verloedering mentaliteit KM

Gestart door zierikzee, 22/01/2003 | 20:41 uur

Anubis

Ik kon het niet beter verwoorden, Sjimmy, je slaaat de spijker op z'n bekende kop. Nou ben ik noiet zo stokoud, hoor. Ik vind het nog steeds kjong als je er tussen de 50 en 53 uitstapt. Hoewel je het dan wel een beetje gehad hebt, hoor ik zo van de meesten.

Sjimmy

Citaat van: Anubis op 27/08/2004 | 23:25 uur
Nou, zo aan de commentaremn te zien zijn de meesten de dienst al uit. Een grote bek, ach, het is maar hoe je dat opvat. Ik heb er weinig tot geen last van.
Ik denk dat mondiger dan ook een betere uitdrukking is.
Een onderofficier (dus ook korporaals) of officier moet daar ook wat van durven zeggen.
Mijn ervaring is in ieder geval dat het wel meevalt.

Wie durft er ook "zijn bek open te trekken" tegen een "stokoude majoor" ;) ???

Ach, de mentaliteit is wel enigszins veranderd, maar uiteindelijk worden de werkzaamheden toch wel gedaan en die grote bek kun je makkelijk afleren. En het is natuurlijk ook zo als hoe de waard is, hij zijn gasten vertrouwd! Wie goed doet, goed ontmoet, zeg ik altijd maar, werkt nog steeds het beste!!!
Groetjes van een Onderzeedienstman!

Anubis

Nou, zo aan de commentaremn te zien zijn de meesten de dienst al uit. Een grote bek, ach, het is maar hoe je dat opvat. Ik heb er weinig tot geen last van.
Ik denk dat mondiger dan ook een betere uitdrukking is.
Een onderofficier (dus ook korporaals) of officier moet daar ook wat van durven zeggen.
Mijn ervaring is in ieder geval dat het wel meevalt.

airforce mum

Een compliment gracieus in ontvangst nemen is ook een kunst ;D Mijn commentaar kwam er op neer, dat jouw laatste zin heel erg positief afstak bij sommige antwoorden van mensen die wellicht jonger zijn dan jij (en ik trouwens).

Anubis

Dit is bijna teveel... :'(. Iemand die nog niet met pensioen is, is jong, vind ik. Het personeel waar je de hele dag mee omgaat houdt je wel jong, hoor.

airforce mum

Gezien die laatste zin, bewijs je dat je zelf gelukkig jong (van geest?) bent gebleven.

Anubis

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, toch wilde ik mijn mening wel geven v.w.b. de z.g.n. verloedering van de jongere garde.
Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Een grote bek wil niet per definitie zeggen een slecht militair. De jongere garde is gewoon mondiger en dat wordt ze van kleins af aan bijgebracht door ouders, school, etc.
Ze hebben een hekel aan autoritair gedrag. Onder goed leiderschap, zoals ik ook las, bijv. van een goede kwartiermeester gebeurt gewoon wat gebeuren moet, maar niet meer onder het mom van 'bevel is bevel'.
Als je personeel met respect behandeld, zoals je ook met materieel doet, werken ze perfect. Ik heb met mannen en vrouwen ook onder stress situaties gewerkt en moet zeggen, ze zijn zeer gemotiveerd als het er op aan komt. Leiderschap, ja daar scheelt het nogal eens aan. Jonge officieren die denken altijd weer opnieuw het wiel te moeten uitvinden en vooral niet communiceren met de oudere onderofficieren die dingen voor de weet ik hoeveelste keer doen. Vooral niet vragen, maar zelluf.
Als na drie weken achtereen op zee dan eindelijk all ranks de boel pen uit gaat zie je dat na maximaal inspannen, maximaal ontspannen verbroederd.
Het demotiveert overigens wel, steeds te horen dat het een zooitje is bij het huidige personeel, maar zeiden ze dat 25 jaar geleden ook al niet? Ik dacht het wel!
De afschaffing van de dienstplicht heeft overigens bij de KM slechts een zeer geringe invloed gehad. 5% miliciens en alleen in de lage rangen (matrozen en LTZ3's) is nu eenmaal niet veel.
Met 25 dienstjaren durf ik te zeggen dat de jongeren de toekomst hebben en verdienen. 8)

D819

#28
Ik zei toch al, dat de marine vroeger ook eens tamelijk verloederd was, maar dat er toen toch wat aandacht aan de Jannen is besteed.
Netjes tandjes poetsen, haartjes kammen.. En zondags naar de kerk.
Heeft toch heel wat geholpen..  ;D
Voor de liefhebbers kan ik de Van der Steng serie uit de jaren 30 en 40 aanbevelen. Zijn nog regelmatig te koop bij de antieke boekhandel.

En als ik dan toch bij de oudere generatie hoor...
Ik vind de marine tegenwoordig veel te braaf en te gezagsgetrouw.
Ik zou me er niet meer thuisvoelen..  ::)

2ring

ach jongens...om meteen deze discussie in de kiem te smoren:

het enige dat is verloederd is de prijs van t bier!!!! Tegenwoordig is een frisje zelfs goedkoper dan het goudgele vocht!  Schandalig...Waar gaat het heen met deze wereld?! ;D

Mijn punt? Alleen voor de ouwe lui (...zij die herinneren...) is het verloederd..Voor zij die hopen te worden...is de KM, nog steeds,...de KM!

gr.!

2ring

D819

Ik heb het vermoeden dat het toch nogal te maken heeft met de overgang van dienstplichtig naar een beroepskrijgsmacht.
En dat geldt zeker niet alleen voor de marine.

Op het moment, dat er een beroepsmacht is, dan ben je erg afhankelijk van je meerderen.
Als er een paar dienstplichtigen bij zijn, dan zien die altijd kans om laakbaar gedrag aan de schandpaal te brengen.

Met andere woorden, in mijn tijd gebeurde er niets, omdat er niets getolereerd werd.

Ik heb wel verhalen gelezen van een marinier, het waren zijn eigen woorden! Het waren de nadagen van de oorlog.
Dat een jonge officier zat werd gevoerd, en daarna in een zak werd gestopt en dat er dan wat tegenaan geschopt werd, om de frustratie tegen het kader bot te vieren.
In Indonesië waren er ook regelmatig vechtpartijen tussen mariniers en de landmacht. Daar zat het behoorlijk te wringen dat de mariniers het beste materieel hadden, terwijl de AAT met gammele rammelbakken de weg op werd gestuurd.
Mijn schoonvader heeft nog lang de pest aan me gehad omdat ik bij de marine zat.  ;D :o


Ton de Zwart

#25
Was OCC 10 stvrzcie

Inderdaad was en ben ik van mening een zo nauw mogelijk contact te hebben gehad met al mijn medewerkers van de 10e.
Moet ook wel omdat ik verantwoordelijk was (o.a.) voor de samenstelling van de parties en dus wie waar naar toe zou gaan.  Deed dat altijd in overleg met de dienstchefs en veelal met betrokkenen zelf, hoewel die vlieger niet altijd opgaat.
Vandaar dat ik het vreemd vind, dat ik nooit gehoord heb van uit  de hand gelopen ontgroeningen en dat soort troep.  Ik had het ook niet moeten merken, want ik zou dan een stuk onaangenamer geweest zijn t.a.v. betrokkenen......

voorwaarts

Waarschijnlijk wel. Had je het idee dat de OCC van jouw compagnie destijds  een goed beeld had van wat er onder de manschappen speelde toen jij nog manschap was? Ik denk dat een OPC dit al nauwelijks weet. In Nieuw Guinea kan ik me voorstellen van wel, in Cambo was het contact met de officieren ook goed. Je had elkaar nodig en er was een goede band van wederzijds vertrouwen. Dit was helaas wel één van de weinige keren dat ik dit in mijn diensttijd heb mogen meemaken.

Op de kazerne of oefeningen van een maand of 3? Dan was het jammergenoeg snel weer de oude vertrouwde hierachische poppenkast met verkeerd profilerende Chef der Equipages, waar het enige contact met de OCC/CC bestaat uit het afmelden van de PCen op baksgewijs en een enkele keer op vrijdag dat ze misschien uit hun torentje komen om een inspectie te houden ofzo.  Een inspectie waar je aan vooraf al minimaal 2 x bezoek hebt gehad van oa de baksmeesters en de OPC.  

Maar grappig, was je destijds (Irak'91) OCC van het 13e? één CC van het 11e (geloof iets voor Irak) kan ik me nog goed herinneren....'Wilde Bill'.
LOL

Ton de Zwart

Citaat van: voorwaarts op 13/06/2004 | 11:44 uur
Maar als je begin jaren '90 nog in dienst hebt gezeten lijkt het mijn erg sterk dat je hier nooit van de door mij geschetste voorvallen gehoord hebt. Stond je destijds ver van de manschappen af?
Ben na Irak 1991 er uit geschopt wegens FLO leeftijd.  Ik meende als OCC toch goed te weten wat er zo allemaal speelde in mijn compagnie.  Blijkbaar heb ik toch wat gemist....

voorwaarts

Ik kan maar één mensonteerende mishandeling ontdekken.

Dat voorval met die matroos...is een bekend verhaal. Misschien is de ferry iets aangedikt want ik was er zelf niet bij. Maar als je begin jaren '90 nog in dienst hebt gezeten lijkt het mijn erg sterk dat je hier nooit van de door mij geschetste voorvallen gehoord hebt. Stond je destijds ver van de manschappen af? De schokkende zaken heb ik er juist uitgelaten....maar je hebt gelijk ik zal er zo nog eea aan details uitknippen. Het voegt weinig toe aan de boodschap die ik probeer over te brengen. n.l. dat ik de mariniers juist steeds "netter" & serieuzer heb zien worden.

Maar je hebt gelijk, je ging ook voor 14dagen zwaar als je aan een brandblusser zat, daar bleef het wel bij. Vechten met burgers betekende 10jr geleden een dag of 10 zwaar (uitpraak op vrijdag). Tegenwoordig een geldboete van Eur100,- en geen contractverlenging meer voor de dader(s) plus minimaal één weekend stapverbod voor de rest van het bataljon. Ook ging medio 2000 de tap een aantal weekenden dicht na vernielingen in één van de verblijven. Zelfs al werden de vernielingen vaak de dag later gemeld en persoonlijk betaald door de daders. 10 jaar daarvoor zat je na een wild feest de volgende avond gewoon op een pallet, al brak je het hele hok af, de tap bleef open, de daders betaalde de schade en het werd door de cdt afgedaan onder het mom van 'stoomafblazen'.  Beter 'binnenshuis' in het verblijf als op de wal. Vechtpartijen onderling? och, iedereen glijdt wel eens uit onder de douce.

Medio 2000 was er altijd Kmar aanwezig op een bataljonslocatie en moest de cdt 'uit de hand gelopen' feestjen en/of knockpartijen wel melden. Aan de andere kant weten de manschappen de Kmar ook te vinden als het kader over de grens ging.  Het werd er niet echt gezelliger op. Waar de Cdt vroeger vaak zaken 'binnenshuis' hield vind de Kmar het geweldig om direct alles aan het OM en pers te melden. Waarschijlijk is dit ook de rede dat er tegenwoordig zoveel in de media verschijnt. Hierdoor LIJKT het alsof de militairen erger worden.

Ton de Zwart

#21
Het beeld wat jij schetst, Voorwaarts, van de mishandelingen, vernederingen en andere misstanden bij het korps in de tachtiger jaren ken ik niet terug.  Hoewel ik in die jaren in werkelijke dienst was, is mij dit soort dingen onbekend.
Je opmerking dat het in de begin jaren 60 de tijd van Nieuw Guinea nog erger was moet ik ontkennen. De dicipline was in die tijd zeer streng.  Voor het minste geringste stond je bij de commandant en trok je onder uit de pul, en niet te zuinig.  Streng arrest op water en brood en inlevering van soldij was een normale straf voor wat in deze tijd geringe vergrijpen zou worden genoemd.
Wel waren er soms massale vechtpartijen als het bier weer een flink gevloeid had.
1 AGGP op oefening in België, gelegerd in smerige barakken, koud en vol zwerfvuil, met slecht eten, resulteerde nog al eens in het volkomen kort en klein slaan van de plaatselijke kroeg, in een massaal vuist(en stoelen) gevecht met de belgische paracommando's.
In Nieuw Guinea vonden er ook massale gevechten plaats, maar altijd tegen de KL.  Te Sorong en op Biak waarbij hele barakken (van de KL) leeg gemept werden, puur als tijd verdrijf en om enig ongenoegen kenbaar te maken over onwelvallige perspublikaties in Elsevier door een of andere soldaat betreffende het korps.
Maar de walgelijke gedragingen die jij, Voorwaarts, beschreef hierboven zijn in die tijd nimmer voorgekomen. Daar kreeg je geen kans toe, vanwege de strenge dicipline, het voortdurende toezicht  van de korporaals die nog gezag uitoefenden, en de in die tijd nog geldende normen en waarden.  Een knokpartij?  OK, maar vernederen en mishandelen, nee, beslist niet.....