Israel overweegt aanschaf mogelijk 100 F35's

Gestart door VandeWiel, 23/05/2008 | 09:53 uur

Elzenga

Israël bestelt ultramoderne vliegtuigen
TEL AVIV/NEW YORK -  Israël koopt twintig Amerikaanse gevechtsvliegtuigen van het type F-35 Lightning II, ook wel Joint Strike Fighter (JSF) genoemd. Daar is donderdag in New York een overeenkomst voor getekend, bevestigde de Israëlische ambassadeur in Washington vrijdag.

De JSF is 's werelds modernste gevechtsvliegtuig. Fabrikant Lockheed Martin zal de Israëlische toestellen bouwen tussen 2015 en 2017, meldde de Amerikaanse luchtmacht. ,,De toestellen geven Israël de kans zichzelf te verdedigen tegen elke dreiging in het Midden-Oosten", aldus de ambassadeur.

Het toestel kan door het luchtruim vliegen zonder door radars te worden opgemerkt. De toestellen zouden zo bijvoorbeeld de luchtafweer kunnen omzeilen in Iran, de streng-islamitische republiek die wordt gezien als een grote vijand van de Joodse staat Israël.

De verkoop van de toestellen was volgens ingewijden vermoedelijk bedoeld om de Israëlische regering over te halen om de bouwstop in Palestijnse gebieden te verlengen. Dat is een cruciaal deel van het vredesproces. Het Witte Huis heeft een dergelijk verband echter stellig ontkend.

Elke JSF, waarover ook in Nederland aankoopplannen bestaan, kost ruim 100 miljoen dollar (65 miljoen euro). Met de totale order is een bedrag gemoeid van 2,75 miljard dollar (1,80 miljard euro). De aankoop komt minder dan een maand nadat de Verenigde Staten plannen had gepresenteerd om Saudi-Arabië voor 60 miljard dollar (39,5 miljard euro) aan wapens te verkopen, waaronder 84 F-15 straaljagers.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/7879076/__Isral_bestelt_nieuwe_vliegtuigen__.html?p=35,1

Ace1

Als Israel,

F35's koopt is dat goed voor de nederlandse luchtvaart industrie, dat vindt ik wel positief.

Poleme

#10
Tot juni 2007, kreeg Israel jaarlijks USD 2,4 miljard militaire steun van de VS.  Omdat Saudi Arabie en andere golfstaten tussen 2007 - 2017  voor USD 20 miljard aan wapens kopen in de VS, heeft de VS de steun aan Israel tussen 2007- 2017 verhoogt naar USD 3 miljard per jaar.
In FiscalYear 2012 gaat de F-35A tussen de USD 112- 120 miljoen kosten; USD 3.000.000.000 / 25= 120 miljoen, echter Israel gaat van die 3 miljard niet alleen F-35's kopen.
  Kijken we naar de Israelische F-16I Sufa en de F-16E/F block 60 Desert Falcon van de Verenigde Arabische Emiraten.  Dan zien we dat de F-16E/F een prijskaart had van ca. USD 80 miljoen en de F-16I een prijskaart van USD 45 miljoen, hoezo gratis!  Bijkomend feit is dat zowel de F16I als F-35, specifieke Israelische modificaties krijgen, dit bezorgt Israel additionele ontwerp-, ontwikkelings-, test-, produktie-, integratie-, en certificatie kosten.  De F-35 avionica is veel geintegreerder dan die van de F-16, dus het het toevoegen van Israelische apparatuur zal nog een flinke uitdaging worden.

Volgens het Joint Strike Fighter Program Office, kunnen de eerste Israelische F-35's pas in 2014 worden afgeleverd, eerder is niet mogelijk.  Een (eventueel) voordeel van deze Israelische order is, dat hun ervaringen teruggekoppeld kunnen worden naar het JSF/ F-35 programma en zodoende het ontwikkelings-, en testtraject kunnen bespoedigen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: haaretz op 23/05/2008 | 09:53 uur
All the planes will be paid for out of U.S. military aid packages provided to Israel.
Hieruit valt op te maken dat de vliegtuigen Israël niets gaan kosten.

Poleme

#8
Bokertov chaverim,  goedemorgen vrienden.
De Klu ontving in 1979 - 1992  213 F-16A & B's block 1, 5, 10


De IAF ontving in 1980-1981  75 F-16A & B's block 10 Netz (Valk), Peace Marble I.
                         
                         1986-1988  75 F-16C & D's block 30 Barak (Bliksem), Peace Marble II

                         1991-1993  60 F-16C & D's block 40 Brakeet (Donderslag),  Peace Marble III.

                         1994  50 tweedehands F-16A & B's block 1, 5 en 10, deze werden gemoderniseerd tot F-16 block 40 standaard en de vleugels werden verstevigd, Peace Marble IV
                         2003-2009  102 F-16I Sufa (Storm), een kist die constructief veel lijkt op de F-16C/D block 50/ 52/ 60, maar qua uitrusting een 'gemuteerde' F-16 is.   De Sufa is net als de geannuleerde Lavi, een geesteskind van voormalig defensie minister Moshe Arens.

De Sufa vervangt de derde generatie straaljagers F-4 Phantom en A-4 Skyhawk, plus de oudste F-16's en vormt zodoende een gapfiller (=kloofvuller of overbrugger) tussen de 4de generatie F-16's en F-15's en de 5de generatie F-35.
Rond 1996, is het Falcon Up programma uitgevoerd, naast uitrusting-modificatie-, en upgrades heeft men van de F-16's die toen al waren afgeleverd, een 'open-hart' operatie uitgevoerd aan de romp(spanten) en vleugels. Dit hield in het repareren van scheuren en het struktureel versterken van het casco.   Israelische F-16's kunnen in tegenstelling tot Europese F-16's i.p.v. maximaal 9G, tot maximaal 12G versnellingskrachten gaan, daarnaast vliegen deze kisten altijd met een 'live' oorlogs-wapen & peuttank configuratie.

Het einde van de F-35 Lightning II testfase stond gepland op december 2013, maar is door motor-, en electrische systeem problemen zeker vertraagd tot ca. juli 2014 en waarschijnlijk tot december 2014 -maart 2016.  Komende jaren moet het vernieuwde lichtere F-35 casco + 6.000.000 software regels aan boord en 11.000.000 software regels in diverse F-35 grondapparatuur worden uitgeprobeerd.  Komt nog bij dat de aankoopprijs van een F-35 in 2014/ 2015 ruim boven de USD 100 miljoen zal liggen.   Echter, een (bijna) versleten kist vlieg-, en vechtvaardig houden kost ook duur en een zogenaamde End Life Update, om de kist langer in de vaart te houden is weggegooid geld.

bronnen: www.f-16.net & janes.com, Daily Star via US State Dept.,  Australia Security Policy Institute, Heyl' HaAvir / Herz Bodinger
& Poleme.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

paul1011

Citaat van: EaGletje op 23/05/2008 | 15:20 uur
Hierdoor hun je moeilijk de situatie verglijken tussen het aanschaffen van F-35's in Nederland en in Israel.

De situatie is heel simpel te vergelijken: Israel neemt haar strijdkrachten gewoon serieus. Daar heeft niemand het over "toys for boys"  >:(
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

EaGletje

#6
Israel koopt initieel maar 25 toestellen, terwijl er ze het liefst 100 toestellen willen aanschaffen. Dit komt doordat ze een grote modernisation van hun groundforces aan het uitvoeren zijn, vanwege de ervaringen die opzijn gedaan tijdens Libanon. Door deze modernisation kunnen ze niet  direct 100 toestellen kopen en zullen ze eerst maar "25" toestellen aanschaffen.

Vergeet niet het feit dat de gemiddelde leeftijd van de IAF F-16's drastisch lager ligt dan de kisten van de klu, ook beschikken de Israeli's over een aantal van de nieuwste F-16's (F-16C/D Block 52+). Verder hebben ze naast de F-16 ook een aantal F-15I's die nog niet zo heel oud zijn. Hierdoor hun je moeilijk de situatie verglijken tussen het aanschaffen van F-35's in Nederland en in Israel.

Wat veel mensen over het hoofd zien is dat Nederlandse F-16 al veel vlieguren hebben, en een aantal toestellen heeft last van haarscheurtjes in de romp. Door deze haarscheurtjes kunnen sommige van de F-16's maar beperkt worden ingezet, en zijn dus in 2015 echt hard toe aan vervanging.

Mourning

Citaat van: HermanB op 23/05/2008 | 13:11 uur
Israel heeft heel wat modernere F-16's dan Nederland.

Bovendien heeft "links" in Nederland het niet over nog 5-10 jaar door vliegen met de F-16, maar over een veelvoud daarvan.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ChrisC7


HermanB

Israel heeft heel wat modernere F-16's dan Nederland.

KapiteinRob

Citaat van: VandeWiel op 23/05/2008 | 09:53 uur
Hiermee valt het argument weg dat Israel het ook nog kan met de oudere vliegtuigen (wat je sommigen nog hoort roepen als tegenargument)

Hoezoe "valt het argument weg"? We praten hier over een wapenaankoop over een jaar of 5-6. Israel kan (en zal wel moeten) het dus nog steeds en ook de komende jaren met de "oudere vliegtuigen".... ;)

VandeWiel

#1
Hiermee valt het argument weg dat Israel het ook nog kan met de oudere vliegtuigen (wat je sommigen nog hoort roepen als tegenargument)

(er zijn verschillende bronnen, sommige spreken over initieel 25 met later 50, andere over meer dan 100 toestellen)

----------

Israel's defense industry up in arms over Lockheed Martin talks
Globes, Israel - Apr 24, 2008
At issue is the largest arms deal in Israeli history - the procurement of more than 100 F35 Lightening II, also known as the Joint Strike Fighter (JSF), ...

http://www.globes.co.il/serveen/globes/DocView.asp?did=1000336135&fid=1725

----------

IDF seeks American approval to buy 25 F-35 stealth fighters

By Yuval Azoulay


Defense Minister Ehud Barak submitted an official request this week to the U.S. government to purchase 25 F-35 stealth warplanes for the Israel Air Force. According to reports in the U.S. media, the planes will cost about $80 million each.

Israel wants to receive the first squadron in 2013 and 2014, and continue with another 50 planes afterward, most likely in the second half of that decade. It is possible that some of the F-35s, manufactured by Lockheed Martin and known as the Lightning II, will have short-take-off and vertical-landing capabilities, similar to helicopters. All the planes will have stealthy, radar-evading characteristics.
   Advertisement

The F-35 is a multirole strike fighter - it can serve as a fighter, bomber or ground-support aircraft. It is also known as the Joint Strike Fighter, a model intended to serve all the U.S. military branches - the air force, navy and marines. It is a joint project of the U.S. and a number of its allies, in particular Britain.

Barak also asked the U.S. for three to five C-130J Super Hercules transport planes, which are an advanced model of the plane the Israel Defense Forces has been using for many years. The decision to buy the newest models comes after two years of discussions, and was recently included in the IDF's multiyear procurement plan, known as Tefen.

The Hercules has starred in many IDF operations over the years, including the raid on Entebbe. The new model of the propeller-driven transport plane has a much longer range, a higher load capacity and can be operated by a smaller crew. It is equipped with advanced avionics and navigation systems, and will cost $50 million to $60 million apiece.

All the planes will be paid for out of U.S. military aid packages provided to Israel.

Haaretz has learned that senior defense officials have asked the Americans about speeding up the delivery of at least some of the F-35s, possibly by the first half of 2012. The early procurement reflects the strategic threats facing Israel, according to defense officials, particularly the threat from Iran and its attempts to achieve a nuclear-weapons capability. Arab armies are also getting stronger.

Defense officials say the F-35 will improve Israel's deterrence.

Lockheed Martin Senior Vice President Robert Trice, who is visiting Israel, said yesterday that U.S. government officials had informed his company of the request. He said Lockheed will provide any assistance requested by the U.S. and Israeli governments during the negotiations. The strike fighter is still under development at Lockheed Martin facilities in Texas, and has yet to enter operational service.

The purchase of the F-35s seems likely to end the dreams of IAF pilots that Israel might buy F-22 Raptor fighters, at least in the near future. Lockheed Martin also manufactures the F-22, a stealthy air-to-air interceptor already in use by the U.S. Air Force.

The F-22 is considered the world's most advanced warplane, and Israel has previously expressed interest in it. But the U.S. Congress forbade the sale of the F-22 through legislation on the grounds that selling it to foreign countries could diminish the U.S. Air Force's air superiority.

The F-22 is capable of flying from Israel to Iran carrying a wide range of munitions.

A senior IAF official expressed hope recently that U.S. President George W. Bush would bring a gift with him on his recent visit to Israel: the approval necessary to acquire the F-22. But sources involved in the matter said it seems unlikely that Bush will change policy over the planes in the near future.


bron:  http://www.haaretz.com/hasen/spages/986418.html