Belgisch leger bijna zonder kogels

Gestart door Ros, 14/06/2008 | 11:48 uur

Sld-Tcws

Ik bedoelde ook niet zo zeer dat het Belgen zijn, maar er werd gezegd, dat ze dan maar pang pang moesten roepen,
meer als een soort van geintje, maar de woordvoerder nam het nogal sirieus op ;)
42BLJ

boekje_pienter

Citaat van: Kapitein Rob op 15/06/2008 | 13:40 uur
[...] dat we niet zo lacherig over de Belgen hoeven te doen. [...] op vele andere vlakken zouden we ze wat mij betreft als voorbeeld mogen nemen.

Helemaal mee eens.
Zo heb ik afgelopen week een kijkje mogen nemen bij een MOUT-oefening van onze zuiderburen op een Nederlands oefenterrein.
Ik zeg: chapeau!
Betreffende eenheid, het Regiment Bevrijding 5de Linie uit Leopoldsburg, liet wat mij betreft zien dat Nederland best een puntje kan zuigen aan het niveau van de Belgen aangaande het optreden in verstedelijkte gebieden.

KapiteinRob

Ik wilde alleen maar aantippen dat we niet zo lacherig over de Belgen hoeven te doen. Hun defensie mag dan niet geweldig zijn (hoewel pas een goede fregattenaankoop afgerond....), maar op vele andere vlakken zouden we ze wat mij betreft als voorbeeld mogen nemen. En ik denk dat er genoeg zaken zijn die ons Nederlanders betreffen waarover ze in België emoties hebben variërend van dijenkletsen tot ergenis. Ook op defensiegebied.... ;)

Mourning

#8
Een vechtpartij is normaal gesproken toch wel van een andere orde dan in een vuurgevecht zonder munitie komen te zitten in een oorlogsgebied, omdat je een stel bureaucraten hebt die graag belangrijk willen zijn, een incompetente politieke leiding hebt en de mensen op je ministerie blijkbaar hun procedures voor bestellingen niet goed kennen.

Granted op de laatste van die drie na zitten wij met hetzelfde opgescheept, maar Belgie is op defensiegebied voor mij persoonlijk het absolute RAMP scenario waar wij zo ver mogelijk vandaan moeten blijven, hoe goed "onze" politici ook hun best doen om het defensieapparaat omzeep te helpen dan wel incapabel te maken, Belgie is het doemscenario m.i.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: Sld-Tcws op 15/06/2008 | 12:39 uur
Hoezo sirieus nemen? ;D

En dat zeggen wij Nederlanders, die (ooit) van onze toenmalige minister van justitie Donner maar BOE en GA WEG moe(s)ten roepen als er iemand in elkaar geslagen word..... :-X

Sld-Tcws

Ik had het gehoord tijdens 't werken op de radio,

''Men zei dat ze dan in Afghanistan maar ''Pang, Pang'' moeten gaan roepen''

''Nee, men moet geen ''Pang, Pang'' roepen, dit is volstrekt onzin etc. blalabla''

Hoezo sirieus nemen? ;D
42BLJ

paul1011

#5
Ik mag toch hopen dat de NAVO partners solidair zijn en zorgen dat onze Belgische collega's voldoende munitie krijgen!

Is trouwens ook voor Nederland geen ondenkbaar scenario met de aanbestedingsregels en alle idioterie daaromheen.
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

mikemans

lijkt nederland wel in oorlogstijd, 5 patronen de man was t  toen.

Ton de Zwart

De kogels zijn op, maar blijkbaar hebben ze genoeg hulzen daar in België.  Wat een professionele berichtgeving is dat weer. :'(

Enforcer

Hebben ze daar geen noodbudgetten? Ja, ik weet wel dat Defensie daar al wel onder curatele staat, maar om je mensen in Afghanistan met een paar kogeltjes af te knijpen omdat je een vormfout gemaakt hebt bij de bestelling...........

Ros

BRUSSEL - Het Belgisch leger heeft bijna geen kogels meer. Per militair zijn er gemiddeld nog maar enkele kogels.

Een recente bestelling voor 5 miljoen kogels stuitte op vormfouten. De aankoopprocedure moest overnieuw. Dat zorgt voor maandenlange vertraging in de aanvoer.

"Oorzaak is een uiterst secuur werkende inspecteur van financiën", aldus een woordvoerster van de Belgische Defensie zaterdag in de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. "Die mannen gaan inderdaad met een vergrootglas langs de order en hebben blijkbaar enkele vormfouten gevonden."

Patronen

Militairen meldden op sites dat het kogeltekort leidt tot gevaarlijke situaties in Afghanistan. Naar verluidt krijgen ze daar 215 patronen per persoon, terwijl ze er normaal over tweeduizend stuks beschikken.

België heeft 360 militairen gelegerd bij het vliegveld van Kabul en in Kunduz. Later dit jaar wordt dat aantal uitgebreid naar vijfhonderd.

www.nu.nl