Gibraltar 2004 ?

Gestart door D819, 28/04/2003 | 14:37 uur

D819

Citaat van: oud_zijde op 03/06/2003 | 18:17 uur
vreemd ... ik heb ook altijd gedacht dat er gibraltar op dat vaandel stond.

maja het blijft een indrukwekkend lijstje natuurlijk :)

Hmm.. Ik had ook zo'n idee...
Daarom vond ik het ook zo raar, dat ik op de Marinesite tegenstrijdige lezingen tegen kwam.

Ik heb een hele tijd geleden een boek uit 1877 cadeau gekregen.
Neerland's Roem ter Zee.
Van S.H. ten Cate. Tweede deel. Uitgegeven Amsterdam, Wed. J. C. van Kesteren & Zoon. Tja, in dat boek wordt gehakt gemaakt van de Britten ;)

Tja, is natuurlijk ook een beetje de tijd hè, beetje romantiek...

oud_zijde

vreemd ... ik heb ook altijd gedacht dat er gibraltar op dat vaandel stond.

maja het blijft een indrukwekkend lijstje natuurlijk :)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

Op de site:   http://www.marine.nl/

Staat onder het hoofdstuk Korps Mariniers - Historie..
Het volgende...

Het vaandel

Het Korpsvaandel werd op 16 september 1929 uitgereikt op het Malieveld in Den Haag. Vrijwel alle aanwezige mariniers stonden aangetreden toen Hare Majesteit Koningin Wilhelmina het vaandel overhandigde aan de toenmalige Korpscommandant, kolonel J. Oele. Heeft een eenheid zich onderscheiden in de strijd dan wordt dat op het vaandel zichtbaar gemaakt. Het mariniersvaandel vermeldt de volgende wapenfeiten: Chatham, Kijkduin, Seneffe, Spanje, West-Indië, Doggersbank, Algiers, Bali, Atjeh, Rotterdam, Java en Madoera, Javazee en Nieuw Guinea. Het is sinds december 1946 bovendien versierd met het Ridderkruis vierde klasse der Militaire Willemsorde.

Bij de Introductie bakt men er dit van...

335 jaar, zo wijd de wereld strekt

In december 2000 vierde het Korps Mariniers haar 335-jarig bestaan met onder andere een defile op de Coolsingel in Rotterdam, de stad waarmee het Korps zich van oudsher nauw verbonden voelt. Dat de dik drie eeuwen korpsgeschiedenis niet onopgemerkt voorbij zijn gegaan, wordt wel geïllustreerd door de verschillende wapenfeiten in het vaandel. Uit die namen, zoals onder andere Algiers, Gibraltar, Chatham en West-Indië, is af te leiden dat het Korps Mariniers altijd zeer internationaal georiënteerd is geweest. En ook vandaag de dag nog zijn mariniers actief over de hele wereld. Het Korps Mariniers bestaat op dit moment uit ongeveer 3100 man. Vanaf 2001 tot 2004 zal het korps geleidelijk worden uitgebreid met 300 functies.

http://www.marine.nl/korps_mariniers/content/korps_mariniers_-_introductie2.html

Maar van mij mogen ze er Gibraltar ook nog bij naaien hoor ;)
Staat wel aardig op het vaandel als het Korps de bevrijding van Gibraltar gaat vieren in 2004 ;)

D819

#3
Citaat van: oud_zijde op 01/05/2003 | 14:06 uurhet verhaal was me bekend (mariniersmuseum heeft er nog wel wat info over) maar ik snap de bedoeling niet echt.

ik vind in die link iig niet zo gauw terug waar de bewoners van gibraltar om Nederlanders vragen

Het was een maand geleden een onderonsje tussen Jim Watt en mij ;)

Hij wist iig te melden dat de Nederlanders meer dan welkom waren ;)

Het gaat erom dat de inwonder van Gibraltar bang zijn door het VK verraden te worden. En eerlijk gezegd, denk ik dat ze daarin gelijk hebben. Wat denk je hoe ik zou reageren, als de gemeente waar ik woon bij Belgie gevoegd zou worden!
Opstand! Revolutie! Onafhankelijkheid!
Het is toch van de dolle wat Engeland met Hongkong heeft uitgehaald!
Ze hebben het gebied gewoon prijs gegeven aan een door en door slecht regime! Waarom gaan ze dan wel te keer tegen Saddam ?
Verraders zijn het! Van hun eigen volk!


NieuwsGroep:

sci.military.naval

Er is trouwens ook een Nederlandse :

nl.defensie.marine




oud_zijde

het verhaal was me bekend (mariniersmuseum heeft er nog wel wat info over) maar ik snap de bedoeling niet echt.

ik vind in die link iig niet zo gauw terug waar de bewoners van gibraltar om Nederlanders vragen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

#1
Tja, ik wilde maar even de aandacht vestigen op het feit, dat er in 2004 nogal wat feestelijkheden zijn in Gibraltar omdat de rots in 1704 bevrijd is door de Britten en de Nederlanders.  ;D

Dat zat zo... Het was tijdens de Spaanse Successieoorlog, dat de Fransen een mannetje op de troon van Spanje wisten te krijgen, terwijl Karel III volgens Nederlands-Britse opvattingen op de troon thuishoorde. Natuurlijk omdat de Fransen van Spanje min of meer een vazalstaat van Frankrijk te maken, dat het naderhand ook lang gebleven is.

Zo werd Gibraltar veroverd, waarbij zoals gebruikelijk weer hoopies Britten de lucht in vlogen, maar toen de Nederlandse Mariniers verder trokken naar Portugal hesen de Britten stiekem de Britse vlag, en zo is Gibraltar tot op heden altijd Brits gebied gebleven, terwijl wij Nederlanders er evenzeer recht op hebben...
Niet te vertrouwen die Limeys ;(

Welaan... Omdat de Britten wel eens op het idee zouden kunnen komen, om Gibraltar af te staan aan Spanje...
(Denk maar in hoeveel bochten Aznar zich wrong om achter Amerika en het VK te staan ??!!!)

Daarom... Zijn de inwoners van Gibraltar nu op het idee gekomen om de Nederlanders opnieuw te hulp te roepen ;)
Een en ander dient natuurlijk met het nodige vlagvertoon en demonstraties gepaard te gaan ;)

Om de Britten maar eens fijntjes met hun neus op de echte feiten te drukken ;)

http://www.gibnet.com/

Vraag maar naar Jim Watt ;)