Verplaatsing SAR taken naar MVK de Kooy

Gestart door Lex, 18/03/2009 | 22:02 uur

Lex

NH90 levenslijn vanaf Wadden

Defensie zet vanaf 2012 de NH90 helikopter in voor acuut patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden. De toestellen zullen dag en nacht met een reactietijd van 20 minuten paraat staan. Demissionair staatssecretaris Jack de Vries ondertekende hiervoor vandaag op Terschelling een convenant met de Friese Commissaris van de Koningin John Jorritsma, directeur-generaal Veiligheid Dick Schoof van Binnenlandse Zaken en burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden.

Met de ondertekening van het akkoord is het eilander patiëntenvervoer voor het eerst formeel onderdeel van de search and rescue taken. De nieuwe toestellen maken, net als de Augusta's, deel uit van het Defensie Helikopter Commando.

De primaire taak is het redden van vliegers uit zee, maar sinds jaar en dag vervoeren de helikopters ook patiënten. Sinds de oprichting van de eenheid in 1959 gebeurde dat 4500 keer. Daarbij werden vele levens gered. Volgens De Vries is het belangrijk dat die maatschappelijke verantwoordelijkheden samen een nieuwe hoofdtaak van Defensie vormt. "Ik acht dat winst, want voor een toekomstbestendige krijgsmacht is een stevige maatschappelijke verankering van levensbelang", zo zei de bewindsman.

MINDEF, 3 maart 2010, 16.00 uur

Lex

Ziekenvervoer Waddeneilanden veiliggesteld

Het ziekenvervoer per helikopter van de Waddeneilanden naar de vaste wal is voor de lange termijn veiliggesteld. Staatssecretaris Jack de Vries van Defensie heeft Commissaris van de Koningin John Jorritsma vanmiddag laten weten dat de betrokken ministeries overeenstemming hebben bereikt over de financiering.

De heer Jorritsma is heel blij met het bereikte akkoord. Jaarlijks vliegen helikopters van de Search And Rescue-eenheid 160 maal met patiënten van de eilanden naar de vaste wal. Door vervanging van de helikopters dreigde het ziekenvervoer in de knel te komen.

Twee jaar geleden is een convenant opgesteld tussen rijk en provincie waarin gesteld is dat het ziekenvervoer ook in de toekomst kwalitatief minimaal op hetzelfde niveau blijft. Defensie wil de nieuwe NH-90 toestellen in 2012 in Den Helder stationeren. De bijna afgeschreven Augusta-toestellen staan nu in Leeuwarden. De vliegafstand neemt daardoor toe, maar daar tegenover staat dat in het convenant is afgesproken dat de nieuwe toestellen ook 's nachts dienst gaan doen. De SAR-heli's blijven noodhulp op zee verrichten.

Ondertekening van het convenant bleef uit doordat ministeries elkaar de rekening toeschoven. Volgens staatssecretaris De Vries is de knoop gisteren in Den Haag doorgehakt en is ondertekening van het convenant nu mogelijk.

,,Ik ben er heel blij mee. Het heeft lang geduurd en er begon wat irritatie te ontstaan, maar we zijn er nu uit'', aldus de heer Jorritsma. Vorige week verwoordde de heer Jorritsma zijn irritatie in een brief aan staatssecretaris De Vries.

Provincie Friesland, vrijdag, 12 februari 2010

KapiteinRob

Citaat van: Ned. Dagblad op 10/02/2010 | 14:42 uur
Defensie wil, om kosten te besparen, af van Leeuwarden. De Friese bestuurders zijn 'buitengewoon teleurgesteld' in de hele gang van zaken. Jorritsma vreest dat 'de kwaliteit van het spoedeisend patiëntenvervoer' eronder zal lijden.

De Friese bestuurders moeten niet zo piepen, want hoe zat het tussen 1959 en 1977?

Ik citeer de MINDEF-site:

De SAR-eenheid vervult een van de meest dankbare taken op Vliegbasis Leeuwarden. Waar ze is opgericht om militaire vliegers na een ongeval te redden, worden de helikopters ook ingezet voor de burgermaatschappij. Bij haar oprichting in 1959 was de thuisbasis van de eenheid vliegbasis Ypenburg, nabij Den Haag. De SAR werd toen al zeer regelmatig ingezet voor patiëntenvluchten vanaf de Waddeneilanden naar het vasteland. Hierdoor, en vanwege de snellere bereikbaarheid van het NAVO-oefengebied in het noorden van de Noordzee en de schietrange op Vlieland, opereert de SAR sinds 1977 vanaf Vliegbasis Leeuwarden.

Los daarvan ben ik het met Elzenga eens: patientenvervoer zou geen taak van defensie moeten zijn. Besteed het maar uit aan de private sector. Zijn we toch zo goed in in ons land......



Elzenga

Ik vind dit geen defensietaak meer. Gewoon traumaheli's e.d. verder uitbreiden in de regio daar. Betalen de eilanders desnoods maar een paar euro meer aan ziektekostenverzekering om deze heli's mogelijk te maken. Die defensieheli's hebben we hard elders nodig.

Lex

Citaat van: Ace1 op 10/02/2010 | 19:37 uur
Is het niet goedkoper dan om een traumheli op vliegbasis Leeuwarden te plaatsen zodat deze zieke wadde eilanders naar het vaste land brengt, volgens mij de oplossing van het probleem?
Zoals "Enforcer" reeds schreef is er een gestationeerd in Groningen. Zou de "lifeliner" het patientenvervoer van de Waddeneilanden gaan doen, dan vraag ik mij af wat er aan extra materieel aangebracht moeten worden, vanwege het vliegen boven zee. Ik weet niet of deze kisten daarop toebereid zijn.

Enforcer

Citaat van: Ace1 op 10/02/2010 | 19:37 uur
Is het niet goedkoper dan om een traumheli op vliegbasis Leeuwarden te plaatsen zodat deze zieke wadde eilanders naar het vaste land brengt, volgens mij de oplossing van het probleem?

Volgens mij staat die gestationeerd in Groningen.

In mijn ogen kan defensie het best  wel uitvoeren, maar zou VWS best een bijdrage kunnen leveren, omdat dit feitelijk op hun gebied zit. Dat zij vervolgens de faciliteiten bij defensie inhuren.....

Ace1

Is het niet goedkoper dan om een traumheli op vliegbasis Leeuwarden te plaatsen zodat deze zieke wadde eilanders naar het vaste land brengt, volgens mij de oplossing van het probleem?

boekje_pienter

Citaat van: Enforcer op 10/02/2010 | 16:12 uur
Patiëntenzorg zou onder VWS moeten vallen.......... :sick:

Goed bedacht ;), maar de praktijk is dat de patiëntenzorg op de Waddeneilanden een verantwoordelijkheid van Defensie is. Dit is blijkbaar de enige partij die een min of meer constante patiententransportvoorziening tussen de eilanden en het vasteland kan waarborgen...

Enforcer

Patiëntenzorg zou onder VWS moeten vallen.......... :sick:

Lex

Discussie in kabinet over reddingsheli's

DEN HAAG - In het kabinet is heibel ontstaan over de 'Search And Rescue'-helikopters, die redding op zee en de patiëntenzorg op de Waddeneilanden moeten garanderen.

Staatssecretaris van Defensie Jack de Vries staat erop dat Verkeer en Waterstaat jaarlijks miljoenen meebetaalt, maar staatssecretaris Tineke Huizinga weigert dat.
De PvdA en CDA in de Tweede Kamer vragen woensdag een spoeddebat aan over de ontstane impasse.
Defensie is verantwoordelijk voor patiëntenzorg, Verkeer en Waterstaat voor de kustwacht. Beide departementen steggelen al meer dan twee jaar over de financiering.
De Vries beloofde Jorritsma al meermalen snel uitsluitsel, maar maakte die belofte nog niet waar. ,,Niet alleen lijkt het alsof het ministerie van defensie de Friese bestuurders aan het lijntje houdt, de burger op de Friese Waddeneilanden voelt zich in de steek gelaten door de Haagse politiek", schrijven commissaris van de
koningin John Jorritsma en burgemeester van Leeuwarden Ferd Crone in een brief aan De Vries.

Kosten besparen
De heli's zijn nu gestationeerd in Den Helder en Leeuwarden. Defensie wil, om kosten te besparen, af van Leeuwarden. De Friese bestuurders zijn 'buitengewoon teleurgesteld' in de hele gang van zaken. Jorritsma vreest dat 'de kwaliteit van het spoedeisend patiëntenvervoer' eronder zal lijden.
De helikopters voeren per jaar zo'n 160 ziekenvluchten uit naar de Waddeneilanden. De eerste voorbereidingen voor de verhuizingen worden volgens Jorritsma en Crone al getroffen. ,,De verplaatsing van het huidige helikoptersquadron naar Den Helder gaat onverminderd door. Dit in tegenspraak met de uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer geen onomkeerbare maatregelen te nemen.''

Onderhandeling
Huizinga ontkent dat er problemen zijn. ,,We zijn nog in onderhandeling'', zegt woordvoerder Marie-Christine Lanser, ,,maar dat gaat over redding op zee. Patiëntenzorg op de eilanden staat daar helemaal los van. Dat is een verantwoordelijkheid van Defensie. Wat ons betreft staat Jack de Vries niets in de weg om zelfstandig een akkoord met de eilanden te sluiten.''
Commissaris Jorritsma: ,,Het kan toch niet waar zijn dat de afspraken, in goede sfeer en onderling
vertrouwen tot stand gekomen, door het kabinet niet worden nagekomen op grond van geschillen tussen departementen. Voor de burger is dit onbegrijpelijk.'' Het Friese Kamerlid Lutz Jacobi (PvdA): ,,Het moet afgelopen zijn met het gejojo en het zwartepieten tussen De Vries en Huizinga.''

Ned. Dagblad, Geplaatst: 10 februari 2010 11:18

KapiteinRob

Citaat van: Jørgen op 15/05/2009 | 11:49 uur
Maar dat zal wel weer véél te symplistich gedacht zijn.

Inderdaad...... ;)

Jørgen

Citaat van: Lex op 14/05/2009 | 17:25 uur
Het is gebleken dat de kosten voor non-stop paraat staan van de gele luchtmachthelikopters, veel hoger uitpakken dan verwacht. De jaarlijkse exploitatiekosten worden geraamd op acht miljoen euro.

En wat maakt dat dan uit of ze op de Kooy of Leeuwarden staan?

Misschien kun je er één op Leeuwarden en één op de Kooy zetten dan is het hele gebied met een redelijke aanvliegtijd te bestrijken. Maar dat zal wel weer véél te symplistich gedacht zijn.

Lex

Fryslân herinnert rijk aan afspraken

SAR-heli moet er staan voor zieke eilander

Leeuwarden - Fryslân gaat niet akkoord met de verhuizing van de SAR-helikopters van Leeuwarden naar Den Helder, als niet aan de basisvoorwaarden wordt voldaan. De afspraak is dat 24 uur per dag en zeven dagen per week een helikopter paraat staat voor zieke eilanders. Maar nu het op betalen aankomt doet het rijk moeilijk.
Fryslân heeft volgens gedeputeerde Galema vorig jaar ingestemd met de verhuizing van de Search and Rescue-helikopters van Vliegbasis Leeuwaren naar Vliegveld De Kooy in Den Helder, op voorwaarde dat ieder moment een helikopter beschikbaar is voor ziekenvervoer vanaf de Waddeneilanden. Dat is een verbetering van de huidige hulpverlening. Overdag vliegt de heli binnen een paar minuten, maar 's nachts mag het een uur duren voor het toestel op een eiland is.
Het rijk begint echter te tornen aan de afspraken. Het is gebleken dat de kosten voor non-stop paraat staan van de gele luchtmachthelikopters, veel hoger uitpakken dan verwacht. De jaarlijkse exploitatiekosten worden geraamd op acht miljoen euro. De ministeries van Verkeer en Waterstaat en Defensie schuiven de hete aardappel naar elkaar door nu het op financiering aankomt, zo lijkt het inmiddels.
,,Onacceptabel", vindt het Fries provinciebestuur. Gedeputeerde Galema antwoordde gisteren op vragen van de FNP tijdens het vragenuurtje in Provinciale Staten. ,,Als niet aan de basisvoorwaarden wordt voldaan, staan wij erop dat de SAR-helikopters in Leeuwarden blijven."
Ferme woorden van Galema, maar de vraag is hoeveel indruk ze maken in Den Haag. Dat begrijpt de gedeputeerde ook wel. De lobby vanuit Fryslân, zoals die lang door toenmalig Commissaris van de Koningin Nijpels is gevoerd, moet weer geïntensiveerd worden, stelde hij in de wandelgangen. In de Tweede Kamer heeft Lutz Jacobi (PvdA) nog een aangenomen motie achter de hand, die Fryslân in herinnering kan roepen.

Friesch Dagblad, donderdag, 14 mei 2009

KapiteinRob

Ik snap even niet wat de toegevoegde waarde hiervan is? Waarom kan het DHC het niet met de bestaande middelen vanaf MVKK? En er was toch al besloten dat er vanaf MVKK ook met de NH-90 dergelijkse taken gedaan zouden worden. Dus was daar al naast de heli('s) zelf ook al het personeel voor ingecalculeerd?

Lex

DEN HELDER - 
Maritiem vliegkamp De Kooy in Den Helder krijgt er de komende jaren dertig mensen bij voor zoek- en reddingsoperaties op zee met helikopters.
Zij worden overgeplaatst vanaf vliegbasis Leeuwarden, waar vandaan dan geen SAR (search and rescue)-vluchten meer worden ondernomen.
De verhuizing kan nog even duren. De dertig moeten eerst worden omgeschoold om in het toekomstige NH 90-toestel te kunnen werken.
De eerste heli van dat type wordt volgens planning in 2011 geleverd, de laatste uit een serie van twintig in 2014. Twaalf NH 90-heli's komen op De Kooy te staan. Een of twee daarvan zijn bedoeld voor SAR-vluchten.
De drie Agusta Bell-toestellen die voor zoek- en reddingsoperaties in Leeuwarden zijn gestationeerd, worden afgestoten.
De Kustwacht doet nu een beroep op Leeuwarden bij vliegtuigcrashes op zee of patiëntenvervoer vanaf de Friese Waddeneilanden. De Kooy wordt ingeseind voor schepen in nood en patiëntenvervoer vanaf Texel. Al die taken gaan straks naar De Kooy.
Omdat de Friese eilanden bang zijn dat de aanvliegtijden vanuit Den Helder langer zijn, is er verzet tegen het uit handen geven van het patiëntenvervoer. Jaarlijks gaat het om zo'n 150 vluchten.
Achter de schermen werken defensie, verkeer en waterstaat, hulpverleningsdiensten, Friesland en Friese gemeenten aan een contract, waarin zij de garantie krijgen dat de reddingsheli vanuit Den Helder er minimaal net zo snel is.

NHD, Gepubliceerd op 18 maart 2009, 20:30