'OR-lid bij Defensie baan niet zeker'

Gestart door Ton de Zwart, 09/01/2008 | 11:07 uur

Enforcer

Prima idee van Eijsink. Beter verpakt dan al haar andere ideeën. Resulteert vervolgens alsnog in een implosie van defensie. Dan is voor de PvdA het doel bereikt.

Er moet inderdaad wel wat meer gedaan worden met structurele, goed onderbouwde verbeteringen van onderaf en andere zaken die bij evaluaties naar boven komen. Meestal ebt het effect van een evaluatie weer snel weg en vervolgens begint hetzelfde weer overnieuw met bijna weer dezelfde op- en aanmerkingen. Zo ben je niet bezig met een lerende organisatie die zichzelf wil verbeteren, maar meer met een aantal mensen binnen een organisatie die hun eigen positie willen verbeteren en daarbij niet gestoord willen worden.

Ros

Mevrouw Eijsink zal zich eerst moeten verdiepen inde WOR en dan pas gaan lopen roepen dat dit bij Defensie ingevoerd moet worden.  Het merendeel van de bevoegdheden van de OR zoals vastgelegd in de WOR kan met de beste wil van de wereld niet worden ingevoerd bij Defensie.

De hoofdtaak van een OR is om het beleid van het bedrijf te toetsen op alle niveaus. Er is sprake van het advies en instemmingsrecht. Het advies van de OR moet worden gevraagd bij belangrijke beslissingen en de instemming van de OR is in sommige gevallen nodig om besluiten door te voeren. Bedenk daarbij dat de toestemming van de OR verkregen zou moeten worden alvorens aan de Afghanistan missie te beginnen  :-\.

Hoe zou het zijn dat een belangrijk bevel eerst getoetst moet worden door de OR.

Ik ben het wel met Eijsink eens dat de inspraak moet verbeteren en dat er meer gebruikt gemaakt moet en kan worden van de kennis en ervaring op de werkvloer.

Lex

Cultuuromslag bij defensie

Voor PvdA Tweede-Kamerlid Angelien Eijsink is het hoog tijd dat ook bij defensie de Wet op de Ondernemingsraad (WOR) wordt ingevoerd. Maar misschien nog wel belangrijker is een cultuuromslag: 'Naar de soldaten en sergeanten, de mensen die in de praktijk het zwaarste werk doen en het grootste risico lopen, wordt nauwelijks geluisterd.'

Problemen met inspraak

Militairen die zich als lid van een medezeggenschapscommissie kritisch opstellen tegenover meerderen, verliezen regelmatig hun baan bij Defensie of lopen promotie mis. Eijsink begrijpt dat je in het heetst van de strijd geen uitgebreide discussies kunt permitteren. Op zo'n moment moeten opdrachten stipt worden uitgevoerd. Eijsink: 'Dat begrijpt iedereen.' Ze vervolgt: 'Gelukkig speelt het leven van de militair zich voor het grootste deel af in vrediger omstandigheden. De legerleiding zou veel kennis en ervaring ongebruikt laten als ze in deze omstandigheden geen of onvoldoende ruimte zouden geven aan medezeggenschap.'   

WOR

De inspraak is bij Defensie geregeld door middel van het Besluit Medezeggenschap Defensie (BMD). Hierin zijn echter veel minder rechten voor werknemers vastgelegd dan in de WOR. Eijsink: 'Heel Nederland hanteert de Wet op de Ondernemingsraden, het is echt onzin dat Defensie dat niet doet.' Eijsink, die hier namens de PvdA in de Tweede Kamer meermalen op heeft aangedrongen, blijft daarom pleiten dat ook Defensie de WOR gaat invoeren.   

Eijsink: 'Ik ben ervan overtuigd dat een goede medezeggenschapsregeling erg gezond zou zijn voor de Defensieorganisatie als geheel. De - tot op zekere hoogte noodzakelijke - top-down cultuur van de krijgsmacht kan niet goed functioneren zonder rekening te houden met en gebruik te maken van de kennis en ervaring van 'de werkvloer'.'   

Cultuuromslag

Nog belangrijker dan de het invoeren van de WOR, is het bewerkstelligen van een cultuuromslag.  Eijsink: 'Er heerst bij Defensie erg een cultuur van 'bevel is bevel'. Er is een groot cultuurverschil tussen officieren in de top aan de ene kant en 'gewone' soldaten en sergeanten die bijvoorbeeld het zware werk doen in Uruzgan, aan de andere kant. De top is niet gediend van inspraak. Naar de gewone soldaten wordt niet geluisterd en zij worden klein gehouden.'   

Om hier verandering in te brengen, is het volgens Eijsink onder meer noodzakelijk dat er bij de opleiding van officieren meer aandacht wordt geven aan inspraak. Ook zou er veel gewonnen zijn als de waterscheiding tussen officieren en manschappen doorbroken wordt, door de mogelijkheden tot doorstroming binnen Defensie te vergroten. Om een aanzet te geven tot de gewenste cultuuromslag waar Eijsink al ruim vier jaar voor pleit, overweegt het PvdA-kamerlid op korte termijn een rondetafelgesprek over dit onderwerp met alle betrokkenen.

Website PVDA
10.01.2008

Lex

Citaat van: Maxell op 09/01/2008 | 21:30 uur
Wacht even, omdat een Generaal het zegt is het waar? Mijn klus valt van verbazing op dek!
Deze LGEN bekleedt toevallig wel de functie van HDPO, op wiens bord de gehele gang van zaken rondom de Medezeggenschap ligt.
Citaat van: Maxell op 09/01/2008 | 21:30 uur
Als je kiest voor een functie in de OR dan lijkt het mij dat je over een hele brede rug moet beschikken. Je weet dat je mensen, vooral de leiding, wellicht iets TE vaak tegen het zere been gaat schoppen. Dat is een keuze. Je moet je ook geroepen voelen om aanvallend te willen zijn. De consequenties kunnen en willen dragen.
Daarnaast verwacht je ook de steun van de achterban.. en daarnaast moet de functie die men bekleedt in de MC en de functie die men bekleedt in de organisatie, van elkaar gescheiden gehouden worden. Echter velen die zich hebben ingezet voor de MC (dus ook de achterban) werden en misschien zelfs worden afgerekend op het lidmaatschap van de MC

KapiteinRob

Citaat van: Maxell op 09/01/2008 | 21:30 uur
Wacht even, omdat een Generaal het zegt is het waar? Mijn klus valt van verbazing op dek!

Wacht even, omdat Maxell het zegt is het flauwekul? Mijn klus valt niet eens meer op dek....

Citaat van: Maxell op 09/01/2008 | 21:30 uur
Als je kiest voor een functie in de OR dan lijkt het mij dat je over een hele brede rug moet beschikken. Je weet dat je mensen, vooral de leiding, wellicht iets TE vaak tegen het zere been gaat schoppen. Dat is een keuze. Je moet je ook geroepen voelen om aanvallend te willen zijn. De consequenties kunnen en willen dragen.

Ik vind bovenstaande van de zotte!

Apies

Wacht even, omdat een Generaal het zegt is het waar? Mijn klus valt van verbazing op dek!

Generaal Couzy had tegen alle politici een hele grote mond en hij is toch echt opper geworden en gebleven.
Het dwarse kenmerkte Couzy's hele periode als bevelhebber (1992-1996). Het leverde hem de bijnamen lastpak-generaal en generaal Blindganger op. Couzy vond zichzelf niet lastig. ,,Ik ben geen lastpak in de zin van dwars of tegendraads. Ik sta voor goede beslissingen voor mijn bedrijf en het personeel. Daar kan ik heel vasthoudend in zijn", zei hij bij zijn vertrek. Twee maanden na zijn aantreden als bevelhebber liet toenmalig minister Ter Beek hem al een loyaliteitsverklaring tekenen. Aanleiding was een krantenartikel, waarin Couzy het tempo van de hervormingen bij de krijgsmacht kritiseerde, terwijl hij met de minister had afgesproken daarover voorlopig niets naar buiten te brengen. Couzy erkende dat hij die afspraak bewust had geschonden: ,,Omdat ik de belangen van de landmacht liet prevaleren." Hij moest van Ter Beek daarop schriftelijk beloven diens besluiten onvoorwaardelijk uit te voeren. De incidenten stapelden zich echter op. Couzy raakte in de clinch met de politiek door te verklaren dat Westerse landen zich in ex-Joegoslavië in een ,,tweede Vietnam" dreigden te storten (januari 1993); dat de Tweede Kamer zich onvoldoende bewust was van de risico's die militairen in Bosnië liepen (maart 1993); dat hij niets zag in luchtaanvallen boven Bosnië (begin 1994). In juli 1994 werd de kersverse minister Voorhoeve geconfronteerd met de uitspraak van de bevelhebber dat er grenzen zijn aan de loyaliteit van de landmacht.

Als je kiest voor een functie in de OR dan lijkt het mij dat je over een hele brede rug moet beschikken. Je weet dat je mensen, vooral de leiding, wellicht iets TE vaak tegen het zere been gaat schoppen. Dat is een keuze. Je moet je ook geroepen voelen om aanvallend te willen zijn. De consequenties kunnen en willen dragen.

Hoe vervelend wellicht ook.  :-\

KapiteinRob

Het is in zoverre al geen "kul-verhaal" dat ik zelf mee heb mogen maken dat het lidmaatschap van een MC wel degeljk kan leiden tot "zieken" van kazernefunctionarissen...... En ik lees toch echt dat generaal Leijh erkent dat er conflicten escaleren. Dus waarom jij dan stelt dat het allemaal flauwekul is??

Apies

Twee tot vijf!?  ;D

Flauwekul, calimero-verhaal  >:( 

Maar, het fenomeen bestaat nu eenmaal en tja, ik kan daar wel inkomen, niet alle bazen vinden het leuk dat een OR-lid zich net iets TE kritisch over zaken uit laat. Wellicht een troost, ook niet OR-leden kunnen ineens hun eindrang bereikt hebben a.g.v. hun iets TE kritische houding.



Ton de Zwart

DEN HAAG - Militairen die zich als lid van een medezeggenschapscommissie kritisch opstellen tegenover meerderen, verliezen regelmatig hun baan bij Defensie of lopen promotie mis.
Vakbonden AFMP, Acom en VBM-NOV hebben allemaal twee tot vijf zaken lopen van leden die zo zijn behandeld.
Defensiewoordvoerder Angelien Eijsink van de PvdA-Tweede Kamerfractie kent zelfs vijftien recente zaken. Onder de slachtoffers zijn de twee laatste voorzitters van de medezeggenschapscommissie bij Defensie-cateraar Paresto. De vorige preses moest na een conflict op zoek naar een andere functie. Zijn voorganger zit thuis en vecht een juridische strijd uit met zijn oude werkgever. Volgens de vakbonden is er sprake van een structureel probleem. ,,Bij Defensie vinden veel mensen inspraak lastig,'' zegt Wim van de Burg van de AFMP. ,,Leidinggevenden reageren verkrampt op kritiek en dat loopt af en toe uit de hand. Mensen die betrokken zijn bij de organisatie, worden niet beschermd, maar vermalen.''

De hoogste personeelsfunctionaris bij Defensie, luitenant-generaal Hans Leijh, erkent dat 'incidenteel' conflicten tussen insprekende werknemers en hun leidinggevende escaleren. ,,Maar de medezeggenschap is goed en constructief.'' Bij Defensie zijn 250 medezeggenschapsorganen, elk met acht tot dertien leden.

Bron: AD van 090108