Insigne voor militairen na gevecht

Gestart door KapiteinRob, 14/04/2008 | 16:36 uur

Ros

Het gemis aan waardering door de soldaat uit het veld kan ik inkomen maar dan onder een andere invalshoek. Nee, je word niet als held binnen gehaald bij terugkeer en ja de missie word door velen aan kritiek onderworpen. Uit dit oogpunt kan ik het gemis begrijpen. Maar om dat nu te compenseren met een insigne.

Ik ken genoeg collega's die al een paar tours gedaan hebben en die "standaard" er een medaille voor hebben gekregen. Bij de meeste zijn die dingen de kast in verdwenen om er nooit meer uit te komen. Ook deze collega's zijn zeer te spreken over de "waardering" die zij hebben gekregen bij bijvoorbeeld het sluiten van een veld.

Maar de combinatie "Een team, een taak" en dan nog een onderscheid maken tussen wel of niet hebben gevochten gaat mij te ver. Ik zou haast voor willen stellen om de discussie te verplaatsen naar: Vrouwen maken weinig kans op de nieuwe insigne. Kijk dan eens hoe snel de MINDEF in actie komt.........

A.J.

Citaat van: Mourning op 15/04/2008 | 20:46 uur
Maar je kan de gevaren die een militair die kok is op een basis toch niet vergelijken met die van militair die onderdeel is van een sectie KCT die het veld in gaat of van een militair van de Pantserinfanterie die bijzonder geregeld het veld ingaat en zich dus blootsteld aan gevaar?
Regards,

Mourning  8)

Die discussie heb ik al ettelijke malen gevoerd met oa infanteristen die vonden dat de spreekwoordelijke kok op het kamp minder recht had op zijn uitzendmedaille dan de mannen die daadwerkelijk het kamp afgaan. Daar heb ik maar 1 antwoord voor: "Iedereen heeft de keus gehad wat hij wilde worden of gaan doen" Als jij lekker stoer voor de hoeha infanterie kiest, moet je achteraf niet mekkeren op de mensen een andere keus gemaakt hebben, ook jij hebt in het verleden de keus gehad om een ander wapen of dienstvak te kiezen.

Benno1969

Is ook van een ander kaliber maar het gaat erom dat het altijd (of het nou een gevechtsinsigne of een dapperheidsonderscheiding is) moeilijk is om te onderscheiden wie wel en niet in aanmerking komt voor een onderscheiding. Dat mag nooit de reden zijn omdat het dan maar helemaal niet te doen.

A.J.

Citaat van: Benno1969 op 15/04/2008 | 20:33 uur
Er zullen heus wel goed geoperationaliseerde criteria komen. En dan nog het blijft altijd lastig. Als je weet hoeveel discussie er geweest is rond het wel/niet toekennen van het verzetsherdenkingskruis of een MWO aan mensen. Geen reden om het dan maar helemaal niet meer te doen.

Ik vind een MWO of een verzetskruis van een ander kaliber dan zo'n in te voeren insigne. Net zoals ik die marine- land- en luchtmachtmedaille ook zo'n verschrikkelijk overbodig iets vind.

Mourning

Blijkbaar vindt die spreekwoordelijke soldaat die jij in een eerdere posting aanhaalde, Ros, dat hij niet voldoende gewaardeert wordt anders zou die vraag uit het veld voor meer waardering niet zijn opgekomen.

Bovendien zegt niemand dat de ondersteunende eenheden sukkels zijn of aan het feestvieren zijn tijdens hun uitzending. Ik denk dat iedereen de crucialiteit voor het functioneren van alle diensten wel zo'n beetje begrijpt. Maar je kan de gevaren die een militair die kok is op een basis toch niet vergelijken met die van militair die onderdeel is van een sectie KCT die het veld in gaat of van een militair van de Pantserinfanterie die bijzonder geregeld het veld ingaat en zich dus blootsteld aan gevaar?

Dat is toch ook gewoon niet gelijk?

Waarom moet iedereen nu altijd overal gelijk zijn in dit land omdat iemand anders zich anders weer (onterecht m.i.) benadeeld voelt? Wat is dat toch?

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat van: Benno1969 op 15/04/2008 | 19:26 uur
Overigens is in alle grote krijgsmachten er een onderscheiding voor combatdeelname. Bij de Amerikanen is al genoemd, de Duitsers hadden dit ook namelijk een Kampfabzeichen in verschillende gradaties maar ook een Ordeteken als je gewond was geraakt.

Ik vind het dus prima dat het hier ook gebeurd. Dat er dan verschillen komen is niet erg; het past inderdaad niet zo in het Nederlandse maaiveld principe.

Wij zijn om te beginnen al geen "grote" krijgsmacht. En moeten wij dit doen omdat de Duitsers of de VS dit ook doen ?. Het draait al snel uit op een "3 nachten niet  in bed geplast"  beloningscultuur. En om van de discriminerende effecten maar te zwijgen.

Benno1969

Er zullen heus wel goed geoperationaliseerde criteria komen. En dan nog het blijft altijd lastig. Als je weet hoeveel discussie er geweest is rond het wel/niet toekennen van het verzetsherdenkingskruis of een MWO aan mensen. Geen reden om het dan maar helemaal niet meer te doen.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 15/04/2008 | 12:49 uur
Ook dan blijft het probleem waar de grens is wat een gevechtshandeling is. Een afgevuurde kogel? Twee kogels in jouw richting? Wederzijds vuur? En ben je betrokken als meeschiet? Mede onder vuur ligt? Niet schiet maar wel beschoten wordt? Een piloot die een raket afvuurt wel, maar een piloot die een medevac uitvoert niet? Kortom, genoeg ruimte voor gepiep. daarbij krijg je al een medaille als je op safari bent. Ik vind het niet nodig om nog meer administratieve rompslomp in te voeren met een dergelijke insigne.

Idd, ik ben ook benieuwd waar de grens gaat liggen. Als je bv onder indirect vuur (raket/ mortierbeschieting) komt te liggen, telt dat dan ook als een "gevechtshandeling" Of moet je daadwerkelijk de vijand in zicht hebben en terugvuren, zo ja hoe zit het dan met de artilleriewaarnemers/ FAC'ers? En daaruit voortvloeiend de kannoniers en piloten die daadwerkelijk de granaten en bommen op het doel gooien...

Van mij hoeft die insigne ook niet, het zal wel weer een hoop scheve gezichten gaan geven.


KapiteinRob

Citaat van: Benno1969 op 15/04/2008 | 19:26 uur
Ik vind het dus prima dat het hier ook gebeurd. Dat er dan verschillen komen is niet erg; het past inderdaad niet zo in het Nederlandse maaiveld principe.

Dat men onderscheid wenst te maken is een keuze. Los van die keuze is het m.i. een gedrocht van een procedure om uit te voeren, zoals ik in eerdere postings al heb aangegeven. Men bepaalt dat allemaal wel even makkelijk, maar nu de uitvoering.....

Benno1969

#15
Citaat van: Ros op 15/04/2008 | 13:12 uur
Volgens de berichten is deze insigne bedacht omdat militairen die aan gevechtsacties hebben deelgenomen te weinig waardering krijgen. De CDS en andere hoge omes, waaronder onze wijze PM, laten geen kans voorbij laten gaan om de jongens en meisjes te vertellen dat zij goed bezig zijn en uitstekend werk verrichten. Nog geen waardering genoeg ?.

Het is mijn ogen een vorm van asociale discriminatie in de richting van mensen die in feite de toko aan het draaien houden. Wij dalen inmiddels af naar een niveau waar men voor iedere poep of scheet een medaille op het pak gespeld krijgt. De waarde van een militaire onderscheiding stelt straks helemaal niets meer voor.

Soldaat Jansen, jij krijgt een insigne omdat jij........... Dank u kapitein....leg maar bij de 43 plakken die ik al heb.

Overigens is in alle grote krijgsmachten er een onderscheiding voor combatdeelname. Bij de Amerikanen is al genoemd, de Duitsers hadden dit ook namelijk een Kampfabzeichen in verschillende gradaties maar ook een Ordeteken als je gewond was geraakt.

Ik vind het dus prima dat het hier ook gebeurd. Dat er dan verschillen komen is niet erg; het past inderdaad niet zo in het Nederlandse maaiveld principe.

mikemans

Blijft gewoon een goedkope manier om een select gezelschap weer een klopje op de shouder te geven.

Het nadeel van het naar boven oprekken van de waarderingsladder is dat het altijd tot gevolg heeft dat er naast de groep die extra gewaardeerd wordt een veel grotere grope is die dat niet wordt. En volgens Kolk is het positieve effect van die waardering op degene die hem ontvangt significant kleiner dan het negatieve effect dat de niet extra gewaardeerde groep voelt.

Het netto effect van zo'n maatregel is dus niet dat de selecte + groep zich beter gewaardeerd voelt maar dat een enorm veel grotere groep zich minderwaardig voelt. Dat is dan ook precies het effect dat je hier in deze thread ziet.

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 15/04/2008 | 13:12 uur
De CDS en andere hoge omes, waaronder onze wijze PM, laten geen kans voorbij laten gaan om de jongens en meisjes te vertellen dat zij goed bezig zijn en uitstekend werk verrichten.

Juist! Als ze echt iets met waardering voor militairen willen, buiten mooie woorden en een selectief, administratieve rompslomp veroorzakend speldje, moeten ze eens in andere landen gaan kijken. Daar is het wat dat betreft niet alleen woorden, maar ook (echte) daden!

Ros

Volgens de berichten is deze insigne bedacht omdat militairen die aan gevechtsacties hebben deelgenomen te weinig waardering krijgen. De CDS en andere hoge omes, waaronder onze wijze PM, laten geen kans voorbij laten gaan om de jongens en meisjes te vertellen dat zij goed bezig zijn en uitstekend werk verrichten. Nog geen waardering genoeg ?.

Het is mijn ogen een vorm van asociale discriminatie in de richting van mensen die in feite de toko aan het draaien houden. Wij dalen inmiddels af naar een niveau waar men voor iedere poep of scheet een medaille op het pak gespeld krijgt. De waarde van een militaire onderscheiding stelt straks helemaal niets meer voor.

Soldaat Jansen, jij krijgt een insigne omdat jij........... Dank u kapitein....leg maar bij de 43 plakken die ik al heb.

KapiteinRob

Ook dan blijft het probleem waar de grens is wat een gevechtshandeling is. Een afgevuurde kogel? Twee kogels in jouw richting? Wederzijds vuur? En ben je betrokken als meeschiet? Mede onder vuur ligt? Niet schiet maar wel beschoten wordt? Een piloot die een raket afvuurt wel, maar een piloot die een medevac uitvoert niet? Kortom, genoeg ruimte voor gepiep. daarbij krijg je al een medaille als je op safari bent. Ik vind het niet nodig om nog meer administratieve rompslomp in te voeren met een dergelijke insigne.

Mourning

Citaat van: Kapitein Rob op 14/04/2008 | 16:41 uur
Gaan we weer, want nu doen we net alsof iemand die bv. in Afhanistan sleutelt aan een heli geen zwaar werk doet.

Wordt volgens mij ook helemaal niet ontkent, maar zwaar werk doen is wel wat anders dan een heel reeel risico te lopen om door gevechtshandelingen om het leven te komen. Ik snap het probleem niet. Het is toch niet zo dat er gezegd wordt dat als je geen gevechtshandelingen hebt meegemaakt tijdens je uitzending je dan meteen waardeloos of een watje bent ofzo? Ze willen gewoon de mensen die veruit het meeste risico lopen iets extra aan waardering bieden. Ik heb daar begrip voor.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).