De selectieprocedure... hier vind je je antwoorden - 2

Gestart door bennovan, 17/10/2008 | 16:35 uur

onderofficier

Citaat van: Equis Viris op 20/05/2013 | 12:35 uur
Ik leerde elke dag weer allemaal nieuwe dingen en je gaat naar bed met het gevoel dat je je dag nuttig besteed hebt [\quote]
Denk je echt dat je tijdens je contract elke dag nieuwe dingen leert in dienst / elke dag met het gevoel in bed duikt je dag nuttig besteed te hebben?   Ik denk weet zeker dat je van de koude kermis thuis komt.....
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: Enforcer op 20/05/2013 | 14:11 uur
Even doorbijten op school, en in ieder geval je HAVO afmaken en aanmelden voor de KMA.

Havo is voor de KL niet voldoende om officier te worden; voor de overige krijgsmachtdelen wel.

Betrokkene geeft aan naar de infanterie te willen dus KL
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Moht101

Citaat van: Equis Viris op 20/05/2013 | 12:35 uur
Hallo,

Ik zit met enkele vragen, een deel daarvan is vrij specifiek dus ik weet niet of er hier mensen zijn die dat kunnen beantwoorden. Ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen.

1: Voor de verkenners van de infanterie zijn er momenteel geen vacatures, iemand enig idee wanneer dit terugkomt?

2: Ik doe momenteel HAVO, met een speciaal programma om straks in één jaar extra een VWO-diploma te halen. Maar heb echt geen zin om nog 2-3 jaar tot mijn 20e hier op de middelbare school door te brengen. Ik verveel me elke dag echt helemaal dood, en er zit geen enkele uitdaging in. Ik heb stage gelopen bij defensie, dat was ontzettend leuk/leerzaam. Ik leerde elke dag weer allemaal nieuwe dingen en je gaat naar bed met het gevoel dat je je dag nuttig besteed hebt. Hier ik zit eigenlijk maar wat voor me uit te staren tijdens de lessen en haal nog allemaal achten op dingen die me echt geen ... interesseren.

Nou biedt defensie de fantastische mogelijkheid om met een overgangsbewijs al aan een opleiding te kunnen beginnen, met mijn overgangsbewijs van HAVO-4 naar 5 staat dat gelijk aan een theoretisch diploma. Ik zou dus deze zomer kunnen beginnen aan de opleiding tot infanterist. Dat lijkt me erg leuk en een mooi beroep, maar als ik mijn huidige opleiding afmaak en doorstudeer (en bijna wegkwijn  :P) kan ik aan de officiersopleiding beginnen.  Ik vroeg me af wat de mogelijkheden zijn bij defensie om een beter diploma te halen, en zo dus later alsnog naar de KMA te gaan, óf dat er de mogelijkheid is om naast je defensieopleiding in je verlof een avondopleiding te doen zodat ik later alsnog VWO heb en aan die KMA kan beginnen, zonder 2-3 jaar te verkloten op school.

Even concreet: Is het mogelijk om naast je opleiding tot soldaat infanterist bij defensie, of in je vrije tijd een opleiding te volgen waardoor je later een beter diploma hebt én door kan stromen in de officiersopleiding?

3: Ervan uitgaande dat ik de opleiding tot infanterist ga volgen, hoe zit het met de verloven tijdens de opleiding? Ik heb gehoord dat de weekenden tijdens de AMO vrij zijn, dus dan kan ik dan mooi studeren.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, want het liefst begin ik deze zomer aan een opleiding. Maar wil niet zonder diploma komen te zitten, en ik wil, met alle respect, ook niet mijn hele leven soldaat blijven.



Intern doorstromen gebeurt de laatste jaren heel erg moeilijk, een sergeant vertelde mij dat soldaten doorstroom naar kms al bijna zeldzaam is dus moet je nagaan naar het KMA. En geloof me in de weekenden wil jij rusten tussen de AMO hoor ;)
Vragenlijst PO - Done
PO - Done
AAC - Done
VFB - 23 Mei.

Enforcer

Je kunt beter je jaren "verkloten" door een schooldiploma te halen en dan in te stromen op het niveau waar je je niet verveelt, dan zonder echt diploma van school te moeten. Afhankelijk te zijn van een organisatie die jouw prio's niet tot hoofddoel heeft, is niet verstandig om je daar op die manier van afhankelijk te maken. Even doorbijten op school, en in ieder geval je HAVO afmaken en aanmelden voor de KMA. Anders verveel je je straks als soldaat, terwijl je misschien meer in je mars hebt.

Equis Viris

Hallo,

Ik zit met enkele vragen, een deel daarvan is vrij specifiek dus ik weet niet of er hier mensen zijn die dat kunnen beantwoorden. Ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen.

1: Voor de verkenners van de infanterie zijn er momenteel geen vacatures, iemand enig idee wanneer dit terugkomt?

2: Ik doe momenteel HAVO, met een speciaal programma om straks in één jaar extra een VWO-diploma te halen. Maar heb echt geen zin om nog 2-3 jaar tot mijn 20e hier op de middelbare school door te brengen. Ik verveel me elke dag echt helemaal dood, en er zit geen enkele uitdaging in. Ik heb stage gelopen bij defensie, dat was ontzettend leuk/leerzaam. Ik leerde elke dag weer allemaal nieuwe dingen en je gaat naar bed met het gevoel dat je je dag nuttig besteed hebt. Hier ik zit eigenlijk maar wat voor me uit te staren tijdens de lessen en haal nog allemaal achten op dingen die me echt geen ... interesseren.

Nou biedt defensie de fantastische mogelijkheid om met een overgangsbewijs al aan een opleiding te kunnen beginnen, met mijn overgangsbewijs van HAVO-4 naar 5 staat dat gelijk aan een theoretisch diploma. Ik zou dus deze zomer kunnen beginnen aan de opleiding tot infanterist. Dat lijkt me erg leuk en een mooi beroep, maar als ik mijn huidige opleiding afmaak en doorstudeer (en bijna wegkwijn  :P) kan ik aan de officiersopleiding beginnen.  Ik vroeg me af wat de mogelijkheden zijn bij defensie om een beter diploma te halen, en zo dus later alsnog naar de KMA te gaan, óf dat er de mogelijkheid is om naast je defensieopleiding in je verlof een avondopleiding te doen zodat ik later alsnog VWO heb en aan die KMA kan beginnen, zonder 2-3 jaar te verkloten op school.

Even concreet: Is het mogelijk om naast je opleiding tot soldaat infanterist bij defensie, of in je vrije tijd een opleiding te volgen waardoor je later een beter diploma hebt én door kan stromen in de officiersopleiding?

3: Ervan uitgaande dat ik de opleiding tot infanterist ga volgen, hoe zit het met de verloven tijdens de opleiding? Ik heb gehoord dat de weekenden tijdens de AMO vrij zijn, dus dan kan ik dan mooi studeren.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, want het liefst begin ik deze zomer aan een opleiding. Maar wil niet zonder diploma komen te zitten, en ik wil, met alle respect, ook niet mijn hele leven soldaat blijven.


Kaas

Het was inderdaad verstandig dat ik had gebeld (bedankt voor het duwtje in de rug). De uitnodiging was op 18oktober verzonden, echter is het nooit aangekomen. Ze gingen nu kijken wat ze voor me konden doen.

Lex

Citaat van: Kaas op 06/05/2013 | 21:51 uur
Even een vraag misschien al eerder behandeld op dit forum maar heb het niet kunnen vinden.
Heb op 17 oktober 2012 mijn psychologische keuring doorstaan, waarna aan mij werd gevraagd of ik de rest (medische keuring e.d.) er direct achteraan wou doen. Hier geen bezwaar tegen hebbende meldde ik mij bij de balie, waar mij werd verteld dat er een systeem storing was. Er zou een nieuwe oproep verzonden worden als er weer plek vrij was. Echter zitten we nu in mei en heb ik tot nu toe braaf afgewacht, maar nu word ik wel een beetje zenuwachtig.
Moet ik in dit geval gewoon aan de bel trekken of het gewoon nog even afwachten? Ik weet bijvoorbeeld dat het bij mijn nichtje toentertijd ook een flinke tijd heeft geduurd. Misschien heeft iemand anders hier ook ervaring mee en kan hij/zij mij vertellen waar ik verstandig aan doe?
Mvg,

Het is nu bijna 7 maanden geleden, ik denk dat het idd tijd wordt dat je aan de bel gaat trekken. Vragen staat vrij.

Kaas

Even een vraag misschien al eerder behandeld op dit forum maar heb het niet kunnen vinden.

Heb op 17 oktober 2012 mijn psychologische keuring doorstaan, waarna aan mij werd gevraagd of ik de rest (medische keuring e.d.) er direct achteraan wou doen. Hier geen bezwaar tegen hebbende meldde ik mij bij de balie, waar mij werd verteld dat er een systeem storing was. Er zou een nieuwe oproep verzonden worden als er weer plek vrij was. Echter zitten we nu in mei en heb ik tot nu toe braaf afgewacht, maar nu word ik wel een beetje zenuwachtig.

Moet ik in dit geval gewoon aan de bel trekken of het gewoon nog even afwachten? Ik weet bijvoorbeeld dat het bij mijn nichtje toentertijd ook een flinke tijd heeft geduurd. Misschien heeft iemand anders hier ook ervaring mee en kan hij/zij mij vertellen waar ik verstandig aan doe?

Mvg,

JBrouwer

Citaat van: onderofficier op 17/04/2013 | 21:56 uur
Dit zegt natuurlijk niets....
Vele dachten dit ook, maar bij medische keuring bleek dat men bijv speling op de knieën had......
Het niet hebben van klachten houd niet in dat je niets kan hebben

Dat was precies wat een kameraad van mij had. Hij had cluster 4 gehaald maar nadat hij bij de fysiotherapeut was geweest had die te veel speling op zijn knieën. Helaas dankzij mijn brommer ongeluk 4 dagen voor mijn keuring, heb ik nu ook speling op mijn knie... Heb echter wel cluster 3 gehaald en moet nog de KT1000 test halen.

onderofficier

Citaat van: Rabal op 12/04/2013 | 20:36 uur
Medisch zit ik goed in elkaar, nooit echt ergens problemen mee gehad.

Dit zegt natuurlijk niets....
Vele dachten dit ook, maar bij medische keuring bleek dat men bijv speling op de knieën had......
Het niet hebben van klachten houd niet in dat je niets kan hebben
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Squishie



Beste fora gebruikers ik ben op dit moment 22 jaar en bezig start binnenkort met een masteropleiding. Sinds ik 17 ben heb ik al kriebels om te soliciteren bij defensie (mezelf ook ruim georiënteerd en dergelijke) en naar mate de tijd vordert wordt het meer en meer en ben nu op een punt beland in mijn leven dat ik actie moet gaan ondernemen met mijn loopbaan.

Ik heb al een tijdje een HBO papiertje op zak, 2 jaar werkervaring, en voor degene die vragen hoe; ik studeer nu dus deeltijd. Als alles goed loopt ben ik 24 of 24,5 als klaar ben met m'n master met nog dus 3,5 jaar werkervaring.
Is de leeftijd plus de opleidingen, en werkervaring eerder een pro' of een con' voor selectie, functiegroei en salariëring? Ik heb namelijk geen flauw idee hoe defensie hier naar kijkt. Toen ik 17 was, kon ik beginnen met een korte- of lange officiersopleiding, en de vraag is dan dus ook of ik in die 7 jaar daartussen ik niet teveel heb "gemist".

Rabal

Citaat van: DatDao op 06/04/2013 | 19:32 uur


Hallo Rabal, ik ben zelf 63 kg met een sterke conditie en middelmatige spierkracht. Het is geen 'groot' probleem dat je minder weegt maar je moet qua conditie, qua spiermassa en medisch goed ingesteld zijn. Ik had dit namelijk zelf ook nagevraagd bij de selecteur/werver en dat heeft hij tegen mij verteld.

Zorg er dus voor bij twijfel dat je wat aan moet komen zodat je in ieder geval dichtbij de 65 KG zit, inc conditie en spierkracht.

Mvg

Hallo DatDao,
Ik ben ook zeker bezig met mijn gewicht, dit doe ik door middel van weight gainers maar ook gewoon lekker veel boterhammen met goed veel pindakaas naar binnen stampen. Ik woog veel te weinig toen ik eenmaal met mijn ICT opleiding begon (Ik meen 49 kg op een lengte van 1.87m) Ook ben ik bezig met het verzetten van grenzen qua conditie (hardlopen) en het doen van veel pushup's en sit ups. Medisch zit ik goed in elkaar, nooit echt ergens problemen mee gehad. Het enigste op aan te merken is een grote teen die ontstoken is geweest.

De enigste vraag waar ik op dit moment nog mee zit:
Ik heb mij ingeschreven voor een Niveau 3 PantserInfantrie (GROP) 1ste keus, en Niveau 3 ICT 2e keus. Nou wil ik graag weten aangezien niveau 3 een onder-officier opleiding is: word er een test afgenomen op beproeving van leiderschap? Zoja, waar bestaat deze test uit?

Alvast bedankt!

Koning

Citaat van: Rabal op 03/04/2013 | 09:39 uur
Hey forum, even een paar vraagjes om mijn onwetendheid weg te nemen.

18 jaar, 55 Kilo op het moment en zelf al een beetje bezig met het trainen van vooral het complete bovenlichaam en de benen. Ik hardloop sinds kort en ben bezig met het cancelen van een opleiding ICT Programeur voor een opleiding VeVa. Ik had voor mezelf al besloten dat een MBO opleiding onmisbaar is (Daarom dus niet gelijk naar de PAINF maar eerst even VeVa.) Raak ik arbeid ongeschikt in dienst dan is er altijd nog een mogelijkheid tot andere baan. Donderdag (lees: morgen) heb ik een gesprek bij het Zadkine Rotterdam (VeVa Opleiding) en is het niet nodig om op dit moment dingen te vragen, dit zou voor jullie tijdverspilling zijn aangezien het hoogs waarschijnlijk is dat ik veel van mijn vragen Donderdag beantwoord krijgt.

Ik had wat vragen over het volgende punt:

- Keuring PAINF & Minimale eisen

Keuring PAINF
Er zijn mij nog veel vragen als ik klaar ben met de VeVa. één daarvan is het keuring process van de PAINF. Wat kan ik hier van verwachten en wat zijn de minimale eisen op dit moment. Ik heb mijzelf informatie gewint dat het minimale gewicht voor gevechts troepen 65 kilo is. Is dit waar of is deze informatie van een paar jaar terug? Ook zou ik graag weten hoelang het process qua keuring zal gaan duuren. Ik ga graag goed voorbereid naar de keuring en wil dan ook graag weten wat me te wachten staat.

Mvg,






Hallo Rabal, ik ben zelf 63 kg met een sterke conditie en middelmatige spierkracht. Het is geen 'groot' probleem dat je minder weegt maar je moet qua conditie, qua spiermassa en medisch goed ingesteld zijn. Ik had dit namelijk zelf ook nagevraagd bij de selecteur/werver en dat heeft hij tegen mij verteld.

Zorg er dus voor bij twijfel dat je wat aan moet komen zodat je in ieder geval dichtbij de 65 KG zit, inc conditie en spierkracht.

Mvg

Rabal

Citaat van: Iantigchelaar op 03/04/2013 | 13:09 uur
Voor zover ik weet klopt de eis van min. 65KG nog steeds.
De eerste keer dat ik de keuring deed was ik 60 kg en 1,80 toen gaven ze ook aan dat ik te licht was.
Nu 2 jaar later en 15 kg zwaarder wel de keuring doorstaan.

Iedergeval succes

Ps. Waarom geen icter binnen defensie?

Na ongeveer 2 jaar ICT op niveau 4 gedaan te hebben kom ik er achter dat het gewoon totaal niks voor mij is. Ik wil zien wat ik doe, en daar gelijk resultaat bij zien. Bij ICT is het zo dat je pas na lange tijd of veel werk voor het oog weinig resultaat boekt. Daarom kies ik er voor dan maar eerst 2 / 3 Jaar VeVa te gaan doen om dan in ieder geval een MBO Diploma te hebben en de zekerheid dat ik klaar ben voor een gevechtsfunctie bij de Defensie.

Citaat van: onderofficier op 03/04/2013 | 19:13 uur
De actuele stand van eisen is te vinden op: ja daar komt deze weer: www.werkenbijdefensie.nl
Inderdaad daar is op te vinden dat bij zwaardere functies (waaronder ook PAINF valt) je mininaal 65kg moet wegen.

Waarom stoppen met de ICT opleiding  als dit een MBO opleiding is dan kan je na de opleiding ook terecht bij PAINF; dat kan al met VMBO.

Welke veva richting wil je gaan doen? Vermoedelijk VEVA GROP  (grondoptreden)  Wat heb je daaraan na defensie?
Je hebt dan veel meer aan een ICT opleiding dan de laatst genoemde.

Wees er van bewust dat de ROC een commerciële instelling is die zoveel mogelijk leerlingen naar binnen wilt trekken.

Zo wil ik eerst even een MBO Diploma halen voordat ik in dienst ga. Dit zodat als er eenmaal iets gebeurd (voorbeeld: ik scheur een spier bij de AMO) dat ik in in ieder geval iets heb om op terug te vallen.

Inderdaad ga ik voor VeVa GROP aangezien PAINF echt iets voor mij lijkt, ook zie ik defensie liever niet als een tijdelijke baan maar als een mogelijkheid tot groei. Zo wie zo zal het niet bij een soldaat blijven en zal ik zeker proberen in dienst hoger op te komen om mijn dienst tijd bij defensie te verlengen tot een baan die ik in elk geval voor een lange tijd kan blijven doen.

ROC's zijn inderdaad aardig hebberig met geld gooiende leerlingen. Hierdoor zal ik dus ook kritieke vragen stellen en zorgen dat het niet een "Kom maar, betaal maar en ga maar" praatje word.


Er zijn eigenlijk maar twee dingen die mij zeggen eerst VeVa te doen. Dat is de voorheen genoemde "MBO - backup" en het feit dat ik op dit moment te licht ben, en hoop bij de VeVa alle onderdelen die essentieel zijn voor mijn carriere in de PAINF op professioneel niveau te kunnen trainen onder begeleiding van vakmensen, daarbij dat ik na de VeVa verzekerd ben dat ik 100% zeker de PAINF aankan.

onderofficier

De actuele stand van eisen is te vinden op: ja daar komt deze weer: www.werkenbijdefensie.nl
Inderdaad daar is op te vinden dat bij zwaardere functies (waaronder ook PAINF valt) je mininaal 65kg moet wegen.

Waarom stoppen met de ICT opleiding  als dit een MBO opleiding is dan kan je na de opleiding ook terecht bij PAINF; dat kan al met VMBO.

Welke veva richting wil je gaan doen? Vermoedelijk VEVA GROP  (grondoptreden)  Wat heb je daaraan na defensie?
Je hebt dan veel meer aan een ICT opleiding dan de laatst genoemde.

Wees er van bewust dat de ROC een commerciële instelling is die zoveel mogelijk leerlingen naar binnen wilt trekken.



Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.