'Marine verkocht kaarten aan Colombiaans drugsbazen'

Gestart door Lex, 26/10/2007 | 20:40 uur

Thomash

Op deze manier kun je nog zulke mooie apparatuur hebben, maar dan richt je niets uit...

Lex

Colombianen attendeerden maffia op Nederlanders

BOGOTA - 
Vijf Colombiaanse marineofficieren staan terecht omdat zij posities van Nederlandse marineschepen in de Caribische zee hebben doorgespeeld aan de drugsmaffia. Dat meldde het Colombiaanse televisiestation RCN woensdag.
Drugssmokkelaars wisten op die manier hoe ze uit de handen van de Nederlanders konden blijven. De Nederlanders zijn in de Caribische zee om drugs uit Colombia, met name cocaïne, te onderscheppen.
Op de doorgesluisde navigatiekaarten stonden ook de coördinaten van schepen uit Colombia, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Net als de Nederlanders helpen de Amerikanen en Britten de Colombianen bij de jacht op drugssmokkelaars.

ANP | Gepubliceerd op 29 oktober 2008, 16:51

cabez

Wat je ook kan zeggen is,iedereen heeft zijn prijs.

Lex

Citaat van: maxell op 26/10/2007 | 23:26 uur
Maarja, bekend..., media is klok is klepel etc. 
Voor hetzelfde geld kan ik ook zeggen, waar rook is, ....... ::)

maxell

Lijkt mij allemaal heel f...ing strong  :(

Ik kan mij niet voorstellen dat het zo gegaan is zoals de krant/media doet overkomen! Maarja, bekend..., media is klok is klepel etc.  >:(

Lex

Citaat van: HermanB op 26/10/2007 | 21:26 uur
Weer een lekkere kop zeg. Mijn hemel, hebben die linkse rukkers niets geleerd van al de missers in het verleden.
Het oorspronkelijke bericht is afkomstig van "Semana". Ik heb hun website bekeken, maar (nog) niets hierover kunnen vinden.
Mocht ik het bericht vinden, dat zal ik het posten. (Goed voor de Spaanstaligen  8) onder ons).

HermanB

Weer een lekkere kop zeg. Mijn hemel, hebben die linkse rukkers niets geleerd van al de missers in het verleden.

Lex

De CDR zal, met zijn billaterale pet op een schema opstellen, hetgeen per bericht verstuurd wordt aan de eenheden.
De eenheden zullen eea in de zeekaart moeten verwerken. Een "oud"  :angel: M-fregat moet voor de planning nog steeds gebruik maken van zeekaarten.

KapiteinRob

Ja, maar het lijkt me sterk dat de kaarten waar dat op staat, in de "verkoop" (kunnen) gaan.... ;) Trouwens, e.e.a. staat vandaag de dag toch op de beeldschermen? Volgens mij worden de koersen e.d. pas ingevuld terwijl men aan het varen is.

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 26/10/2007 | 21:00 uur
Hoe dan? Bij mijn weten zijn navigatiekaarten gewoon "wegenkaarten voor op zee".
Dat klopt. Het enige wat voor de "smokkelaars" interessant zou zijn, zijn de patrouille schema's met tijden/gebieden/eenheden (zowel varend als vliegend).

KapiteinRob

Citaat van: ANP op 26/10/2007 | 20:40 uur
De navigatiekaarten maken het voor de drugsmaffia mogelijk om patrouillevaartuigen in de Caribische Zee, waaronder Nederlandse schepen, te ontwijken.

Hoe dan? Bij mijn weten zijn navigatiekaarten gewoon "wegenkaarten voor op zee"......

Lex

Een vreemd bericht. Navigatiekaarten (Zeekaarten) zijn voor eenieder te koop.

Lex

BOGOTA - De Nederlandse justitie onderzoekt of de Koninklijke Marine betrokken is bij het verkopen van navigatiekaarten aan de Colombiaanse drugsmaffia.

Dat meldt het Colombiaanse weekblad Semana (Week). De navigatiekaarten maken het voor de drugsmaffia mogelijk om patrouillevaartuigen in de Caribische Zee, waaronder Nederlandse schepen, te ontwijken.

Infiltratie

De Colombiaanse Justitie doet al langer onderzoek naar infiltratie van de drugsmaffia in de Colombiaanse marine. Volgens Semana onderzoeken ook de Verenigde Staten, Mexico en Groot-Brittannië hun marine.
In Colombia zijn al functionarissen van de marine aangehouden op verdenking van het verkopen van navigatiekaarten aan drugsbaronnen.
Het meest spraakmakend is de aanhouding van de hoge officier Gabriel Arango, die in Colombia de reputatie van 'onkreukbaar' had.

Meerdere drugsbendes

Maar liefst vier Colombiaanse drugsbendes zouden in de marine zijn geïnfiltreerd. Een van deze is de bende van Juan Carlos Ramírez, alias 'Lollie', een van Colombia's beruchtste drugsbaronnen. Hij werd enkele maanden geleden in Brazilië gearresteerd.

(c) ANP | Uitgegeven: 26 oktober 2007 20:26