Insigne voor militairen na gevecht

Gestart door KapiteinRob, 14/04/2008 | 16:36 uur

Wicky

Voor iedereen die een gevechtsinsigne ontvangt, mijn waardering!

Lex

Ruim 3000 militairen willen gevechtsinsigne

DEN HAAG - 
Ruim drieduizend Nederlandse militairen hebben een gevechtsinsigne aangevraagd, omdat ze menen dat ze tijdens een operatie in levensgevaar zijn geweest door vijandelijke beschietingen. Defensie beoordeelt elk geval en zal in september de eerste onderscheidingen opspelden, die met terugwerkende kracht zijn toegekend.

Een woordvoerder van het ministerie van Defensie bevestigde woensdag een bericht daarover in de Volkskrant. Militairen die sinds juni 2001 hebben deelgenomen aan een operatie waarbij sprake was van ,,vijandelijk optreden met direct vuur of vergelijkbare gevechtsomstandigheden'', komen voor het insigne in aanmerking. Het belangrijkste criterium is dat de soldaat professioneel bleef functioneren, ondanks het directe levensgevaar waarin hij of zij verkeerde.

Commandant der strijdkrachten Peter van Uhm reikte vorig jaar juli in de Afghaanse provincie Uruzgan voor het eerst een gevechtsinsigne uit aan militairen die daar een vuurcontact of een aanslag met een bermbom meemaakten. Ook bijvoorbeeld de bemanningsleden van een transporthelikopter die in december 2009 een noodlanding moest maken na vanaf de grond te zijn beschoten, kregen het onderscheidingsteken.

ANP | Gepubliceerd op 07 juli 2010, 09:04

Mark H

Om eerlijk te zijn vind ik het er maar vreemd uitzien, niet symmetrisch lijkt het


Voor DT


Voor GVT
Turf in je rantsel!!!!

Mark H

Kickerdekick!!!!!!

De criteria waaraan voldaan moet worden voor het uitgereikt krijgen van de gevechtsinsigne

Gevechtsinsigne
Het 'Insigne voor Optreden onder Gevechtsomstandigheden' – kortweg aangeduid als Gevechtsinsigne – wordt toegekend aan individuele militairen die hebben deelgenomen aan een militaire operatie, waarbij sprake was van vijandelijk optreden met direct vuur of vergelijkbare gevechtsomstandigheden.

De eerste Gevechtsinsignes werden op 9 juli 2009 door Commandant der Strijdkrachten generaal Peter van Uhm in Uruzgan uitgereikt aan enkele militairen die kort daarvoor een vuurcontact of aanslag met een geïmproviseerd explosief meemaakten.

Achtergrond
Na de afschaffing van de dienstplicht zijn Nederlandse militairen steeds meer ingezet in vredesoperaties of gebieden waarbij vaker geweld moet worden toegepast om vrede af te dwingen. Steeds vaker kwamen de militairen daarbij in direct vuurcontact met de tegenstanders. Vuurcontacten die variëren van urenlange gevechten tot enkele schoten over en weer. Met de toename van het aantal vuurcontacten nam ook de behoefte toe om zich als militair te onderscheiden van militairen die dergelijke risico's niet meemaken.

Internationale gelijktrekking
Ook in internationaal verband leverde het vreemde situaties op. Bijvoorbeeld als Nederlandse militairen de Amerikaanse 'Combat Infantry Badge' kregen, terwijl anderen die in soortgelijke door Nederland geleide operaties niet ontvingen. Een onwenselijke situatie, en 1 van de redenen tot aanpassing van het decoratiestelsel uit 2001.

Toekenning
Het Insigne voor Optreden onder Gevechtsomstandigheden kan – met terugwerkende kracht tot 1 juni 2001 – worden toegekend aan:

Diegene die heeft deelgenomen aan een militaire operatie waarbij sprake is van vijandelijk optreden met direct vuur of hiermee vergelijkbaar gevechtscontact. Betrokkene moet volgens de geldende rules of engagement aan het gevechtscontact hebben deelgenomen. Binnen het begrip gevechtscontact valt iedere vorm van actief en adequaat handelen, anders dan acties uitsluitend in het kader van de persoonlijke veiligheid.
Zelfmoordaanslagen, geïmproviseerde explosieven (IED's), bermbommen, gerichte mortier- of raketaanslagen en luchtaanvallen worden bij de voordracht voor een gevechtsinsigne gerekend tot het in het vorige punt genoemde vijandelijke optreden.
Het insigne kan in zijn of haar carrière slechts eenmalig aan een militair worden toegekend als erkenning voor het onder gevechtsomstandigheden kunnen functioneren.
Het insigne kan worden toegekend aan beroepsmilitairen, reservisten en aan gemilitariseerde burgers.
De commandant in het inzetgebied dient de voordracht in via de hiërarchieke lijn.
Ovaal
Het Gevechtsinsigne beeldt een liggende ovale lauwerkrans uit met daaroverheen een blank wapen. De liggende ovale vorm is in Nederland nog niet eerder toegepast, wat het uniek maakt op het uniform. Op het dagelijks tenue wordt een bronskleurig insigne gedragen, onder meer om zich te onderscheiden van bijvoorbeeld de goudkleurige brevetten. Voor het gevechtstenue is er een stoffen uitvoering.
Turf in je rantsel!!!!

paul1011

Citaat van: lex op 15/04/2008 | 22:13 uur
De komende periode zal in samenspraak met onder meer de Operationele Commando's criteria
worden ontwikkeld die recht doen aan de verschillende wijzen van operationeel optreden binnen de
krijgsmacht. Daarnaast wordt een praktisch werkbare aanvraag- en toekenningsprocedure vastgesteld.

Als ik dit zo lees dan kan ik me niet van de indruk onttrekken dat iemand dit topic heeft gelezen voordat de dagorder werd uitgevaardigd.  ;)
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

Lex

Citaat van: Dagorder Commandant der Strijdkrachten op 15/04/2008 | 22:13 uur
Ik heb de afgelopen periode veel signalen van militairen ontvangen die binnen het huidige decoratiestelsel onvoldoende
erkenning ervaren voor hun functioneren onder dergelijke omstandigheden.
Onvoldoende erkennig. Wordt hier bedoeld binnen of buiten de Krijgsmacht.
Binnen de Krijgsmacht zeggen de batons genoeg.
Buiten de Krijgsmacht is het de taak van de Regering meer waardeing te creëren voor de Militairen, in het algemeen.
De CDS praat wel over de onderscheiding in andere landen, maar gaat totaal voorbij aan het feit dat men in NL weing tot geen waardering heeft voor de militairen, die in opdaracht van de Regering onder moeilijke omstandigheden hun werk doen. Een extra onderscheiding zal daar niets aan toevoegen, zolang men het beroep van Militair niet wil waarderen.

Lex

Citaat van: Dagorder Commandant der Strijdkrachtenlink=topic=14019.msg128920#msg128920 date=1208290382
In het kader van operationeel optreden kunnen binnen het huidige decoratiestelsel aan militairen verschillende onderscheidingen worden toegekend.
Wat verstaat de CDS onder "operationeel optreden"? Is dat ook van toepassing op de tolk die meegaat met patrouilles?
Citaat van: Dagorder Commandant der Strijdkrachtenlink=topic=14019.msg128920#msg128920 date=1208290382
Tijdens operationeel optreden kunnen militairen, soms veelvuldig, worden geconfronteerd met het moeten uitvoeren van hun taak onder zeer risicovolle omstandigheden.
Geldt dat ook voor hen, die op de lokale markt goederen kopen?
Citaat van: Dagorder Commandant der Strijdkrachtenlink=topic=14019.msg128920#msg128920 date=1208290382
Het gaat hierbij niet om een onderscheiding binnen het huidige decoratiestelsel, maar om een zichtbaar "blijk van herkenning en erkenning" voor die militairen die in bepaalde risicovolle omstandigheden hebben moeten functioneren.
Indien niet binnen het huidige decoratiestelsel, kun je je ook afvragen wat dan de waarde is van zo'n "blijk van erkenning".
Citaat van: Dagorder Commandant der Strijdkrachtenlink=topic=14019.msg128920#msg128920 date=1208290382
Het insigne voor "optreden onder gevechtsomstandigheden" is niet onderscheidend naar operationeel commando, dienst, wapen/dienstvak of vakgebied. Het insigne kan op alle tenues worden gedragen.
Ben benieuwd hoe eea geregeld gaat worden. Het valt immers buiten het huidige decoratiestelsel, dus er zal geen draagvoorschrift voor worden vastgesteld.
Citaat van: Dagorder Commandant der Strijdkrachtenlink=topic=14019.msg128920#msg128920 date=1208290382
Ik zie dit insigne als een blijk van erkenning, naast het in 2001 vastgestelde decoratiebeleid waardoor het insigne met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2001 zal worden ingevoerd.
Waarom 1 juli 2001? Ga dan terug naar de jaren 90 van de vorig eeuw. Gedurende de crises in o.a. het gebied van de AG (Arabische Golf) zijn er ook eenheden ingezet waarbij men de term "operationeel optreden"  van toepassing zou kunnen verklaren.


A.J.

Citaat van: Mourning op 15/04/2008 | 22:13 uur
En om dan aan te komen met "je weet waar je voor kiest" vind ik veel te makkelijk. Ja, je hebt ervoor gekozen en dus is alles verder vergeten? Of een insigne de juiste blijk van waardering is... daar valt over te discussieren idd. Maar dat sommige eenheden wel wat extra waardering mogen krijgen voor het regelmatig riskeren van lijf en leden vind ik vrij vanzelfsprekend.

Regards,

Mourning  8)

Dat vind ik dus niet. Ja je hebt er wel degelijk voor gekozen. Als je bv kiest voor een baan bij het Korps of het KCT dan weet je dat je er wat harder aan moet gaan trekken dan een vent die gekozen heeft om bakker aan boord van de Hrms Rotterdam te worden. Dan weet je dat je je werk doet in een iets risicovollere omgeving. Altijd dat geouwehoer over "Zo wijd de wereld strekt" en "Nu of nooit" en vervolgens aankomen met een huilverhaal over waardering.

maristo1958

Citaat van: Mourning op 15/04/2008 | 22:13 uurIk vraag me echter wel af hoe iemand het verschil in risico niet kan zien tussen een pantserinfanterist in Uruzgandie op patrouille gaat en een KMarr militair die ongetwijfeld ook bijzonder belangrijk werk deed op de basis Villafrance tijdens het luchtembargo boven Bosnie in 1994?
Dat gaat nog net ;)

Maar wat te doen als er contact is met de taliban. Voertuigen komen tot stilstand en nemen doel onder vuur. Eenheden stijgen uit en gaan op onderzoek uit. Chauffeur boordschutter en zvp's en beveiliging blijven achter bij de voertuigen

In de straat vindt vuurcontact plaats wie krijgt nu wel en wie krijgt nu niet een medaille?
Zeg niet wat je doet. Doe wat je zegt.

Mourning

#30
Citaat van: maristo1958 op 15/04/2008 | 21:36 uur
Citaat van: Mourning op 15/04/2008 | 20:46 uurBlijkbaar vindt die spreekwoordelijke soldaat die jij in een eerdere posting aanhaalde, Ros, dat hij niet voldoende gewaardeert wordt anders zou die vraag uit het veld voor meer waardering niet zijn opgekomen.
Of zou het om aanzien gaan welke na de missie nog zichtbaar is?

Ik heb altijd de mening gehad en heb die nog steeds dat je het samen doet. Ook diegene die in NL er zorg voor draagt dat jij de broodnodige supply op tijd krijgt wanneer je je ergens op de aardbol bevindt. En ook die kok, automonteur, td'er of zvp enz die er is wanneer je terug komt uit het veld.

Het zijn niet de "enkelingen" die het "gevecht" hebben gevoerd die de missie tot een " succes" maken.

En waar staat dat ik het tegendeel beweer? Ik vraag me echter wel af hoe iemand het verschil in risico niet kan zien tussen een pantserinfanterist in Uruzgandie op patrouille gaat en een KMarr militair die ongetwijfeld ook bijzonder belangrijk werk deed op de basis Villafrance tijdens het luchtembargo boven Bosnie in 1994?

En om dan aan te komen met "je weet waar je voor kiest" vind ik veel te makkelijk. Ja, je hebt ervoor gekozen en dus is alles verder vergeten? Of een insigne de juiste blijk van waardering is... daar valt over te discussieren idd. Maar dat sommige eenheden wel wat extra waardering mogen krijgen voor het regelmatig riskeren van lijf en leden vind ik vrij vanzelfsprekend.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Dagorder Commandant der Strijdkrachten

Datum 14 april 2008
Ons kenmerk 08-02

Onderwerp Insigne voor "optreden onder gevechtsomstandigheden"

Ministerie van Defensie
Kabinet Commandant der
Strijdkrachten
Bezoekadres:
Plein 4
Postadres:
MPC 58B
Postbus 20701
2500 ES Den Haag
www.defensie.nl
E-mail: defensiestaf@mindef.nl

Pagina 1/1
In het kader van operationeel optreden kunnen binnen het huidige decoratiestelsel aan militairen
verschillende onderscheidingen worden toegekend. Deze variëren van de Herinneringsmedaille
Vredesoperaties voor elke militair die gedurende een bepaalde periode aan een operatie heeft
deelgenomen tot aan een dapperheidonderscheiding als er sprake is van bijzonder moedig of dapper
handelen. Tijdens operationeel optreden kunnen militairen, soms veelvuldig, worden geconfronteerd
met het moeten uitvoeren van hun taak onder zeer risicovolle omstandigheden. Ik heb de afgelopen
periode veel signalen van militairen ontvangen die binnen het huidige decoratiestelsel onvoldoende
erkenning ervaren voor hun functioneren onder dergelijke omstandigheden.
Ik erken deze behoefte en heb besloten een insigne in te voeren om deze erkenning zichtbaar te
maken. Het gaat hierbij niet om een onderscheiding binnen het huidige decoratiestelsel, maar om een
zichtbaar "blijk van herkenning en erkenning" voor die militairen die in bepaalde risicovolle
omstandigheden hebben moeten functioneren. Andere landen kennen vergelijkbare insignes zoals de
Combat Infantry Badge en de Combat Action Badge in de Verenigde Staten.
Het insigne voor "optreden onder gevechtsomstandigheden" is niet onderscheidend naar operationeel
commando, dienst, wapen/dienstvak of vakgebied. Het insigne kan op alle tenues worden gedragen.
De komende periode zal in samenspraak met onder meer de Operationele Commando's criteria
worden ontwikkeld die recht doen aan de verschillende wijzen van operationeel optreden binnen de
krijgsmacht. Daarnaast wordt een praktisch werkbare aanvraag- en toekenningsprocedure vastgesteld.
Ik zie dit insigne als een blijk van erkenning, naast het in 2001 vastgestelde decoratiebeleid waardoor
het insigne met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2001 zal worden ingevoerd.

Generaal D.L. Berlijn
Commandant der Strijdkrachten

Benno1969

Je doet het samen maar het is heel anders of je in een gepantserde bunker verbindingsinlichtingen verzamelt b.v. of dat je patrouilles uitvoert onder vijandelijk vuur, mortieren en RGB's. De laatste komt gewoon eerder in aanmerking voor een combatinsigne.   

maristo1958

Citaat van: Mourning op 15/04/2008 | 20:46 uurBlijkbaar vindt die spreekwoordelijke soldaat die jij in een eerdere posting aanhaalde, Ros, dat hij niet voldoende gewaardeert wordt anders zou die vraag uit het veld voor meer waardering niet zijn opgekomen.
Of zou het om aanzien gaan welke na de missie nog zichtbaar is?

Ik heb altijd de mening gehad en heb die nog steeds dat je het samen doet. Ook diegene die in NL er zorg voor draagt dat jij de broodnodige supply op tijd krijgt wanneer je je ergens op de aardbol bevindt. En ook die kok, automonteur, td'er of zvp enz die er is wanneer je terug komt uit het veld.

Het zijn niet de "enkelingen" die het "gevecht" hebben gevoerd die de missie tot een " succes" maken.
Zeg niet wat je doet. Doe wat je zegt.

maristo1958

Citaat van: A.J. op 15/04/2008 | 21:09 uur
:laugh: :laugh: :laugh:

Bedankt Ros, nu zit mijn koffie op het scherm...
En hier nog één
Zeg niet wat je doet. Doe wat je zegt.

A.J.

Citaat van: Ros op 15/04/2008 | 21:04 uur
Ik zou haast voor willen stellen om de discussie te verplaatsen naar: Vrouwen maken weinig kans op de nieuwe insigne. Kijk dan eens hoe snel de MINDEF in actie komt.........

:laugh: :laugh: :laugh:

Bedankt Ros, nu zit mijn koffie op het scherm...