Eerste Militaire Willems-Orde in 50 jaar

Gestart door Lex, 10/02/2009 | 14:29 uur

De stip

Citaat van: Kapitein Rob op 13/02/2009 | 01:05 uur
Citaat van: De stip op 13/02/2009 | 01:04 uur
Zie mijn aanvulling.

Het is wat laat..... Hij is marinier geweest en nu landmachter? Of een marinier die een KL-uniform rondloopt?

Het is een militair in hart en nieren, dat kan genetisch bepaald zijn of ergens aangeleerd.

KapiteinRob

Roger, ik was julllie credo even vergeten....... Ik zat al te piekeren over zijn achtergrond, want een 38-jarige kapitein heeft meestal geen spijkerbroek-KMA/KIM-verleden.  ;)

De stip

Citaat van: Kapitein Rob op 13/02/2009 | 00:59 uur
Citaat van: De stip op 13/02/2009 | 00:49 uur
blijkt dus toch een marinier te zijn !!!   :D

Hoe zit dat dan met die baret?

Het petje wat je nu draagt zegt niets over het petje dat je droeg toen je begon.....

KapiteinRob

Citaat van: De stip op 13/02/2009 | 01:04 uur
Zie mijn aanvulling.

Het is wat laat..... Hij is marinier geweest en nu landmachter? Of een marinier die een KL-uniform rondloopt?

KapiteinRob

Citaat van: De stip op 13/02/2009 | 00:49 uur
blijkt dus toch een marinier te zijn !!!   :D

Hoe zit dat dan met die baret?

De stip

#31
Citaat van: Ros op 11/02/2009 | 12:00 uur
Citaat van: Nikehercules op 11/02/2009 | 11:29 uur
worden maar een pelleton onder dergelijke omstandigheden leiden is wel even wat anders.

Ik zou van een Kapitein van het KCT niet anders verwachten, maar dat is mijn mening.

Zojuist de herhaling gezien van het verhaal van de kapitein in " De Wereld Draait Door" , blijkt dus toch een marinier te zijn !!!   :D



Een Marinier kon wel Commando worden, andersom was niet mogelijk omdat het Korps Commando Troepen de Mariniersopleiding nooit heeft gekwalificeerd als grensverleggende activiteit.   ;)

evdb

kap. Kroon doet zijn verhaal bij de wereld draait door, zag het net pas maar word deze avond/nacht nog voldoende herhaald.

KapiteinRob

Citaat van: BadMuts op 12/02/2009 | 19:45 uur
Hier druipt het PR gehalte zooooooo vanaf zeg....

Ik zie niet in wat De Telegraaf hier aan PR-belang bij heeft.

BadMuts

Citaat
Dat zegt de nieuwste held

Hier druipt het PR gehalte zooooooo vanaf zeg....met alle respect voor Kap. Kroon  ;)

Sproit

KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Citaat van: kapitein Kroon in De Telegraaf op 12/02/2009 | 13:12 uur
,,Mijn naam staat straks tussen die van een groot aantal zeer bijzondere mensen, onder wie koningin Wilhelmina..... "

O ja, de MWO-waardige "heldendaden" van Koningin Wilhelmina......  ::)

KapiteinRob

Vriendin Marco: 'Hij is mijn ridder'

,,Ik ben natuurlijk ontzettend trots, maar aan de andere kant voel ik me ook ongemakkelijk ten opzichte van mijn collega's. Want zij hebben daar in Afghanistan net zo hard gevochten als ik..."
       
Dat zegt de nieuwste held van ons land, de 38-jarige kapitein Marco Kroon van het Korps Commandotroepen, in een gesprek met De Telegraaf. De pelotonscommandant uit Den Bosch krijgt eind mei, als eerste Nederlandse militair sinds 1955, uit handen van de Koningin de Militaire Willems-Orde: de hoogste onderscheiding van de krijgsmacht.
             
,,Mijn naam staat straks tussen die van een groot aantal zeer bijzondere mensen, onder wie koningin Wilhelmina en 'Soldaat van Oranje' Erik Hazelhoff Roelfzema."
   
Maar de sympathieke Kroon doet niet aan grootspraak. In het sfeervolle café Vinny's, dat hij met zijn vriendin in Den Bosch runt blijft hij de bescheidenheid zelve.

,,Ik strijk nu met de eer en word ongevraagd op een voetstuk geplaatst", zegt kapitein Kroon over zijn WillemsOrde, ,,maar de andere jongens verdienen evenveel lof. Daarom zal ik de onderscheiding straks niet voor mezelf dragen, maar als eerbetoon aan het hele peloton."
       
Dat peloton voerde Kroon van maart tot augustus 2006 aan tijdens een missie in Afghanistan. Onder zijn bezielende leiding wisten de 'groene baretten' talrijke zware gevechten met de Taliban tot een goed einde te brengen, zonder dat er doden vielen aan Nederlandse kant.
       
Een jaar later, in 2007, vertrok Kroon voor het laatst voor een aantal maanden naar Afghanistan. Afgelopen zomer ruilde hij het werk in het veld in voor een kantoorbaan op het kenniscentrum van het Korps Commandotroepen.
       
Kroon blijkt het militaire bloed niet van een vreemde te hebben. Zijn Britse opa heroverde de Brabantse hoofdstad in de Tweede Wereldoorlog op de Duitsers, verhaalt Mirjam van den Hoven, de vriendin van Kroon. ,,Zijn opa was zijn grote voorbeeld."
         
Zij is dolgelukkig met haar held. ,,Maar eigenlijk was hij dat al voor mij", lacht ze. ,,Hij is mijn ridder", zegt ze over haar aankomende ridder der Militaire Willems-Orde 4e Klasse. ,,Nu is het nog wachten op het witte paard."

Bron: De Telegraaf dd. 120209

KapiteinRob

Citaat van: Gozo op 12/02/2009 | 10:07 uur
De operatie is aan het in boeten qua populariteit, dus moet je als politicus het thuisfront de missie verkopen.

Ben ik niet met je eens; een politicus zou in beginsel als gekozen volksvertegenwoordiger voor zover mogelijk de wens van zijn achterban moeten proberen te volgen. Dus je zou "de missie niet moeten hoeven verkopen", want dat zou inhouden dat je jezelf realiseert dat je achterban het voor een substantieel deel (zo niet de meerderheid) niet met die missie (meer) eens is. Dan probeer je dus hetgeen jij vindt aan de achterban op te dringen cq ervan te overtuigen terwijl het m.i. andersom zou moeten zijn.

Gozo

Vliegen (af)vangen.

Volgens mij gaat het om de context. Kroon verdient blijkbaar die orde, daar lijkt een ieder het op zich wel mee eens te zijn op dit forum die zich met deze discussie hier bezig houdt. Het gaat er volgens kapt. Rob om dat de toekenning van die orde niet tegelijkertijd als pr-stunt voor Uruzgan gebruikt zou moeten worden. Een ieder die zich voor defensie en dus zijn land inzet, dient respect te verdienen, maar een orde is een onderscheiding en daar zit het hem in. Er is blijkbaar onderscheid gemaakt (door kapt. Kroon). Iedereen respect, maar niet iedereen een onderscheiding. Lijkt me niet verkeerd. Anders kunnen we net als bij de Sovjets, het hele uniform behangen. Wat zegt zo'n onderscheiding dan nog. Koperinflatie.

Het lijkt mij bijna ondoenlijk als politicus om niet deze orde én de activiteiten van kapt. Kroon te koppelen aan wat wij als BV Nederland in die zandbak aan het doen zijn. De operatie is aan het in boeten qua populariteit, dus moet je als politicus het thuisfront de missie verkopen. Die orde komt dan heel goed uit. Dat je broek daarvan af zakt is begrijpelijk, maar zo gaat het toch altijd in de politiek?

Dat die man zijn peloton leidt is niet meer dan normaal, maar dat was uiteraard maar een van de dingen die hij daar ter plekke deed als ik de media mag geloven. In die zin is het flauw om die opmerking, los van de context te plaatsen. Dat leiding geven sec maakte echt niet het onderscheid.

Als dit forum bestemd is voor discussie dan werkt het natuurlijk wel om dooddoeners de ether in te slingeren, de discussie wordt dan echt wel gevoerd, maar of met zulke opmerkingen de discussie aan kwaliteit wint, is de vraag. Maar ik stel de vraag, dus ik kop hem in: neen.

PS; ik draag geen balk, streep, ster, gallon of wat dan ook. Heb gewoon een spijkerbroek aan.

Dr_pepper

^ X2

PR praatjes of niet, de wapenfeiten van de kapitein liegen er niet om, hij verdient de eer om deel te mogen nemen aan deze orde.