Defensie is de weg kwijt, militairen moeten financieel bijdragen aan begroting.

Gestart door mikemans, 14/12/2007 | 11:43 uur

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 20/12/2007 | 16:59 uur
Citaat van: mikemans op 20/12/2007 | 16:55 uur
yup elke maand extra geld. Als vervanging van de maaltijdkaart. Je mist een hoop daar aan de overkant rob.

Niet alle boordplaatsers; dat bedoelde ik. Of heb ik nog meer gemist?  :angel:

Alleen als je een eigen huishouding voert.

KapiteinRob

Citaat van: mikemans op 20/12/2007 | 16:55 uur
yup elke maand extra geld. Als vervanging van de maaltijdkaart. Je mist een hoop daar aan de overkant rob.

Niet alle boordplaatsers; dat bedoelde ik. Of heb ik nog meer gemist?  :angel:

mikemans

yup elke maand extra geld. Als vervanging van de maaltijdkaart. Je mist een hoop daar aan de overkant rob.

KapiteinRob

Citaat van: mikemans op 20/12/2007 | 16:46 uur
Boordplaatsers krijgen een vergoeding in geld en eten dus ook op kosten van defensie, op die dagen dat zij daadwerkelijk werken.

???

mikemans

Citaat van: Dr_pepper op 19/12/2007 | 19:14 uur
dat zal allemaal best MAAR volgens landmacht.nl zijn ze er wel, hebt altijd mensen die ten allertijde beschikbaar dienen te zijn zoals b.v. instructeurs (die bv. nachtoefeningen moeten doen en niet effe naar huis kunnen), commando's die ten allertijde beschikbaar dienen te zijn (hoeft niet perse intern maar ze moeten wel in een bepaalde straal van de basis wonen) etc. etc.

nachtoefeningen en meerdaagse opleidingsactivieteiten worden aangemerkt als oefening. Tijdens oefeningen is het eten op kosten van defensie.

Tijdens de wacht krijgt men een maaltijdbon en is het eten dus ook op kosten van defensie.

Boordplaatsers krijgen een vergoeding in geld en eten dus ook op kosten van defensie, op die dagen dat zij daadwerkelijk werken.

Dr_pepper

oke, nou dan nog. dat betekend alsnog dat deze mensen de beer zijn door deze maatregel of krijgen zij hun voedsel vergoed van defensie?

KapiteinRob

Citaat van: Dr_pepper op 19/12/2007 | 19:18 uur
en dat laatste is?  ???

Dat je voor een bepaalde periode verplicht binnen moet blijven. Dat is wat anders als inwonend of boordplaatser zijn.


KapiteinRob

Citaat van: Dr_pepper op 19/12/2007 | 19:14 uur
dat zal allemaal best MAAR volgens landmacht.nl zijn ze er wel, hebt altijd mensen die ten allertijde beschikbaar dienen te zijn zoals b.v. instructeurs (die bv. nachtoefeningen moeten doen en niet effe naar huis kunnen), commando's die ten allertijde beschikbaar dienen te zijn (hoeft niet perse intern maar ze moeten wel in een bepaalde straal van de basis wonen) etc. etc.

Allemaal blabla; je haalt "wonen" en "consignatie op de werkplek" door elkaar.

Dr_pepper

dat zal allemaal best MAAR volgens landmacht.nl zijn ze er wel, hebt altijd mensen die ten allertijde beschikbaar dienen te zijn zoals b.v. instructeurs (die bv. nachtoefeningen moeten doen en niet effe naar huis kunnen), commando's die ten allertijde beschikbaar dienen te zijn (hoeft niet perse intern maar ze moeten wel in een bepaalde straal van de basis wonen) etc. etc.

KapiteinRob

Citaat van: Dr_pepper op 19/12/2007 | 18:13 uur
CitaatWelke functies zijn dan verplicht om op "de compound" te wonen?

weet ik niet precies, landmacht.nl melde dat er bepaalde functies zijn waar je op de compound moeten wonen, bepaalde mensen van facilitaire dienst en rekruten zijn enkele voorbeelden.

Ik heb de afgelopen 25 jaar nog nooit "bepaalde mensen van de facilitaire dienst" ontmoet die op een kazerne moeten slapen. En een rekruut is in opleiding en heeft derhalve geen functie. Ergo: je roept maar wat.

Dr_pepper

Welke functies zijn dan verplicht om op "de compound" te wonen?[/quote]

weet ik niet precies, landmacht.nl melde dat er bepaalde functies zijn waar je op de compound moeten wonen, bepaalde mensen van facilitaire dienst en rekruten zijn enkele voorbeelden.

CitaatWelk bedrijf geeft zijn mensen geld om te eten buiten het salaris om? Volgens mij geen enkel bedrijf en zeker niet wanneer je als personeel ook in de buurt van je werk kunt wonen. Hoeveel militairen verhuizen er iedere drie jaar van plek? Een handjevol. Het overgrote deel werkt en woont jaren op een en dezelfde plek. Dat gezeur, ga maar gewoon wonen waar je werk is in plaats van duur geld opmaken aan nodeloze woon-werk-reizen of eten. 

volgens de CAO, is de baas verplicht wanneer er word overgewerkt voor eten te zorgen, ook onze oost europese collega's worden vaak door het bedrijf voorzien van voedsel.


KapiteinRob

Ik heb enkele postings verwijderd. Het betrof het al dan niet weerzien van een forumlid onder een nieuwe naam. E.e.a. heeft mijn aandacht, maar ik vind het niet nodig om daar allerhande (offtopic) postings over te zien verschijnen.

Rob
Forumbeheerder

Graymarcello

Citaat van: mikemans op 19/12/2007 | 14:29 uur
bron: Defensiekrant.


De efficiency is gericht op het nog
doelmatiger werken, bijvoorbeeld door
personeel op meerdere cateringlocaties
in te zetten. Catering die nu nog
niet bij Paresto is ondergebracht, valt
daar straks wel onder, mits dat goedkoper
uitpakt.

De dienstverlening
wordt op sommige locaties overgenomen
door automaten.
Gezellig het gebeurd nu al regelmatig dat de huiskamer dicht is, leuk voor de mensen die binnen zitten en maar praten over Commissie Staal.

CitaatTevens gaan enkele
bedrijfsrestaurants en kantines in
het weekend dicht, behalve die van opleidinglocaties.
Op sommige niet-legeringslocaties
stopt Paresto met het
serveren van ontbijt en diner.
Leuk voor de mensen die de wacht lopen of continu dienst draaien, je kan nu al op diverse locatie niet ontbijten, dan ook geen maaltijd meer als je op ZAT of Zon 24/7 dienst draait. En onmogelijk naar huis kan vanwege consignatie op de werkplek.

mikemans

bron: Defensiekrant.

PRIJZEN PARESTO OMHOOG
DEN HAAG - Paresto verhoogt
noodgedwongen de prijzen. Deze
maatregel is een gevolg van de hoofdlijnennotitie.
Vanaf 1 januari betaalt de
defensiemedewerker meer aan de kassa
voor een maaltijd als gevolg van
een verlaging van de subsidie met 25
miljoen euro. Op die manier komt er
geld vrij voor operationele capaciteiten.
Defensie draagt echter nog steeds
voor meer dan de helft bij aan de prijzen.

Defensiecateraar Paresto heeft een
plan van aanpak opgesteld. Dit omvat
naast de prijsverhoging tevens efficiencyverbetering
en versobering van
de dienstverlening. Bij de prijsverhoging
is nadrukkelijk gekeken naar 'gezond
versus ongezond' eten. Dat betekent
dat de prijzen voor gezond eten
minder stijgen, maar die voor minder
gezond eten meer.
Ook worden alcoholhoudende
dranken duurder.

De prijsverhogingen gelden niet
voor maaltijden tijdens oefeningen,
uitzendingen etc. Deze blijven voor rekening
van Defensie. Wat binnenslapers
aangaat wordt met de centrales
voor overheidspersoneel gesproken
over aanpassing van het normbedrag.

Details over de prijsverhoging en het
pakket aan maatregelen dat Paresto
komend jaar moet doorvoeren, zijn
beschikbaar op het CDC intranetportaal
of CDC direct (http://cdcdirect.
mindef.nl/portaal/index.aspx).
De efficiency is gericht op het nog
doelmatiger werken, bijvoorbeeld door
personeel op meerdere cateringlocaties
in te zetten. Catering die nu nog
niet bij Paresto is ondergebracht, valt
daar straks wel onder, mits dat goedkoper
uitpakt. De dienstverlening
wordt op sommige locaties overgenomen
door automaten. Tevens gaan enkele
bedrijfsrestaurants en kantines in
het weekend dicht, behalve die van opleidinglocaties.
Op sommige niet-legeringslocaties
stopt Paresto met het
serveren van ontbijt en diner. Welke
vestigingen hierdoor worden getroffen,
maakt de cateraar in het tweede
kwartaal van 2008 bekend. Dat gebeurt
in overleg met de Defensieonderdelen.
De maatregelen worden
stapsgewijs ingevoerd.

Een alweer wat genuanceerder beeld.