Extra marechaussee ingezet / Militaire bijstand

Gestart door Cobra4, 25/02/2009 | 17:04 uur

Cobra4

Landmacht vindt resten Turkse Boeing
16 maart 2009, 12.20 uur

Het Explosieven Opruimings Commando van de landmacht (EOCKL) heeft zaterdag geholpen bij het ruimen van de neergestorte Turkse Boeing. Omdat de EOCKL over speciale apparatuur beschikt, kon zij ontbrekende delen van het vliegtuig detecteren.

Op ongeveer een meter diepte vond de EOCKL de nog ontbrekende delen van het neuswiel in de klei. Verder vond het team ook resten van wat waarschijnlijk een cabinedeur is geweest.


Landingsgestel

Explosieven hadden dit keer niets te maken met de werkzaamheden van de EOCKL. Twee teams werden ingeschakeld om ontbrekende delen van het landingsgestel op te speuren. Verder verwijderden de teams ook overige resten zodat het gebied schoon opgeleverd kan worden. De EOCKL beschikt over de expertise en uitrusting om tot 6 meter diep aluminium en ijzer te detecteren.

De opgegraven resten zijn gefotografeerd, gelabeld en overgebracht naar een speciale hangar. Het forensisch onderzoeksteam zal verder onderzoek doen naar de opgegraven onderdelen.

De Boeing 737 van Turkish Airlines stortte 25 februari neer nabij Schiphol. Hierbij kwamen 9 personen om het leven.

bron: www.mindef.nl
Peloton 3 602 Sqn

Piranha

Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Sproit

Dit pers bericht is op de 27ste vrij gegeven, dus is het een nieuwe. ;)
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Big IE

Daar ging het topic volgens mij ook over. ;)

Sproit

#32
Marechaussee biedt hulp na ramp

27 februari 2009, 10.17 uur

De Koninklijke Marechaussee ondersteunt momenteel het Rampen Identificatie Team (RIT) en de Technische Recherche. Dit als gevolg van de crash van Turkish Airlinesvlucht TK 1951 op 25 februari bij Schiphol.


De marechaussee was die dag binnen twee minuten na de alarmering bij de meldkamer ter plaatse, bij het uit Istanbul afkomstige toestel. Ze  zette in totaal ruim tweehonderd personeelsleden in om eerste hulp te verlenen aan de passagiers. Een groot aantal marechaussees kwam uit eigen beweging naar de luchthaven om hun collega's te assisteren. Ook personeel vanuit de andere districten kwamen in grote getale naar Schiphol, om te helpen bij een zorgvuldige eerste opvang van de slachtoffers.

Slachtofferhulp
Na het verlenen van eerste hulp bekommerde de marechaussee zich om de slachtoffers in afwachting van een ambulance. Vervolgens assisteerden de militairen overige hulpverleningsdiensten en hebben zij het terrein afgezet.

Districtscommandant Schiphol generaal Rob Veltman: "Ik ben ontzettend trots op alle collega's van de Koninklijke Marechaussee. Ze hebben een essentiële bijdrage geleverd aan de hulpverlening."

Bron: MINDEF.nl

En een mooie foto:
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Cobra4

Citaat van: Kapitein Rob op 26/02/2009 | 01:51 uur
Ik vind er een heel verschil zitten tussen rampen (en oefeningen) waar defensie haar diensten aanbied (en dan bedoel ik in de eerste lijn hulpverlening) en het feit dat defensie nu voor iets ingezet wordt waar geen absolute spoed bij is, wat helemaal geen defensiewerk is en waar particuliere bedrijven voor kunnen worden opgetrommeld.

Helemaal met je eens. De eerste inzet van de KMar en de openstelling van het calamiteiten hospitaal van het CMH vind ik perfect. Echter de eerste berichten over de inzet van de genie was dan ook de reden dit bericht te plaatsen.

De daarvoor bestemde werkzaamheden kunnen in mijn ogen beter verricht worden door burger bedrijven (zwaarder materiaal beschikbaar).
Ik ben dan ook benieuwd wie de inzet van de Genie heeft opgestart.
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Ik vind er een heel verschil zitten tussen rampen (en oefeningen) waar defensie haar diensten aanbied (en dan bedoel ik in de eerste lijn hulpverlening) en het feit dat defensie nu voor iets ingezet wordt waar geen absolute spoed bij is, wat helemaal geen defensiewerk is en waar particuliere bedrijven voor kunnen worden opgetrommeld.

Cobra4

Citaat van: pewe64 op 26/02/2009 | 01:32 uur
Zijn  daar trouwens door de ministeries geen afspraken over gemaakt tijdens die laatste grote rampen oefening?

Daar kan ik in de MP bundels niets over terug vinden.
Peloton 3 602 Sqn

pewe64

Zijn  daar trouwens door de ministeries geen afspraken over gemaakt tijdens die laatste grote rampen oefening?

Cobra4

Citaat van: Kapitein Rob op 26/02/2009 | 01:24 uur
Citaat van: Cobra4 op 26/02/2009 | 01:14 uur
Domeinen maakt de rekening op. Zie http://mpbundels.mindef.nl/11_serie/11_10/11_10_index.htm

Ik vind dat defensie zich hier gewoon laat gebruiken om "broodroof" uit te voeren. En ik heb daarbij zo'n vermoeden dat heus niet het volledige bedrag dat defensie kwijt is, dus directe en indirecte kosten, in rekening gebracht zal worden.

Uit andere stukken heb ik zelfs vernomen dat bv de voeding, brandstof etc gewoon doorberekend wordt aan de "klant".

Kom ik weer even terug op een eerdere posting van mij; dit kan een juridisch knelpunt worden qua betaling.
Wat als de dienstdoend Officier van het RMC tijdens het Grip 3 overleg de diensten van Defensie heeft aangeboden?
Dan zal het misschien kosteloos moeten gebeuren.
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Citaat van: Cobra4 op 26/02/2009 | 01:14 uur
Domeinen maakt de rekening op. Zie http://mpbundels.mindef.nl/11_serie/11_10/11_10_index.htm

Ik vind dat defensie zich hier gewoon laat gebruiken om "broodroof" uit te voeren. En ik heb daarbij zo'n vermoeden dat heus niet het volledige bedrag dat defensie kwijt is, dus directe en indirecte kosten, in rekening gebracht zal worden.

Cobra4

Citaat van: pewe64 op 26/02/2009 | 01:15 uur
CitaatGeplaatst door: Cobra4
Dan heb ik nieuws voor je. Militaire bijstand moet gewoon betaald worden door diegene die het heeft aangevraagd

Hoe hoog denk je dat de rekening voor Camile Eurlings zal zijn?

Aangezien de prijs voor de JSF weer omhoog is gegaan zal het wel een flinke rekening worden.  ;)

Maar even serieus. Geen idee. Ik weet nog niet welke diensten Defensie nog allemaal gaat leveren.
Peloton 3 602 Sqn

pewe64

CitaatGeplaatst door: Cobra4
Dan heb ik nieuws voor je. Militaire bijstand moet gewoon betaald worden door diegene die het heeft aangevraagd

Hoe hoog denk je dat de rekening voor Camile Eurlings zal zijn?

Cobra4

Citaat van: Kapitein Rob op 26/02/2009 | 01:09 uur
Dan ben ik benieuwd wie er bij defensie een rekening opmaakt, verstuurt en waar naar toe. Daarbij vind ik het bergen van dit wrak niet onder de noemer "militaire bijstand" kunnen vallen. Er zijn particuliere bedrijven die dit gewoon kunnen uitvoeren.

Domeinen maakt de rekening op. Zie http://mpbundels.mindef.nl/11_serie/11_10/11_10_index.htm
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Dan ben ik benieuwd wie er bij defensie een rekening opmaakt, verstuurt en waar naar toe. Daarbij vind ik het bergen van dit wrak niet onder de noemer "militaire bijstand" kunnen vallen. Er zijn particuliere bedrijven die dit gewoon kunnen uitvoeren.