherlands (Thales-NL).

Thales-NL this morning issued a statement saying that "all systems from Thales-NL are fully compliant with the ITU specifications."

Sources in the RNLN have told Ares that radar operators on board De Ruyter routinely track Israeli air force operations by "40-50 fighter-type aircraft simultaneously."

In July, radar operators on board the RNLN warship HrMs Van Speyk (which preceded De Ruyter in the Unifil operation) reported tracking Israeli incursions into the airspace over southern Lebanon on a daily basis, even though that ship featured an older-generation radar (see "Airspace Incursions", Ares 7/31/2007).

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest&plckBlogPage=BlogViewPost&plckPostId=Blog%3a27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3a50050d9c-6f4b-4565-8d73-6711d1250651

Lex

Citaat van: Reinier op 10/10/2007 | 21:51 uur
Vreemd verhaal. Heeft Israel dan geen radar-instalatie staan in het noorden, die niet stoort? Zou mij verbazen als radar de stoorzender zou zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar in het verleden heeft de 3-D radar van de (ex)GW-fregatten wel gezorgd voor verstoring van TV-ontvangst (analoge signalen en verspreiding via de ether)
Citaat van: Reinier op 10/10/2007 | 21:51 uur
Volgens mij zitten radar en (tv-)satelliet op een geheel andere frequentie. Waarom stoort dan niet de satelliet verbinding op deze schepen?
Het enige waar ik aan kan denken is het feit de de up-/downlink freqs van Yes (+/- (10758) , welke gebrukt wordt via de Amos-2  sateliet qua frequentie in de buurt ligt van het gebruik van SATCOM door de NATO-eenheden.
Citaat van: Reinier op 10/10/2007 | 21:51 uur
Hebben mensen in Den Helder met schotels/ digitenne last van storing?
Nee.

Reinier

Vreemd verhaal. Heeft Israel dan geen radar-instalatie staan in het noorden, die niet stoort? Zou mij verbazen als radar de stoorzender zou zijn. Volgens mij zitten radar en (tv-)satelliet op een geheel andere frequentie. Waarom stoort dan niet de satelliet verbinding op deze schepen? Hebben mensen in Den Helder met schotels/ digitenne last van stooring?

Lex

Citaat van: maxell op 10/10/2007 | 20:50 uur
HE!? De Nederlandse regering of de Generaal trekt niet meteen het schip weg? De hogere legerleiding gaat eerst nadenken voordat zij wederom een fout maakt als op de 'Hiddes'? 
Ik zie geen overeenkomsten tussen MUTINT (Operationele gebeurtenis) en het verhaal "Hiddes" (Personele zaak).

maxell

HE!? De Nederlandse regering of de Generaal trekt niet meteen het schip weg? De hogere legerleiding gaat eerst nadenken voordat zij wederom een fout maakt als op de 'Hiddes'?

Bravo Generaal  :) eerst uitzoeken WAT de oorzaak is en dan pas maatregelen nemen en niet eerst maatregelen nemen om er tenslotte achter te komen dat er helemaal niets aan de hand is!

Lex

Fregat 'verdacht' van storen Israelische tv-zender

den helder  -  In Israël is commotie ontstaan over de aanwezigheid van Hr. Ms. De Ruyter in de Middellandse Zee. Radar- en sensorstraling van het Nederlandse marinefregat zouden in het noorden van dat land de ontvangst van het commerciële satelliettelevisiestation Yes storen. Yes is de enige aanbieder van satelliettelevisie in Israël en heeft meer dan een half miljoen klanten.

De onrust heeft er toe geleid dat het ministerie van defensie in Israël op hoog niveau contact heeft gezocht met hetzelfde departement in Nederland. Marinewoordvoerder Richard Keulen bevestigt dit en stelt dat momenteel onderzoek wordt ingesteld naar de klacht.

,,De constatering dat ons schip de boosdoener is, is in dit stadium veel te voorbarig'', zegt Keulen, die benadrukt dat van een politieke rel geen sprake is. ,,We weten dat er ook storingen waren toen de De Ruyter niet in het gebied aanwezig was.''

Bovendien, stelt de zegsman, liggen er behoorlijk wat andere oorlogsbodems in de Middellandse Zee. Dit om onder VN-vlag vooral scheepvaart te controleren op wapensmokkel en eventuele vijandigheden op zee af te breken.

,,Die mensen zijn daar niet voor een pleziervaartje, maar bezig met een serieuze missie. Ik wil het probleem niet bagatelliseren, maar de internationale vredesmacht die voor de kust opereert, is er mét toestemming van Israël aanwezig.''

De commotie heeft er nog niet toe geleid dat de De Ruyter, vanaf welk schip onder meer de luchtverdediging wordt gecoördineerd, anders opereert. ,,Wanneer blijkt dat ons fregat de oorzaak is, zoeken we direct een oplossing. Totdat we niet zeker weten of de klacht klopt, wordt er niet ingegrepen.''

Het Nederlandse schip staat onder commando van Jeanette Morang, de eerste vrouwelijke bevelvoerder op een Nederlandse oorlogsbodem. De De Ruyter heeft circa 180 bemanningsleden aan boord en neemt tot begin 2008 deel aan de VN-missie.

NHD
Gepubliceerd op 10 oktober 2007, 19:35

oud_zijde

voeren ze (Israeli Airforce) nog schijnaanvalletjes uit op UNIFIL boten eigenlijk?

gelijk oversteken zou ik anders haast zeggen :D
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Lex

JERUZALEM - Nederlandse en Duitse marineschepen voor de kust van Libanon zijn de oorzaak van voortdurende en soms urenlange storingen in het signaal van de populaire Israëlische satellietzender Yes.

Dat hebben Israëlische media woensdag bericht. Het radarsysteem op de schepen verstoort de doorgifte van het signaal. 

Euvel

Volgens het dagblad is het ministerie van Buitenlandse Zaken gevraagd om met Nederland in contact te treden over het euvel. De schepen maken deel uit de VN-missie in Libanon. Nederland controleert of er illegale wapentransporten plaatsvinden over zee.
Yes is de enige aanbieder van satelliettelevisie in Israël en heeft meer dan een half miljoen klanten.

(c) ANP | Uitgegeven: 10 oktober 2007 16:02