Samenwerking Nederland & Indonesië

Gestart door Ace1, 06/09/2008 | 20:42 uur

Ace1


Minister Jeanine Hennis-Plasschaert tekent de intentieverklaring met haar Indonesische ambtgenoot Punomo Yusgiantoro.

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert heeft de banden met Indonesië aangehaald tijdens een ontmoeting met haar ambtgenoot Purnomo Yusgiantoro. De bewindlieden tekenden een intentieverklaring die moet leiden tot een strategische dialoog tussen de krijgsmachten. Dit moet onder meer leiden tot meer samenwerking op het gebied van training en opleiding.

Bijzonder karakter
De ministers onderstreepten het bijzondere karakter van de relatie tussen beide landen. Hennis: "Onze historische band vormt een solide basis voor toekomstige samenwerking. Samenwerking op basis van gelijkwaardigheid, waar beide partijen van profiteren. We hebben niet alleen een gedeeld verleden; ik ben er van overtuigd dat dat ook voor onze toekomst geldt."

Toegang tot Azië
De minister beschreef hoe de geografische omstandigheden het nut en de mogelijkheden van die samenwerking versterken. Waar Nederland voor Indonesië de toegang tot Europa kan zijn, geldt tot andersom voor Indonesië als toegang tot Azië.

Gedeelde belangen
Minister Hennis inspecteert de erewacht bij haar ontvangst op het Indonesische Ministerie van Defensie in Jakarta. Foto: Ministerie van Defensie
Hennis sprak daarnaast haar speciale waardering uit voor de Indonesische militaire inspanningen. Ook die getuigen van gedeelde waarden en belangen, die de onderlinge band en samenwerking verder versterken. "Net als Nederland is Indonesië een sterke en betrouwbare partner. Onze landen strijden beiden actief tegen piraterij en andere vormen van georganiseerde misdaad op zee. Voor een handelsland als Nederland is dit van grote waarde. Vrije handel is voor beide landen de sleutel tot welvaart en een hogere levensstandaard."

In de intentieverklaring spreken de landen dan ook de wil uit om hun ervaringen en geleerde lessen op dit gebied te delen.


Minister Hennis inspecteert de erewacht bij haar ontvangst op het Indonesische Ministerie van Defensie in Jakarta.

Ereveld Kembang Kuning
Naast de ontmoeting met haar ambtsgenoot, houdt minister Hennis deze week een toespraak op de Indonesische Defensie-universiteit. Ook legt ze een krans op het ereveld Kembang Kuning in Surabaya. Dit ter nagedachtenis aan de gesneuvelde militairen van de marine, landmacht, het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL) en de burgerslachtoffers van de kampen op Oost-Java. Op de begraafplaats liggen meer dan 5.000 slachtoffers.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/10/09/46208687/indonesie_en_nederland_versterken_samenwerking

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 30/05/2012 | 20:25 uur
Al zijn ze er al tien jaar mee bezig, moet eens geconcretiseerd worden. En zou me niet verbazen als dat punt steeds dichter bij komt.

Dat vind ik nu ook.

DSNS maakt prima schepen, er lijkt voldoende internationale handel mogelijk Ook voor schepen als (nieuwe)LCF's en LPD's/LHD's en JSS'en.... nu het krijgen van de order nog!

Wat mij opeens doet bedenken: Oman is verloren maar hoe zit het met Vietnam, is er al iets bekend over de financiering?

Lex

#41
Citaat van: Ace1 op 30/05/2012 | 19:47 uur
PM

Ace1, het klopt dat de foto's niet zichtbaar zijn. Je posting is 1 op 1 overgenomen van een ander forum, waarbij dat forum aangeeft dat deeplinken niet is toegestaan.
Je posting zal dus in dit kader verwijderd worden, door het Beheersteam.

Lex
Algeheel beheerder

dudge

Citaat van: Ace1 op 30/05/2012 | 20:04 uur
Dudge als je naar het begin van het topic gaat, dan is men al 3,5 jaar bezig met deze order.

Al zijn ze er al tien jaar mee bezig, moet eens geconcretiseerd worden. En zou me niet verbazen als dat punt steeds dichter bij komt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 30/05/2012 | 20:14 uur
Jurrien ik gebruik KPN als provider ik weet niet welke provider jij gebruikt?

De zelfde. (toch mijn abonnement maar eens betalen)  :angel:

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 30/05/2012 | 20:11 uur
Zeker goed nieuws!

Ace1: bij mij zijn de fotos's niet zichtbaar.

Jurrien ik gebruik KPN als provider ik weet niet welke provider jij gebruikt?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 30/05/2012 | 19:58 uur
Mogelijk varen ze in Indonesië straks dus gewoon met 8 SIGMA's.
Blijkbaar zijn ze tevreden. Wel mooi als het doorgaat.


Zeker goed nieuws!

Ace1: bij mij zijn de fotos's niet zichtbaar.

Ace1

Citaat van: dudge op 30/05/2012 | 19:58 uur
Mogelijk varen ze in Indonesië straks dus gewoon met 8 SIGMA's.
Blijkbaar zijn ze tevreden. Wel mooi als het doorgaat.

Dudge als je naar het begin van het topic gaat, dan is men al 3,5 jaar bezig met deze order.

dudge

Mogelijk varen ze in Indonesië straks dus gewoon met 8 SIGMA's.
Blijkbaar zijn ze tevreden. Wel mooi als het doorgaat.


ARM-WAP

Citaat van: dudge op 20/08/2010 | 10:01 uur
waarom wordt er afgestapt van het stevige kaliber?
Dudge, het aloude argument: "geld" speelt hierin de grootste rol, denk ik.
En volgens mij heeft dat, ook voor de Franse Marine, de 100mm de das omgedaan.
Plus, hoe zwaarder het kaliber, hoe groter de terugslag en ook hoe groter de totale massa van de toren en bijkomende uitrusting en het effect daarvan op de romp.

Zo'n 76mm van OTO heeft ook geen torenbemanning van doen: vol-automatisch.

(- Het Franse 100mm model 12 en vorige modellen had twee man in de toren.
(hoewel op een enkele actie na ook in de Model 12 toren er niemand echt vereist was vanwege de automatisering ivm vorige modellen).
En verder ook een paar laders in de munitiebergplaats.
- De 100mm "Compact" is volledig volautomatisch, inclusief de munitietoevoer, maar verschrikkelijk duur in verhouding.
- En het 100mm model op de LaFayettes heeft ook geen torenbemanning.)

Verder is er de eeuwige discussie omtrent het kaliber/kadans/projectiel.
Volgens sommigen is voor AA is het kaliber te groot en de kadans te laag en voor surface action zowel het bereik als het projectiel (en daarbij de lading) te klein.
In vergelijking met die 76mm vond ik de Franse 100mm zeker goed, zowel voor AA als SA (zowel voor zee als landdoelen). OK, de kadans ligt lager, maar het bereik in AA-mode is groter (waardoor je vroeger het vuur kan openen en met HE-FRAG en aangepaste fuze is het effect verzekerd).
En voor Surface action had die 76mm zeker het nakijken.
Ik vind die 100mm best een goede 'Dual Purpose' gun.

Zelfs al zou de Franse 100mm nog in productie zijn, denk ik dat deze ivm de OTO Melara te duur uitkomt, gezien de populariteit van dit kanon.

Verder lijkt het er ook op dat er een evolutie aan de gang (AGS) is waarbij men toch poogt om opnieuw een zwaar kaliber aan boord te plaatsen.
Dit zou dan niet langer in AA mode gebruikt worden.
Gezien BAe daarmee bezig is en de Britten er al aan dachten om een 155mm in hun reeds bestaande toren in te bouwen acht ik de kans niet onbestaande dat de Future Surface Combattant daarmee uitgerust wordt. Hoewel... huidige besparingsgeruchten indachtig...

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 19/08/2010 | 23:51 uur
Misschien is het wel een tweede hands kanon net als op de Holland klasse en de LCF´s?
Het gaat in mijn ogen dat er er een nieuw korvet wordt gebouwd.
Ik zal eens checken in een Jane's Fighting Ships maar voor zover ik me kan herinneren hebben de Indonesiers momenteel geen Franse "100" in gebruik.
Mss hebben de Chinezen nog een productielijn (voor hun versie van de 100mm) die actief is?
En de Russen produceren ook een 100mm kanon.

In "het Westen" worden tegenwoordig enkel nog
- 3" en 5" (76 en 127mm, US en IT)
- de Britse 4.5" (114mm)
- en kleinere kalibers geproduceerd (57mm, 40mm,...) en in gebruik genomen, op het AGS-project na (Advanced Gun System, 155/62mm) dat op zijn minst op de Zumwalt destroyers zal geinstalleerd worden.

Ace1

Misschien is het wel een tweede hands kanon net als op de Holland klasse en de LCF´s?

Het gaat in mijn ogen dat er er een nieuw korvet wordt gebouwd.

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 19/08/2010 | 18:18 uur
Citaat van: ARM-WAP op 19/08/2010 | 09:32 uur
Citaat van: Ace1 op 18/08/2010 | 23:25 uur
Het vreemde aan dit verhaal is dat met voor een Frans 100mm kanon kiest en niet voor het 76mm Oto-Melara?
Dat zou me ten zeerste verbazen.
Dit kanon wordt al jaren (jammer genoeg) niet meer geproduceerd en ook de Fransen stappen nu over op de 76mm van OTO-Melara.
ARM-WAP ze hebben het over een 100mm kanon en dit is het enige 100mm kanon dat ik ken en bovendien worden de Franse Fremm Fregatten ook met dit kanon uitgerust volgens de Franse website www.meretmarine.com
De Franse FREMMs worden met de 76mm van OTO uitgerust.
De Fransen stappen zelf volledig af van het gebruik van de Creusot Loire 100mm. De laatste versie daarvan is die die te vinden is op de LaFayette-klasse, en het model daarvoor, de Mle 12 CADAM werd o.m. op de Belgische Wielingen-klasse gebruikt.
Er is mss nog een kans dat enkele FREMMS uitgerust worden met een 127mm (5") voor NGS - Land Attack (en met Scalp Naval), maar ook dat voornemen lijkt meer en meer op de achtergrond gedrongen te worden; te duur.

KapiteinRob

Citaat van: Laurens op 19/08/2010 | 00:34 uur
Wat een schuit....nu nog ff wat Kmar-striping erop en ze is ready to go  :angel:

Vergeet de lasergun niet.......  :P