Toch deelname inval Irak overwogen

Gestart door Sproit, 27/01/2009 | 19:08 uur

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 27/01/2009 | 20:00 uur
Je dacht toch niet dat we wat anders aangeboden zouden hebben dan een schip in de relatief veilige Golf? Gevechtstroepen? No way, ik geloof er geen snars van. Toen "we" uiteindelijk gingen was het ook alleen naar een veilig, rustig gebied. Niet naar gebieden waar we wat meer hadden kunnen betekenen (of uitvoeren zo je wilt).....
...ook dat gaf volgens mij uitdrukking aan de tegenstellingen binnen de Regeringscoalitie.. We gingen immers ook naar Uruzgan.. Ik denk dat het CDA best wel wat mariniers of F-16's had willen sturen....
CitaatNogmaals, wat is een fregat in de Golf drijvend dan "meer dan symbolisch"? Ik kan je niet volgen.
het gaat hier om politieke beeldvorming...iets tastbaars daar laten rondvaren is in dat beeld altijd meer dan alleen woorden...vandaar dat nu ook bij de bestrijding van de piraterij sommige landen ook een welhaast symbolische bijdrage leveren.
Ik denk ook nog even aan dit....
http://krant.telegraaf.nl/irak/teksten/irak.nederlandse.militair.html
Kan me nog steeds niet voorstellen dat dit "per ongeluk" gebeurde....
CitaatJa, ik kan me nog van alles herinneren over je blinde vlek in deze...... :P
ik doelde eigenlijk meer op die van jou  ;) maar laat ik maar verstandig zijn en er verder niet over uitwijden..de feiten zijn al duidelijk genoeg  ::)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 27/01/2009 | 19:52 uur
of het daarbij was gebleven is de vraag..

Je dacht toch niet dat we wat anders aangeboden zouden hebben dan een schip in de relatief veilige Golf? Gevechtstroepen? No way, ik geloof er geen snars van. Toen "we" uiteindelijk gingen was het ook alleen naar een veilig, rustig gebied. Niet naar gebieden waar we wat meer hadden kunnen betekenen (of uitvoeren zo je wilt).....

Citaat van: Elzenga op 27/01/2009 | 19:52 uur
maar het was wel substantieel meer dan alleen een symbolische politieke goedkeuring..

Nogmaals, wat is een fregat in de Golf drijvend dan "meer dan symbolisch"? Ik kan je niet volgen.

Citaat van: Elzenga op 27/01/2009 | 19:52 uur
Heel verstandig, want weinig zinvol nogmaals die "blinde vlek" duidelijk te maken ::) ;)

Ja, ik kan me nog van alles herinneren over je blinde vlek in deze...... :P


Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 27/01/2009 | 19:48 uur
Poepoe, enthousiast meedoen? Met een fregat rondvaren in de Perzische Golf? Ook jij zal moeten toegeven dat je dan niet over een substantiele of (operationeel gesproken) nuttige bijdrage aan de inval/oorlog kan praten. Dit zou m.i. louter symbolisch of als politiek statement hebben kunnen dienen.
of het daarbij was gebleven is de vraag.. maar het was wel substantieel meer dan alleen een symbolische politieke goedkeuring..wat ruikt naar een hard bevochten compromis tussen partijen die er heel verschillend over denken...
CitaatEn er zijn ook nog mensen die deze oorlog niet als "fout" categoriseren. En nee, daar ga ik verder niet over discussieren. Dat is al uitgebreid de forumrevue gepasseerd... ;)
Heel verstandig, want weinig zinvol nogmaals die "blinde vlek" duidelijk te maken ::) ;)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 27/01/2009 | 19:44 uur
het zal toch blijken dat ze enthousiast wilden meedoen aan deze "foute" oorlog....

Poepoe, enthousiast meedoen? Met een fregat rondvaren in de Perzische Golf? Ook jij zal moeten toegeven dat je dan niet over een substantiele of (operationeel gesproken) nuttige bijdrage aan de inval/oorlog kan praten. Dit zou m.i. louter symbolisch of als politiek statement hebben kunnen dienen.

En er zijn ook nog mensen die deze oorlog niet als "fout" categoriseren. En nee, daar ga ik verder niet over discussieren. Dat is al uitgebreid de forumrevue gepasseerd... ;)

Elzenga

#3
CitaatPremier Balkenende heeft altijd ontkend dat het kabinet militaire deelname aan de inval heeft overwogen.
oeps, dat riekt naar een politieke doodzonde...het begint steeds duidelijker te worden waarom het CDA geen trek heeft om de waarheid boven tafel te krijgen... het zal toch blijken dat ze enthousiast wilden meedoen aan deze "foute" oorlog....

ps. maar goed dat het CDA net CU Minister Middelkoop in het zadel heeft helpen houden..hebben ze in ieder geval de steun van de CU om deze "zonde" onder het tapijt te schuiven...

KapiteinRob

Citaat van: Sproit op 27/01/2009 | 19:08 uur
Uit de documenten blijkt dat het kabinet in maart 2003 een fregat wilde inzetten voor de inval.

Dat is wat mij betreft louter iets symbolisch, want ik zie niet zo snel wat een Nederlands fregat daadwerkelijk aan desbetreffende inval had kunnen bijdragen. Ja, je kan wat vergezochte (indirecte) redenen gaan zoeken als begeleiding van een Amerikaans of Brits transportschip o.i.d.

Sproit

Toch deelname inval Irak overwogen

Het kabinet had in 2003 wel degelijk plannen om militair mee te doen aan de inval in Irak. Dat blijkt uit documenten die RTL Nieuws in handen heeft.
Brief klaar

Uit de documenten blijkt dat het kabinet in maart 2003 een fregat wilde inzetten voor de inval. Er lag zelfs al een brief klaar waarin de Tweede Kamer werd gevraagd om toestemming voor de militaire deelname.
Billen bloot

Premier Balkenende heeft altijd ontkend dat het kabinet militaire deelname aan de inval heeft overwogen. De Tweede Kamer wil nu dat Balkenende met de billen bloot gaat. D66-leider Pechtold heeft, met steun van de rest van de Tweede Kamer, een debat aangevraagd, dat over twee weken plaatsvindt.

Bron: RTL.nl

Voor de documenten die RTL in handen heeft zie hier:
Klikker de klik
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg