„Van Middelkoop te weinig bestuurder”

Gestart door Lex, 24/11/2008 | 14:02 uur

KapiteinRob

Citaat van: Mourning op 24/11/2008 | 17:02 uur
Dan denk ik dat je de kranten van die tijd er nogmaar eens op na moet slaan, want als er een generaal was die tijd die tegen de politiek in ging dan was het wel Couzy. Was het zeker niet altijd met hem eens, maar hij liet zijn stem wel vaak horen ook naar de politiek toe die, opgehitst door de pers, meerdere malen aan zijn stoelpoten heeft gezaagd.

Dat hij zaken heeft geroepen zal allemaal wel, maar ik meen te te herinneren dat hij zijn mensen toch echt naar Joego stuurde met een slap mandaat en proppeschieters als bewapening. Als hij toen zo flink was geweest, had hij zijn pet aan de wilgen moeten hangen. Iets zeggen is 1 (en dat is al heel wat), maar consequenties eraan verbinden is 2. Dus nee, ik ben nog niet overtuigd dat hij toen net zo flink was als hij nu roept.

Mourning

Dan denk ik dat je de kranten van die tijd er nogmaar eens op na moet slaan, want als er een generaal was die tijd die tegen de politiek in ging dan was het wel Couzy. Was het zeker niet altijd met hem eens, maar hij liet zijn stem wel vaak horen ook naar de politiek toe die, opgehitst door de pers, meerdere malen aan zijn stoelpoten heeft gezaagd.

Zo heeft hij bijvoorbeeld, terwijl de Minister voor was, publiekelijk aangegeven het niet met een redelijk grote uitzending naar Rwanda eens te zijn omdat de Krijgsmacht dat op dat moment met Kroatie, Bosnie en een MEGA-reorganisatie en een nog niet volledig vrijwilligerskrijgsmacht niet aankon.

Verder maakt iedereen fouten en dus is iedereen wel "te pakken" als je het maar graag genoeg wilt. Hij heeft ook fouten gemaakt, zonder meer, misschien dat hij dat anders ziet. Het "feest in Zagreb" na de val van Srebrenica was bijv. niet al te slim. Tenminste om de pers daar dan binnen te laten en/of de alcohol dermate rijkelijk te laten vloeien dan. Dat is iets wat hij later ook toegegeven heeft.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Nee, dat doet hij niet! Hij loopt flink te doen over hoe hij stond voor zijn mannen en dat hij niets voelde voor marchanderen. Ik herken dat niet.

Sproit

Citaat van: Kapitein Rob op 24/11/2008 | 16:34 uur
Citaat van: Sproit op 24/11/2008 | 14:48 uur
Van je fouten kan je leren is het niet?

Zeker, maar de generaal zegt niet dat hij fouten gemaakt heeft, doch pocht m.i. over iets wat ik in mijn herinnering niet direct kan koppelen aan hem. Als hij als KL-baas toen zo flink was, hoe is dan het S-echec v.w.b. zijn verantwoordelijkheden te verklaren?

Ik ken de beste man niet, zodoende kan ik weinig inhoudelijks melden over zijn functioneren in het verleden en keuzes.

Het enige wat ik er wel op had te zeggen heb ik reeds gemeld, namelijk dat mensen terug kunnen komen van keuzes (of in dit geval het zwijgen over bepaalde dingen) en daar nu wel wat over te zeggen. Natuurlijk zegt hij niet dat hij toentertijd fout zat, maar hij kijkt er nu alleen anders tegen.

(lekker politiek correct)
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Citaat van: Sproit op 24/11/2008 | 14:48 uur
Van je fouten kan je leren is het niet?

Zeker, maar de generaal zegt niet dat hij fouten gemaakt heeft, doch pocht m.i. over iets wat ik in mijn herinnering niet direct kan koppelen aan hem. Als hij als KL-baas toen zo flink was, hoe is dan het S-echec v.w.b. zijn verantwoordelijkheden te verklaren?

Sproit

Van je fouten kan je leren is het niet?
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Citaat van: Couzy op 24/11/2008 | 14:02 uur
Daardoor word je soms opgezadeld met opdrachten die niet uitvoerbaar zijn. Collega's losten dat op door wat te marchanderen, ik voelde daar niet voor. Iets is uitvoerbaar of niet uitvoerbaar. Een opdracht moet ik kunnen verdedigen en aan mijn mannen kunnen uitleggen.

Flinke taal van de met FLO zijnde generaal, maar volgens mij accepteerde hij toch ook het slappe mandaat en minieme middelen voor "zijn mannen" in voormalig Joegoslavië?

Lex

DEN HAAG - Minister Van Middelkoop (Defensie) is te weinig bestuurder. Hij stelt de financiële situatie in de krijgsmacht te rooskleurig voor.

Dat zegt generaal buiten dienst Hans Couzy in een vraaggesprek met familieblad Terdege dat morgen verschijnt. ,,De tekortkoming van de bewindsman komt heel duidelijk naar voren als het gaat om de huidige tekorten aan materieel, munitie en reserveonderdelen", zegt Couzy. ,,Kómt er geld beschikbaar, dan wekt hij de indruk dat de problemen zijn opgelost. Terwijl de levering van munitie en reserveonderdelen jaren kan duren."

Politici nemen vaak beslissingen zonder zich de vraag te stellen hoe die uitgevoerd moeten worden, vindt de generaal buiten dienst, die in de meest hectische jaren van het naoorlogse Nederlandse leger leidinggaf aan de Koninklijke Landmacht. ,,Vooral de Tweede Kamer heeft daar een handje van. Daardoor word je soms opgezadeld met opdrachten die niet uitvoerbaar zijn. Collega's losten dat op door wat te marchanderen, ik voelde daar niet voor. Iets is uitvoerbaar of niet uitvoerbaar. Een opdracht moet ik kunnen verdedigen en aan mijn mannen kunnen uitleggen."

Couzy vindt dat politici in omringende landen realistischer zijn. ,,Onze Tweede Kamer is drukker met discussiëren over de Cito-toets of de prijs van het treinkaartje dan met het uitzetten van beleid voor de echte problemen waarmee Nederland worstelt."
De voormalige commandant van de landmacht steekt de hand ook in eigen boezem als het gaat over de reorganisatie van 'zijn' krijgsmachtdeel. ,,De grootste fout uit mijn militaire loopbaan is geweest dat ik geen buitenstaander heb binnengehaald voor de post directeur personeel. Iemand die niet verwikkeld was in de cultuur van het bedrijf. Ik heb wel met de gedachte gespeeld, maar het leek me bij Defensie onhaalbaar. Achteraf zeg ik dat ik het toch had moeten proberen. Nu hebben veel mensen te lang in onzekerheid gezeten."

Ref dagblad, 24-11-2008 10:37