‘NAVO heeft adem niet voor Afghanistan’

Gestart door Lex, 07/10/2008 | 15:26 uur

Ros

Citaat
Terwijl zijn vrouw de Afghaanse modder van zijn nette zwarte herenschoenen poetst,

In ieder geval wat geleerd van de reis......... ;D

Maar in ieder geval weer het zoveelste  bewijs dat met militair optreden alleen wij dit varkentje niet kunnen wassen. De Taliban heeft een beduidend langere adem dan wij die met een oog op de knip zo snel mogelijk ptoberen te scoren.

Lex

#3
En dan was er ook nog het artikel in The Sunday Times van 05 okt 2008, waarin een hoge UK generaal woorden van gelijke strekking verkondigd zou hebben.

Elzenga

#2
Citaat van: lex op 07/10/2008 | 15:26 uur
,,Het is me deze week pas echt duidelijk geworden hoe ingewikkeld de situatie is,'' zegt de politicoloog. ,,Er is niet alleen een veiligheidsprobleem, maar ook wijd verspreide corruptie en tribale tegenstellingen. De bevolking is onderontwikkeld, de overheid functioneert niet en de rechtspraak hapert. En dan heb ik niet eens alle problemen genoemd. Eigenlijk zou je alleen al vijf tot tien jaar nodig hebben om de hele situatie goed in beeld te krijgen.''
Tja, je hoeft niet helemaal naar Afghanistan om dit al reeds te weten en te zien. Door velen werd hier al voor gewaarschuwd en de geschiedenis is erg duidelijk geweest op dit vlak...maar ja..sommige ambitieuze en/of koppige politici weten het meestal dan toch beter...

Verder deel ik de conclusie van Leurdijk. Zonder politieke oplossing inclusief Taliban zal men er vrijwel zeker niet in slagen dit conflict op te lossen. En ook dat had men reeds kunnen weten. Triest dat men zich blijkbaar steeds weer aan dezelfde steen wenst te stoten en het vooral soldaten en burgers zijn die daar het slachtoffer van worden. De heren politici zitten vaak ver weg van het front, veilig achter hun haag van veiligheidsagenten in hun ivoren torens.

Lex

AMSTELVEEN - VN-deskundige Dick Leurdijk van instituut Clingendael verruilde een week lang zijn Haagse bureau voor een soldatenbrits in Afghanistan.

Hij kwam gisteren diep onder de indruk terug met het inzicht dat de NAVO in het algemeen en Nederland in het bijzonder het over een andere boeg moet gooien.

Het duizelt nog bij Dick Leurdijk thuis op de bank in Amstelveen. Terwijl zijn vrouw de Afghaanse modder van zijn nette zwarte herenschoenen poetst, probeert de wetenschapper zijn indrukken onder woorden te brengen. Dat valt niet mee, want als hij de toestand in het land met één woord zou moeten duiden dan is het: complex.

,,Het is me deze week pas echt duidelijk geworden hoe ingewikkeld de situatie is,'' zegt de politicoloog. ,,Er is niet alleen een veiligheidsprobleem, maar ook wijd verspreide corruptie en tribale tegenstellingen. De bevolking is onderontwikkeld, de overheid functioneert niet en de rechtspraak hapert. En dan heb ik niet eens alle problemen genoemd. Eigenlijk zou je alleen al vijf tot tien jaar nodig hebben om de hele situatie goed in beeld te krijgen.''

In die laatste constatering schuilt volgens de Clingendael-medewerker het grootste probleem voor het Westen. De NAVO-landen hebben die tijd niet vanwege interne politieke druk. Ons land is daar een sprekend voorbeeld van. Nederland committeerde zich voor twee jaar aan de missie en plakte er nog twee aan vast. Daarna moet een andere NAVO-lidstaat het overnemen. Het Nederlandse leger kan de missie financieel en fysiek niet langer aan.

,,Dat de politiek het zo heeft gecommuniceerd, vind ik een onvergeeflijke fout,'' oordeelt Leurdijk. ,,De taliban weten nu dat zij alleen maar hoeven te wachten. En dat ze ergens goed in zijn. Waar het in Afghanistan om gaat is vrij vertaald uithoudingsvermogen. Dat heeft het verleden wel geleerd. Het is een land waarvan de structuren teruggaan tot de middeleeuwen. Dat verander je niet zo maar even. Ik betwijfel of de NAVO die lange adem heeft. Je moet je echt afvragen of er bijvoorbeeld wel een ander land komt dat de verantwoordelijkheid voor Uruzgan op zich wil nemen.''

Leurdijk sprak in Tarin Kowt, Kabul, Kandahar en Mazar-e-Sharif (Noord-Afghanistan) met diplomaten, militairen en medewerkers van niet-gouvernementele organisaties. Op basis van deze gesprekken concludeert Leurdijk dat de westerse betrokkenheid bij het Afghaanse conflict een nieuwe fase in gaat. De oorspronkelijke doelstelling van de internationale troepenmacht ISAF was de regering-Karzai helpen bij het herstellen van orde en veiligheid. Deze taak heeft zich al verbreed tot het uitvoeren van offensieve acties tegen de rebellen en het eindigt volgens Leurdijk in een volledige strijd tegen het terrorisme. Daarin zullen ISAF en de Amerikaanse operatie Enduring Freedom onder één commando komen te vallen.

,,Een jaar, langer duurt dat niet meer,'' verwacht de Nederlander. De vaderlandse politiek is altijd fel tegen Nederlandse deelname aan de 'vechtmissie' Enduring Freedom geweest. Alleen op basis van een strikte scheiding kreeg de uitzending naar Uruzgan een meerderheid in de Tweede Kamer.

Wat de VN-deskundige extra zorgen baart, is dat niemand die hij in Afghanistan sprak een groter plan heeft met een meerjarig perspectief. Feitelijk doet iedereen volgens Leurdijk wat hem goed lijkt. De moed zakte hem helemaal in de schoenen toen Afghaanse gesprekspartners aangaven dat de NAVO twee generaties lang zou moeten blijven. Alleen dan kan het land zich ontwikkelen. Die tijd zal er nooit zijn, weet hij.

,,Politiek is dat volstrekt onverkoopbaar. Maar het raakt wel aan wat volgens mij essentieel is. Namelijk wat er echt in Afghanistan aan de hand is. Die realiteit wil de politiek niet zien. Ik vind dat je de intellectuele moed hoort te hebben dat nu wel te doen. Daarin past ook het nadenken over onderhandelen met de taliban. Het zal zonder meer slikken zijn voor sommigen, maar ik denk dat je er op den duur niet aan ontkomt. De politiek moet nu realistisch zijn. Die verantwoordelijkheid moeten ze nemen. Al is het maar om de zeventien Nederlanders die daar zijn gesneuveld.''

AD, maandag 06 oktober 2008