Apache vliegt tegen stroomkabel

Gestart door Lex, 12/12/2007 | 21:28 uur

Lex

OM eist weer werkstraf voor helikoptercrash

ARNHEM -  Het Openbaar Ministerie (OM) heeft maandag in hoger beroep opnieuw werkstraffen van 100 en 50 uur geëist tegen de twee helikopterpiloten die in december 2007 met een Apache in een hoogspanningsleiding crashten. Circa 50.000 huishoudens in de Bommelerwaard zaten toen 2 dagen zonder stroom, met 34 miljoen euro schade tot gevolg. Volgens het OM hebben de piloten niet goed genoeg op de kaart gekeken, voordat ze in het donker gingen laagvliegen over de Waal.

Eerder veroordeelde de rechtbank in Arnhem de piloten tot diezelfde werkstraffen, die het OM toen ook al eiste. De piloten gingen in hoger beroep, omdat zij vinden dat ze geen schuld hebben aan de crash. Dat ze in het donker de onverlichte mast niet goed konden zien kan de aanklager zich nog best voorstellen, maar ze hadden makkelijk kunnen weten dat de leiding daar liep als ze zich beter hadden voorbereid. Volgens de piloten gaf een optelsom van omstandigheden als opleiding, procedures, systemen en haastcultuur de doorslag.

Telegraaf,
ma 14 mei 2012, 14:47

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Valse claim na storing
»
Kapotte hoogspanningsmast Bommelerwaard
ANP Toegevoegd: donderdag 8 mrt 2012, 17:47

Een man en vrouw uit het Gelderse Nieuwaal worden ervan verdacht dat ze met hun kwekerij een valse schadeclaim hebben ingediend na de stroomstoring in de Bommelerwaard.

In december 2007 vlogen twee piloten van Defensie met hun helikopter tegen hoogspanningskabels in de Bommelerwaard. Duizenden mensen in het gebied zaten dagenlang zonder stroom.

Slaatje slaan
De man en de vrouw dienden na het incident een claim in bij het Ministerie van Defensie, maar volgens het Openbaar Ministerie is die claim vals. Het OM zegt dat het duo misbruik heeft gemaakt van de situatie en wilden zij een slaatje slaan uit het helikopterongeluk.

Ze hadden gezegd dat door de stroomstoring zeker 500.000 planten verloren waren gegaan. In totaal zouden ze voor 2 miljoen euro hebben geclaimd.

De zaak is inmiddels onder de rechter. Het OM heeft een celstraf van twee jaar tegen de verdachten geëist en een boete van 100.000 euro voor allebei.

Bron: NOS

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: 5m@sh_1up op 13/12/2011 | 20:41 uur
Tja... De een z'n dood, is de ander z'n brood, zullen die gemeentes wel denken.

Maar wat nog het meest triest is, is dat die vliegers taakstraffen hebben gekregen. Hoe kansloos.

Dat laatste vind ik ook te triest voor woorden!

5m@sh_1up

Tja... De een z'n dood, is de ander z'n brood, zullen die gemeentes wel denken.

Maar wat nog het meest triest is, is dat die vliegers taakstraffen hebben gekregen. Hoe kansloos.

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 13/12/2011 | 12:03 uur
Persoonlijk hoeven de fly boys, wat mij betreft, zeker niet gestraft te worden, ze zijn immers niet expres tegen die stroomkabel aangevlogen, maar de aansprakelijkheid voor de schade ligt bij de werkgever.

Amen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: 5m@sh_1up op 13/12/2011 | 11:42 uur
Omdat het een ongeluk was. Fouten maken is menselijk. Men zou blij moeten zijn dat ze het wonderbaarlijk allebei overleefd hebben, in plaats van ze proberen te straffen en er geld uit te trekken.

Als jij tegen een lantarenpaal aan rijdt met jouw auto, dan wordt jij (via de verzekeingsmij) ook aansprakelijk gesteld voor de geleden schade aan de infrastructuur.

Persoonlijk hoeven de fly boys, wat mij betreft, zeker niet gestraft te worden, ze zijn immers niet expres tegen die stroomkabel aangevlogen, maar de aansprakelijkheid voor de schade ligt bij de werkgever.

5m@sh_1up

Omdat het een ongeluk was. Fouten maken is menselijk. Men zou blij moeten zijn dat ze het wonderbaarlijk allebei overleefd hebben, in plaats van ze proberen te straffen en er geld uit te trekken.

Lex

Citaat van: 5m@sh_1up op 08/12/2011 | 22:31 uur
Diep trieste gang van zaken....
Only in the Netherlands. Helaas.
Hoezo?
Er is aangetoond dat de vliegers een fout gemaakt hebben, welke de stroomstoring heeft veroorzaakt. Dan is het toch terecht dat de schade vergoed wordt?

5m@sh_1up

Diep trieste gang van zaken....


Only in the Netherlands. Helaas.

Lex

Gemeenten willen half miljoen na helicrash
 
GELDERMALSEN - Niet de toegezegde ruim 50.000 euro, maar 536.000 euro. Dat eisen de gemeenten Geldermalsen, Neerijnen, Lingewaal en Maasdriel van de landelijke overheid. De Staat moet binnen een maand toezeggen de schade van de gemeenten door de stroomstoring van december 2007 te vergoeden, anders gaan de vier gemeenten de Staat dagvaarden.

Bijna vier jaar geleden zaten ruim 50.000 huishoudens in de Tieler- en Bommelerwaard maximaal 50 uur zonder stroom nadat een helikopter van defensie tijdens een oefening bij Hurwenen langs de Waal tegen een hoogspanningsmast vloog. De gemeenten moesten behoorlijke kosten maken om de gevolgen van de stroomstoring te bestrijden.

Defensie weigert die kosten volledig te vergoeden. Een eerder voorstel was tien procent van de kosten te vergoeden. De vier gemeenten hebben de Staat toen formeel aansprakelijk gesteld.

De vliegers van de gevechtshelikopter zijn inmiddels strafrechtelijk veroordeeld wegens onvoorzichtig en onachtzaam handelen. De gemeente Zaltbommel ging eind vorig jaar wel akkoord met een schadevergoeding van 40.000 euro in plaats van de gevraagde 286.000 euro. Zaltbommel wilde geen juridisch steekspel en zij wilde ook niet tegen een andere overheid procederen.

De Gelderlander,
woensdag 07 december 2011 | 08:05

onderofficier

Citaat van: A.J. op 25/05/2011 | 22:11 uur
Een vreemd verhaal, "mochten" dus je gaat er al vanuit dat ze schuldig zijn ofzo? Volgens mij ben je in Nederland onschuldig tot het tegendeel bewezen is..

Vooruitziende blik   ;)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Werkstraffen voor Apachepiloten Bommelerwaard

ARNHEM -  De militaire kamer van de rechtbank in Arnhem heeft dinsdag twee Apachevliegers veroordeeld tot werkstraffen van 100 en 50 uur, zoals het Openbaar Ministerie (OM) ook had geëist. Ze hebben volgens de militaire kamer schuld aan het ongeluk, waarbij zij in hoogspanningskabels vlogen in de Bommelerwaard in december 2007.

Telegraaf,
di 07 jun 2011, 10:59

onderofficier

#187
Citaat van: A.J. op 25/05/2011 | 22:11 uur
Ach, als collega's van de luchtmacht al afgedaan worden als officiertjes in trappelzakjes ben ik er vij snel klaar mee. Ook zij doen hun stinkende best om het jouw leven op de grond iets aangenamer te maken.

Binnen de Klu gewoon een standaard grapje...............wat betreft die trappelzakjes

Ik heb nooit beweerd dat zij niet hun stinkende best doen,  dat doen de mensen met een strafblad toch ook? 

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

A.J.

Citaat van: onderofficier op 25/05/2011 | 21:42 uur
Een goed motief om een bevordering uit te stellen..........

Mochten ze vrij worden gesproken dan zou de bevordering, met terugwerkende kracht, geen probleem zijn.

Een vreemd verhaal, "mochten" dus je gaat er al vanuit dat ze schuldig zijn ofzo? Volgens mij ben je in Nederland onschuldig tot het tegendeel bewezen is.

Citaat
Maar iemand die voor een vechtpartij, wapenbezit o.i.d. ooit is veroordeeld moet nu maar de dienst uit... dat is en blijft dubbel straffen.
En zeker als wat er gezegd werd "we moeten toch mensen kwijt" 
Lekker collegiaal 

Ach, als collega's van de luchtmacht al afgedaan worden als officiertjes in trappelzakjes ben ik er vij snel klaar mee. Ook zij doen hun stinkende best om het jouw leven op de grond iets aangenamer te maken.

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 25/05/2011 | 21:47 uur
Als ik twee man naast elkaar zet waarvan 1 een strafblad heeft en ik moet er van die 2 eentje uitgooien, gaat die met een strafblad.
Kennelijk was er met de aanstelling, of op het moment dat de desbetreffende persoon zijn strafblad kreeg ook geen reden om de persoon te weigeren dan wel te ontslaan.
Ik vind dat je het dan dus ook niet mee moet nemen wanneer er mensen uit moeten, en gewoon naar functioneren moet kijken.