Eerste Militaire Willems-Orde in 50 jaar

Gestart door Lex, 10/02/2009 | 14:29 uur

noorman

#51
Citaat van: Seven81 op 29/05/2009 | 19:54 uur
Citaat van: Elzenga op 29/05/2009 | 18:04 uur
Citaat van: noorman op 29/05/2009 | 15:51 uur
@Elzenga
Ik herken die slappe lach in ieder geval niet.

Ik heb alleen maar respect!

M.b.t. de formele formulering is Nederland en de NATO natuurlijk niet in oorlog. Er is geen sprake dat landen elkaar de oorlog hebben verklaard. In Afghanistan is het schrikbewind van de Taliban verdreven en heeft de democratisch gekozen president Karzai de VN en de NATO 'gevraagd' om bijstand en ondersteuning.
altijd fijn dit sprookje weer eens te horen...met de realiteit(en) heeft het weinig te maken. Dat de Veiligheidsraad uiteindelijk een door een illegale invasie ontstane situatie heeft gelegitimeerd is een ander verhaal.  En wat daar gebeurd is gewoon een deelname aan een ordinaire (burger)oorlog. Heeft niks met vredesmissies te maken maar is gewoon een oorlog als onderdeel van de "war on terrorism". Al mag die term sinds de komst van Obama geloof ik niet meer worden gebruikt. En wenst men vooral het oorlogsrecht buiten de deur te houden.

Dat deze militair wordt onderscheiden vind ik prima. Ook omdat hij zelf al stelt dat hij dit ziet als eerbetoon aan alle militairen die daar hun werk doen. Maar dat er direct een PR-sausje overheen wordt gegooid om een omstreden missie op te fleuren vind ik weinig smakelijk. En daarin deel ik de kritiek van Ros.

Helaas is het internationaal oorlogsrecht niet of nauwelijks van toepassing op de hedendaagse conflicten wereldwijd. Om dat dan maar als excuus te gebruiken om vooral niets te doen is natuurlijk erg makkelijk. Om te roepen dat het gaat om een "illegale invasie"  en daarom de Afghaanse en Pakistaanse bevolking maar in hun sop gaar te laten koken is nog vele malen gemakkelijker. Ik denk (hoop?) dat eenieder inziet dat als wij daar als NAVO nu vertrekken de regio vele malen slechter af is dan als wij blijven en proberen het beste te maken van de ontstane situatie, wat we daar met z'n allen ook van vinden.
Ik vind het misselijk dat een aantal hier daadwerkelijk elke gebeurtenis moeten aangrijpen om hun ongenoegen over de missie kenbaar te maken. De Kapitein Kroon is voorgedragen door zowel zijn eigen kerels als door leidinggevenden boven hem. Het feit dat hij de onderscheiding ten volle verdiend heeft staat wat mij betreft dus volledig buiten kijf. Het feit dat Defensie dit publiek maakt heeft wat mij betreft te maken met het feit dat zijn optreden reflecteert op de gehele krijgsmacht. En zo wordt het ook gebracht!


100% mee eens! Ik weet niet of jullie het NOS journaal van 20.00 uur gezien hebben maar ik heb mij gruwelijk geërgerd aan de vraag van Peter ter Velde aan Marco Kroon. Gelukkig pareerde Van Uhm dit goed, maar ik vond het schandalig. Alsof de uitreiking 1op1 politiek is. Zo gaat links in dit land met 'helden' om.  Als iemand ook maar z'n kop boven het maaiveld uitsteekt wordt het eraf geschoten. Trots zijn is een smerig woord. Dapperheid is lafheid door linkse ogen. Nee, we moeten met z'n allen vooral maar de andere kant op kijken en anderen het vuile werk op laten knappen om zelf keer op keer mooi weer te spelen. Ik geloof van harte dat er in de samenleving definitief gebroken wordt met die mentaliteit. Wat ik wel vrees is wat dat moet kosten....maar jah -das wel erg off topic!

Bah!
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

De stip



Feit is dat je als commandant nooit het totaal overzicht mag verliezen.
[/quote]

Het is een utopie te geloven dat iemand onder dergelijke omstandigheden het totale overzicht kan behouden. Zoals reeds meerdere malen aangegeven door de kersverse ridder is het een kwestie van teamwork en geluk. Geluk schijn je af te kunnen dwingen, een team vormen doe je samen. De baas krijgt uiteindelijk "de veren in zijn reet".

Ongeacht alle randverschijnselen hebben we er naar mijn mening terecht een echte "kroegtijger" bij.

Proficiat.  8)

Vaderland

Heb het net voor het eerst gezien, had het opgenomen. Echt een kippenvel moment, dat er nog meer uitgereikt mogen worden. Voor hem en zijn mannen niets anders dan lof en respect. Een Militaire Willems Orde krijg je niet zomaar dat is een team prestatie. Heeft zeker weten ook te maken met groepsverhoudingen onderling en moreel, het van op elkaar kunnen vertrouwen en weten dat je manschappen je steunen in de beslissingen en daden die hij heeft gemaakt cq gedaan.
"Your faults as a son, is my failure as a father"(Marcus Aurelius)

Seven81

Citaat van: Elzenga op 29/05/2009 | 18:04 uur
Citaat van: noorman op 29/05/2009 | 15:51 uur
@Elzenga
Ik herken die slappe lach in ieder geval niet.

Ik heb alleen maar respect!

M.b.t. de formele formulering is Nederland en de NATO natuurlijk niet in oorlog. Er is geen sprake dat landen elkaar de oorlog hebben verklaard. In Afghanistan is het schrikbewind van de Taliban verdreven en heeft de democratisch gekozen president Karzai de VN en de NATO 'gevraagd' om bijstand en ondersteuning.
altijd fijn dit sprookje weer eens te horen...met de realiteit(en) heeft het weinig te maken. Dat de Veiligheidsraad uiteindelijk een door een illegale invasie ontstane situatie heeft gelegitimeerd is een ander verhaal.  En wat daar gebeurd is gewoon een deelname aan een ordinaire (burger)oorlog. Heeft niks met vredesmissies te maken maar is gewoon een oorlog als onderdeel van de "war on terrorism". Al mag die term sinds de komst van Obama geloof ik niet meer worden gebruikt. En wenst men vooral het oorlogsrecht buiten de deur te houden.

Dat deze militair wordt onderscheiden vind ik prima. Ook omdat hij zelf al stelt dat hij dit ziet als eerbetoon aan alle militairen die daar hun werk doen. Maar dat er direct een PR-sausje overheen wordt gegooid om een omstreden missie op te fleuren vind ik weinig smakelijk. En daarin deel ik de kritiek van Ros.

Helaas is het internationaal oorlogsrecht niet of nauwelijks van toepassing op de hedendaagse conflicten wereldwijd. Om dat dan maar als excuus te gebruiken om vooral niets te doen is natuurlijk erg makkelijk. Om te roepen dat het gaat om een "illegale invasie"  en daarom de Afghaanse en Pakistaanse bevolking maar in hun sop gaar te laten koken is nog vele malen gemakkelijker. Ik denk (hoop?) dat eenieder inziet dat als wij daar als NAVO nu vertrekken de regio vele malen slechter af is dan als wij blijven en proberen het beste te maken van de ontstane situatie, wat we daar met z'n allen ook van vinden.
Ik vind het misselijk dat een aantal hier daadwerkelijk elke gebeurtenis moeten aangrijpen om hun ongenoegen over de missie kenbaar te maken. De Kapitein Kroon is voorgedragen door zowel zijn eigen kerels als door leidinggevenden boven hem. Het feit dat hij de onderscheiding ten volle verdiend heeft staat wat mij betreft dus volledig buiten kijf. Het feit dat Defensie dit publiek maakt heeft wat mij betreft te maken met het feit dat zijn optreden reflecteert op de gehele krijgsmacht. En zo wordt het ook gebracht!

Gozo

Begrijp ik het nou goed dat menigeen denkt/vindt dat de kapitein Kroon zich niet heeft onderscheiden en dat het hele circus een PR-stunt is?

Komt wat verzuurd over bij mij.

Elzenga

Citaat van: noorman op 29/05/2009 | 15:51 uur
@Elzenga
Ik herken die slappe lach in ieder geval niet.

Ik heb alleen maar respect!

M.b.t. de formele formulering is Nederland en de NATO natuurlijk niet in oorlog. Er is geen sprake dat landen elkaar de oorlog hebben verklaard. In Afghanistan is het schrikbewind van de Taliban verdreven en heeft de democratisch gekozen president Karzai de VN en de NATO 'gevraagd' om bijstand en ondersteuning.
altijd fijn dit sprookje weer eens te horen...met de realiteit(en) heeft het weinig te maken. Dat de Veiligheidsraad uiteindelijk een door een illegale invasie ontstane situatie heeft gelegitimeerd is een ander verhaal.  En wat daar gebeurd is gewoon een deelname aan een ordinaire (burger)oorlog. Heeft niks met vredesmissies te maken maar is gewoon een oorlog als onderdeel van de "war on terrorism". Al mag die term sinds de komst van Obama geloof ik niet meer worden gebruikt. En wenst men vooral het oorlogsrecht buiten de deur te houden.

Dat deze militair wordt onderscheiden vind ik prima. Ook omdat hij zelf al stelt dat hij dit ziet als eerbetoon aan alle militairen die daar hun werk doen. Maar dat er direct een PR-sausje overheen wordt gegooid om een omstreden missie op te fleuren vind ik weinig smakelijk. En daarin deel ik de kritiek van Ros.

Seven81

Sinds wanneer bestaan er procedures voor wat een commandant moet doen tijdens het gevecht? Waar staan die dan? De cdt is daar in het gevecht waar hij denkt het beste het gevecht te kunnen leiden. Dit is niet de eerste en ook niet de enige pelotonscommandant die tijdens het gevecht vooraan staat. Ook na Kap. Kroon zijn er personen geweest, ook van reguliere eenheden, die dat op die manier gedaan hebben en met goed resultaat. En misschien telt je kerels inspireren met jouw voorbeeld soms ook heel zwaar.....
Makkelijk gaten schieten in de acties van betrokkene vanachter je computer, of niet?  >:(

Ros

Citaat van: Enforcer op 29/05/2009 | 16:09 uur
Citaat van: Ros op 29/05/2009 | 15:29 uur
Als commandant als eerste een object benaderen......not done.
Zelf achter een boordwapen kruipen...............not done.

1. Mee eens, want daar heb je je verkenners voor.
2. Niet mee eens. In het heet van de strijd heb je gewoon vuuroverwicht nodig en wie dat dan doen maakt geen bal uit, zo lang hij zijn hoofdtaken ook maar blijft uitvoeren door zijn bevelen te schreeuwen tijdens het schieten. Of misschien zijn ze bij het KCT wel zo goed opgeleid dat hij weinig woorden hoefde vuil te maken en zijn manschappen deden, zoals hij dacht dat het moest.

Achter het boordwapen kruipen en tevens ook nog dingen zien en horen, analyseren en beslissingen nemen en het bevel voeren ?. Moelijk te combineren lijkt mij. Maar OK.........ik weet ook niet in welke situatie dit is voorgevallen. Feit is dat je als commandant nooit het totaal overzicht mag verliezen.

Enforcer

Citaat van: Ros op 29/05/2009 | 15:29 uur
Als commandant als eerste een object benaderen......not done.
Zelf achter een boordwapen kruipen...............not done.

1. Mee eens, want daar heb je je verkenners voor.
2. Niet mee eens. In het heet van de strijd heb je gewoon vuuroverwicht nodig en wie dat dan doen maakt geen bal uit, zo lang hij zijn hoofdtaken ook maar blijft uitvoeren door zijn bevelen te schreeuwen tijdens het schieten. Of misschien zijn ze bij het KCT wel zo goed opgeleid dat hij weinig woorden hoefde vuil te maken en zijn manschappen deden, zoals hij dacht dat het moest.

noorman

@Elzenga
Ik herken die slappe lach in ieder geval niet.

Ik heb alleen maar respect!

M.b.t. de formele formulering is Nederland en de NATO natuurlijk niet in oorlog. Er is geen sprake dat landen elkaar de oorlog hebben verklaard. In Afghanistan is het schrikbewind van de Taliban verdreven en heeft de democratisch gekozen president Karzai de VN en de NATO 'gevraagd' om bijstand en ondersteuning.

@Ros
Natuurlijk een mooi plaatje zo en PR missie is zeker geslaagd.
Dat ridderschap wordt na 50 jaar weer uitgereikt en dan moeten we niet zeggen dat dat mensen 'komt aanwaaien'. Je zult formeel best gelijk hebben met die procedures maar volgens mij kun je nog zoveel procedures hebben maar bepaalde omstandigheden zijn simpelweg niet in procedures vast te leggen. Als veranderende omstandigheden zich voordoen dan is anticiperen het gevolg.

Ik ben wat dat betreft natuurlijk een groentje, maar das wat mijn gezonde verstand mij op dit moment tenminste vertelt.
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

Ros

#41
Hoog PR karakter..........missie geslaagd.

Er lopen/liepen nog veel meer pelotonscommandanten of groepscommandanten rond in Afghanistan die net zo goed  hun taak hebben uitgevoerd.

Naar het schijnt komt het ridderschap alleen bij mensen aanwaaien die zich niet houden aan de geldende procedures die voor commandanten gelden.

Als commandant als eerste een object benaderen......not done.
Zelf achter een boordwapen kruipen...............not done.

Citaat
,,Met zijn operaties in de Chora-vallei en op de Baluchi-pas verstrekte hij de commandant van de Nederlandse Deployment Task Force belangrijke gegevens over de sterkte van de tegenstander.

Was dat ook niet toevallig de opdracht ?.

De meerwaarde van het uitreiken van medailles was al gedaald tot bijna nul, en nu echt onder nul uitgekomen.

Elzenga

Citaat van: De Telegraaf op 29/05/2009 | 14:55 uur
De orde werd voor het eerst niet uitgereikt voor daden in oorlogstijd maar voor een missie voor vrede en een betere toekomst, in dit geval voor het Afghaanse volk.
Ik vind het prima dat deze militair wordt onderscheiden....maar ik kreeg welhaast een aanval van de slappe lach toen ik dit las. Jarenlang is ons verteld dat het hier gaat om de "war on terrorism". Een strijd tegen een vijand die ons bestaan en onze vrijheid bedreigd. Dit veel meer is dan slechts een vredesmissie. En dan dit  ???...verbijsterend wederom.  :P

Elzenga

Kapitein Kroon tot ridder geslagen
DEN HAAG -  Met een stevig armgebaar sloeg koningin Beatrix kapitein Marco Kroon (38) vrijdag op het Binnenhof tot Ridder in de Militaire Willems-Orde, meer dan een halve eeuw nadat een individu de hoogste en oudste dapperheidsonderscheiding kreeg. De orde werd voor het eerst niet uitgereikt voor daden in oorlogstijd maar voor een missie voor vrede en een betere toekomst, in dit geval voor het Afghaanse volk.

Honderden militairen omzoomden de plechtigheid, die met groot ceremonieel en veel heldhaftig klinkende muziek werd uitgevoerd. Belangstellenden dromden samen voor de poorten van het Binnenhof om een glimp op te vangen.

De koningin sprak de held toe. Kroon kreeg de Willems-Orde niet voor één enkele actie, maar voor zijn optreden als leider, als militair en als mens tijdens de hele missie, memoreerde de vorstin.



36 operaties

,,Zijn peloton voerde 36 meerdaagse operaties uit. Ook onder vijandelijk vuur gaf kapitein Kroon steeds moedig leiding aan zijn eenheid. Zestien keer kwam het tot werkelijk gevechtscontact met Talibanstrijders. Mede door zijn deskundig, inventief en inspirerend optreden konden deze vaak hevige gevechten in het voordeel van het peloton worden beslecht. Kapitein Kroon toonde zijn kundigheid en vakmanschap, nam verrassende initiatieven en schroomde niet grote persoonlijke risico's te nemen. Zijn eigen veiligheid maakte hij ondergeschikt aan die van anderen", aldus koningin Beatrix.

,,Ook bij andere operaties toonde Kapitein Kroon grote dapperheid door zonder aarzelen zelf als eerste nederzettingen binnen te gaan waarin hij gewapende Talibanstrijders kon verwachten. Bij een andere actie werd zijn voertuig getroffen door een raket, waarbij zijn boordschutter gewond raakte. Hij liet deze ondanks de gevaarlijke situatie eerst in veiligheid brengen en zette het bevel onmiddellijk vanuit een ander voertuig voort. Daarbij bediende hij zelf het boordwapen", vervolgde het staatshoofd.

Belangrijke gegevens

,,Met zijn operaties in de Chora-vallei en op de Baluchi-pas verstrekte hij de commandant van de Nederlandse Deployment Task Force belangrijke gegevens over de sterkte van de tegenstander. Zijn eenheid wist de dreiging af te wenden, waardoor de opbouw van de Nederlandse bases in Tarin Kowt en Deh Rawod kon worden voltooid", loofde de koningin.

Ze prees Kroon als een bescheiden man. ,,Van u is de uitspraak bekend: Iedere leider moet eerst leren dienen.

De laatste Militaire Willems-Orde werd op 31 mei 2006 toegekend aan de 1ste Zelfstandige Poolse Parachutistenbrigade wegens haar inzet tijdens de operatie Market Garden in september 1944. Er zijn momenteel acht Nederlandse, een Amerikaanse en twee Canadese Ridders Militaire Willems-Orde.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4037327/__Kapitein_Kroon_tot_ridder_geslagen__.html?p=26,1

noorman

The big moment begint over een half uur - 9.30 uur - livestream te bekijken op http://www.defensie.nl/actueel/militaire_willems-orde - het wordt ook live uitgezonden op Ned1!
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 12/02/2009 | 13:06 uur
Citaat van: Gozo op 12/02/2009 | 10:07 uur
De operatie is aan het in boeten qua populariteit, dus moet je als politicus het thuisfront de missie verkopen.

Ben ik niet met je eens; een politicus zou in beginsel als gekozen volksvertegenwoordiger voor zover mogelijk de wens van zijn achterban moeten proberen te volgen. Dus je zou "de missie niet moeten hoeven verkopen", want dat zou inhouden dat je jezelf realiseert dat je achterban het voor een substantieel deel (zo niet de meerderheid) niet met die missie (meer) eens is. Dan probeer je dus hetgeen jij vindt aan de achterban op te dringen cq ervan te overtuigen terwijl het m.i. andersom zou moeten zijn.

Rob, helemaal eens met je, maar ik leg uit hoe die politiek (kennelijk) werkt. Men probeert in Den Haag toch alles te verkopen, zeker als men regeert. Ik vind het daarom altijd zo jammer dat mensen worden beschuldigd van kiezersbedrog, want dat zit ingeblikt in de politiek. Hoewel het off topic lijkt, is het dat niet.  :angel: