„Van Middelkoop te weinig bestuurder”

Gestart door Lex, 24/11/2008 | 14:02 uur

Elzenga

Citaat van: lex op 24/11/2008 | 23:41 uur
Zijn verleden heeft hem waarschijnlijk geholpen.
vertrouweling van Balkenende geloof ik...en zijn spindoctor...
CitaatOfficiëel niet, maar ik denk dat jij binnen je netwerken wel reeds eea vernomen hebt?
Nee mijn netwerken zijn niet meer wat ze waren. Vandaar de vraag hier ;) Ik ben benieuwd hoe hij ligt binnen de organisatie en echt zo betrokken is als hij wil uitstralen naar buiten.

Lex

Citaat van: Elzenga op 24/11/2008 | 23:28 uur
Ik denk dat men heel bewust De Vries naar voren heeft geschoven op de post van Staatssecretaris. Volgens mij niet eens omdat hij zo begaan is met Defensie, maar vooral omdat hij beter weet hoe je moet omgaan met beeldvorming en de media.
Zijn verleden heeft hem waarschijnlijk geholpen.
Citaat van: Elzenga op 24/11/2008 | 23:28 uur
Iemand al geluiden opgevangen hoe hij wordt beoordeeld binnen Defensie?
Officiëel niet, maar ik denk dat jij binnen je netwerken wel reeds eea vernomen hebt?

Elzenga

Citaat van: lex op 24/11/2008 | 21:31 uur
Citaat van: Ros op 24/11/2008 | 21:16 uur
Ik wacht nog op de eerste MINDEF die durft te roepen dat het mooi is geweest, tot hier en niet verder en die ook bereid is een opdracht van de regering niet uit te voeren als er niet aan zijn (of haar) eisen en wensen word voldaan.
Ik denk dat iedereen die Defensie een warm hart toedraagt op zo iemand zit te wachten, maar nmm zal deze er nooit komen, omdat dit politieke zelfmoord is.
Inderdaad...als je überhaupt dan al op die post wordt benoemd. Ik denk dat de enige kans op een betere situatie voor Defensie is als er een breder politiek bewustzijn ontstaat dat het even genoeg is zo. Dat vraagt met name goed lobby-werk en een goed beeld van de realiteit...maar goed ook offtopic... Ik denk dat men heel bewust De Vries naar voren heeft geschoven op de post van Staatssecretaris. Volgens mij niet eens omdat hij zo begaan is met Defensie, maar vooral omdat hij beter weet hoe je moet omgaan met beeldvorming en de media. Iemand al geluiden opgevangen hoe hij wordt beoordeeld binnen Defensie?

Sproit

Dan word je er politiek correct uit gegooid, nog netter dan Vogelaar.

Daarom kan je dit niet vanuit Den Haag verwachten.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Lex

Citaat van: Ros op 24/11/2008 | 21:16 uur
Ik wacht nog op de eerste MINDEF die durft te roepen dat het mooi is geweest, tot hier en niet verder en die ook bereid is een opdracht van de regering niet uit te voeren als er niet aan zijn (of haar) eisen en wensen word voldaan.
Ik denk dat iedereen die Defensie een warm hart toedraagt op zo iemand zit te wachten, maar nmm zal deze er nooit komen, omdat dit politieke zelfmoord is.

Ros

Een goede minister (lees manager) zorgt dat hij een harde kern medewerkers om zich heen krijgt en gebruikt de aanwezige kennis en ervaring om het beleid dat hem is opgedragen uit te voeren. Het wel of geen vakkennis hebben is wat mij betreft niet (echt) aan de orde. Een goede mamager weet zijn mensen te managen die wel over vakkennis en ervaring beschikken.


De MINDEF's van de laatste jaren zijn echter opgescheept met een deels zinkend schip die met hozen en pompen drijvend gehouden moet worden.

Ik wacht nog op de eerste MINDEF die durft te roepen dat het mooi is geweest, tot hier en niet verder en die ook bereid is een opdracht van de regering niet uit te voeren als er niet aan zijn (of haar) eisen en wensen word voldaan.

Lex

Citaat van: Elzenga op 24/11/2008 | 19:36 uur
Wat ik verbazend vind ik deze, is dat Van Middelkoop wel altijd als een heel kundig Parlementariër is gezien. Zijn huidige optreden vind ik dan ook nogal ontluisterend. 
Zijn politieke loopbaan wordt inderdaad als kundig beschouwd. Maar sinds het aantreden als MINDEF heeft dat aardig wat deuken opgelopen.
De Forumleden hebben eerder hun vraagtekens gezet bij het optreden van politici die het brachten tot Minister. Er is zelfs een discussie ontstaan over het feit of een Minister al dan niet "vakkennis" moet hebben.

Mourning

Citaat van: Elzenga op 24/11/2008 | 19:36 uurDat is een kritiekpunt wat je inderdaad vaker hoort tegen hem en wat ik ook wel deel. Al vond hij de missie in Srebrenica geloof ik niet belangrijk genoeg om te stoppen met zijn taak de Nederlandse krijgsmacht effectief te reorganiseren en ervoor te waken dat er meer van dit soort missies zouden komen. De politiek dus af te remmen. Al ben ik er wel van overtuigd inmiddels dat ook een zwaardere bewapening en mandaat weinig had geholpen om het drama te voorkomen. De mate van bewapening was immers niet meer het probleem in juli 1995, die werkten door de Servische blokkade en het tegen houden van verlofgangers toch al niet goed meer, laat staan dat er voldoende brandstof was...maar goed, dat is een ander topic ;)...

Wat ik verbazend vind ik deze, is dat Van Middelkoop wel altijd als een heel kundig Parlementariërs is gezien. Zijn huidige optreden vind ik dan ook nogal ontluisterend.  

Yup. Kan ik niets aan toevoegen. Volledig mee eens.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sproit

Zou Den Haag hier eigenlijk wat mee doen?

(verwacht van niet)
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Citaat van: Mourning op 24/11/2008 | 19:06 uur
Hoop niet dat anderen net zo over jouw oordelen in je werk als jij over anderen lijkt te doen  ;).

Dat mag, maar ik loop bij mijn weten niet te pochen over mijn werk.  ;)

Citaat van: Mourning op 24/11/2008 | 19:06 uur
Maar idd let's get back on-topic.

Yep.

Elzenga

#13
Citaat van: Kapitein Rob op 24/11/2008 | 17:14 uur
Dat hij zaken heeft geroepen zal allemaal wel, maar ik meen te te herinneren dat hij zijn mensen toch echt naar Joego stuurde met een slap mandaat en proppeschieters als bewapening. Als hij toen zo flink was geweest, had hij zijn pet aan de wilgen moeten hangen. Iets zeggen is 1 (en dat is al heel wat), maar consequenties eraan verbinden is 2. Dus nee, ik ben nog niet overtuigd dat hij toen net zo flink was als hij nu roept.
Dat is een kritiekpunt wat je inderdaad vaker hoort tegen hem en wat ik ook wel deel. Al vond hij de missie in Srebrenica geloof ik niet belangrijk genoeg om te stoppen met zijn taak de Nederlandse krijgsmacht effectief te reorganiseren en ervoor te waken dat er meer van dit soort missies zouden komen. De politiek dus af te remmen. Al ben ik er wel van overtuigd inmiddels dat ook een zwaardere bewapening en mandaat weinig had geholpen om het drama te voorkomen. De mate van bewapening was immers niet meer het probleem in juli 1995, die werkten door de Servische blokkade en het tegen houden van verlofgangers toch al niet goed meer, laat staan dat er voldoende brandstof was...maar goed, dat is een ander topic ;)...

Wat ik verbazend vind ik deze, is dat Van Middelkoop wel altijd als een heel kundig Parlementariërs is gezien. Zijn huidige optreden vind ik dan ook nogal ontluisterend.  

Mourning

Citaat van: Kapitein Rob op 24/11/2008 | 17:14 uur
Citaat van: Mourning op 24/11/2008 | 17:02 uur
Dan denk ik dat je de kranten van die tijd er nogmaar eens op na moet slaan, want als er een generaal was die tijd die tegen de politiek in ging dan was het wel Couzy. Was het zeker niet altijd met hem eens, maar hij liet zijn stem wel vaak horen ook naar de politiek toe die, opgehitst door de pers, meerdere malen aan zijn stoelpoten heeft gezaagd.

Dat hij zaken heeft geroepen zal allemaal wel, maar ik meen te te herinneren dat hij zijn mensen toch echt naar Joego stuurde met een slap mandaat en proppeschieters als bewapening. Als hij toen zo flink was geweest, had hij zijn pet aan de wilgen moeten hangen. Iets zeggen is 1 (en dat is al heel wat), maar consequenties eraan verbinden is 2. Dus nee, ik ben nog niet overtuigd dat hij toen net zo flink was als hij nu roept.

Nou als we jouw redenatie aanhouden kan elke hoge officier onderhand wel opstappen dan. Jij bent niet snel tevreden over iemand. Hoop niet dat anderen net zo over jouw oordelen in je werk als jij over anderen lijkt te doen  ;).

Maar idd let's get back on-topic.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 24/11/2008 | 17:41 uur
Ging het topic nu over Couzy of over Van Middelkoop?! Denk dat de kop de lading wel dekt.

In principe over Van Middelkoop. De uitlatingen zijn echter gedaan door de heer Couzy waarbij hij ook zichzelf in het verhaal betrekt. Dus postings over Van Middelkoop als Couzy zijn wat mij betreft in deze ontopic.

Rob
Forumbeheerder

joost-anker

Ik denk dat Couzy misschien een goed punt heeft inzake Van Middelkoops bestuurskwaliteiten, omdat hij blijkbaar dezelfde problemen is tegengekomen in zijn KL tijd. Jammer dat hij zijn eigen falen niet naar voren schuift als argument (Hij herkent de situatie).

Enforcer

Ging het topic nu over Couzy of over Van Middelkoop?! Denk dat de kop de lading wel dekt.