Kritiek VS op ISAF in Zuid-Afghanistan

Gestart door Lex, 16/01/2008 | 12:38 uur

Huzaar1

#68
Citaat van: Seven81 op 20/01/2008 | 17:53 uur
Citaat van: VanBlaricum op 20/01/2008 | 13:28 uur
Citaat van: georges op 20/01/2008 | 13:01 uur
en a.u.b. niet vergeten dat er talloze dorpen werden uitgemoord


gaat t nu niet om.
je vergelijking klopte niet

nl blijft enige land dat een guerillia heeft kunnen winnen

Ik blijf erbij dat je de Britten behoorlijk tekort doet, zorg eerst dat je je feiten op een rij hebt voordat je zulke boute uitspraken doet. Als er een land is dat echt een guerrilla gewonnen heeft dan zijn zij het.

je weet helemaal niets van me, dus spreek niet voor of over mij aub, ik maak het ook niet persoonlijk.
het blijft een discussie forum
Ik heb de feiten op een rijtje.
Over welke oorlog van de britten spreek jij dan? of heb je het over de britse steun aan de Atjeh oorlog?

Daarnaast heeft het knil of voorganger niet altijd netjes gehandeld, maar daar was de situatie ook niet naar..
Kijkende naar Amerika is dat nog steeds aan de orde, wat daar allemaal wel niet gebeurd zonder dat wij het weten.

We weten al van bepaalde martelpraktijken, goddank zijn fotos uitgelekt.. maar dat is vaak een puntje van de ijsberg. Ik ga nu niet in het niets speculeren. Dat is onzin en niet te bevestigen. Maar dit is vaan wel aan de orde. het enige watje ziet is het topje.

De Atjeh oorlog is nu helemaal doorgelicht, uitgelicht, onderzocht.. tjah lekker ******** is het dan :)

beetje te makkelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Seven81

Citaat van: VanBlaricum op 20/01/2008 | 13:28 uur
Citaat van: georges op 20/01/2008 | 13:01 uur
en a.u.b. niet vergeten dat er talloze dorpen werden uitgemoord


gaat t nu niet om.
je vergelijking klopte niet

nl blijft enige land dat een guerillia heeft kunnen winnen

Ik blijf erbij dat je de Britten behoorlijk tekort doet, zorg eerst dat je je feiten op een rij hebt voordat je zulke boute uitspraken doet. Als er een land is dat echt een guerrilla gewonnen heeft dan zijn zij het.

georges

Citaat van: VanBlaricum op 20/01/2008 | 13:28 uur
Citaat van: georges op 20/01/2008 | 13:01 uur
en a.u.b. niet vergeten dat er talloze dorpen werden uitgemoord


gaat t nu niet om.


gaat het wel om! Ik heb het al eerder aangegeven, als je alles begint plat te gooien en/of ongenadig hard optreedt dan win je elke oorlog wel. Als Amerika had gewild dan hadden ze van Vietnam wel één grote weiland gemaakt. Als de NAVO  Afghanistan ook begint plat te gooien net als wat de geallieerden in Duitsland en Japan in WO 2 deden dan win je het op zijn sloffen, als een olifant die een mier vertrapt. Kijk maar wat de Russen van Afghanistan hebben geleerd wat betreft Tsjetsjenië. Maar het gaat erom dat het niet de manier is en daarom kun je een guerilla-oorlog nooit winnen OP EEN BESCHAAFDE MANIER.

Huzaar1

Citaat van: georges op 20/01/2008 | 13:01 uur
en a.u.b. niet vergeten dat er talloze dorpen werden uitgemoord


gaat t nu niet om.
je vergelijking klopte niet

nl blijft enige land dat een guerillia heeft kunnen winnen
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

georges

en a.u.b. niet vergeten dat er talloze dorpen werden uitgemoord

Huzaar1

Citaat van: georges op 20/01/2008 | 11:34 uur
Citaat van: VanBlaricum op 20/01/2008 | 03:45 uur
Citaat van: georges op 19/01/2008 | 17:59 uur
tsja..een eiland met een paar honderdduizend inwoners met kapmessen, speren, katapults en pijl en boog moet te doen zijn.

Dachten de amerikanen ook van Baghdad mijn vriend.




ik denk dat je van Arabieren in 2002 wel op je vingers kunt natellen dat je op z'n minst  AK's, snipers en zelfmoordacties kunt verwachten. Da's effe wat anders dan in 1871 met Papoea's of Molukkers  uitgerust met blaasroer, klewangs in gevechts-sarong.



ben je hardstikke gek???

Dat is een gruwelijk bloedige oorlog geweest, waar de vijand meerder malen ons heeft "verraden" en hele smerige spelletjes zijn gespeeld door allebij de partijen. Er waren aan allebij de kanten weldegelijk vuurwapens met klein en groot kaliber in bezit en de Engelsen hebben zich er zelf in gemengd.

een oorlog waar ook mijn familie gevochten heeft, mja.. ze woonden er destijds en dienden..
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: georges op 20/01/2008 | 11:34 uur
ik denk dat je van Arabieren in 2002 wel op je vingers kunt natellen dat je op z'n minst  AK's, snipers en zelfmoordacties kunt verwachten. Da's effe wat anders dan in 1871 met Papoea's of Molukkers  uitgerust met blaasroer, klewangs in gevechts-sarong.

Correct, maar ook wij gingen in 1871 met de blanke klewang en of bajonet voorwaartsch. Ik denk dat het technische voordeel destijds vergelijkbaar is met het technische voordeel nu.

georges

Citaat van: VanBlaricum op 20/01/2008 | 03:45 uur
Citaat van: georges op 19/01/2008 | 17:59 uur
tsja..een eiland met een paar honderdduizend inwoners met kapmessen, speren, katapults en pijl en boog moet te doen zijn.

Dachten de amerikanen ook van Baghdad mijn vriend.




ik denk dat je van Arabieren in 2002 wel op je vingers kunt natellen dat je op z'n minst  AK's, snipers en zelfmoordacties kunt verwachten. Da's effe wat anders dan in 1871 met Papoea's of Molukkers  uitgerust met blaasroer, klewangs in gevechts-sarong.

Huzaar1

Citaat van: georges op 19/01/2008 | 17:59 uur
tsja..een eiland met een paar honderdduizend inwoners met kapmessen, speren, katapults en pijl en boog moet te doen zijn.

Dachten de amerikanen ook van Baghdad mijn vriend.


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

georges

tsja..een eiland met een paar honderdduizend inwoners met kapmessen, speren, katapults en pijl en boog moet te doen zijn.

Huzaar1

Citaat van: vanpolc op 19/01/2008 | 16:52 uur
Het is dus de taak om de bevolking voor je te winnen.....harts and minds operations....


Nu inderdaad wel, omstreeks periode van atjeh oorlog van onze krijgsmacht was dat heel anders.
Toen waren het nog molukkertjes, schattige papoea´s etc.. Opinie en gevoel van bevolking intresseerde ons niet veel.

We hadden op den duur gehele controle over het eiland, alle tegenstand werd neergeslagen en de guerilla oorlog was gestopt.

Dat vind ik en dat vind de Nederlandse krijgsmachtsgeschiedenis eenoverwinning  :)

Het bleef inderdaad erg onrustig met veel opstanden, maar is geen oorlog meer ontstaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ChrisC7

Het is dus de taak om de bevolking voor je te winnen.....harts and minds operations....

georges

Volgens mij is een guerilla-oorlog ONMOGELIJK te winnen want essentieel van zo'n oorlog is de steun van de bevolking. En je kunt niet íedere burger elimineren. Kijk bijv. naar Vietnam of naar Yoegoslavië in WO2.

Seven81

Citaat van: VanBlaricum op 19/01/2008 | 15:01 uur
Citaat van: Enforcer op 19/01/2008 | 14:50 uur
En welk conflict was dat dan?

Atjeh

Dat is een behoorlijk dubieuze uitspraak. Ten eerste is dat conflict nooit door ons 'gewonnen'. Atjeh is gedurende de gehele koloniale periode een bijzonder onrustige regio geweest waar niemand echt vat op kreeg. Ook de huidige Indonesische regering heeft nog steeds problemen in het gebied.
Ten tweede is het enige land wat hierin succesvol te noemen is Groot-Brittannie. De Boeren-oorlog, de Malayan-emergency en het conflict in Noord-Ierland zijn alle drie voorbeelden van een redelijk succesvolle counter-insurgency. Ze zijn echter alle drie op verschillende wijzen gewonnen en er is dus geen pasklare oplossing voor dit type conflict.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"