Samenwerking Nederland & Indonesië

Gestart door Ace1, 06/09/2008 | 20:42 uur

Ace1


Ace1

#27
Citaat van: ARM-WAP op 19/08/2010 | 09:32 uur
Citaat van: Ace1 op 18/08/2010 | 23:25 uur
Het vreemde aan dit verhaal is dat met voor een Frans 100mm kanon kiest en niet voor het 76mm Oto-Melara?

Dat zou me ten zeerste verbazen.
Dit kanon wordt al jaren (jammer genoeg) niet meer geproduceerd en ook de Fransen stappen nu over op de 76mm van OTO-Melara.

ARM-WAP ze hebben het over een 100mm kanon en dit is het enige 100mm kanon dat ik ken en bovendien worden de Franse Fremm Fregatten ook met dit kanon uitgerust volgens de Franse website www.meretmarine.com

IPA NG

Ik vind het eigenlijk we verassend dat men voor het volgende systeem kiest: 'Bofors ASW Rocket launcher SR375A'.
Ik dacht dat zulk soort systemen de laatste tijd uit de mode waren geraakt.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex

Damen Schelde levert Indonesië fregat

Amsterdam, 19 aug. Damen Schelde Naval Shipbuilding (DCNS), Vlissingse bouwer van marineschepen, gaat een fregat leveren aan de Indonesische marine.
Daartoe is begin deze week in Jakarta een contract ondertekend. Het schip van 2.400 ton wordt gebouwd op de werf van het Indonesische PT PAL in Soerabaja. Volgens DCNS-directeur Hein van Ameijden, die aanwezig was bij de ondertekening, is dit fregat ,,een eerste van een serie. Het kunnen er aanzienlijk meer worden." De transactie heeft een waarde van 220 miljoen dollar (171 miljoen euro). Nederland ondersteunt de aankoop met een exportkrediet.
De Indonesische marine heeft al vier kleinere korvetten van Damen's Sigma-klasse in dienst. ,,De ervaring daarmee gaf ons een voordeel ten opzichte van de competitie." Ook Italiaanse en Russische scheepsbouwers aasden op de bouworder. ,,Bovendien: het ontwerp van dit fregat streeft naar een zo groot mogelijk overeenkomst met de eerder geleverde schepen." Dit drukt logistieke kosten, zoals van reserveonderdelen.
Toch vormt deze constructie, zegt Van Ameijden ,,uncharted waters, aangezien we voor het eerst een compleet marineschip buiten onze eigen faciliteiten laten bouwen." Damen laat de productie van relatief simpele componenten van marineschepen vaak over aan dochterondernemingen, zoals de werf van Galati in Roemenië. De scheepsdelen gaan vervolgens op pontons naar de werf in Vlissingen waar ze worden geassembleerd en afgebouwd. ,,Het past in onze strategie om zo veel mogelijk uit te besteden. We hebben in vergelijking met andere Europese werven ook een relatief kleine thuisbasis. Maar hier besteden we álles uit."
Om de Indonesische scheepsbouwers te adviseren, zal naar schatting wel twintig man DCNS-personeel in Soerabaja worden gedetacheerd, waartoe met PT PAL een joint venture wordt opgericht. In februari vestigde Damen al een joint venture in Qatar onder andere met het oog op de gezamenlijke bouw van marineschepen.
Indonesië beschikt over ongeveer dertig fregatten en korvetten, de meeste aan het eind van hun operationele leven.

NRC,
Gepubliceerd: 19 augustus 2010 11:49

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 18/08/2010 | 23:25 uur
Het vreemde aan dit verhaal is dat met voor een Frans 100mm kanon kiest en niet voor het 76mm Oto-Melara?

Dat zou me ten zeerste verbazen.
Dit kanon wordt al jaren (jammer genoeg) niet meer geproduceerd en ook de Fransen stappen nu over op de 76mm van OTO-Melara.



IPA NG

Goede bron?

Als het waar is dan wordt het wel een prima schip qua bewapening.
Misschien is het tonnage nog net wat te licht voor Nederland zelf?

In ieder geval komen er steeds interessantere SIGMA modellen tevoorschijn.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Laurens

Wat een schuit....nu nog ff wat Kmar-striping erop en ze is ready to go  :angel:

Elzenga

De artist-impression van het nieuwe korvet.

Lex

Bij deze is dat dus gedaan.
Lex
Algeheel beheerder

Ace1

Citaat van: Lex op 18/08/2010 | 23:40 uur
Volgens mij was er in het verleden reeds sprake van het feit dat er [mogelijk] een of meerdere SIGMA's lokaal gebouwd zouden gaan worden.

klopt als het goed is hebben we daar nog een topic over?

Misschien verstandig om het daarbij te zetten?

http://www.defensieforum.nl/Forum/empty-t14783.0.html

Lex

Volgens mij was er in het verleden reeds sprake van het feit dat er [mogelijk] een of meerdere SIGMA's lokaal gebouwd zouden gaan worden.

Ace1

Citaat van: Lex op 18/08/2010 | 23:31 uur
Damen heeft tot op heden geen (pers)bericht daarover naar buiten gebracht.
Het is dus afwachten of deze deal idd gerealiseerd is.

Ik zit ook al op de website van PT PAL Shipyard en daar zie ik ook niks staan.

http://www.pal.co.id/v5/index.php

misschien een broodje aap verhaal?

Lex

Damen heeft tot op heden geen (pers)bericht daarover naar buiten gebracht.
Het is dus afwachten of deze deal idd gerealiseerd is.

Ace1

#15
Volgens de Wiki,

Bouwt de PT PAL Shipyard in Indonesie in samenwerking met Damen Schelde een extra Sigma Korvet.

SIGMA 10514
In 16 August 2010, Indonesia Defense Department, sign a deal with PT PAL Indonesia and Damen Schelde to build a 105 meter Heavy Corvette in Indonesia based on Damen Schelde Sigma 10514. The Corvette will be equipped with 100mm Main Canon, 12 MICA vertical launch air defence missile, Bofors ASW Rocket launcher SR375A, MM-40 Exocet block II, Torpedo, Phalanx and Smart-S MK2 radar system.
Dimensions: 105 x 14 x 8,8 meters, Displacement: 2400(t) Engine: 4 x diesel engines at 9.240 Horse Power, Speed: 30 knots(max) 18 knots(Cruising) 14 Knots (Economic), Accommodation: 120

http://en.wikipedia.org/wiki/Sigma_class_corvette

Het vreemde aan dit verhaal is dat met voor een Frans 100mm kanon kiest en niet voor het 76mm Oto-Melara?

http://en.wikipedia.org/wiki/French_100_mm_naval_gun

Ace1

Met de 4 patrouilleschepen van de Holland Klasse en die 3 schepen voor Marokko heeft men verlopig werk genoeg, die kustwacht schepen voor zweden worden in onder supervisie van de Damen Schelde Naval Shipbuilding in Roemenie op een werf van Damen gebouwd.