VVD en CDA willen opheldering over Defensiebudget

Gestart door Lex, 29/09/2008 | 19:31 uur

andré herc

#14
Volgens mij volgen de diverse kamerleden van de defensie commissie het defensie forum zo aan de vragen te zien wel , maar ja wie gaat er over de centen dat is Wouter Bos en hij geeft liever extra miljarden euro's aan banken die grote problemen hebben ,dan aan defensie die het geld net zo hard nodig heeft. ;)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga


Lex

Citaat van: Elzenga op 20/10/2008 | 21:09 uur
...of zijn er nu wel Kamerleden met echt verstand van zaken en een kritische blik?
Misschien volgen zij het Defensie Forum wel. ;D

Elzenga

Citaat van: lex op 20/10/2008 | 16:10 uur
Ik heb de 90 blz'n doorgespit en moet constateren dat de beide heren pogen eenieder op het verkeerde been te zetten. Het is te hopen dat de Kamerleden inderdaad kritisch met het verslag omgaan.
Ach dat kun je wel aan voormalig spindoctor De Vries overlaten ;)....en wat betreft dat laatste geef ik je weinig hoop...of zijn er nu wel Kamerleden met echt verstand van zaken en een kritische blik?

Enforcer

Citaat van: lex op 20/10/2008 | 16:10 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2008 | 14:56 uur
Ik hoop dat een aantal kamerleden eens wat kritisch(er) naar al die antwoorden kijkt; m.i. wordt de gemiddelde lezer in een aantal gevallen een rad voor de ogen gedraaid. En ik ben niet eens met de stofkam door de antwoorden gegaan.
Ik heb de 90 blz'n doorgespit en moet constateren dat de beide heren pogen eenieder op het verkeerde been te zetten. Het is te hopen dat de Kamerleden inderdaad kritisch met het verslag omgaan.

Ik ben gestopt na een bladzijde of 15, omdat ik weinig zin had om nog verder voorgelogen te worden. >:(

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2008 | 14:56 uur
Ik hoop dat een aantal kamerleden eens wat kritisch(er) naar al die antwoorden kijkt; m.i. wordt de gemiddelde lezer in een aantal gevallen een rad voor de ogen gedraaid. En ik ben niet eens met de stofkam door de antwoorden gegaan.
Ik heb de 90 blz'n doorgespit en moet constateren dat de beide heren pogen eenieder op het verkeerde been te zetten. Het is te hopen dat de Kamerleden inderdaad kritisch met het verslag omgaan.

KapiteinRob

De toonzetting van de antwoorden is me alweer duidelijk: een paar highlights:

De verhoging van het Russische defensiebudget van 23,1 procent bedraagt door de inflatie van 10 procent in Rusland overigens effectief ongeveer 13 procent.

Oh, dat valt dan weer mee. Het is "maar" 13 procent. En over het relateren van de Nederlandse defensie-uitgaven aan de inflatie lees ik niets.

De verwachting is dat het aantal vacatures op termijn zal afnemen door onder andere de maatregelen in het kader van het Actieplan Werving en Behoud.

Ja, daarom loopt het aantal vacatures op van 7000 naar 8000. Altijd makkelijk om te reppen over "de verwachting is".....

Getuige de huidige wereldwijde inzet van de krijgsmacht in grotere en kleinere missies en het feit dat de Nederlandse krijgsmacht tot de modernste ter wereld behoort, kan worden gesteld dat de achtereenvolgende reorganisaties zeker hun vruchten hebben
afgeworpen.


Grotere missies? Volgens mij maar eentje. Reorganisaties hebben vruchten afgeworpen? Ik hou even mijn broek vast; defensie kan diezelfde broek allang niet meer zelf ophouden zonder zichzelf op te eten.

De tol waarover in de begroting wordt gesproken betreft de onrust die in de organisatie is ontstaan door jarenlange ingrijpende reorganisaties en de onzekerheid over het behoud van werk.

Aangezien dit het huidig (en met ontslag gegane) personeel betreft, zal voornoemde tol defensie weinig interesseren. Men piept alleen maar over werving; behoud wordt alleen met de mond beleden. Treffend dat defensie hier durft toe te geven dat er onzekerheid is over het behoud van werk met die duizenden vacatures. Wat doe je dan als organisatie communicerend en praktisch verkeerd?

Vrijwel geen onderdeel van Defensie is de afgelopen jaren gevrijwaard gebleven van ingrijpende veranderingen en veel personeelsleden zijn van werkplek veranderd, hebben moeten wennen aan veranderde werkomstandigheden of hebben Defensie verlaten. Om die reden, met investeren in personeel als prioriteit, is het streven naar rust en stabiliteit in de organisatie als belangrijk aandachtspunt in de beleidbrief Wereldwijd Dienstbaar uit 2007 genoemd.

En 2008 is nu bijna voorbij. Hoe is het aandachtspunt uit 2007 opgepakt de afgelopen 2 jaar? Niet of in ieder geval nauwelijks!

De krijgsmacht is in staat de opgedragen taken in Afghanistan tot augustus 2010 uit te voeren. De hiervoor benodigde eenheden zijn al aangewezen.

Dat deze opdracht er voor zorgt dat andere zaken blijven liggen, wordt voor het gemak maar even niet vermeld.

Behalve de bindingspremies bestaat er een aantal andere instrumenten met een bindend karakter.

Zo weet ik van iemand die met de aangepaste buitenlandtoelage niet naar een bepaald land wenste te worden uitgezonden en dat als financiele compensatie betrokkene een vette bindingspremie is toegekend. Jaja, creativiteit ten top!

De vragen om per organieke eenheid van de operationele commando's voor de jaren 2007, 2008 en 2009 weer te geven hoeveel personeel gewenst is om de eenheid optimaal te doen functioneren en hoeveel personeel werkelijk beschikbaar was en zal zijn, kunnen niet worden beantwoord.

Nee, stel je voor dat bijvoorbeeld zichtbaar wordt dat eenheden onderbemand zijn of zogenaamd in onderhoud liggen terwijl de daadwerkelijke reden personeelstekort is.

Volgens de operationele doelstelling 2009 dient het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK) te beschikken over drie operationeel gerede fregatten, waarvan één in het Caribisch gebied is gestationeerd. CZSK heeft de perioden van onderhoud en opwerken tot operationele gereedheid zodanig gepland, dat minimaal drie operationeel gerede fregatten beschikbaar zijn. Alleen in het eerste kwartaal van 2009 wordt in verband met de instandhoudingsprogramma's uitgegaan van twee operationele fregatten, maar de rest van het jaar kan de doelstelling worden gehaald.

Goh, ik wist niet de Hr.Ms. Amsterdam tegenwoordig als fregat in de boeken staat..... :P

Ik hoop dat een aantal kamerleden eens wat kritisch(er) naar al die antwoorden kijkt; m.i. wordt de gemiddelde lezer in een aantal gevallen een rad voor de ogen gedraaid. En ik ben niet eens met de stofkam door de antwoorden gegaan.....

Lex

Kamervragen over het Defensiebudget

Vraagsteller: Vaste Commissie voor Defensie

Hierbij bieden wij u de antwoorden aan op de vragen van de vaste commissie voor Defensie over de defensiebegroting (ingezonden 1 oktober 2008, kenmerk 08-DEF-B-164).

DE MINISTER VAN DEFENSIE                                 DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

20-10-2008

Sgt.Hulka

Even reageren op het persbericht:

Citaat
DEN HAAG - Het CDA en de VVD willen weten hoe het kan dat Defensie volgend jaar 46,5 miljoen euro minder op de begroting heeft staan dan dit jaar.

CDA weet het antwoord wel

Citaat
Ook de PvdA wil weten hoe dit zit en wat de gevolgen daarvan zijn voor de krijgsmacht. 

Retorische vraag? Doen alsof het je wat kan schelen?

Citaat
Volgens de VVD probeert Van Middelkoop zich ten onrechte stelselmatig neer te zetten als een minister die niet bezuinigt, terwijl zijn VVD-voorganger dat wel gedaan heeft.

Geen gelul ze deden/doen het allebei. Onzin-discussie.

Citaat
De liberalen vinden dat Van Middelkoop minister Wouter Bos (Financiën) om meer geld moet vragen.
Droom lekker verder...

Zucht ik word cynisch van dat politieke gebrabbel. Politiek blijft politiek maar de regering van vandaag is de slechtste van de afgelopen decennia. Niet alleen wat betreft Defensie...  >:(

Mourning

Praatjes vullen geen gaatjes. Het is wel zo dat hoe meer partijen dit zeggen en dat ook blijven zeggen er iets van politieke druk/wil vanuit zou moeten gaan. Met de nadruk op "zou moeten gaan". Eerst zien dan geloven  ;).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

boekje_pienter

Het wordt tijd voor een structurele aanpak wat de financiering van Defensie betreft. Niet steeds als reservewiel aan de wagen van het kabinet of als sluitstuk van de begroting.

Het is de hoogste tijd voor het vrijmaken van bijvoorbeeld de gelden van Ontwikkelingssamenwerking (OS) voor Defensie. Elk jaar weer die hopeloos achterhaalde non-discussie over het feit dat OS heeft meebetaald aan een paar vliegtuigen voor Defensie... kotsberoerd word je daarvan!

Aan de vooravond van de behandeling van de Defensiebegroting (25 t/m 27 november a.s.) in de plenaire vergadering van de Tweede Kamer lijkt Defensie allesbehalve een geoliede vechtmachine. De uitstroom van personeel zou, onevenredig aan de demotivatie, nog wel eens kunnen toenemen. Dus, geachte politieke partijen, het gaat niet alleen om een paar (tienden van) procenten erbij, het gaat om werkelijke personeelszorg, ook voor de ervaren mensen waarvan ze altijd beweren dat ze die zo graag willen behouden.
Ik zeg: DOEN DAN!!!

ThomasDR


Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

DEN HAAG - Het CDA en de VVD willen weten hoe het kan dat Defensie volgend jaar 46,5 miljoen euro minder op de begroting heeft staan dan dit jaar.

Dat zeiden de woordvoerders van de Tweede Kamerfracties maandag. Ook de PvdA wil weten hoe dit zit en wat de gevolgen daarvan zijn voor de krijgsmacht. 

Van Middelkoop
Het CDA wil weten hoe dit zich verhoudt tot de opmerkingen van minister Eimert van Middelkoop (Defensie), die eerder zei dat de krijgsmacht er juist op vooruitgaat.
Volgens de VVD probeert Van Middelkoop zich ten onrechte stelselmatig neer te zetten als een minister die niet bezuinigt, terwijl zijn VVD-voorganger dat wel gedaan heeft.
De liberalen vinden dat Van Middelkoop minister Wouter Bos (Financiën) om meer geld moet vragen.

Crisisbeheersingsoperaties
Een groot deel van het verschil tussen de begroting van 2008 en 2009 kan worden verklaard uit een daling van de bijdrage voor crisisbeheersingsoperaties van 34,4 miljoen euro.
Dat komt volgens een woordvoerder van Defensie omdat een aantal Europese missies zoals die in Tsjaad en in Bosnië aflopen.

Bnp
De defensiebegroting bedraagt over 2009 1,29 procent van het bruto nationaal product (bnp). Dit jaar is dat 1,49 procent.
Eerder pleitte het wetenschappelijk instituut van het CDA al voor een stijging naar 2 procent van het bnp. De VVD trekt in haar 'tegenbegroting' voor Defensie volgend jaar 100 miljoen euro extra uit.

(c) ANP Uitgegeven: 29 september 2008 18:58