Militaire bonden kraken beleid De Vries

Gestart door Lex, 11/06/2008 | 21:46 uur

KapiteinRob

Ik word moe van dat gezeur over veteranen- en vrouwenbeleid. Defensie heeft niet eens haar algemene personeelsbeleid op orde (en dan druk ik me zeer vriendelijk uit). Laat men daar eerst maar eens aan werken. Als dat namelijk klopt, heb je ook geen vrouwenbeleid meer nodig. En veteranen zijn naar mening van defensie ex-militairen, dus dat vind ik al helemaal van ondergeschikt belang als de actief dienende militairen o.m. op personeelstechnisch beleid al continu geschofeerd worden.

Enforcer

CitaatDe militaire vakbonden ACOM en AFMP hebben stevige kritiek op het personeelsbeleid van staatssecretaris Jack de Vries (Defensie). De bonden verwijten hem dat hij er zich op het terrein van veteranen en het behoud van vrouwen voor Defensie te makkelijk van af maakt,

En dat is nog maar het topje van de ijsberg, zeker wat betreft personeelsbeleid.

Lex

DEN HAAG - De militaire vakbonden ACOM en AFMP hebben stevige kritiek op het personeelsbeleid van staatssecretaris Jack de Vries (Defensie). De bonden verwijten hem dat hij er zich op het terrein van veteranen en het behoud van vrouwen voor Defensie te makkelijk van af maakt, zo laten zij woensdag weten.

Voorzitter Jan Kleian van de ACOM wijst erop dat het voor vrouwen moeilijk is om bij Defensie te blijven werken. Ze leggen het bij interne sollicitaties af tegen mannen, ook al voldoen zij wel aan de vereisten en de mannen (nog) niet. Volgens Kleian gaat het niet om incidenten. Ook wordt vrouwen volgens hem de deur gewezen als zij extern hebben geklaagd over ongewenst gedrag.

Verder vinden beide bonden dat De Vries belangrijke zaken laat liggen in zijn notitie over de uitvoering van het veteranenbeleid. Ze verwijten hem dat hij niet ingaat op de postume onderscheiding voor militairen die tijdens gevechten zijn omgekomen. Ook horen ze niets meer van het 'battle insigne' dat de bonden bepleiten voor militairen die werkelijk hebben gevochten tijdens hun missie. De vorige commandant der strijdkrachten had dat aangekondigd.

Ook zijn ACOM en AFMP het niet eens met het voorstel van Defensie om volledige schadeloosstelling alleen te regelen voor militairen die fysiek of psychisch gewond zijn geraakt na 1 juli 2007. Juist veteranen van vroegere missies naar bijvoorbeeld Korea, Libanon, de Balkan en Cambodja hebben geen nazorg gehad en kunnen in de problemen zitten. Zij zijn aangewezen op de rechter om eventueel een schadevergoeding van Defensie los te peuteren.

Telegraaf, wo 11 jun 2008, 20:34