STASDEF De Vries: Meer uniformen op straat

Gestart door Lex, 06/03/2008 | 21:53 uur

KapiteinRob

Citaat van: max op 10/03/2008 | 22:46 uur
Alle militairen verplicht in tenue laten reizen is een optie.

Je praat hier dus over WWV, want dienstreizen zijn in beginsel al in uniform. WWV geschiedt in mijn eigen tijd, dus als ik dat in burger wil doen, doe ik dat. Als ik mijn WWV verplicht in uniform zou moeten doen, ben ik dus met mijn werk bezig en zal deze reistijd dienen te worden beschouwd als arbeidstijd. Kortom, geen optie.

KapiteinRob

Dit topic zou natuurlijk een kolfje naar de hand van een voormalig forumlid zijn........ En zie daar? Het camo-promotieteam is weer terug van weggeweest. Ik geloof nu zeker in reïncarnatie.  :P

max

DB? why? Er bestaat voor alle KMD-en een perfect "camo-pak", laat eenieder in dat pak lopen en je bent van al dat gezeur af. Behalve dat het lekkerder zit, geen gedonder met een stropdas, is het van de zotte dat je steeds wanneer je op dienstreis gaat, of naar de stad, want ook dan mag je niet in het nieuwe BT rondlopen, je je moet omkleden.

Wat de STASDEF wil, denk ik, is dat het Nederlandse publiek weer kan zien dat iemand militair is. Miepje in Limburg heeft ongetwijfeld nooit van de marine gehoord omdat er zo verdomd weinig marine is in Limburg. Ziet zij haar buurman, die toevallig bij de marine werkt, op vrijdag in tenue thuis komen dan spreekt dat haar wellicht aan. Overigens geldt dit voor heel Nederland, draagvlak cre-eren. Ik denk, en dat is op zich een goede zaak, dat de STASDEF dat wil, draagvlak cre-eren. Alle militairen verplicht in tenue laten reizen is een optie.


Maristo1958

Ik neem aan dat de STASDEF e.e.a. een goed plan vindt om DEF "weer" een positief imago te geven.

Kijk even naar de discussie die wij voeren :D Wie weet nu waar hij/zij aan toe is?

Iedereen doet maar wat en militairen erop aanspreken ;D. Dienstreizen is m.i. gewoon in DB/DT ook naar scholen. Het moet toch te regelen zijn dat je je ergens kan omkleden ;) Inplannen? :o

Als de STASDEF ergens mee wil beginnen lijkt mij het verstandig om datgene wat al "beschreven" staat uit te voeren en te laten handhaven.

En kom nou niet met allemaal individuele uitzonderingen het gaat mij om een uniforme regeling voor alle KMD's zo krijg je dat je representatieve militairen in het openbaar ziet.

KapiteinRob

Citaat van: tentara71 op 08/03/2008 | 01:23 uur
Daarom vind ik: WWV in burger of correct tenue. En het liefst DB of DT.
Dienstreizen hangen af van de reden. Smerige werkzaamheden: GVT/BT. Repres of aanvang opleiding/plaatsing: DB of DT.
En dit PAARS!!!! Zoals er wel meer PAARS!!! gelijk met worden getrokken.

Kan ik me helemaal in vinden. Misschien had ik bij mijn naar voren brengen van dienstreizen wat duidelijker moeten zijn. Het is m.i. namelijk logisch dat bv. iemand op dienstreis met een 4-tonner niet in DT-DB loopt. Dacht dat dit wel logisch zou zijn.....

En dus weer inhakend op hetgeen STASDEF zo graag zou zien; als hij een militair in z'n vrije tijd zo graag in uniform ziet lopen, ga ik er nog steeds van uit dat hij dan niet bedoelt in werk-/camouflagekleding.

MasterChief1971

CitaatMen drijft af. Bepaal het doel en zoek dan de middellen erbij. Wink

Yup. Overal en altijd DB of DT slaat nergens op. Daarentegen irriteer ik me mateloos aan lui die bij het tankstation in GVT lopen op sportschoenen. Dat zal wel lekkerder rijden, of zo... Daarom vind ik: WWV in burger of correct tenue. En het liefst DB of DT.
Dienstreizen hangen af van de reden. Smerige werkzaamheden: GVT/BT. Repres of aanvang opleiding/plaatsing: DB of DT.
En dit PAARS!!!! Zoals er wel meer PAARS!!! gelijk met worden getrokken.

En dan gelijk on-topic: Zijne Doorluchtige Eerbiedwaardige en Edelachtbare Excellentie dient zich vooral druk te maken over rechtspositionele habla-habla. Daar is-ie voor aangenomen.
Dan praat ik over gelijkheid in rangen, salaris, kinderopvang, wervingsproblematiek, etc., etc.

Laat hem zich daarna dan maar eens hard maken over een aanpassing van de tenuevoorschriften! >:(


"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

mikemans

Men drijft af. Bepaal het doel en zoek dan de middellen erbij. ;)

A.J.

Citaat van: tentara71 op 08/03/2008 | 00:00 uur
Wel een hoop bla-bla. Ik zit op een paarse functie. Met allemaal SM's (OWM's), AOO's en Kapiteins en een Overste.
Iedereen is het met me eens dat DB of DT netter en meer repres is. Echter, ze gaan in GVT op WWV omdat het makkelijker is.
Pure gemakzucht, dus.
Aan de andere kant zijn er dienstreizen en werkbezoeken waarbij GVT behoorlijk aan te bevelen is. Lastig om een wapenkist in en uit te laden in tenue 2 en soms is het wegens uitstraling nodig dat je in GVT komt. En een omkleedpoppenkast is van de duivel, dus...

Er zijn dus wel degelijk nuances mogelijk. Maar op repres-bezoek gaan in GVT of op sollicitatie... het komt niet eens bij me op.
Ik heb me er wel eens "schuldig" aan gemaakt iemand uit te kafferen omdat-ie zich aan boord meldde als nieuw-geplaatste omdat-ie het wel gepast vond om in werkpak aan boord te komen. Zal voor sommigen wel kort voor de kar geweest zijn maar het is één van die basisdingen waar de rest aan het eind van de dag om draait: Discipline, representatief voorkomen en gedrag en integriteit.

Okay, dan moet je soms eens een overhemd strijken en een vouw in je broek persen. So what!

Wacht even, ik zeg niet dat het werkpak heilig is en dat het DB/ DT aan de wilgen gehangen kan worden, maar uit mijn eigen ervaring weet ik dat de marine zich erg krampachtig aan dat reizen in DB blijft vasthouden. ik heb 5 jaar in Den Helder gezeten en een hoop marinemensen/ mariniers voorbij zien komen voor de MAG of .50 opleiding en elke keer kwamen ze steevast in DB opdagen. Ja dat is best lullig als je meteen aan een wapen mag trekken wat onder de olie zit. Als je weet dat je een praktijkopleiding krijgt waarbij je smerig kan worden kom dan gewoon in dat werkpak en niet in je daags blauw.

Moet je voor een sollicitatiegesprek of kennismaking dan is het een ander verhaal natuurlijk.

MasterChief1971

Wel een hoop bla-bla. Ik zit op een paarse functie. Met allemaal SM's (OWM's), AOO's en Kapiteins en een Overste.
Iedereen is het met me eens dat DB of DT netter en meer repres is. Echter, ze gaan in GVT op WWV omdat het makkelijker is.
Pure gemakzucht, dus.
Aan de andere kant zijn er dienstreizen en werkbezoeken waarbij GVT behoorlijk aan te bevelen is. Lastig om een wapenkist in en uit te laden in tenue 2 en soms is het wegens uitstraling nodig dat je in GVT komt. En een omkleedpoppenkast is van de duivel, dus...

Er zijn dus wel degelijk nuances mogelijk. Maar op repres-bezoek gaan in GVT of op sollicitatie... het komt niet eens bij me op.
Ik heb me er wel eens "schuldig" aan gemaakt iemand uit te kafferen omdat-ie zich aan boord meldde als nieuw-geplaatste omdat-ie het wel gepast vond om in werkpak aan boord te komen. Zal voor sommigen wel kort voor de kar geweest zijn maar het is één van die basisdingen waar de rest aan het eind van de dag om draait: Discipline, representatief voorkomen en gedrag en integriteit.

Okay, dan moet je soms eens een overhemd strijken en een vouw in je broek persen. So what!
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 07/03/2008 | 23:44 uur
Doe normaal A.J., ik zit niemand wat op te dringen en zeker "mijn beperkte wereldje" niet. Ik roep wat ik representatief vind. Dat jij mariniers tegenkomt in camo op TV, naar ik aanneem niet in hun operationele setting, is in ieder geval in strijd met de vigerende regelgeving. Die heren zijn dus gewoon fout bezig. Keur ik ook niet goed.....

Hmm, volgens mij dring jij ons wel wat op gezien deze post van jou:

Citaat
Het is heel simpel:

1. Dienstreizen immer in uniform (waarbij de KL-KLu eens moeten beginnen met dan DT voor te schrijven i.p.v. camo toe te staan).
2. WWV eigen keuze, maar indien in uniform conform de voorschriften zoals we ze ook bij de KM kennen. Dus per OV Daags Blauw (DT voor de KL-KLu) en met eigen vervoer DB of BKT. Dus geen gevechtstenuen.....

Wij moeten beginnen om in DT te reizen... misschien moeten jullie eens in BKT gaan reizen.

Dat Cobelens in GVT op tv kwam vind ik ook niet goed, maar dat wil niet zeggen dat de marine altijd representatief op tv komt. Daarom die opmerking van mij.


KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 07/03/2008 | 23:41 uur
maar probeer niet als een jehova je beperkte wereldje aan een ander op te dringen.

Doe normaal A.J., ik zit niemand wat op te dringen en zeker "mijn beperkte wereldje" niet. Ik roep wat ik representatief vind. Dat jij mariniers tegenkomt in camo op TV, naar ik aanneem niet in hun operationele setting, is in ieder geval in strijd met de vigerende regelgeving. Die heren zijn dus gewoon fout bezig. Keur ik ook niet goed.....

KapiteinRob

Citaat van: Nastov op 07/03/2008 | 23:22 uur
Maar ik kan ernaast zitten?  8)

De KM is al ruim 500 jaar oud. Elkaar de hersens inslaan heeft net zo min met de KL te maken als in kano's de Rijn afzakken met de marine van doen heeft. Het gaat erom wanneer e.e.a. organiek werd opgericht..... ;)

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 07/03/2008 | 23:16 uur
Los van het feit dat de KM veruit het oudste KMD is en terhalve de toon al zette voordat de rest zelfs maar overwoog zich op te (laten) richten, lijkt het me gezien de discussie over uniformen op straat je dat dan zo representatief mogelijk doet. Geef jij maar aan wat representatiever is bv. in de trein; een militair in z'n (d'r) DT/DB of een militair die in z'n camo-werkkloffie neerploft.

Maar je hebt gelijkt; het zegt zeker meer over de KM dan over de rest. Als er een KM-militair op TV geinterviewd wordt, zit die in zijn (haar) DB. Ik heb zelfs KLu-generaal Cobelens wel eens in zijn woodland zien zitten bij NOVA. Dus als je het over representatief zijn wilt hebben......

Het feit blijft bestaan dat er 1 KMD is wat qua rangen en tenueën uit de pas loopt. Niet dat ik dat erg vind, maar probeer niet als een jehova je beperkte wereldje aan een ander op te dringen.

En jullie collega's van de kmarns zie ik ook meer in vlekkenpak dan in baratea rondlopen en reizen. Volgens mij heb ik 1 van die kopstukken van het korps (Sprekeloos van Wezenloos of Cammaert)  ook al eens in vlekkenpak op tv gezien.

MasterChief1971

#31
Citaat van: Nastov op 07/03/2008 | 23:22 uur
Pardon kap'tein, maar KM het oudste?  Shocked

Volgens mij liep men elkander al op linie lek te prikken voordat hier ook maar enige vlotjes voor op het water aan te pas kwamen hoor?  angel Maar ik kan ernaast zitten?  Cool

Ja, je zit ernaast.  8)
De KM stamt af van de Admiraliteit die Keizer Maximiliaan van Oostenrijk (waar de Nederlanden toen bijhoorden) in 1488 instelde. Wat je daar verder van vindt is niet relevant. Hiermee is de KM voor de gehele Krijgsmacht officieel de oudste Dienst.
Dit uit zich onder andere in de volgorde van presenteren, tenzij specifieke bepalingen zijn gesteld.

Enige barbaren en cro-magnons daargelaten is er pas sprake van Staatse legers (de KL) na het uitroepen van de onafhankelijkheid en de Republiek.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Nastov

Pardon kap'tein, maar KM het oudste?  :o

Volgens mij liep men elkander al op linie lek te prikken voordat hier ook maar enige vlotjes voor op het water aan te pas kwamen hoor?  :angel: Maar ik kan ernaast zitten?  8)