NH-90 zet eerste stap op marineschip

Gestart door Dennis123, 04/02/2008 | 18:26 uur

Lex

Nieuwe NH-90-helikopter nog steeds te zwaar

DEN HAAG - 
Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) had woensdag ,,slecht nieuws'' voor de Tweede Kamer, zei hij. De bestelde helikopter NH-90 is nog steeds zwaarder dan gehoopt.
Eerder was al gebleken dat het toestel te zwaar was, maar NH Industries had maatregelen aangekondigd om het toestel minder zwaar te maken. Die hebben echter niet het gewenste resultaat gehad.
Het gewicht van de toestellen is al jaren een probleem. Het is van belang omdat te zware toestellen niet kunnen landen op de fregatten waar ze voor bedoeld zijn. Nederland besloot in 1991 al mee te doen aan de bouw van het toestel en had twintig exemplaren besteld.
Zij hadden vanaf 2007 de huidige Lynx-helikopters moeten vervangen. Maar door dit soort technische problemen werd die datum steeds verschoven. De laatste keer zou die vervanging in 2011 beginnen. Of het nu weer tot verdere vertraging of extra kosten gaat leiden, kon De Vries nog niet zeggen.

ANP | Gepubliceerd op 10 juni 2009, 18:06

Enforcer

Volgens de regels zullen ze er toch "Made in Italy" op moeten zetten....  :'(

Eigenlijk noem ik de Airbus wel een Frans toestel, al is het in samenwerking met anderen, net als die NH90.

Tja, het gaat eigenlijk om onbelangrijke details. Waar het om gaat is dat DE FABRIKANT gewoon moet gaan dokken, omdat ze te laat leveren en daardoor defensie financieel benadelen en de operationele capaciteit in gevaar brengen.

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 22/07/2008 | 10:47 uur
Ze worden toch gemaakt in Italië?!

De airbus wordt in Toulouse in elkaar gesleuteld; zeg je toch ook niet dat het een Frans toestel is? En de NH-90 is een gezamelijke produktie van Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en sedert 2001 ook Portugal. Dat de heli dan toevallig in Italie geproduceerd wordt, maakt het niet direct een Italiaans toestel.... ;)

Enforcer

Citaat van: lex op 07/02/2008 | 19:21 uur
Italianen vliegen aan op Den Helder

DEN HELDER -  Nadat eerder deze week al een spiksplinternieuwe marinehelikopter van het type NH-90 op het fregat Evertsen landde, kreeg Den Helder gisteren ook Italiaans vliegend bezoek.
De Italiaanse NH-90 landde even voor de middag op marinevliegkamp De Kooy. Steeds meer marines zijn momenteel bezig hun nieuw aangeschafte kisten te testen. De NH-90 blijft tot vrijdag op De Kooy en vliegt daarna naar verwachting weer terug naar de fabriek van Westland/Augusta in het moederland.

NHD Gepubliceerd op 07 februari 2008, 18:21


Ze worden toch gemaakt in Italië?!

Mourning

Yup! Europees product heh? Dus dan kun je niet op de Amerikanen schelden als er ook maar iets anders loopt...



Citaat van: HermanB op 21/07/2008 | 18:03 uur
De NH-90 NFH productie zal voor de zoveelste keer een vertraging oplopen. De heli zou eigenlijk al in 2007 in dienst genomen moeten zijn maar dit zal nu pas eind 2011 gaan gebeuren. Grappig dat je hier niets over in het nieuws leest maar zodra er iets over de F-35 te melden is dan staan de kranten er vol mee en staat heel links Nederland weer op haar achterste poten.

AviationWeek


"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Citaat van: Enforcer op 21/07/2008 | 23:44 uur
Die NH90 was besteld en zou tijdig afgeleverd worden.
Klopt, het is een multi-nationaal product.
Citaat van: Enforcer op 21/07/2008 | 23:44 uur
Nu wordt defensie met extra kosten opgescheept omdat die Italianen die NH90 niet tijdig leveren en de Marine wel iets moet hebben om mee door te kunnen vliegen. Die extra kosten zijn dan voor de Italianen wegens contractbreuk, zodat die Lynxen zo lang nog in de lucht kunnen blijven.
Waar je die info vandaan hebt is voor mij een vraag. De rellatie tot de Italianen is mij  nog steeds niet duidelijk.

Enforcer

#12
Die NH90 was besteld en zou tijdig afgeleverd worden. Nu wordt defensie met extra kosten opgescheept omdat die Italianen die NH90 niet tijdig leveren en de Marine wel iets moet hebben om mee door te kunnen vliegen. Die extra kosten zijn dan voor de Italianen wegens contractbreuk, zodat die Lynxen zo lang nog in de lucht kunnen blijven.

Wat ik tegen Italianen heb, is dat ik er veel slechte ervaringen mee heb. Alleen pizza en pasta is wel lekker.

Lex

Citaat van: Enforcer op 21/07/2008 | 23:13 uur
Tja Italianen, hou er over op. 
Wat heb jij tegen Italianen?
Citaat van: Enforcer op 21/07/2008 | 23:13 uur
Hoe lang gaat het duren voordat die Lunx uit de lucht gaat vallen en gaan die Italianen nog meer betalen om die Lynx enigzins luchtwaardig te houden?
Het verband met de Italianen ontgaat mij. De Lynx luchtwaardig houden is een steeds groter probleem. Elk vlieguur wordt gevolgd door 4 uren onderhoud.Vervanging is dus echt noodzakelijk.

Enforcer

Tja Italianen, hou er over op.  >:(

Hoe lang gaat het duren voordat die Lunx uit de lucht gaat vallen en gaan die Italianen nog meer betalen om die Lynx enigzins luchtwaardig te houden?

HermanB

De NH-90 NFH productie zal voor de zoveelste keer een vertraging oplopen. De heli zou eigenlijk al in 2007 in dienst genomen moeten zijn maar dit zal nu pas eind 2011 gaan gebeuren. Grappig dat je hier niets over in het nieuws leest maar zodra er iets over de F-35 te melden is dan staan de kranten er vol mee en staat heel links Nederland weer op haar achterste poten.

AviationWeek


maxell

Misschien wel goed, de KLu vliegt, de marine vaart en de KL schiet (met tanks dan). Schoenmaker blijft bij je leest, doe waar je goed in bent.  En voor het geld..., een CDT ipv tig is altijd goed  ;)

Lex

Italianen vliegen aan op Den Helder

DEN HELDER -  Nadat eerder deze week al een spiksplinternieuwe marinehelikopter van het type NH-90 op het fregat Evertsen landde, kreeg Den Helder gisteren ook Italiaans vliegend bezoek.
De Italiaanse NH-90 landde even voor de middag op marinevliegkamp De Kooy. Steeds meer marines zijn momenteel bezig hun nieuw aangeschafte kisten te testen. De NH-90 blijft tot vrijdag op De Kooy en vliegt daarna naar verwachting weer terug naar de fabriek van Westland/Augusta in het moederland.

NHD Gepubliceerd op 07 februari 2008, 18:21

Dennis123

Citaat van: dudge op 05/02/2008 | 10:23 uur
http://nl.youtube.com/watch?v=csRbKIqdhsA

hier nog een filmpje van, naar het schijnt, de nederlandse NH-90 ( ??? )   zo te zien de NFH versie

Als je goed naar de beginpost kijkt zie je dat het filmpje daar van de defensiesite, PRECIES dezelfde is  ;)
Dus ja het is inderdaad de Nederlandse

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 04/02/2008 | 20:27 uur
Ik meen me trouwens te herinneren dat er eerder een NH-90 op de ZPRV is geland. Maar dat was een niet "voor Nederland bestemd exemplaar".
Dat klopt, de kist die een landing a/b ZPRV gedaan heeft was het FR. prototype.

KapiteinRob

Citaat van: Dennis123 op 04/02/2008 | 19:23 uur
als defensiebrede helikopter

Helaas wel ja; een slimme "inpikactie" van de KLu-lobby op het Plein.....

Ik meen me trouwens te herinneren dat er eerder een NH-90 op de ZPRV is geland. Maar dat was een niet "voor Nederland bestemd exemplaar".