opbouw van bataljon mariniers

Gestart door Vinke, 21/04/2003 | 11:06 uur

Marcel

Er kan toch bijgebouwd worden?

Overigens, in Den Helder is er een ongelooflijk stuk gebied wat momenteel te huur staat waar je echt een behoorlijke kazerne op kunt zetten. Dus...., plek zat in Den Helder.

Overigens, of de burgerij blij is of niet is absoluut niet relevant. Wat relevant is, is dat er bezuinigd moet worden en dat, daar ben ik van overtuigd, geen enkele militair zit te wachten op weer het afstoten van tig tanks of het verkopen (lees weggeven) van twee fregatten aan Griekenland.

Centraliseren is in deze hoogstwaarschijnlijk DE oplossing tot de bezuinigingsdrift van meniggeen politicus.

Ton de Zwart

Die KL kazerne, het Deibelkamp, is maar een bescheiden optrekje.  Daar krijg je echt geen bataljon mariniers in,  met een beetje passen en meten een compagnie misschien.....

-Peter-

Van de week hoorde ik op mijn werk dat de landmachtkazerne in Den Helder gesloten wordt, terwijl dit een aantal jaren terug voor miljoenen opgeknapt is... Lijkt mij dus een goed plan, om in ieder geval het gedeelte mariniers dat momenteel op willemsoord in Den Helder is geplaatst hierheen te verhuizen. Eventueel kan dan op een later tijdstip eventueel een gedeelte van Doorn c.q. Rotterdam er dan ook nog heen verplaatst worden. Op deze manier zitten de mariniers wel in Den Helder, maar hebben ze wel de voordelen van een eigen lokatie. Tevens ontsaat er hierdoor weer extra ruimte op de kazerne willemsoord, zodat hier weer extra mensen huisvesting kunnen krijgen, waardoor de kazerne Erfprins in Den Helder niet meer overvol zit....
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Jørgen

Citaat van: Ton de Zwart op 25/04/2003 | 19:53 uur
Concentreren in Den Helder zou efficiënt en kostenbesparend zijn. Maar of het personeel wat in Doorn en omgeving en in Rotterdam en omgeving woont er echt blij mee zou zijn?.....

Ik weet dat het eigenlijk geen punt is van groot belang, maar wat vind de burgerij eigenlijk van het (eventuele) overplaatsen van de Marinierskazerne.

Ik weet dat men in Roosendaal b.v. best heel trots is op het KCT. Tuurlijk er zijn altijd mensen tegen. KCT is ook een tijdje weggeweest i.v.m. nieuwbouw van de kazerne en er is sprake geweest dat ze niet meer terug zouden gaan naar Roosendaal. Maar toch is stiekum een groot deel van Roosendaal trots op z'n KCT.

Wout

Ik weet wel zeker van niet, als ze moeten meeverhuizen heb ik een stel heel aardige buren minder...

Ton de Zwart

Concentreren in Den Helder zou efficiënt en kostenbesparend zijn. Maar of het personeel wat in Doorn en omgeving en in Rotterdam en omgeving woont er echt blij mee zou zijn?.....

Marcel

Tja, een derde mariniersbataljon zal er wel komen, helaas is defensie weer lekker bezig. Aan de ene kant pompt men er geld in om een of ander oud pokkegebouw (dat al jaaaaaaaren leegstaat) te renoveren. Aan de andere kant sluit men een kazerne waar net voor miljoenen aan verbouwd is. Het geld is toch op?????????????

Overigens, waarom niet het hele korps naar Den Helder verhuizen? Lekker makkelijk, de 'Rotterdam' en straks de 'Johan de Witt' liggen toch ook in Den Helder? Zijn de mariniers lekker dichtbij hun transport en zal deze actie Den Helder alleen maar geld opleveren. Tenslotte sluit men ook hier poorten die dan toch weer geopend kunnen worden? Okay, weliswaar niet met KL maar de marine krijg je wel gecentraliseerd.

Dus, ja, laat maar komen dat bataljon en doe de rest ook naar hier. Kazernes en dus plek genoeg.


Ton de Zwart

#11
Jarmo, ik heb geen probleem,  jij hebt er een.  n.m.l. dat ik je door heb.   We kunnen wel een hele psychologische boom op gaan zetten, maar ik blijf gewoon bij het commentaar wat ik je gegeven heb, en zal het voor alle duidelijkheid nog even wat aanvullen:

Een jongeman die nog op school zit, daar ga ik van uit, omdat je zelf aangeeft dat je in augustus 2004 naar het KIM wilt, en die zich middels een forumvraag richt tot een groot publiek om te weten te komen of iemand misschien weet of de oprichting van het 4e mariniersbattaljon nog doorgaat en wanneer dan wel.  Terwijl je ook aangeeft te weten dat de oprichting eerder uitgesteld is.  Nou vraag ik je toch!!  Je bent dus wel degelijk op de hoogte van de stand van zaken en vraagt dus naar de bekende weg.
Over ruim een jaar kom je pas van school af.  En je maakt je om zulke dingen druk?  Iemand die marinier wil worden en zeker officier, doet dat als een soort roeping.  Het is een vak met een zeer groot avontuurlijk karakter, waarbij je heel veel verantwoordelijkheid draagt. Er wordt giga veel van je gevergd, zowel geestelijk als lichameijk.  Je moet zoiets echt graag willen, zo graag dat je als het zou moeten er alles voor over zou hebben.  Het klinkt dan ook uitermate ongeloofwaardig dat je je zo druk maakt over de plaatsingsmogelijkheden en de daarbij synchroon lopende kansen tot aanname.  Kun je of wil je me nu een beetje snappen?

D819

Citaat van: Vinke op 24/04/2003 | 16:24 uur
Wat is nou eigenlijk het probleem? Ik stel een vraag, maar dat schijnt raar te zijn ofzo?

O ja. nu nog iets...
Ben je eigenlijk wel marinier ?

Ja... Dan was de vraag wel degelijk overbodig.

Nee... Haal die avatar als de sodeju weg!

D819

Hmm

Ik kan niet aan de indruk ontkomen dat iemand niet goed kan lezen.
Een vraag stellen is een, maar tussen de regels doorlezen is wat anders. Op dit moment is het niet aan de orde om al te ingewikkelde vragen te gaan stellen.
De politieke situatie is er niet naar.

Een militaire carriëre laat zich niet plannen.
Het is een roeping.

Als iemand aangeeft naar het KIM te willen, dan roept hij automatisch een hoop commentaar op ;)

Iemand die naar het KIM wil, stelt geen vragen over hoe de politiek zal beslissen, maar vraagt hoe De Ruyter het voor elkaar kreeg om de tocht naar Chatham te ondernemen.

Dat Michiel zijn eigen hut stond te vegen, omdat zijn scheepsjongen ziek was. Dat heeft de Marine groot gemaakt!
Niet de Sterren en Strepen !

Leiderschap kan je niet leren, dat verdien je!

Vinke

Wat is nou eigenlijk het probleem? Ik stel een vraag, maar dat schijnt raar te zijn ofzo?

Wout

Hé, hij moet nog aan zijn opleiding beginnen he. Hij komt er snel genoeg achter wanneer hij niet binnen het korps past.

Vinke

Citaat
Citaat van: Ton de Zwart

Jarmo, deze vraag heb je exact hetzelfde gesteld op een ander forum, n.m.l.
url="//hetleger.nl"]hetleger.nl[/url].  Daar heb je er een aantal antwoorden op gehad en nu stel je 'm hier weer.  Wat wil je nu eigenlijk nog weten?  Je kent je antwoord al lang en ik vermoed zelfs vóór je deze vraag hier neerzette.
Als jij naar het KIM wilt en mariniersofficier wilt worden, dan zul je toch minder toneel moeten leren spelen.  Bij de keuring val je anders al door de mand wegens je vreemde vragenstellerij.  Dat kunnen ze bij de mariniers niet gebruiken.   Wees een beetje stabiel en recht door zee, en hou op met die semi-interessante vragenstellerij.....


Ton, ik snap eigenlijk je probleem niet. Ik heb inderdaad op twee fora een zelfde bericht gezet. Dit om zo snel mogelijk antwoord te krijgen. Als je even kijkt zie je ook dat ik deze berichten op hetzelfde tijdstip heb geplaatst, dus niet nadat er al reacties zouden zijn.
Over reacties gesproken. Ik weet niet hoe je erbij komt, maar op het forum is nog GEEN reactie gekomen.
Wat ik ook nogal raar vind is dat jij denkt dat ik al alles weet van de marine. Waar slaat dat nou op? Het klinkt voor jou misschien erg raar in de oren, maar ik wil graag weten wat m'n kansen zijn de de marine na m'n eindexamen. Als ze in 2004 nog steeds geen mensen aannemen kan ik beter een andere opleiding zoeken, toch?
Ik vind je beschuldigingen gewoonweg arrogant. Je beschuldigt me ervan een beetje interessant te doen. Wie is nou degene die interessant loopt te doen?!
Tot nu toe heb ik twee vragen gesteld op dit forum, en twee keer kwam jij met je commentaar dat jij vind dat ik alles al weet en dat ik niet zulke vragen moet stellen.


Groetjen Jarmo Vinke

Ton de Zwart

Aardig verhaal Reinaert, en ik voel me verguld met de wijze waarop je over mariniers denk; mensen zijn nu eenmaal geneigd om alleen goede dingen uit het leven te onthouden, maar in dit geval voelde ik me geroepen om de jongeman Vinke het gevoel te geven dat ie door de mand gevallen is met z'n vragen naar de bekende weg.  Hij moet niet denken dat wij zitten te snurken natuurlijk.  Een adspirant officier moet alleen vragen naar dingen die hij niet weet en niet dingen vragen die hem interesant schijnen te maken.  Dat vind ik gewoon humbuggerij. Een officier der mariniers is als een tribuun bij de Pretoriaanse garde, een man van stavast, juiste beslissingen en wars van narcisme of egopoetserij.  Althans, zo hoort het te zijn.  Gaat helaas niet altijd op......

D819

#4
Ha Ton, het was toch eigenlijk ook wel zo dat Mariniers "per definitie geen vragen stelden" ;)
Als ze wat wilden weten, stapten ze wel naar een MZV (matroos zonder vooruitzichten) en voor een blikje bier was die wel bereid om de kastanjes uit het vuur te halen ;)

Ik zal maar eens heel eerlijk zijn.
Over hoe een Marinier mij uit de ellende gehaald heeft.
Als matroos kreeg je in de jaren 70 een zware headset op de klus.
Met een metalen beugel, die in bepaalde omstandigheden door je hoofdhuid heen sneed.
Naar de ziekenpa, om het een en ander te laten ontsmetten.
Ik vergeet het moment nooit, dat een Marinier een oude baret uit zijn kastje haalde, het anker er af haalde, en de baret aan mij gaf.
"Zo jochie.. Die mafketels in Den Haag hebben geen idee wat voor spullen de Jantjes nodig hebben!"

Jaren later kreeg ik nog een complete verhandeling te horen over de sokken die de Mariniers uit eigen zak aanschaften voor de koud weer training. Wonderful guys! Te goed voor Nederland.