NH-90 zet eerste stap op marineschip

Gestart door Dennis123, 04/02/2008 | 18:26 uur

Elzenga

#33
Ik ben nog steeds benieuwd hoeveel van de problemen toe te schrijven zijn aan alle extra eisen die de verschillende landen later in het programma nog toevoegden. Je ziet tenminste vaak dat daardoor allerlei problemen ontstaan.

Dat de grotere en zwaardere CH-148 Cyclone (die meer een concurrent is van de EH-101) veel goedkoper is dan de NH-90, daar geloof ik niks van. De prijzen liggen vaak dicht bij elkaar als alles erop en eraan zit. Ook de CH-148 kent trouwens geen probleemloze start blijkt..
"The first flight of the first production CH-148, serial number 801[4] (FAA registration N4901C), took place in Florida on 15 November 2008. Additional complications in the programme have delayed the aircraft from entering service until 2010.[5] Deliveries in November 2010 will allow testing and training to begin, but the Cyclone fleet will not be fully operational until 2013 according to Public Works and Government Services Canada (PWGSC).[6]
http://en.wikipedia.org/wiki/CH-148_Cyclone

"The Canadian programme, however, is suffering from massive delays that do not seem to contribute to the aircraft's credibility."
http://www.defpro.com/daily/details/272/

Poleme

#32
Citaat van: Enforcer op 21/07/2008 | 23:44 uur
Die NH90 was besteld en zou tijdig afgeleverd worden. Nu wordt defensie met extra kosten opgescheept omdat die Italianen die NH90 niet tijdig leveren en de Marine wel iets moet hebben om mee door te kunnen vliegen. Die extra kosten zijn dan voor de Italianen wegens contractbreuk, zodat die Lynxen zo lang nog in de lucht kunnen blijven.
Wat ik tegen Italianen heb, is dat ik er veel slechte ervaringen mee heb. Alleen pizza en pasta is wel lekker.

Cees van der Knaap was toch een andere mening toe gedaan, hij lag de schuld bij de Fransen.
Zie: http://www.nisnews.nl/public/280407/_4.htm   van 28-04-07.

EUR 6,5 miljoen extra om die oude Lynxen in de lucht te houden en het CDA wilde de in-adequate stuurhutten verbeteren met Amerikaanse avionica.

Nou wordt er in deze 'Draad' geschreven dat de NH90 ca. 800 kg te zwaar is (bron?), de Volkskrant berichtte al in mei 2000 dat de NH90 500 kg te zwaar was.  En Joris Janssen Lok schreef vorig jaar in AviationWeekly dat de kist 400 kg te zwaar was en dat NHIndustries er 200 kg vanaf ging Sonja Bakker-en.  Daarnaast is het hoofd-landingsgestel te zwak.
De 500kg gewichtstoename uit de laatste jaren van vorige eeuw werd veroorzaakt door een zwaarder casco, dit was nodig omdat de NH90 al na een paar honderd uur vliegen scheuren kreeg in de staart zelf en tussen staart & cabine  door te zware trillingen.  Deze trillingen heeft NHI proberen op te lossen door een flinke schijf-demper op de rotorkop, maar daardoor werd de NH90 te hoog voor de M-fregat-hangar.
Er waren ook problemen met de Thales radar en navigatie apparatuur, maar die zijn gelukkig opgelost, zeggen ze (NHI).  Daarnaast berichten mensen uit de Duitse krijgsmacht over problemen met de tandwielkast van de hoofdrotor die daardoor beschadigd.

De Belgen hebben wat mij betreft, aangetoond dat versterking van die heli-, en hangar-'bodem' van een 2de-hands fregat geen probleem is he'.  Nu nog die wentelwiek he'.
NH90 Sprezzatura! (cool) of Basta! (genoeg)

De Duitsers hebben volgend decennium 30 fregat-heli's nodig en kijken naar de NH90 en naar de Canadese variant op de Sikorsky H-92 SuperHawk, de CH-148 Cyclone.  Maar of die zwaardere en grotere kist op /in een LCF-, M- of OPV schuit past?  Laast genoemde is wel aanzienlijk goedkoper dan de N(i)H(il) 90.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Citaat van: hudinie op 11/06/2009 | 10:18 uur
Ik moet er ook niet aan denken als de laatste 2 overgebleven M-fregatten ook nog een worden verkocht.
Houden we echt niets meer over.............
dat lijkt met het bericht over de modificatie van de sensoren voorlopig weer even ontzenuwd ...

http://www.defensieforum.nl/Forum/nederlandse_vs_belgische_marine-t15020.0.html

hudinie

Ik moet er ook niet aan denken als de laatste 2 overgebleven M-fregatten ook nog een worden verkocht.
Houden we echt niets meer over.............

Lex

Citaat van: Elzenga op 10/06/2009 | 21:50 uur
tja...daarover elders al het nodige. Maar als je het defensiepersoneel en hun salarissen zoveel mogelijk wilt ontzien en ziet hoeveel vraag er internationaal was naar de door ons afgestoten fregatten, dan vrees ik welhaast 1+1=2.....De OPV's zijn ergens in 2013 opgeleverd, enige tijd later operationeel....Dan zijn ook de NH-90 ingestroomd als alles goed gaat. Bij welk project men de extra kosten ook kan drukken als er minder nodig zijn (10?) als de laatste 2 M's ook verkocht worden....(of kiest voor meer landversies). mmmmhhhh :( krijg een heel onprettig voorgevoel.
Het is altijd mogelijk dat NL minder kisten gaat afnemen of dat men de mix wil veranderen. Maar dat zal vele pecunia's aan boetes gaan opleveren, omdat de bestaande contracten moeten worden opengebroken.

Elzenga

Citaat van: Lex op 10/06/2009 | 21:21 uur
Is mij niet bekend. Deze aanpassing was wel een onderdeel van het verkoopbedrag.
ja dat is ook het enige dat ik er over kan vinden via google...
Citaat van: Lex op 10/06/2009 | 21:10 uur
Dat is denk ik het probleem. De bouw van de OPV's wordt gedaan door een werk in Roemeniƫ; de afbouw vindt plaats in Vlissingen, alwaar de segmenten voor de allereerste momenteel worden samengevoegd. Een bijkomend probleem, zeker niet onbelangrijk zijn de berekeningen voor de stabiliteit en het gedrag van een OPV, met zoveel extra gewicht.
Zou kunnen. Maar je zou toch verwachten dat, gezien de tijdsfase van het ontwerp van de OPV en de tijdsfase van de gewichtsontwikkeling bij de NH-90, dat dit wel gesynchroniseerd is.
Citaat van: Lex op 10/06/2009 | 21:10 uur
In deze moeilijke tijden is het afwachten wat er gaat gebeuren. Zeker gezien de berichten dat ook Defensie niet ontkomt aan extra bezuinigingen, is er dus zeer veel mogelijk.
Dat moeten we afwachten.
tja...daarover elders al het nodige. Maar als je het defensiepersoneel en hun salarissen zoveel mogelijk wilt ontzien en ziet hoeveel vraag er internationaal was naar de door ons afgestoten fregatten, dan vrees ik welhaast 1+1=2.....De OPV's zijn ergens in 2013 opgeleverd, enige tijd later operationeel....Dan zijn ook de NH-90 ingestroomd als alles goed gaat. Bij welk project men de extra kosten ook kan drukken als er minder nodig zijn (10?) als de laatste 2 M's ook verkocht worden....(of kiest voor meer landversies). mmmmhhhh :( krijg een heel onprettig voorgevoel.. :P

Lex

Citaat van: Elzenga op 10/06/2009 | 21:10 uur
ok....enig idee wat die versterking van dat helidek bij de M-fregatten van onze zuiderburen heeft gekost?
Is mij niet bekend. Deze aanpassing was wel een onderdeel van het verkoopbedrag.
Citaat van: Elzenga op 10/06/2009 | 21:10 uur
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat men bij het ontwerp van de OPV geen rekening heeft gehouden met het extra gewicht van de NH-90. Bovendien kan men dit lijkt me toch relatief eenvoudig nog aanpassen in de huidige bouwfase.
Dat is denk ik het probleem. De bouw van de OPV's wordt gedaan door een werk in Roemeniƫ; de afbouw vindt plaats in Vlissingen, alwaar de segmenten voor de allereerste momenteel worden samengevoegd. Een bijkomend probleem, zeker niet onbelangrijk zijn de berekeningen voor de stabiliteit en het gedrag van een OPV, met zoveel extra gewicht.
Citaat van: Elzenga op 10/06/2009 | 21:10 uur
Zou het misschien kunnen dat men de kosten voor het verstevigen van het helidek van de eigen twee overgebleven M-fregatten niet wil maken omdat die op redelijk korte termijn afgestoten gaan worden? (als bijv. de laatste van de 4 OPV's operationeel is). Of is dit wel heel sceptisch gedacht en kan dit worden ontkracht?
In deze moeilijke tijden is het afwachten wat er gaat gebeuren. Zeker gezien de berichten dat ook Defensie niet ontkomt aan extra bezuinigingen, is er dus zeer veel mogelijk.
Dat moeten we afwachten.

Elzenga

aanvulling....de afstoting is nog geen feit maar mogelijk al wel in de planning binnenskamers...in het kader van een volgende bezuinigingsronde..

Elzenga

#25
Citaat van: Lex op 10/06/2009 | 20:46 uur
Het gaat hier zeer waarschijnlijk om de OPV's.
Een van de afgestoten MFF'n die verkocht is aan de Zuiderburen heeft reeds een versterkt dek en is in staat een NH-90 te ontvangen. De tweede zal deze zomer aangepast worden in Vlissingen.
In de loop der jaren hebben de diverse landen aanvullende eisen gesteld aan het ontwerp van de NH-90, waardoor er een extra (+/- 800 kg) aan de kist is toegevoegd.
Misschien is bij het ontwerp van de OPV's geen rekening gehouden met het feit dat de NH-90 zwaarder zou worden dan eerder aangenomen.
ok....enig idee wat die versterking van dat helidek bij de M-fregatten van onze zuiderburen heeft gekost?...Ik kan me namelijk niet voorstellen dat men bij het ontwerp van de OPV geen rekening heeft gehouden met het extra gewicht van de NH-90. Bovendien kan men dit lijkt me toch relatief eenvoudig nog aanpassen in de huidige bouwfase. Zou het misschien kunnen dat men de kosten voor het verstevigen van het helidek van de eigen twee overgebleven M-fregatten niet wil maken omdat die mogelijk op redelijk korte termijn afgestoten gaan worden? (als bijv. de laatste van de 4 OPV's operationeel is). Of is dit wel heel sceptisch gedacht en kan dit worden ontkracht?

Lex

#24
Citaat van: Elzenga op 10/06/2009 | 19:44 uur
Gaat het hier dan alleen om het M-fregat?
Citaat van: Kapitein Rob op 10/06/2009 | 19:07 uur
En what about de OPV's?
Het gaat hier zeer waarschijnlijk om de OPV's.
Een van de afgestoten MFF'n die verkocht is aan de Zuiderburen heeft reeds een versterkt dek en is in staat een NH-90 te ontvangen. De tweede zal deze zomer aangepast worden in Vlissingen.
In de loop der jaren hebben de diverse landen aanvullende eisen gesteld aan het ontwerp van de NH-90, waardoor er een extra (+/- 800 kg) aan de kist is toegevoegd.
Misschien is bij het ontwerp van de OPV's geen rekening gehouden met het feit dat de NH-90 zwaarder zou worden dan eerder aangenomen.

Elzenga

Citaat van: Poleme op 10/06/2009 | 19:36 uur
Ik was verrast, zo moeilijk en zo duur hoeft een versterking van het heli-dek en hangarvloer toch niet te zijn?
Gaat het hier dan alleen om het M-fregat?

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 10/06/2009 | 18:54 uur
Bewapende Seahawks dan maar? De piloten die op de Cougar vliegen hebben les gehad op de Blackhawk, dus dat kost weinig bijscholing.
Lijkt me nogal tegenstrijdig...het dan maar kopen "van de plank" schijnt immers weer totaal out of order te zijn bij soortgelijke vertragingen en technische problemen bij de JSF (vertragingen en problemen die je bij zowat elk project ziet, Amerikaans, Russisch of Europees of...). Al denk ik, dat de KLu graag die switch zou maken.....Voor zowel NH-90 als Cougar ;)...

Wat ik me juist afvraag hier is waarom de NH-90 te zwaar is....is dat een structureel ontwerp "probleem"?...of komt dat door de specifieke eisen die Nederland stelt en specifieke apparatuur die Nederland ingebouwd wil zien en wil gebruiken? Dat laatste was in het verleden namelijk nog wel eens het geval.  

Poleme

Citaat van: Kapitein Rob op 10/06/2009 | 19:07 uur
Citaat van: ANP op 10/06/2009 | 18:44 uur
Het gewicht van de toestellen is al jaren een probleem. Het is van belang omdat te zware toestellen niet kunnen landen op de fregatten waar ze voor bedoeld zijn.
En what about de OPV's?
De KM zei tijdens de ontwerpfase van het M-fregat, dat wentelwieken zwaarder dan de Lynx konden opereren vanaf de M-en.
Enforcer postte enkele weken geleden, dat het M-fregat een SeaHawk alleen kan ontvangen met draaiende rotors. 
Ik was verrast, zo moeilijk en zo duur hoeft een versterking van het heli-dek en hangarvloer toch niet te zijn?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

KapiteinRob

Citaat van: ANP op 10/06/2009 | 18:44 uur
Het gewicht van de toestellen is al jaren een probleem. Het is van belang omdat te zware toestellen niet kunnen landen op de fregatten waar ze voor bedoeld zijn.

En what about de OPV's?

Enforcer

Bewapende Seahawks dan maar? De piloten die op de Cougar vliegen hebben les gehad op de Blackhawk, dus dat kost weinig bijscholing.