’Bosnië staat op instorten’

Gestart door Cobra4, 22/10/2008 | 13:31 uur

noorman

dat kwam omdat het proces milosevic halverwege is afgebroken vanwege het overlijden van het hoofdpersonage...
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

Elzenga

Je hoeft geen stuk onder ogen te krijgen om in te zien dat er achter de schermen afspraken zijn gemaakt...al was het misschien maar om bepaalde actoren te misleiden of zo te laten meewerken aan een vooropgezet plan...er zijn gewoon te onwaarschijnlijke dingen gebeurd, bijvoorbeeld rondom de val van de enclaves zoals Srebrenica, om dat geheel aan het toeval toe te schrijven. Het blijft echter wel boeiend waarom er niet eerder bewijzen op tafel zijn gekomen..bijv. door Milosovic... 

noorman

#4
Citaat van: Kapitein Rob op 22/10/2008 | 16:33 uur
Citaat van: noorman op 22/10/2008 | 16:29 uur
Ik ben trouwens wel benieuwd of Holbrooke zich de afspraak tussen hem en Radovan Karadjiz nog kan herinneren!

Is er dan al objectief vastgesteld dat deze afspraak ook daadwerkelijk is gemaakt?

Ha kap.Rob,
Om eerlijk te zijn zat ik toen nog op de lagere school. Ik ben er niet bijgeweest. Voor het overige is er veel over geschreven over Karadzic en het uitblijven van zijn arrestie. Ook is er veel gespeculeerd over een 'afspraak op papier'. Deze is recentelijk opgedoken: http://www.serbianna.com/news/2008/02859.shtml

Over de authenticiteit kan ik geen uitspraak doen, omdat ik dat simpelweg niet weet.

Ik verwacht dat de dubbelrol van een aantal (ook EU-partners) met het proces van Karadzic aan het licht zal komen. Maar dat zal later aan de orde komen.

gegroet
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

KapiteinRob

Citaat van: noorman op 22/10/2008 | 16:29 uur
Ik ben trouwens wel benieuwd of Holbrooke zich de afspraak tussen hem en Radovan Karadjiz nog kan herinneren!

Is er dan al objectief vastgesteld dat deze afspraak ook daadwerkelijk is gemaakt?

noorman

Dat zat er al aan te komen. Hoewel er in Servië zelf gelukkig een andere wind waait is t gevaar van de nationalisten niet geweken. T barst er nog van de wapens en t lontje is er niet erg lang en kruidvat zat.

Ik ben trouwens wel benieuwd of Holbrooke zich de afspraak tussen hem en Radovan Karadjiz nog kan herinneren! Dan was het een heel interessant artikel geworden.
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

Cobra4

wo 22 okt 2008, 11:58
'Bosnië staat op instorten'

SARAJEVO -  Bosnië staat op instorten; de internationale gemeenschap moet weer meer op het Balkanland gaan letten. Dit schrijven Richard Holbrooke en Paddy Ashdown woensdag in een open brief in de Bosnische krant Dnevni Avaz.

De Amerikaan Holbrooke was de architect van het vredesakkoord van Dayton dat in 1995 een eind maakte aan een oorlog die aan meer dan 100.000 Bosniërs het leven heeft gekost. De Brit Ashdown was van 2002 tot 2006 Hoge Vertegenwoordiger van de internationale gemeenschap in Bosnië.

De spanningen tussen moslims, Serviërs en Kroaten in Bosnië zijn de afgelopen tijd weer toegenomen. "Het is tijd om weer op Bosnië te letten als wij niet willen dat de zaken snel weer gevaarlijk worden. Inmiddels zouden we allemaal moeten weten wat voor prijs daarvoor betaald wordt", aldus de open brief.

In Republika Srpska (RS), het Servische deel van Bosnië, hamerde het parlement vorige week op het recht op afscheiding. Dat was een reactie op verklaringen van Haris Silajdzic, het moslimlid van het collectieve presidentschap van Bosnië, die vindt dat RS moet worden afgeschaft omdat zij op genocide is gebaseerd.

Na de val van de moslimenclave Srebrenica in 1995 doodde het Bosnisch-Servische leger duizenden moslimmannen en -jongens. De Nederlandse VN-militairen van Dutchbat konden de massamoord niet voorkomen. Zowel het Joegoslavië-Tribunaal als het Internationaal Gerechtshof heeft het bloedbad bestempels als genocide (volkenmoord).

De internationale gemeenschap is tegen afscheiding van Republika Srpska, maar ook tegen afschaffing van haar vergaande autonomie. Wel proberen internationale bemiddelaars de positie van de zwakke centrale staatsinstellingen te versterken.

bron: www.telegraaf.nl
Peloton 3 602 Sqn