Verzekeringsmakelaar militairen in de clinch met AFM

Gestart door Lex, 25/01/2009 | 12:14 uur

Laurens

Zelf ben ik een militair die gelukkig niet in dit geintje van de Burghthuys groep is getrapt qua sparen en het geen hypotheek kunnen krijgen. In het begin had ik zeker interesse omdat het allemaal zo mooi klonk. Een verzekering aangeprezen door je eigen vakbond, dat kan toch niet fout zijn. Ik weet nog steeds niet wat er nu precies van moet denken maar het voelt niet goed.

Terwijl ik al besloten had om niet verder met Burghthuys te gaan hadden ze wel opeens al één maand 100 euro afgeschreven en kreeg ik een bevestiging binnen dat ik zogenaamd akkoord was gegaan met hun garantieplan. Dit hebben ze wel weer opgelost maar ik vind het vreemd dat er geld van mijn bankrekening wordt afgeschreven terwijl ik nergens een handtekening heb gezet.

pewe64

Citaat van: Enforcer op 08/03/2009 | 11:24 uur
Citaat van: Lex op 08/03/2009 | 11:23 uur
Ik wil u adviseren zsm contact op te nemen met de VBM en daar het probleem neerleggen.
U kunt de Helpdesk van de VBM telefonisch bereiken op werkdagen van 08.00 uur tot 16.30 uur.
Tel. 070-3155111.


Dat lijkt mij inderdaad nog het beste advies. Zij hebben mogelijk meer ervaring met dit soort producten en klachten/vragen daar over.

En de eventueel ontvangen polis  niet ondertekenen en direkt terugsturen. Naar mijn weten zit er een zogenaamde afkoelperiode aan deze producten, maar dat kunnen ze bij VBM wel zeggen.

Enforcer

Citaat van: Lex op 08/03/2009 | 11:23 uur
Ik wil u adviseren zsm contact op te nemen met de VBM en daar het probleem neerleggen.
U kunt de Helpdesk van de VBM telefonisch bereiken op werkdagen van 08.00 uur tot 16.30 uur.
Tel. 070-3155111.


Dat lijkt mij inderdaad nog het beste advies. Zij hebben mogelijk meer ervaring met dit soort producten en klachten/vragen daar over.

Lex

Ik wil u adviseren zsm contact op te nemen met de VBM en daar het probleem neerleggen.
U kunt de Helpdesk van de VBM telefonisch bereiken op werkdagen van 08.00 uur tot 16.30 uur.
Tel. 070-3155111.

Enforcer

Ik zou de automatische machtiging in trekken en het geld terugvorderen. Zonder officiële polis en ondertekening beiderzijds is er geen legale, bindende overeenkomst.

Daarnaast heb ik het idee dat jullie bang gemaakt zijn. Hoezo kan iemand zonder zo'n spaarverzekering NOOIT een hypotheek krijgen. Dat lijkt mij flauwekul.

Hebben jullie zwart op wit gekregen hoe de inleg verwerkt wordt en wat de opbrengsten zullen zijn en wat de voorwaarden zijn tot uitbetaling. Stel dat je een vaste looptijd hebt en daarna zou het geld pas vrijkomen......  en je wilt al eerder een huis kopen, dan zit je dus mooi met een pot met geld waar je niet aan mag komen, zonder boete. Gunstigste resultaat is dat je dan niet financieel de boot in gaat.

amerenz

Mijn zoon heeft een maand geleden bij Burghuys een spaarverzekering afgesloten, want zo zeggen zij , anders kan hij nooit een hypotheek later krijgen. (hij is nu 19) Iedere maand spaart hij dan 100 euro, dat is dan zo te zeggen om te laten zien aan de banken dat hij bereidt is te sparen. Om dan over een jaar of 5 een hypotheek te kunnen krijgen. Zo werd het ons verteld. Nu is van de maand maart dus 100 euro afgeschreven, zonder dat wij de ofiiciële polis nog maar hebben gezien. Bij het adviserend gesprek bij ons thuis werd duidelijk verteld dat er geen risico's aan verbonden waren en dat het louter om het sparen zou gaan. Het zou niet waardeverminderend zijn in de loop der jeren en het was ook geen beleggingsverzekering.

Nu krijg ik een nare smaak ervan na het lezen van jullie bericht hierover. Wie kan ons adviseren wat te doen hiermee.

Verontrustende moeder.

Tanker

Weinig verassend dit bericht, ik heb toendertijd de concurent DFD de financiele dienstverlener over de vloer gehad.

Ik wist van toeten nog blazen toen qua financiele dienstverlening en heb mij toen ook een beleggingsverzekering (woekerpolis red. meer dan 30% van de premie inleg wordt ingehouden als "kosten") laten aansmeren met een looptijd van maar liefst 38 jaar !
Op basis van de spaarloonregeling, werd natuurlijk gepromoot dat je dan fiscale voordelen hebt etc.

Er is bij het afsluiten met geen woord gerept over inhoudingen van provisie, administratiekosten, beheerskosten etc.


Als ik dit nieuwsbericht dan ook lees krijg ik spontaan een vieze smaak in mijn mond, door Burghthuys en DFD zijn vele vaak jonge BBT'ers financieel benadeeld en hebben die bedrijven asociaal hun zakken gevuld.


Ben benieuwd of de AFM ook een onderzoekje instelt naar de handel en wandel van DFD, die zijn vele jaren langer actief dan Burgthuys.
De oprichter van Burghthuys is trouwens ook de man die DFD heeft opgericht, de vakbonden varen er wel bij  :-X

Lex

DEN HAAG - De huisleverancier voor verzekeringen van de militaire vakbond BBTV is op de vingers getikt door de financiële toezichthouder AFM. Volgens de AFM heeft de Burghthuys Adviesgroep slecht advies gegeven aan jonge militairen met een tijdelijk contract bij de verkoop van langlopende beleggingsverzekeringen.
Zo kreeg een cliënt die vermogen wilde opbouwen om een huis te kopen, het advies om een beleggingsverzekering af te sluiten met een looptijd van dertig jaar. Dat sluit niet aan bij de wens van de cliënt, omdat aangenomen mag worden dat deze binnen dertig jaar een woning wil kopen, constateerde de AFM.
Volgens Burghthuys is er alleen een administratief probleem. De adviezen waren goed, er is genoeg informatie ingewonnen, het is alleen niet goed in de dossiers vastgelegd, benadrukt advocaat Olaf van Haperen, woordvoerder van de verzekeringsmakelaar. Burghthuys tekende bezwaar aan bij de voorzieningenrechter in Rotterdam, maar die gaf de AFM gelijk. Inmiddels loopt een hoger beroep tegen dat vonnis.
De onenigheid gaat over het Toekomst GarantPlan: ,,Een speciaal voor de doelgroep ontwikkelde spaarverzekering die rekening houdt met de beroepsrisico's en wensen van militairen". Hoeveel militairen deze beleggingsverzekering hebben gekocht, wil Van Haperen niet zeggen. Volgens hem wordt het TGP sinds eind 2007 niet meer verkocht. Maar op de website wordt de beleggingsverzekering nog steeds aangeprezen.
Het ministerie van Defensie vindt het zorgelijk dat Burghthuys door de AFM op de vingers is getikt. ,,Als blijkt dat defensiepersoneel nadeel van dit soort verzekeringen ondervindt zullen wij daarover met de bonden in gesprek gaan", aldus een woordvoerder.
De AFM onderzocht dertien dossiers van drie verschillende adviseurs naar aanleiding van klachten. Volgens de AFM bleek dat het advies over de beleggingsverzekering niet aansloot op de situatie van de klant. Er was onvoldoende informatie ingewonnen over de financiële positie, de risicobereidheid, kennis, ervaring en wensen van militairen. De informatie die wel bekend was, werd niet voldoende gebruikt bij het opstellen van het advies, constateerde de AFM. Omdat het om dossiers gaat van drie verschillende adviseurs is het volgens de rechtbank in Rotterdam aannemelijk dat er sprake is van meer dan een incidentele fout.
Burghthuys benadrukt echter dat de AFM alleen dossieronderzoek heeft verricht en niet met klanten heeft gesproken. Er zijn geen ontevreden klanten, zegt Van Haperen. Ook bij voorzitter Roland Boom van de vakbond BBTV (voor jonge militairen van 18 tot 35 jaar met een tijdelijk contract) zijn geen klachten bekend. Boom maakt als secretaris en penningmeester afspraken met de verzekeringsmakelaar over aanbiedingen voor zijn leden. Hoeveel van zijn ongeveer 10.000 BBTV-leden een TGP hebben, zegt hij niet te weten.

Telegraaf, zo 25 jan 2009, 11:56