Meerderheid wil aftreden Van Middelkoop

Gestart door Brandon, 16/01/2009 | 21:33 uur

Lex

We (ik dus ook) zijn hier off-topic geraakt. Dit topic gaat over het mogelijk aftreden van MINDEF.
Over het "eventueel" speculeren over verlengen van de NL missie in Afghanistan, wil ik u gaarne verwijzen naar dit topic .

Lex
Forumbeheerder

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 23/01/2009 | 20:49 uur
Ik weet niet waar hij dat gezegd heeft, maar als je met je militairen 4 jaar Uruzgan kunt volhouden, zou dat in principe ook 10 jaar moeten kunnen.
De huidige periode van 4 jaren wordt met hangen en wurgen "bemenst". Er is reeds een dusdanig tekort op de inlichtingen capaciteit, dat daarvoor een burgerbedrijf is gecontracteerd.
Persoonlijk denk ik dat huidige samenstelling van de NL-krijgsmacht niet in staat is een "Landoperatie" van deze omvang gedurende 10 jaren voort te zetten, zonder de verhouding "operationele inzet" versus "rustperiode" verder te verkrachten.
Verder ben ik het zeer met je eens het materieeltechnisch veel beter moet.

Sproit

KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Citaat van: Sproit op 23/01/2009 | 20:42 uur
"Geef mij een grotere krijgsmacht dan kunnen we het aan"


Aldus MINDEF.


Ik weet niet waar hij dat gezegd heeft, maar als je met je militairen 4 jaar Uruzgan kunt volhouden, zou dat in principe ook 10 jaar moeten kunnen. Hij had m.i. beter kunnen zeggen dat hij meer geld moet hebben omdat hij het materieelstechnisch niet vol kan houden. Even los allemaal dat we het niet moeten willen..... :P

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 23/01/2009 | 13:17 uur
Dit geloof je toch niet; hier wordt wat mij betreft het brevet van onvermogen over Van Middelkoop gewoon nog even lomp uitgesproken door zijn baas.

Idd, over an publiek afvallen gesproken...

Sproit

"Geef mij een grotere krijgsmacht dan kunnen we het aan"


Aldus MINDEF.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Enforcer

Citaat van: Sproit op 23/01/2009 | 11:42 uur
Volgens de minister  heeft de krijgsmacht rust nodig.      


Hij bedoeld: laat mij met rust. Wat hij niet zegt, maar behoort te zeggen: De Krijgsmacht heeft meer geld nodig.

Hij maakt van 2 zinnen gewoon eentje die nergens op slaat. Als je 3x wat anders zegt over de missie in Afghanistan dan de CDA collega's dan zorg je zelf voor onrust in de tent!

KapiteinRob

Citaat van: Sproit op 23/01/2009 | 11:53 uur
Op vragen van de pers over de tegengestelde uitspraken van Van Middelkoop zegt Balkenende "U moet naar mij luisteren".

Dit geloof je toch niet; hier wordt wat mij betreft het brevet van onvermogen over Van Middelkoop gewoon nog even lomp uitgesproken door zijn baas.

Sproit

Ik vond zojuist een mooi overzichtelijke tijdlijn van de NOS over dit onderwerp,

Donderdag 18 december 2008
Premier Balkenende houdt de mogelijkheid open dat Nederland na 2010 troepen blijft leveren voor Afghanistan. In het tv-programma Pauw en Witteman zegt de premier dat er een "nieuw weegmoment" komt als de nieuwe Amerikaanse president Obama een beroep op Nederland doet. De Verenigde Staten zijn van plan tussen de 25.000 en 30.000 militairen extra naar Afghanistan te sturen.

De premier benadrukt wel dat Nederland vastbesloten is de missie in de provincie Uruzgan in 2010 te beƫindigen.

Zaterdag 27 december 2008
Minister Van Middelkoop van Defensie zegt in een interview in de Telegraaf dat de Nederlandse aanwezigheid in Afghanistan na augustus 2010 zo goed als ophoudt. Alleen kleine onderdelen, zoals de stationering van F16's, is bespreekbaar.

Van Middelkoop geeft het interview in het vliegtuig op weg naar Afghanistan aan Stan Huygens. "De nieuwe Amerikaanse president Obama kan me tien keer bellen, maar onze missie in Uruzgan stopt augustus 2010. We gaan ook niet naar een ander gebied. Dat is geen optie. Zo'n missie legt teveel beslag op militairen en materieel", tekent Huygens op uit de mond van Van Middelkoop.

"Geef me een grotere krijgsmacht, dan kan het misschien, maar nu kan er geen sprake van zijn. En ook niet van het opnieuw wegen van de belangen die langere uitzending mogelijk zou kunnen maken. Dat heb ik ook in de ministerraad gezegd", aldus de minister vvan Defensie van de ChristenUnie.

Maandag 29 december 2008
In het Nederlands Dagblad verschijnt een interview met Van Middelkoop met dezelfde strekking. "Voor mij staat absoluut vast dat we als Nederland in 2010 stoppen als lead nation in Uruzgan', aldus Van Middelkoop. Het Nederlands Dagblad reisde ook mee met de minister en het persgezelschap naar Afghanistan.

Het Nederlands Dagblad schrijft ook nog op dat Van Middelkoop zich wel kan voorstellen dat een aantal Nederlanders op het ISAF-hoofdkwartier in Kabul werkzaam blijft, of dat bijvoorbeeld de Nederlandse F-16's blijven gestationeerd.

"Als wij daartoe zouden besluiten, zou dat een nieuwe, kleine missie moeten worden. Maar niets grootscheeps". Dit citaat staat niet in het Telegraaf-artikel.

Zondag 11 januari 2009
Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken laat open dat Nederlandse militairen na 2010 actief blijven in Afghanistan. In de Telegraaf zegt Verhagen "ik ga niet bij voorbaat zeggen dat dit het is". Verder benadrukt dat het standpunt van Van Middelkoop geen kabinetsbesluit is.

Dinsdag 13 januari 2009
Van Middelkoop zegt tijdens het Vragenuurtje in de Tweede Kamer dat het interview met de Telegraaf in december "uit de lucht was gegrepen". Van Middelkoop moest eigenlijk in de Tweede Kamer uitleg geven over de uitspraken van zijn collega Verhagen, die wegens een bezoek aan het buitenland er zelf niet kon zijn. Het debat kreeg een opmerkelijke draai op het moment dat Van Middelkoop de Telegraaf van onwaarheden beschuldigde.

's Avonds gaf Defensie een persverklaring, waar duidelijk werd dat medewerkers van de afdeling Voorlichting het interview met de Telegraaf hadden geautoriseerd.

Woensdag 14 januari 2009
De Tweede Kamer wil een spoeddebat over het optreden van minister Van Middelkoop. In de Kamer groeit de ergenis over het klungelige optreden van de minister van Defensie.

Vrijdag 16 januari 2009
De Telegraaf meldt dat Van Middelkoop het vergelijkbare artikel in het Nederlands Dagblad zelf heeft geautoriseerd.

's Middags op zijn wekelijkse persconferentie laat premier Balkenende in het midden of Nederlandse militairen nog een rol blijven spelen na 2010. Op vragen van de pers over de tegengestelde uitspraken van Van Middelkoop zegt Balkenende "U moet naar mij luisteren".

Bron & complete artikel: NOS.nl
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Sproit

  104     Teletekst vr 23 jan          
***************************************
    Van Middelkoop wil eind aan missie 

***************************************
` Er komt geen nieuwe grote missie in 
Afghanistan na 2010.Dat heeft minister
Van Middelkoop gezegd in een debat in 
de Tweede Kamer.Volgens de minister   
heeft de krijgsmacht rust nodig.      
                                       
Van Middelkoop vindt dat hij niet is  
beschadigd door zijn uitspraken van de
laatste weken.Hij had in De Telegraaf 
gezegd dat er in Afghanistan alleen nog
een kleine taak zou zijn weggelegd voor
Nederland.Hij nam daar afstand van,maar
later bleek dat zijn eigen ambtenaren 
het artikel hadden geautoriseerd.     
                                       
De Kamer was zeer kritisch,maar een   
motie van wantrouwen van Verdonk en de
PVV kreeg verder geen steun.    

Bron: NOS teletekst


Chris: Er staat bovenin een T daar moet je op drukken, dan kan je het kopiƫren en plakken.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Chris81

Maarja,

hij laat er geen gras over groeien....

Kijk maar eens....

http://teletekst.nos.nl/  pagina 104.

Chris. ( ik heb geen idee hoe ik die pagina hier in dit forum kan kopieren oid.)

bennovan

Citaat van: Kapitein Rob op 22/01/2009 | 23:39 uur

Citaat van: Van Middelkoop op de Telegraafsite op 22/01/2009 | 23:31 uur
"Het debat heeft zuiverend gewerkt", zei hij na afloop.

Zuiverend? Hij zit toch nog steeds op het defensiepluche?

;D
Tja, het leven is zwaar.

KapiteinRob

Citaat van: Telegraafsite op 22/01/2009 | 23:31 uur
Kamer neemt genoegen met spijtbetuiging

M.u.v. het lid Verdonk en de PVV dus een stelletje slapjanussen. De volksvertegenwoordiging vertegenwoordigt dus weer niet de mening van het volk, waarvan de helft zover ik me kan herinneren in een enquete heeft gesteld dat-ie op zou moeten hoepelen.

Citaat van: Van Middelkoop op de Telegraafsite op 22/01/2009 | 23:31 uur
"Het debat heeft zuiverend gewerkt", zei hij na afloop.

Zuiverend? Hij zit toch nog steeds op het defensiepluche?

Citaat van: Telegraafsite op 22/01/2009 | 23:31 uur
De minister vindt dat hij niet is beschadigd door zijn uitspraken van de laatste weken.

Klopt, dat werd veroorzaakt door die andere uitglijder, op het ijs..... :D Verder spreidt hij hier een enorme gebrek aan zelfkennis ten toon.  >:(

Citaat van: Telegraafsite op 22/01/2009 | 23:31 uur
Een wantrouwige Kamer wilde weten of de minister nu wel of niet vindt dat Nederland na het vertrek uit Uruzgan eind 2010 elders in Afghanistan een grote missie op zich kan nemen.

Ook de kamer dwarrelt lekker mee; hier wordt dus de mogelijkheid van een "kleine(re) missie" expliciet opengelaten. Bah!

Resume: ik hijs m'n broek tegenwoordig niet eens meer op; hij zakt toch continu af!

bennovan

Kamer wil Van Middelkoop niet betichten van leugens

DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft veel kritiek op en vragen over het optreden van minister Eimert van Middelkoop (Defensie) in de media.

Maar geen van de fracties betichtte hem van liegen. De minister is wel een politieke brekebeen, stuntelt en schuift zijn fouten af op zijn ambtenaren, zo viel donderdag te horen in een spoeddebat in de Tweede Kamer.

Van Middelkoop moest daar voor de derde keer tijdens zijn ministerschap verantwoording afleggen over optredens in de media.

Grote missie

Dit keer ging het over uitspraken in het Nederlands Dagblad en De Telegraaf, waarin hij zei dat de krijgsmacht niet in staat is om na 2010 nog langer een grote missie in Afghanistan uit te voeren.

De minister zei vorige week dinsdag in de Tweede Kamer dat het bericht in De Telegraaf niet geautoriseerd was. Daar moest kwam hij dezelfde avond in een persbericht op terug. ''Ik vond dat De Telegraaf daar recht op had'', zei de minister. Vooral de SP was boos omdat hij wel de pers, maar niet de Kamer daar op dat moment over informeerde.

Vergist

Van Middelkoop vindt dat hij vorige week niet heeft gelogen of gejokt. ''Ik heb me vergist'', hield hij de Kamer voor. Zijn voorlichter had het verhaal van De Telegraaf goedgekeurd en dat wist hij niet toen hij daar weken later op terugkwam. over in de Kamer werd ondervraagd, zei de minister. Hij betreurde de gang van zaken.

D66 maakte het niet uit of het bericht wel of niet geautoriseerd is, maar fractieleider Alexander Pechtold wilde gewoon weten of het gezegd is of niet.

Motie

Tweede Kamerlid Rita Verdonk heeft donderdag een motie van wantrouwen tegen minister Eimert van Middelkoop (Defensie) ingediend. PVV-Kamerlid Hero Brinkman ondersteunt de motie. De motie zal geen meerderheid halen in de kamer.

Bron: nu.nl

KapiteinRob

Kamer neemt genoegen met spijtbetuiging

DEN HAAG -  Op de PVV en Rita Verdonk na heeft de Tweede Kamer donderdag genoegen genomen met de spijtbetuiging van minister Eimert van Middelkoop (Defensie). De minister kreeg zware kritiek te verduren omdat hij uitlatingen over Afghanistan in De Telegraaf vorige week ontkende en daar later weer op terugkwam. "Het debat heeft zuiverend gewerkt", zei hij na afloop.

Het betrof een vergissing, bezwoer Van Middelkoop die voor de derde keer van de Kamer door het stof moest vanwege onhandig mediaoptreden.

De oppositie verwijt hem dat hierdoor zijn gezag afbrokkelt, wat slecht is voor het vertrouwen dat de manschappen in hem moeten hebben. De minister vindt dat hij niet is beschadigd door zijn uitspraken van de laatste weken.

Een wantrouwige Kamer wilde weten of de minister nu wel of niet vindt dat Nederland na het vertrek uit Uruzgan eind 2010 elders in Afghanistan een grote missie op zich kan nemen. Wat Van Middelkoop betreft niet. Hij vindt dat de zware TFU-missie na vier jaar genoeg is geweest.

De SP heeft dit samen met de VVD nog eens vastgelegd in een motie. De SP is sowieso tegen de missie in Uruzgan maar VVD-Kamerlid Boekestijn wil zeker weten dat het kabinet zich aan deze lijn vasthoudt. De liberalen zijn in 2007 akkoord gegaan met een verlenging van de missie met twee jaar op voorwaarde dat die in 2010 ook echt stopt.

Bron: Telegraafsite dd. 220109