NH-90 zet eerste stap op marineschip

Gestart door Dennis123, 04/02/2008 | 18:26 uur

Elzenga

#33
Ik ben nog steeds benieuwd hoeveel van de problemen toe te schrijven zijn aan alle extra eisen die de verschillende landen later in het programma nog toevoegden. Je ziet tenminste vaak dat daardoor allerlei problemen ontstaan.

Dat de grotere en zwaardere CH-148 Cyclone (die meer een concurrent is van de EH-101) veel goedkoper is dan de NH-90, daar geloof ik niks van. De prijzen liggen vaak dicht bij elkaar als alles erop en eraan zit. Ook de CH-148 kent trouwens geen probleemloze start blijkt..
"The first flight of the first production CH-148, serial number 801[4] (FAA registration N4901C), took place in Florida on 15 November 2008. Additional complications in the programme have delayed the aircraft from entering service until 2010.[5] Deliveries in November 2010 will allow testing and training to begin, but the Cyclone fleet will not be fully operational until 2013 according to Public Works and Government Services Canada (PWGSC).[6]
http://en.wikipedia.org/wiki/CH-148_Cyclone

"The Canadian programme, however, is suffering from massive delays that do not seem to contribute to the aircraft's credibility."
http://www.defpro.com/daily/details/272/

Poleme

#32
Citaat van: Enforcer op 21/07/2008 | 23:44 uur
Die NH90 was besteld en zou tijdig afgeleverd worden. Nu wordt defensie met extra kosten opgescheept omdat die Italianen die NH90 niet tijdig leveren en de Marine wel iets moet hebben om mee door te kunnen vliegen. Die extra kosten zijn dan voor de Italianen wegens contractbreuk, zodat die Lynxen zo lang nog in de lucht kunnen blijven.
Wat ik tegen Italianen heb, is dat ik er veel slechte ervaringen mee heb. Alleen pizza en pasta is wel lekker.

Cees van der Knaap was toch een andere mening toe gedaan, hij lag de schuld bij de Fransen.
Zie: http://www.nisnews.nl/public/280407/_4.htm   van 28-04-07.

EUR 6,5 miljoen extra om die oude Lynxen in de lucht te houden en het CDA wilde de in-adequate stuurhutten verbeteren met Amerikaanse avionica.

Nou wordt er in deze 'Draad' geschreven dat de NH90 ca. 800 kg te zwaar is (bron?), de Volkskrant berichtte al in mei 2000 dat de NH90 500 kg te zwaar was.  En Joris Janssen Lok schreef vorig jaar in AviationWeekly dat de kist 400 kg te zwaar was en dat NHIndustries er 200 kg vanaf ging Sonja Bakker-en.  Daarnaast is het hoofd-landingsgestel te zwak.
De 500kg gewichtstoename uit de laatste jaren van vorige eeuw werd veroorzaakt door een zwaarder casco, dit was nodig omdat de NH90 al na een paar honderd uur vliegen scheuren kreeg in de staart zelf en tussen staart & cabine  door te zware trillingen.  Deze trillingen heeft NHI proberen op te lossen door een flinke schijf-demper op de rotorkop, maar daardoor werd de NH90 te hoog voor de M-fregat-hangar.
Er waren ook problemen met de Thales radar en navigatie apparatuur, maar die zijn gelukkig opgelost, zeggen ze (NHI).  Daarnaast berichten mensen uit de Duitse krijgsmacht over problemen met de tandwielkast van de hoofdrotor die daardoor beschadigd.

De Belgen hebben wat mij betreft, aangetoond dat versterking van die heli-, en hangar-'bodem' van een 2de-hands fregat geen probleem is he'.  Nu nog die wentelwiek he'.
NH90 Sprezzatura! (cool) of Basta! (genoeg)

De Duitsers hebben volgend decennium 30 fregat-heli's nodig en kijken naar de NH90 en naar de Canadese variant op de Sikorsky H-92 SuperHawk, de CH-148 Cyclone.  Maar of die zwaardere en grotere kist op /in een LCF-, M- of OPV schuit past?  Laast genoemde is wel aanzienlijk goedkoper dan de N(i)H(il) 90.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Citaat van: hudinie op 11/06/2009 | 10:18 uur
Ik moet er ook niet aan denken als de laatste 2 overgebleven M-fregatten ook nog een worden verkocht.
Houden we echt niets meer over.............
dat lijkt met het bericht over de modificatie van de sensoren voorlopig weer even ontzenuwd ...

http://www.defensieforum.nl/Forum/nederlandse_vs_belgische_marine-t15020.0.html

hudinie

Ik moet er ook niet aan denken als de laatste 2 overgebleven M-fregatten ook nog een worden verkocht.
Houden we echt niets meer over.............

Lex

Citaat van: Elzenga op 10/06/2009 | 21:50 uur
tja...daarover elders al het nodige. Maar als je het defensiepersoneel en hun salarissen zoveel mogelijk wilt ontzien en ziet hoeveel vraag er internationaal was naar de door ons afgestoten fregatten, dan vrees ik welhaast 1+1=2.....De OPV's zijn ergens in 2013 opgeleverd, enige tijd later operationeel....Dan zijn ook de NH-90 ingestroomd als alles goed gaat. Bij welk project men de extra kosten ook kan drukken als er minder nodig zijn (10?) als de laatste 2 M's ook verkocht worden....(of kiest voor meer landversies). mmmmhhhh :( krijg een heel onprettig voorgevoel.
Het is altijd mogelijk dat NL minder kisten gaat afnemen of dat men de mix wil veranderen. Maar dat zal vele pecunia's aan boetes gaan opleveren, omdat de bestaande contracten moeten worden opengebroken.

Elzenga

Citaat van: Lex op 10/06/2009 | 21:21 uur
Is mij niet bekend. Deze aanpassing was wel een onderdeel van het verkoopbedrag.
ja dat is ook het enige dat ik er over kan vinden via google...
Citaat van: Lex op 10/06/2009 | 21:10 uur
Dat is denk ik het probleem. De bouw van de OPV's wordt gedaan door een werk in Roemenië; de afbouw vindt plaats in Vlissingen, alwaar de segmenten voor de allereerste momenteel worden samengevoegd. Een bijkomend probleem, zeker niet onbelangrijk zijn de berekeningen voor de stabiliteit en het gedrag van een OPV, met zoveel extra gewicht.
Zou kunnen. Maar je zou toch verwachten dat, gezien de tijdsfase van het ontwerp van de OPV en de tijdsfase van de gewichtsontwikkeling bij de NH-90, dat dit wel gesynchroniseerd is.
Citaat van: Lex op 10/06/2009 | 21:10 uur
In deze moeilijke tijden is het afwachten wat er gaat gebeuren. Zeker gezien de berichten dat ook Defensie niet ontkomt aan extra bezuinigingen, is er dus zeer veel mogelijk.
Dat moeten we afwachten.
tja...daarover elders al het nodige. Maar als je het defensiepersoneel en hun salarissen zoveel mogelijk wilt ontzien en ziet hoeveel vraag er internationaal was naar de door ons afgestoten fregatten, dan vrees ik welhaast 1+1=2.....De OPV's zijn ergens in 2013 opgeleverd, enige tijd later operationeel....Dan zijn ook de NH-90 ingestroomd als alles goed gaat. Bij welk project men de extra kosten ook kan drukken als er minder nodig zijn (10?) als de laatste 2 M's ook verkocht worden....(of kiest voor meer landversies). mmmmhhhh :( krijg een heel onprettig voorgevoel.. :P

Lex

Citaat van: Elzenga op 10/06/2009 | 21:10 uur
ok....enig idee wat die versterking van dat helidek bij de M-fregatten van onze zuiderburen heeft gekost?
Is mij niet bekend. Deze aanpassing was wel een onderdeel van het verkoopbedrag.
Citaat van: Elzenga op 10/06/2009 | 21:10 uur
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat men bij het ontwerp van de OPV geen rekening heeft gehouden met het extra gewicht van de NH-90. Bovendien kan men dit lijkt me toch relatief eenvoudig nog aanpassen in de huidige bouwfase.
Dat is denk ik het probleem. De bouw van de OPV's wordt gedaan door een werk in Roemenië; de afbouw vindt plaats in Vlissingen, alwaar de segmenten voor de allereerste momenteel worden samengevoegd. Een bijkomend probleem, zeker niet onbelangrijk zijn de berekeningen voor de stabiliteit en het gedrag van een OPV, met zoveel extra gewicht.
Citaat van: Elzenga op 10/06/2009 | 21:10 uur
Zou het misschien kunnen dat men de kosten voor het verstevigen van het helidek van de eigen twee overgebleven M-fregatten niet wil maken omdat die op redelijk korte termijn afgestoten gaan worden? (als bijv. de laatste van de 4 OPV's operationeel is). Of is dit wel heel sceptisch gedacht en kan dit worden ontkracht?
In deze moeilijke tijden is het afwachten wat er gaat gebeuren. Zeker gezien de berichten dat ook Defensie niet ontkomt aan extra bezuinigingen, is er dus zeer veel mogelijk.
Dat moeten we afwachten.

Elzenga

aanvulling....de afstoting is nog geen feit maar mogelijk al wel in de planning binnenskamers...in het kader van een volgende bezuinigingsronde..

Elzenga

#25
Citaat van: Lex op 10/06/2009 | 20:46 uur
Het gaat hier zeer waarschijnlijk om de OPV's.
Een van de afgestoten MFF'n die verkocht is aan de Zuiderburen heeft reeds een versterkt dek en is in staat een NH-90 te ontvangen. De tweede zal deze zomer aangepast worden in Vlissingen.
In de loop der jaren hebben de diverse landen aanvullende eisen gesteld aan het ontwerp van de NH-90, waardoor er een extra (+/- 800 kg) aan de kist is toegevoegd.
Misschien is bij het ontwerp van de OPV's geen rekening gehouden met het feit dat de NH-90 zwaarder zou worden dan eerder aangenomen.
ok....enig idee wat die versterking van dat helidek bij de M-fregatten van onze zuiderburen heeft gekost?...Ik kan me namelijk niet voorstellen dat men bij het ontwerp van de OPV geen rekening heeft gehouden met het extra gewicht van de NH-90. Bovendien kan men dit lijkt me toch relatief eenvoudig nog aanpassen in de huidige bouwfase. Zou het misschien kunnen dat men de kosten voor het verstevigen van het helidek van de eigen twee overgebleven M-fregatten niet wil maken omdat die mogelijk op redelijk korte termijn afgestoten gaan worden? (als bijv. de laatste van de 4 OPV's operationeel is). Of is dit wel heel sceptisch gedacht en kan dit worden ontkracht?

Lex

#24
Citaat van: Elzenga op 10/06/2009 | 19:44 uur
Gaat het hier dan alleen om het M-fregat?
Citaat van: Kapitein Rob op 10/06/2009 | 19:07 uur
En what about de OPV's?
Het gaat hier zeer waarschijnlijk om de OPV's.
Een van de afgestoten MFF'n die verkocht is aan de Zuiderburen heeft reeds een versterkt dek en is in staat een NH-90 te ontvangen. De tweede zal deze zomer aangepast worden in Vlissingen.
In de loop der jaren hebben de diverse landen aanvullende eisen gesteld aan het ontwerp van de NH-90, waardoor er een extra (+/- 800 kg) aan de kist is toegevoegd.
Misschien is bij het ontwerp van de OPV's geen rekening gehouden met het feit dat de NH-90 zwaarder zou worden dan eerder aangenomen.

Elzenga

Citaat van: Poleme op 10/06/2009 | 19:36 uur
Ik was verrast, zo moeilijk en zo duur hoeft een versterking van het heli-dek en hangarvloer toch niet te zijn?
Gaat het hier dan alleen om het M-fregat?

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 10/06/2009 | 18:54 uur
Bewapende Seahawks dan maar? De piloten die op de Cougar vliegen hebben les gehad op de Blackhawk, dus dat kost weinig bijscholing.
Lijkt me nogal tegenstrijdig...het dan maar kopen "van de plank" schijnt immers weer totaal out of order te zijn bij soortgelijke vertragingen en technische problemen bij de JSF (vertragingen en problemen die je bij zowat elk project ziet, Amerikaans, Russisch of Europees of...). Al denk ik, dat de KLu graag die switch zou maken.....Voor zowel NH-90 als Cougar ;)...

Wat ik me juist afvraag hier is waarom de NH-90 te zwaar is....is dat een structureel ontwerp "probleem"?...of komt dat door de specifieke eisen die Nederland stelt en specifieke apparatuur die Nederland ingebouwd wil zien en wil gebruiken? Dat laatste was in het verleden namelijk nog wel eens het geval.  

Poleme

Citaat van: Kapitein Rob op 10/06/2009 | 19:07 uur
Citaat van: ANP op 10/06/2009 | 18:44 uur
Het gewicht van de toestellen is al jaren een probleem. Het is van belang omdat te zware toestellen niet kunnen landen op de fregatten waar ze voor bedoeld zijn.
En what about de OPV's?
De KM zei tijdens de ontwerpfase van het M-fregat, dat wentelwieken zwaarder dan de Lynx konden opereren vanaf de M-en.
Enforcer postte enkele weken geleden, dat het M-fregat een SeaHawk alleen kan ontvangen met draaiende rotors. 
Ik was verrast, zo moeilijk en zo duur hoeft een versterking van het heli-dek en hangarvloer toch niet te zijn?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

KapiteinRob

Citaat van: ANP op 10/06/2009 | 18:44 uur
Het gewicht van de toestellen is al jaren een probleem. Het is van belang omdat te zware toestellen niet kunnen landen op de fregatten waar ze voor bedoeld zijn.

En what about de OPV's?

Enforcer

Bewapende Seahawks dan maar? De piloten die op de Cougar vliegen hebben les gehad op de Blackhawk, dus dat kost weinig bijscholing.

Lex

Nieuwe NH-90-helikopter nog steeds te zwaar

DEN HAAG - 
Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) had woensdag ,,slecht nieuws'' voor de Tweede Kamer, zei hij. De bestelde helikopter NH-90 is nog steeds zwaarder dan gehoopt.
Eerder was al gebleken dat het toestel te zwaar was, maar NH Industries had maatregelen aangekondigd om het toestel minder zwaar te maken. Die hebben echter niet het gewenste resultaat gehad.
Het gewicht van de toestellen is al jaren een probleem. Het is van belang omdat te zware toestellen niet kunnen landen op de fregatten waar ze voor bedoeld zijn. Nederland besloot in 1991 al mee te doen aan de bouw van het toestel en had twintig exemplaren besteld.
Zij hadden vanaf 2007 de huidige Lynx-helikopters moeten vervangen. Maar door dit soort technische problemen werd die datum steeds verschoven. De laatste keer zou die vervanging in 2011 beginnen. Of het nu weer tot verdere vertraging of extra kosten gaat leiden, kon De Vries nog niet zeggen.

ANP | Gepubliceerd op 10 juni 2009, 18:06

Enforcer

Volgens de regels zullen ze er toch "Made in Italy" op moeten zetten....  :'(

Eigenlijk noem ik de Airbus wel een Frans toestel, al is het in samenwerking met anderen, net als die NH90.

Tja, het gaat eigenlijk om onbelangrijke details. Waar het om gaat is dat DE FABRIKANT gewoon moet gaan dokken, omdat ze te laat leveren en daardoor defensie financieel benadelen en de operationele capaciteit in gevaar brengen.

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 22/07/2008 | 10:47 uur
Ze worden toch gemaakt in Italië?!

De airbus wordt in Toulouse in elkaar gesleuteld; zeg je toch ook niet dat het een Frans toestel is? En de NH-90 is een gezamelijke produktie van Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en sedert 2001 ook Portugal. Dat de heli dan toevallig in Italie geproduceerd wordt, maakt het niet direct een Italiaans toestel.... ;)

Enforcer

Citaat van: lex op 07/02/2008 | 19:21 uur
Italianen vliegen aan op Den Helder

DEN HELDER -  Nadat eerder deze week al een spiksplinternieuwe marinehelikopter van het type NH-90 op het fregat Evertsen landde, kreeg Den Helder gisteren ook Italiaans vliegend bezoek.
De Italiaanse NH-90 landde even voor de middag op marinevliegkamp De Kooy. Steeds meer marines zijn momenteel bezig hun nieuw aangeschafte kisten te testen. De NH-90 blijft tot vrijdag op De Kooy en vliegt daarna naar verwachting weer terug naar de fabriek van Westland/Augusta in het moederland.

NHD Gepubliceerd op 07 februari 2008, 18:21


Ze worden toch gemaakt in Italië?!

Mourning

Yup! Europees product heh? Dus dan kun je niet op de Amerikanen schelden als er ook maar iets anders loopt...



Citaat van: HermanB op 21/07/2008 | 18:03 uur
De NH-90 NFH productie zal voor de zoveelste keer een vertraging oplopen. De heli zou eigenlijk al in 2007 in dienst genomen moeten zijn maar dit zal nu pas eind 2011 gaan gebeuren. Grappig dat je hier niets over in het nieuws leest maar zodra er iets over de F-35 te melden is dan staan de kranten er vol mee en staat heel links Nederland weer op haar achterste poten.

AviationWeek


"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Citaat van: Enforcer op 21/07/2008 | 23:44 uur
Die NH90 was besteld en zou tijdig afgeleverd worden.
Klopt, het is een multi-nationaal product.
Citaat van: Enforcer op 21/07/2008 | 23:44 uur
Nu wordt defensie met extra kosten opgescheept omdat die Italianen die NH90 niet tijdig leveren en de Marine wel iets moet hebben om mee door te kunnen vliegen. Die extra kosten zijn dan voor de Italianen wegens contractbreuk, zodat die Lynxen zo lang nog in de lucht kunnen blijven.
Waar je die info vandaan hebt is voor mij een vraag. De rellatie tot de Italianen is mij  nog steeds niet duidelijk.

Enforcer

#12
Die NH90 was besteld en zou tijdig afgeleverd worden. Nu wordt defensie met extra kosten opgescheept omdat die Italianen die NH90 niet tijdig leveren en de Marine wel iets moet hebben om mee door te kunnen vliegen. Die extra kosten zijn dan voor de Italianen wegens contractbreuk, zodat die Lynxen zo lang nog in de lucht kunnen blijven.

Wat ik tegen Italianen heb, is dat ik er veel slechte ervaringen mee heb. Alleen pizza en pasta is wel lekker.

Lex

Citaat van: Enforcer op 21/07/2008 | 23:13 uur
Tja Italianen, hou er over op. 
Wat heb jij tegen Italianen?
Citaat van: Enforcer op 21/07/2008 | 23:13 uur
Hoe lang gaat het duren voordat die Lunx uit de lucht gaat vallen en gaan die Italianen nog meer betalen om die Lynx enigzins luchtwaardig te houden?
Het verband met de Italianen ontgaat mij. De Lynx luchtwaardig houden is een steeds groter probleem. Elk vlieguur wordt gevolgd door 4 uren onderhoud.Vervanging is dus echt noodzakelijk.

Enforcer

Tja Italianen, hou er over op.  >:(

Hoe lang gaat het duren voordat die Lunx uit de lucht gaat vallen en gaan die Italianen nog meer betalen om die Lynx enigzins luchtwaardig te houden?

HermanB

De NH-90 NFH productie zal voor de zoveelste keer een vertraging oplopen. De heli zou eigenlijk al in 2007 in dienst genomen moeten zijn maar dit zal nu pas eind 2011 gaan gebeuren. Grappig dat je hier niets over in het nieuws leest maar zodra er iets over de F-35 te melden is dan staan de kranten er vol mee en staat heel links Nederland weer op haar achterste poten.

AviationWeek


maxell

Misschien wel goed, de KLu vliegt, de marine vaart en de KL schiet (met tanks dan). Schoenmaker blijft bij je leest, doe waar je goed in bent.  En voor het geld..., een CDT ipv tig is altijd goed  ;)

Lex

Italianen vliegen aan op Den Helder

DEN HELDER -  Nadat eerder deze week al een spiksplinternieuwe marinehelikopter van het type NH-90 op het fregat Evertsen landde, kreeg Den Helder gisteren ook Italiaans vliegend bezoek.
De Italiaanse NH-90 landde even voor de middag op marinevliegkamp De Kooy. Steeds meer marines zijn momenteel bezig hun nieuw aangeschafte kisten te testen. De NH-90 blijft tot vrijdag op De Kooy en vliegt daarna naar verwachting weer terug naar de fabriek van Westland/Augusta in het moederland.

NHD Gepubliceerd op 07 februari 2008, 18:21

Dennis123

Citaat van: dudge op 05/02/2008 | 10:23 uur
http://nl.youtube.com/watch?v=csRbKIqdhsA

hier nog een filmpje van, naar het schijnt, de nederlandse NH-90 ( ??? )   zo te zien de NFH versie

Als je goed naar de beginpost kijkt zie je dat het filmpje daar van de defensiesite, PRECIES dezelfde is  ;)
Dus ja het is inderdaad de Nederlandse

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 04/02/2008 | 20:27 uur
Ik meen me trouwens te herinneren dat er eerder een NH-90 op de ZPRV is geland. Maar dat was een niet "voor Nederland bestemd exemplaar".
Dat klopt, de kist die een landing a/b ZPRV gedaan heeft was het FR. prototype.

KapiteinRob

Citaat van: Dennis123 op 04/02/2008 | 19:23 uur
als defensiebrede helikopter

Helaas wel ja; een slimme "inpikactie" van de KLu-lobby op het Plein.....

Ik meen me trouwens te herinneren dat er eerder een NH-90 op de ZPRV is geland. Maar dat was een niet "voor Nederland bestemd exemplaar".


Dennis123

Citaat van: Irisâ,,¢ op 04/02/2008 | 19:20 uur
Al geplaatst door Lex, Dennis.. ;)

Bij het onderdeel Marine.

Had ik op gelet, en als je naar de tijd kijkt, zie je dat deze eerder was  ;)
Bovendien vind ik persoonlijk dat het als defensiebrede helikopter hier meer op zijn plaats is.

Iris

Al geplaatst door Lex, Dennis.. ;)

Bij het onderdeel Marine.
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

Dennis123

Bron: http://www.mindef.nl/actueel/nieuws/2008/02/20080204_nh90_marineschip.aspx

Citaat
NH-90 zet eerste stap op marineschip

De voor Nederland bestemde NH-90 helikopter is maandag voor het eerst geland op een fregat van de Koninklijke Marine. De landing in Den Helder op het dek van Hr.Ms. Evertsen maakte deel uit van een reeks beproevingen die de nieuwe defensiehelikopter deze week ondergaat.



De tests richten zich op het zogeheten SAMAHE helicopter traversing system. Met behulp van dit systeem wordt een helikopter onder zware weersomstandigheden door middel van een railconstructie van het dek naar de hangaar verplaats en omgekeerd. Om de ruimte op het schip optimaal te benutten, gaat de helikopter ´gevouwen´ de hangaar in. De rotorbladen buigen hiervoor naar achteren en de staart klapt in.

Na beproevingen op het aangemeerde en varende fregat, is volgende week de test van het Link 11-systeem aan de beurt. Dit systeem toont waar andere maritieme eenheden in de buurt zich bevinden.



Vorig jaar september werd de NH-90 met staartnummer N088 voor het eerst gepresenteerd op Marinevliegkamp De Kooy in Den Helder. De helikopter â€" nu nog eigendom van de fabrikanten - komt naar verwachting eind 2009 in handen van Defensie.

NH-90 project
Het helikopterproject NH-90 is een Europees samenwerkingsproject voor de ontwikkeling en productie van een middelzware helikopter in twee varianten: één voor maritieme operaties (aangeduid als de NATO Frigate Helicopter, NFH) en één voor transporttaken (aangeduid als de Tactical Transport Helicopter, TTH). Nederland wil uiteindelijk een vloot van twintig NH-90 helikopters; twaalf NFH’s (met een optie op twee extra) en acht TTH’s.

Video: presentatie NH-90: http://www.mindef.nl/actueel/nieuws/2007/09/20070915_nh90_video.aspx