België: Twintig procent minder generaals op 1 januari 2009

Gestart door Lex, 05/11/2008 | 21:59 uur

loopmans

Ik bedoelde dus.... Er wordt nergens gezegd dat die generaals 300.000 euro kosten aan salaris. Het enige wat ze zeggen is dat het CANCELLEN van die generaals 300.000 aan kostenbesparingen oplevert. Dus het kan goed zijn dat er een mkolonel hetzelfde werk gaat doen, dus voor minder salaris. Hetzelfde werk zal toch moeten gebeuren min of meer.

Lex

Citaat van: Ros op 05/11/2008 | 22:21 uur
€ 300.000 is € 30.000 per jaar neem ik aan keer tien ?. Slecht betaalde job als generaal bij het Belgisch leger  ???
Nou zo slecht worden ze, denk ik, niet betaald. Ik denk dat we deze getallen voor lief moeten nemen en dat de realiteit anders is.

loopmans

Dat die generaals er niet zijn wil niet zeggen dat er geen andere mensen zijn die die functie uitvoeren, bv op een lagere rang

Ros

€ 300.000 is € 30.000 per jaar neem ik aan keer tien ?. Slecht betaalde job als generaal bij het Belgisch leger  ???

Lex

Een goed voorbeeld voor NL, waar het aantal vlagofficieren wel erg groot is.

Lex

BRUSSEL - Het aantal generaals in het Belgische leger zal begin volgend jaar met 20 procent zijn afgenomen tot 44. Dat heeft de minister van Defensie, Pieter De Crem (CD&V), woensdag bekendgemaakt. De maatregel zou een besparing van ongeveer 300.000 euro met zich meebrengen.
Kort na zijn aantreden kondigde de minister aan dat hij tegen 1 januari 2009 het aantal generaals wilde terugschroeven. Die doelstelling zal ook worden gehaald, dixit De Crem.

Op 29 januari van dit jaar telde ons leger 52 opperofficieren (met één, twee, drie en vier sterren) en twee nieuwe opperofficieren, van wie de benoeming was aanbevolen door het bevorderingscomité. Alles samen ging het dus om 54 generaals. Een daling met 20 procent komt dus neer op tien opperofficieren.

De minister gaf aan dat er dit jaar geen bevorderingscomité wordt georganiseerd, waardoor er bijgevolg geen nieuwe opperofficieren worden benoemd. "Op 1 januari 2009 zal Defensie 44 opperofficieren tellen en één opperofficier in tijdelijke ambtsontheffing voor persoonlijke aangelegenheden", luidde het.

De Crem kondigde woensdag nog aan dat de functie van vice-Chef Defensie (V-CHOD) wordt opgeheven. Tot 30 september werd die functie ingevuld door luitenant-generaal Oger Pochet, die toen met pensioen ging. 

woensdag 05 november 2008 | Bron: BELGA