Artillerie

Gestart door Alpha, 31/03/2008 | 04:46 uur

Thom

Is hier ook iemand actief bij de LUA? :D
If you cant stand behind our troups, stand in front of them.

tank22

Citaat van: Nikehercules op 25/04/2008 | 23:59 uur
op de vraag waar de kwast voor was aan het schuitje van de gele rijders:
ik hoorde laatst dat dit van vroeger uit was om de vliegen van dr gezicht af te jagen als ze op dr paard zate en stil moesten blijven zitten.
of het waar is, geen idee, maar het klinkt aannemelijk...

De kwast op de muts van de Afdeling Rijdende Artillerie is inderdaad iets van vroeger echter niet om vliegen van het het gezicht van een paard af te slaan. Maar hieraan kon je vroeger zien wat voor rang die gene had.

soldaten/korporaals/onderofficieren dragen een geelkleurige kwast

adjudant/luitenanten dragen een dunne goudkleurige kwast.

en officieren vanaf de rang kapitein dragen een dikke goudkleurige kwast.

Lt.Bozz

Citaat van: de hulk op 28/04/2008 | 09:08 uur
Citaat van: Roeland op 27/04/2008 | 22:34 uur
Correctie: blauw en geel!
ik heb het over de kleuren van de mutsen van veld en vestings atelerie en niet over de rijdende.


Veld artillerie dragen toch gewoon baretten.
Rijdende Artillerie heeft weer de kwartiersmuts.
From this day to the ending of the world...
We in it shall be remembered...
We gallant few, we '' band of brothers'' .
For he today that sheds his blood with me
Shall be my brother

de hulk

Citaat van: Roeland op 27/04/2008 | 22:34 uur
Correctie: blauw en geel!
ik heb het over de kleuren van de mutsen van veld en vestings atelerie en niet over de rijdende.

Roeland

- Catch you on the flip side -

de hulk

Citaat van: Nikehercules op 25/04/2008 | 23:59 uur
op de vraag waar de kwast voor was aan het schuitje van de gele rijders:
ik hoorde laatst dat dit van vroeger uit was om de vliegen van dr gezicht af te jagen als ze op dr paard zate en stil moesten blijven zitten.
of het waar is, geen idee, maar het klinkt aannemelijk...
dit verhaal klopt voor het groot gedeelte wel allen de kwartiersmuts werd niet te paard gedragen. de kwartier muts werd op het kwartier gedragen lees in de stal. en vroeger hadden alle atelerie eenhedden een kwartiers muts die van de veldatelerie was rood met zwart en dan was er noch een in de kleuren blauw en zwart.

sgt Rob

Dat klopt helemaal.

A.J.

Citaat van: Sgt Rob op 25/04/2008 | 20:48 uur
Gevonden.... okee, het is en blijft een Howitzer, maar met zo'n elevatie...




Zie mijn betoog eerder, Max Effectieve Dracht. Een houwitser is in staat om steilbaan te vuren (als een mortier dus) maar zal bij lange na niet de maximale effectieve dracht halen die het wapen daadwerkelijk heeft. Ook is een houwitser in staat om vlakbaanvuur af te geven, maar ook dan haalt hij bij lange na niet zijn max effectieve dracht.

Nikehercules

op de vraag waar de kwast voor was aan het schuitje van de gele rijders:
ik hoorde laatst dat dit van vroeger uit was om de vliegen van dr gezicht af te jagen als ze op dr paard zate en stil moesten blijven zitten.
of het waar is, geen idee, maar het klinkt aannemelijk...

sgt Rob

Gevonden.... okee, het is en blijft een Howitzer, maar met zo'n elevatie...



Roeland

Citaat van: Lt.Bozz op 15/04/2008 | 23:51 uur
Hey A.J je hebt een pb !

wat zijn trouwens de taken van Artillerie op uitzending waneer ze geen ondersteuning hoeven te bieden ?

Ik heb gehoord dat er een stel zijn ingezet voor beveiliging. Je hebt altijd nog de waarnemers/FAC'rs die met de manouvre mannen de poort uit gaan. En voor de rest denk ik dat de baas altijd nog wel wat leuke klusjes kan verzinnen..
- Catch you on the flip side -

A.J.

Citaat van: Lt.Bozz op 15/04/2008 | 23:51 uur
Hey A.J je hebt een pb !

wat zijn trouwens de taken van Artillerie op uitzending waneer ze geen ondersteuning hoeven te bieden ?

Je hebt al een pb terug.

Over die taken kan ik kort zijn, dat hangt van de commandant af. Ik schat zo in, base bewaking, Afghanenwacht en barbediening.

Lt.Bozz

Hey A.J je hebt een pb !

wat zijn trouwens de taken van Artillerie op uitzending waneer ze geen ondersteuning hoeven te bieden ?
From this day to the ending of the world...
We in it shall be remembered...
We gallant few, we '' band of brothers'' .
For he today that sheds his blood with me
Shall be my brother

A.J.

Citaat van: Sgt Rob op 02/04/2008 | 22:38 uur
Veel mensen zien een mortier als een pijpie op een affuit... Dat pijpie kan een enorme buis zijn en die affuit gemechaniseerd met een rupsonderstel....

Het is een mortier als het projectiel dat je verschiet hoger gaat dan de afstand die je overbrugt. (steilbaan)
Het is een houwitser als je verder schiet danwel gelijk aan de hoogte die het projectiel bereikt maar waarbij je geen direct zicht hebt op het doel. (krombaan)
Het is een tank op het moment dat je zicht hebt op het doel en directe richting gaat schieten. (vlakbaan)

Dit alles bij de max effectieve dracht.

Lt.Bozz

heeft iemand nog antwoord op mijn vragen ?
From this day to the ending of the world...
We in it shall be remembered...
We gallant few, we '' band of brothers'' .
For he today that sheds his blood with me
Shall be my brother