Eerste Militaire Willems-Orde in 50 jaar

Gestart door Lex, 10/02/2009 | 14:29 uur

Piranha

Realiseerde me te laat dat ik hem zag, toen ik een tijdje geleden langs CLAS fietste. Hij was in gesprek en ik durfde niet te roepen. Alsnog:
'Gelukwensen! Petje af!'
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes


hdevreij

#64
When a Dutch soldier was recognised for bravery in Afghanistan, the true role of the Australian troops was disclosed, writes Tom Hyland.

A VEIL of official secrecy shrouding combat involving Australian SAS troops in Afghanistan has been lifted for the first time, revealing details of harrowing fighting that is still withheld by the Australian military.

The Sun-Herald has obtained a graphic account of desperate encounters in which Australian and Dutch troops have been surrounded, outnumbered and almost overrun by Taliban fighters.

The Australian Defence Force keeps a tight grip on all information about special forces troops, especially the SAS. But an official report on a Dutch soldier's bravery award paints a detailed picture of the intense battles they have fought.

The Netherlands Defence Ministry report tells how in one action Australian and Dutch troops were saved only when the Dutch soldier directed a devastating air attack on Taliban forces just 30 metres away - a range that put the allied soldiers at risk from "friendly fire" and showered them with shrapnel.

The ADF has released only a brief and vague outline of the fighting that took place in 2006.

In contrast, the Dutch report details weeks of ferocious and chaotic combat in which up to 300 Taliban were killed, with the loss of only one coalition soldier.

The report was compiled to coincide with the presentation to Dutch commando Marco Kroon of his country's highest military award, the Military Order of William, for acts of "bravery, skill and loyalty" in Afghanistan's Oruzgan province. Captain Kroon is the first soldier to receive the award in 54 years.

His bravery included repeatedly risking himself to help beleaguered Australians.

SAS troops who served with Captain Kroon in 2006 were present when Queen Beatrix of the Netherlands presented the award in The Hague last month.

The ADF refused permission for The Sun-Herald to interview any of the Australian soldiers involved.

The 50-page Dutch report includes details that go far beyond anything released by the ADF. In September 2006, when ADF chiefs gave what they said was a "full brief" on special forces operations in Afghanistan over the previous year, the Dutch were not mentioned.

Captain Kroon's award commendation highlights six actions between April and July 2006, all involving Dutch commandos and the SAS.

The combined force entered Taliban strongholds in the Chora and Baluchi areas, north-east of the provincial capital, Tarin Kowt. Their aim was to prevent the Taliban attacking Tarin Kowt, where Dutch and Australian reconstruction troops were setting up a new base.

The first action was in late April, when 29 troops in then-Lieutenant Kroon's unit, called Task Force Viper, were sent with a similar number of SAS to the village of Surk Murgab, 15 kilometres from Tarin Kowt. The coalition troops came under intense fire, forcing them to call in air support.

Four days later the Dutch and SAS returned. Again they came under heavy fire, forcing them to stop the action. But then things went badly for the SAS - one of their vehicles got stuck and the Taliban "brought heavy fire to bear on the hapless Australians".

In response, the Dutch diverted the Taliban's attention with intense fire. This enabled the Australians to recover their vehicle, but it also brought the Dutch under constant return fire.

A month later, the Dutch and Australians moved further north into the Chora valley. This time they were caught in the open. "They, too, were taking heavy fire and were about to break off the action when one of their commandos was hit. Lieutenant Kroon did not hesitate for a moment and ordered his men to move forward again."

This drew fire onto the Dutch, allowing the Australians to evacuate their wounded comrade. (The ADF did not release details of this casualty at the time.)

Two weeks later, they were back in Chora. Again they encountered the Taliban, with the Australians taking the brunt. In an open, unarmoured vehicle, Lieutenant Kroon raced towards the Australians. His vehicle rolled and when he and his crew crawled from it "mortars and shells hit right next to it".

Tougher fighting came as the joint force moved to block a Taliban supply route. The area provided "outstanding cover for ambushes" and they came under heavy fire from close range, with one shot taking out the sights on Lieutenant Kroon's weapon.

He then led his troops to the rear - a precarious move, as his troops had to move through Australian positions in the middle of a firefight, creating a high risk of the allies firing on each other.

"The entire unit and the Australians finally made it to an emplacement," the report says. "With the temperature rising to more than 50C the platoon fought the Taliban in the full sun for approximately eight hours ... When the smoke had cleared, 13 Taliban had been killed."

The final act came in mid-July, alongside an Australia-led offensive code-named Operation Perth, aimed at driving the Taliban out of the Chora valley.

In pitch black on the night of July 12, the Dutch and Australians found themselves "fighting for their lives" - surrounded, out-numbered, their ammunition running out.

However, the Taliban were within 30 metres of the allies who risked being hit by the US aircraft's withering fire as Lieutenant Kroon directed the air attack virtually onto his own position.

The operation was a great success, the report says. The pass entering the valley was opened and the coalition troops had freedom of movement.

The Dutch report includes a photo of the SAS troops presented to the Dutch commandos, inscribed "To our brave mates".

The ADF would not comment on whether Captain Kroon has been recommended for an Australian medal, saying the award nomination process was confidential.

(artikel van de Sydney Morning Herald, 14 juni 2009)

andré herc

Beste Marco,ook van Harte Gefeliciteerd,in een woord geweldig. 8)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

hdevreij

Citaat van: Kapitein Rob op 13/02/2009 | 01:09 uur
Roger, ik was julllie credo even vergeten....... Ik zat al te piekeren over zijn achtergrond, want een 38-jarige kapitein heeft meestal geen spijkerbroek-KMA/KIM-verleden.  ;)

De kapitein Kroon heeft een 'brede' achtergrond.

Begonnen als marinier-3 (1989), vervolgens naar de KMS en daarna overgestapt naar 17 Painfbat (1995); in 1998 naar het KCT; daarna de KMA gedaan en weer naar 17 Painfbat. Sinds 2004 opnieuw bij het KCT, waar hij nu bij het Kennniscentrum werkt.

Bron: mindef, http://www.defensie.nl/actueel/militaire_willems-orde/marco_kroon

Poleme

#61
'Ja, wat kapitein Kroon daar gedaan heeft, gaat echt buiten het boekje'    Wat een Tokkie,  taakstraf, taakstraf; zeker 240 uur.

Beste Marco Kroon, gefeliciteerd met uw Willemsorde.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sine Pari

Ros het is goed te weten dat dit forum over zo een bekwame vakman als U beschrikt, die verstand van zaken heeft en zo te horen meermaals in een zulke situatie geweest is. Ja wat Kapitein Kroon daar gedaan heeft gaat echt buiten het boekje, men kan enkel maar hopen dat eenheden die nu in Afganiland zitten geleid worden door commandanten van Uw caliber. Ik geef U dan ook helemaal gelijk dat de Militaire Willemsoorde door de uitreiking aan deze Kapitein aan zijn waarde verliest. Men vraagt zich af hoe deze Kapitein ooit zijn Groene Baret en een leidinggevende posite heeft kunnen halen. Hoe het ook zij, nog maals mijn oprechte dank voor Uw vakbekwaamheid en het ons als nietwetende forumleden wijzen op de door deze Kapitein gemaakte fouten, als wel de zinlose uitreiking van de Militaire Willemsoorde. ::) ::) ::)


DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Elzenga

Citaat van: noorman op 29/05/2009 | 21:28 uur
100% mee eens! Ik weet niet of jullie het NOS journaal van 20.00 uur gezien hebben maar ik heb mij gruwelijk geërgerd aan de vraag van Peter ter Velde aan Marco Kroon. Gelukkig pareerde Van Uhm dit goed, maar ik vond het schandalig. Alsof de uitreiking 1op1 politiek is. Zo gaat links in dit land met 'helden' om.  Als iemand ook maar z'n kop boven het maaiveld uitsteekt wordt het eraf geschoten. Trots zijn is een smerig woord. Dapperheid is lafheid door linkse ogen. Nee, we moeten met z'n allen vooral maar de andere kant op kijken en anderen het vuile werk op laten knappen om zelf keer op keer mooi weer te spelen. Ik geloof van harte dat er in de samenleving definitief gebroken wordt met die mentaliteit. Wat ik wel vrees is wat dat moet kosten....maar jah -das wel erg off topic!

Bah!
Ik vind het begrijpelijk dat er zo gereageerd wordt door de media als Defensie en de Regering deze uitreiking wederom "misbruiken" om ordinaire propaganda te bedrijven ter rechtvaardiging van de missie in Afghanistan. Die wel degelijk omstreden is. Zoals Van Uhm dat recent ook deed ten aanzien van de JSF. Waar ook een mijns inziens erg onsmakelijke link werd gelegd tussen het lot van de Nederlandse militairen daar en de noodzaak van de keuze voor specifiek de JSF. Met dit soort propaganda wordt een smet geworpen op het feit waar het hier om gaat, en dat is het krachtige optreden van militair Kroon. De journalist kon daar niet aan voorbij gaan. Hoezeer ik zelf daarbij een andere woordkeuze had gebruikt en de vraag niet aan Kroon had gesteld. 

ps. de PVV is ook tegen de missie in Uruzgan, als ook tegen de JSF. Dus hoezo is dit iets van "links"?   

Elzenga

Citaat van: Seven81 op 29/05/2009 | 19:54 uur
Helaas is het internationaal oorlogsrecht niet of nauwelijks van toepassing op de hedendaagse conflicten wereldwijd. Om dat dan maar als excuus te gebruiken om vooral niets te doen is natuurlijk erg makkelijk. Om te roepen dat het gaat om een "illegale invasie"  en daarom de Afghaanse en Pakistaanse bevolking maar in hun sop gaar te laten koken is nog vele malen gemakkelijker. Ik denk (hoop?) dat eenieder inziet dat als wij daar als NAVO nu vertrekken de regio vele malen slechter af is dan als wij blijven en proberen het beste te maken van de ontstane situatie, wat we daar met z'n allen ook van vinden.
dit heet in gewoon Nederlands de zaak omdraaien... de situatie is in de regio nu erger dan voor de invasie. Groter instabiliteit en grotere terroristische dreiging richting het Westen (en daar laat ik het even bij gezien het onderwerp van dit topic).
CitaatIk vind het misselijk dat een aantal hier daadwerkelijk elke gebeurtenis moeten aangrijpen om hun ongenoegen over de missie kenbaar te maken. De Kapitein Kroon is voorgedragen door zowel zijn eigen kerels als door leidinggevenden boven hem. Het feit dat hij de onderscheiding ten volle verdiend heeft staat wat mij betreft dus volledig buiten kijf. Het feit dat Defensie dit publiek maakt heeft wat mij betreft te maken met het feit dat zijn optreden reflecteert op de gehele krijgsmacht. En zo wordt het ook gebracht!
Ook hier wordt de zaak weer omgedraaid mijns inziens. Ik grijp de gebeurtenis niet aan, dat doet de PR-afdeling van Defensie. Die weer even moet benadrukken dat het hier om een missie gaat voor vrede en een betere toekomst. Dat is PR en pure propaganda. Het gaat hier namelijk om de daden van deze militair Kroon en niks anders. Ik reageer op deze propaganda, niet op de daden van militair Kroon.

noorman

Ik klim zelden in de pen om te klagen, maar dit kan simpelweg gewoon niet!

Hoe de NOS haar helden eert...

Geachte NOS-redactie,

Hierbij wil ik mij beklagen over het achtuurjournaal van vrijdagavond 29 mei jl. en in het bijzonder betreffende het item van de uitreiking van de Militaire Willems-Orde aan kapitein Kroon.

Iedere avond zit ik onder het genot van een kopje koffie trouw te kijken naar het achtuurjournaal dat u ons voorschotelt. Nieuws is wereldwijd. Er gebeurt veel en dan moet er worden geselecteerd. Naar belangrijkheid. Dat snap ik, maar vanavond werd ik onaangenaam verrast. Nou ja, verrast?

In Nederland gebeurde vandaag, op vrijdag 29 mei 2009, iets speciaals. Hare Majesteit sloeg 'een ridder'. Een zeldzame gebeurtenis. Voor het eerst in 50 jaar kreeg een Nederlandse held deze bijzondere orde uitgereikt. Dit is zo bijzonder dat de uitreiking live te zien was op Ned.1. Dit werd zelfs op donderdagavond aan het eind van het achtuurjournaal al aangekondigd?!
Groot nieuws dus! Gek zou je zeggen, zo bijzonder maar voor de NOS toch blijkbaar ook weer niet.

Als we kijken naar de aandacht die dit onderwerp 'verdient' dan zou je zeggen dat het fragment toch wel erg beperkt was. Vanaf 15:06 tot en met 17:35 liep dit item. Deze 2 minuten en 29 seconden staan toch wel in schril contrast met de 4 minuten en 25 seconden (van 19:15 tot en met 23:40) die werden besteed aan het ontslag van een werknemer. Kan ik concluderen dat de verhouding hier niet zoek is, maar dat de NOS het spoor volledig bijster is? Ik vrees van wel. In de afgelopen 50 jaar zijn er meerdere grote crises geweest. Daarbij vielen massaontslagen. Heel vervelend, maar Nederland kent een sociaal vangnet waardoor deze mensen niet direct letterlijk 'op straat' staan. Voor deze werknemer is het persoonlijk heel ingrijpend. Maar is dit 'groter nieuws' dan de hoogste onderscheiding die een persoon in dit land kan verdienen?
Dit staat toch totaal niet in verhouding tot de daden waarvoor kapitein Kroon met zijn manschapen zijn en hun leven in de waagschaal hebben gesteld? Zijn bewezen moed is zelfs zo bijzonder dat deze orde na 50 jaar weer is afgestoft.

Maar 'het ergste' komt nog. De vraagstelling van uw Defensiejournalist, Peter ter Velde, is ronduit schofferend te noemen. Een ander woord kan ík er niet voor bedenken. Het betreft de volgende vraagstelling uit de mond van Peter ter Velde:

"De publieke opinie is natuurlijk niet onverdeeld gelukkig met de missie in Afghanistan, heeft wat dat betreft defensie een held nodig denk u? En die held is nu gevonden in uw persoon?"

Een volstrekt subjectieve vraagstelling en een journalist onwaardig. De woordkeus 'natuurlijk' suggereert de vooringenomenheid van de journalist. Het is namelijk helemaal niet zo 'natuurlijk' dat de publieke opinie 'niet onverdeeld gelukkig' is met de missie. De groep voor- en tegenstander houden elkaar namelijk in evenwicht als het gaat om de steun aan de missie (46% 'ja' en 49% 'nee' peil.nl, april 2008). Dit blijkt ook uit een peiling in opdracht van het Ministerie van Defensie van februari 2008. Hieruit blijkt dat 36% van de Nederlanders voorstander en 36% tegenstander is van de missie. Maar liefst 28% heeft geen mening. Een peiling in 2008 in opdracht van de Volkskrant wees uit dat ¾ van de bevolking (dus 75%!) veteranen als 'helden' beschouwd. Sinds 1962 behoort dit tot de hoogste rating en deze hoge score is waarschijnlijk een uitvloeisel van de missie in Afghanistan. Uit het draagvlakonderzoek van Defensie in februari 2008 blijkt ook dat 54% van de Nederlanders 'trots' zijn op de Nederlandse militairen in Uruzgan.
Kijk, deze cijfers geven dus een heel genuanceerd beeld. Het is helemaal niet zo zwart-wit als Peter ter Velde met zijn 'natuurlijk' veronderstelt. Al deze cijfers worden 'natuurlijk' ook direct beïnvloed door de Nederlandse slachtoffers die in de achter ons liggende periode helaas te betreuren zijn. Kijken we naar het onderzoekstijdpad dan kan niet anders geconcludeerd worden dat het juist in deze periode heel onrustig was.

De vraag die op deze suggestieve start volgde was ronduit blamerend. Dat Peter ter Velde 'denkt' dat defensie 'een held' nodig heeft, daarin ben ik volstrekt niet geïnteresseerd. Maar om deze woorden als journalist in de mond te leggen van een man die zojuist de hoogste onderscheiding heeft gekregen van de afgelopen 50 jaar? Een ongelooflijke afgang en een blamage voor de professionaliteit van deze journalist.

Deze ontwikkeling in de journalistiek en bij de Nederlandse Omroep Stichting geeft 'de staat' weer waarin u en uw collega's verkeren. Dit is de wijze waarop 'links' in dit land met helden om gaat. Krampachtig wordt de 'onafhankelijkheid' bewezen, maar keer op keer blijkt dat als iemand zijn of haar hoofd boven het maaiveld uitsteekt dat deze eraf moet worden gerelativeerd. Trots zijn is immers een smerig woord en dapperheid is lafheid door linkse ogen. Nee, we moeten vooral met z'n allen de andere kant opkijken en anderen het vuile werk op laten knappen om vervolgens zelf mooi weer te spelen.

Wat mij betreft heeft u als NOS hier een 'verklaring van slecht gedrag' afgegeven door Peter ter Velde zijn eigen mening te laten verwarren met journalistiek én door de NOS deze bijzondere gebeurtenis als gewoon item te laten presenteren. Dit in volkomen tegenspraak met de aankondiging van het achtuurjournaal van donderdag 28 mei en de liveuitzending van vrijdagmorgen op Ned. 1.

Ja – dan kan ik maar met 1 afweging eindigen:

geschikt of ongeschikt?

Na deze uitzending....

volkomen ongeschikt!


Met vriendelijke groet,
Erik den Hertog

Bronnen:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1036174.ece/Nederland_ontdekt_zijn_oorlogsveteranen
https://n9.noties.nl/peil.nl/
Monitor Steun en Draavlak, Ministerie van Defensie, februari 2008
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

De stip

#56
Citaat van: Ros op 29/05/2009 | 22:05 uur

Dit hele circus was een belachelijke PR vertoning waarin Kroon een marionettenrol mocht spelen


Zoals een goed militair betaamt weet je precies wanneer je de hoofdrol hebt of wanneer je slechts als decor dient.

http://www.defensie.nl/actueel/foto/evenementen/militaire_willems_orde#

Jammer van de "oorbel"   ;D


Seven81



CitaatEen ieder die een of ander opleiding heeft genoten m.b.t. het leiden van een onderdeel zal het moeten kunnen beamen wat de rol is van een commandant tijdens een actie. En dat is zeker niet alleen een partijtje mee knallen.

Er staat alleen nergens omschreven wat een commandant moet of absoluut niet mag doen. En dat is zoals jij het omschrijft. Gelukkig is het nog steeds aan de commandant zelf om te bepalen waar hij zich opstelt tijdens het gevecht. Ik vind gebruik maken van de term "een partijtje meeknallen" echt te belachelijk voor woorden. Als zijn directe collega's, uiterst professionele militairen, vinden dat hij het dusdanig goed gedaan heeft ben ik geneigd dat te geloven. Je bent er niet bij geweest, je weet niets van de situatie anders dan de korte en summiere beschrijving op de Defensie website. Het is dan bijzonder makkelijk om vanachter je bureau de acties van kapitein Kroon in twijfel te trekken. 


CitaatDus........zijn er meerdere MWO's te verdelen. Zoals de Stip al aangaf zei Kroon 'het een kwestie van teamwork en geluk. Geluk schijn je af te kunnen dwingen, een team vormen doe je samen'. 

Dit hele circus was een belachelijke PR vertoning waarin Kroon een marionettenrol mocht spelen.

Misschien komen er ook wel meer. Kapitein Kroon heeft zijn medaille nu gekregen n.a.v. acties in 2006 tijdens de DTF. Alle kandidaten van na die tijd worden misschien nog steeds onderzocht. Misschien waren de omstandigheden op dat moment wel dusdanig dat alleen hij hiervoor in aanmerking komt. Er is voor ons geen enkele manier om dat te controleren.






Enforcer

Citaat van: noorman op 29/05/2009 | 21:28 uur
100% mee eens! Ik weet niet of jullie het NOS journaal van 20.00 uur gezien hebben maar ik heb mij gruwelijk geërgerd aan de vraag van Peter ter Velde aan Marco Kroon. Gelukkig pareerde Van Uhm dit goed, maar ik vond het schandalig. Alsof de uitreiking 1op1 politiek is. Zo gaat links in dit land met 'helden' om.  Als iemand ook maar z'n kop boven het maaiveld uitsteekt wordt het eraf geschoten. Trots zijn is een smerig woord. Dapperheid is lafheid door linkse ogen. Nee, we moeten met z'n allen vooral maar de andere kant op kijken en anderen het vuile werk op laten knappen om zelf keer op keer mooi weer te spelen. Ik geloof van harte dat er in de samenleving definitief gebroken wordt met die mentaliteit. Wat ik wel vrees is wat dat moet kosten....maar jah -das wel erg off topic!

Als je kijkt naar het linkse gedachtegoed, dan moet iedereen gelijk zijn (cq binnen een bepaalde bandbreedte vallen). Daarom kunnen zij ook niet waarderen als er mensen zijn die afwijken en die boven de "normale" lijn uitstijgen. Daarom gaan ze zo zitten te janken. Een maatschappij die geheel links georiënteerd is, is een maatschappij die niet vooruitkomt. Vooruit komen kun je alleen als je mensen hebt die grenzen durven en kunnen verleggen. Des te meer vind ik het prettig dat iemand die zo zijn kop heeft uitgestoken (met z'n maten) er ook daadwerkelijk een eervolle behandeling krijgt.

Ros

Citaat van: Vaderland op 29/05/2009 | 20:10 uur
Een Militaire Willems Orde krijg je niet zomaar dat is een team prestatie.

En wij maar z**ken op het bedrijfsleven waar de manager de bonus krijgt terwijl het personeel het werk heeft gedaan.

Ros

#52
Citaat van: Seven81 op 29/05/2009 | 17:29 uur
Sinds wanneer bestaan er procedures voor wat een commandant moet doen tijdens het gevecht?

Een ieder die een of ander opleiding heeft genoten m.b.t. het leiden van een onderdeel zal het moeten kunnen beamen wat de rol is van een commandant tijdens een actie. En dat is zeker niet alleen een partijtje mee knallen.

Citaat van: Seven81 op 29/05/2009 | 17:29 uur
Dit is niet de eerste en ook niet de enige pelotonscommandant die tijdens het gevecht vooraan staat. Ook na Kap. Kroon zijn er personen geweest, ook van reguliere eenheden, die dat op die manier gedaan hebben en met goed resultaat.

Dus........zijn er meerdere MWO's te verdelen. Zoals de Stip al aangaf zei Kroon 'het een kwestie van teamwork en geluk. Geluk schijn je af te kunnen dwingen, een team vormen doe je samen'. 

Dit hele circus was een belachelijke PR vertoning waarin Kroon een marionettenrol mocht spelen.