STASDEF De Vries: Meer uniformen op straat

Gestart door Lex, 06/03/2008 | 21:53 uur

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 07/03/2008 | 23:08 uur
Wie loopt er nou uit de pas? Als alle krijgsmachtdelen behalve de marine in het GVT (BKT) lopen zegt dit meer over de marine dan over de rest van de krijgsmacht lijkt me.

Los van het feit dat de KM veruit het oudste KMD is en terhalve de toon al zette voordat de rest zelfs maar overwoog zich op te (laten) richten, lijkt het me gezien de discussie over uniformen op straat je dat dan zo representatief mogelijk doet. Geef jij maar aan wat representatiever is bv. in de trein; een militair in z'n (d'r) DT/DB of een militair die in z'n camo-werkkloffie neerploft.

Maar je hebt gelijkt; het zegt zeker meer over de KM dan over de rest. Als er een KM-militair op TV geinterviewd wordt, zit die in zijn (haar) DB. Ik heb zelfs KLu-generaal Cobelens wel eens in zijn woodland zien zitten bij NOVA. Dus als je het over representatief zijn wilt hebben......

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 07/03/2008 | 22:57 uur
Het is heel simpel:

1. Dienstreizen immer in uniform (waarbij de KL-KLu eens moeten beginnen met dan DT voor te schrijven i.p.v. camo toe te staan).
2. WWV eigen keuze, maar indien in uniform conform de voorschriften zoals we ze ook bij de KM kennen. Dus per OV Daags Blauw (DT voor de KL-KLu) en met eigen vervoer DB of BKT. Dus geen gevechtstenuen.....

Het is allemaal niet zo moelijk, maar met Maristo1958 ben ik het er mee eens dat het aan de naleving en controle schort.


Wie loopt er nou uit de pas? Als alle krijgsmachtdelen behalve de marine in het GVT (BKT) lopen zegt dit meer over de marine dan over de rest van de krijgsmacht lijkt me.

KapiteinRob

Het is heel simpel:

1. Dienstreizen immer in uniform (waarbij de KL-KLu eens moeten beginnen met dan DT voor te schrijven i.p.v. camo toe te staan).
2. WWV eigen keuze, maar indien in uniform conform de voorschriften zoals we ze ook bij de KM kennen. Dus per OV Daags Blauw (DT voor de KL-KLu) en met eigen vervoer DB of BKT. Dus geen gevechtstenuen.....

Het is allemaal niet zo moelijk, maar met Maristo1958 ben ik het er mee eens dat het aan de naleving en controle schort.

Nastov

Citaat van: Maristo1958 op 07/03/2008 | 22:18 uur
Ik loop inmiddels meer als dertig jaar mee en zie de laatsten jaren geen enkel kaderlid meer optreden tegen officieren, onderofficieren of manschappen die niet in tenue zijn.

Jammer om van een ervaringsdeskundige (absoluut niet als disrespect bedoelt) te moeten horen dat het er bij paraat zo slecht aan toe gaat. Mijn beperkte ervaring bij mijn AMO en vooral bij de NATRES heeft mij geleerd er juist zeer nauwlettend door zowel manschappen, kader als officieren gelet wordt op het tenue waarin men verschijnt en ook weer verdwijnt. Hier wordt ook iedereen van wat voor rang dan ook op aangesproken.

Maristo1958

Citaat van: Nastov op 07/03/2008 | 22:02 uur
Maristo, persoonlijk vind ik het van de gekken om me iedere dag na mn dienst te moeten gaan omkleden om naar huis te 'mogen' rijden.
Dat mag je vinden. Ik heb daar ook geen moeite mee. Het past ook in deze tijd. Ik blijf mij te telken male verbazen over het grote aantal tenue's waar in gereisd "mag" worden. ;)

Citaat van: Nastov op 07/03/2008 | 22:02 uurTevens, volgens mij kan je van iedere militair wel verlangen dat hij/zij op de hoogte is van de regels mbt het reizen in tenue. Wanneer dit lastig mocht zijn, zijn er altijd wel collega's of kader die dit kunnen corrigeren.
Ik loop inmiddels meer als dertig jaar mee en zie de laatsten jaren geen enkel kaderlid meer optreden tegen officieren, onderofficieren of manschappen die niet in tenue zijn.

Als er geen uniformiteit komt in de tenuevoorschriften voor alle KMD'n lijkt mij om niet meer in uniform te reizen voor wwv de beste optie.

Nastov

Citaat van: Maristo1958 op 07/03/2008 | 21:55 uur
Gewoon niemand in uniform naar huis is mijn stelling.
We "hebben" een paarse krijgsmacht met per krijgsmachtdeel eigen regels voor het tenue waar in mag worden gereisd. Wanneer we wel kiezen voor reizen in uniform dient er m.il. gekozen te worden voor uniformiteit.

Maristo, persoonlijk vind ik het van de gekken om me iedere dag na mn dienst te moeten gaan omkleden om naar huis te 'mogen' rijden. Dat gaat nergens over. Tevens, volgens mij kan je van iedere militair wel verlangen dat hij/zij op de hoogte is van de regels mbt het reizen in tenue. Wanneer dit lastig mocht zijn, zijn er altijd wel collega's of kader die dit kunnen corrigeren.

Maristo1958

Citaat van: Nastov op 07/03/2008 | 21:47 uur
Ik vind dat de militair daarin vrij moet zijn om zelf te kiezen wat hij het prettigst vindt.
Gewoon niemand in uniform naar huis is mijn stelling.
We "hebben" een paarse krijgsmacht met per krijgsmachtdeel eigen regels voor het tenue waar in mag worden gereisd. Wanneer we wel kiezen voor reizen in uniform dient er m.il. gekozen te worden voor uniformiteit.


Nastov

Ik vind dat de militair daarin vrij moet zijn om zelf te kiezen wat hij het prettigst vindt. Als hij na zijn dienst in burger naar huis wilt of in GVT is mij om het even. Wel vind ik dat wanneer men in GVT/uniform reist wel rekening dient te houden met de "extra" verantwoordelijkheid en de voorbeeldfunctie die als militair op je (schouders) rust.

Bijv, gewoon netjes wachten voor het rode licht bij het oversteken.   :angel:

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 07/03/2008 | 21:01 uur
Ik zit nu 25 jaar bij defensie, maar heb in die periode nog nergens meegemaakt of in de regelgeving gelezen dat je het WWV in uniform moet uitvoeren. Dat er tijdens initiële opleidingen wel eens zoiets wordt uitgevaardigd, is een tweede. Maar dat is m.i. iets anders, waarbij ook vaak geen sprake is van het dagelijks op en neer rijden tussen huis en eenheid (WWV)....... ;)

Ik moet er wel even bij vermelden dat het tijdens mijn dipli tijd in Seedorf was en het reizen was tijdens de Duitsland verloven.

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 07/03/2008 | 20:54 uur
WWV, verplicht in je pak de bus/ trein in.

Ik zit nu 25 jaar bij defensie, maar heb in die periode nog nergens meegemaakt of in de regelgeving gelezen dat je het WWV in uniform moet uitvoeren. Dat er tijdens initiële opleidingen wel eens zoiets wordt uitgevaardigd, is een tweede. Maar dat is m.i. iets anders, waarbij ook vaak geen sprake is van het dagelijks op en neer rijden tussen huis en eenheid (WWV)....... ;)

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 07/03/2008 | 20:41 uur
Citaat van: A.J. op 07/03/2008 | 20:40 uur
Dat was voor mijn tijd, ik heb nog wel het verplicht reizen in militair meegemaakt.

Heb je het nu over WWV of DR?  ???

WWV, verplicht in je pak de bus/ trein in.

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 07/03/2008 | 20:40 uur
Dat was voor mijn tijd, ik heb nog wel het verplicht reizen in militair meegemaakt.

Heb je het nu over WWV of DR?  ???

A.J.

Citaat van: Ton de Zwart op 07/03/2008 | 16:19 uur
Het zal de wat jongere forumleden overkomen als een grapje, maar in mijn tijd als praktiserend militair, de eerste 15 jaar ongeveer, was het t/m de rang van korporaal verplicht om altijd in uniform te lopen, ook in het weekend waar dan ook. Er werd streng op toegezien door zowel Kon. Mar als door de MP.  Het is inmiddels wel ff geleden, maar ik heb er nog onder geleden.....

Dat was voor mijn tijd, ik heb nog wel het verplicht reizen in militair meegemaakt.

mikemans

touché, maar laten we het ze vooral niet nóg makkelijker maken.  ::)

KapiteinRob

Citaat van: mikemans op 07/03/2008 | 18:26 uur
Jaaah! Dan kunnen we lekker elke dag 's morgens in de krant lezen wat die vermadelijke militairen de avond ervoor hebben uitgevreten. En mischien kunnen we dan op maandag een extra katern krijgen over het weekend.

Wellicht was de ":D" je ontgaan..... Daarbij wordt volgens mij bij elke uitspatting in het land (en daarbuiten) eerst door de media geïnformeerd of het militairen betrof. Onlangs zag ik nog een paar foto's op de Telegraafsite van een stelletje kerels die zelfs helemaal niets aan hadden, in een Noorse kroeg aan de tap stonden en zelfs daarvan wist men dat het militairen waren..... ::)