Raket op Kamp Holland: één dode, vijf gewonden

Gestart door OWMRemco, 06/04/2009 | 22:06 uur

hdevreij

#127
Citaat van: Elzenga op 23/06/2009 | 23:35 uur
Citaat van: Sgt Rob op 23/06/2009 | 17:50 uur
In ieder geval zijn we blij dat de aanslagen gestopt zijn
voor waarschijnlijk enkele weken...zijn opvolger zal inmiddels al wel zijn gearriveerd of zijn benoemd. Met een nieuwe reden tot wraak.

De Wereldomroep (om precies te zijn mijn collega Bette Dam) heeft in mei en juni onderzoek gedaan naar de raketaanvallen van januari t/m april. Zoals gebruikelijk in Uruzgan bleek de zaak toch iets ingewikkelder te liggen dan het standaard-antwoord: 'Oh, dat waren de Taliban en met het liquideren van mullah Qasim is dat probeem voorbij.' Overigens is de kans klein dat er opnieuw raketten vanuit hetzelde gebied zullen worden afgevuurd: na de operatie Mani Ghar (II) is er nu een permanente aanwezigheid van het Afghaanse leger/politie/ISAF in het gebied, dat overigens slechts 10x4 kilometer groot is.

'Rakettenman' is dood, gevaar aanslag blijft
Het klonk als een opluchting: het brein achter de raketaanslagen op Kamp Holland in Uruzgan, Afghanistan, waarbij begin april één Nederlandse soldaat sneuvelde is zelf omgekomen. Het ministerie van Defensie bevestigde dat deze week. Maar is de kans op aanslagen dan ook geslonken? Bronnen in Uruzgan waarschuwen voor te groot optimisme.

door Bette Dam

Hij was ontzettend fanatiek. Het bestuur van Uruzgan kreeg regelmatig rapporten binnen dat Mullah Qasim weer een raket had afgevuurd. De jonge man, misschien dertig, vijfendertig jaar, trok regelmatig naar het gebied ten noorden van Tarin Kowt dat niet onder controle van de buitenlandse troepen stond.

Tot grote frustratie van de militairen in Kamp Holland koos Mullah Qasim met zijn strijders steeds dezelfde plek voor het afvuren van de raketten, in de buurt van het dorpje Sayyed Dan*. Hoewel de militairen dit zagen, werd sinds december 'wel acht keer' een reeks raketten afgeschoten, zeggen bewoners uit Tarin Kowt die de projectielen over zagen vliegen. Keer op keer waren de Afghaanse aanvallers het grote Kamp Holland, voorzien van geavanceerde apparatuur, te slim af.

Jacht geopend

Begin april raakte een raket de Nederlandse soldaat Azdin Chadli en hij kwam daarbij om. Het aanpakken van dit gebied werd in alle haast prioriteit en de jacht op de daders werd geopend. Mullah Qasim wordt eind mei 'op de vlucht' gedood door de Australiërs. Niemand in het stadje lijkt er te rouwen om de dood van 'de rakettenman'.



De commandant van de Battlegroup in Tarin Kowt reageerde deze week stellig. Met de dood van Mullah Qasim is het brein achter de aanslag op de Nederlandse soldaat uitgeschakeld. Maar het ministerie van Defensie moet zich niet te snel rijk rekenen, zeggen verschillende Afghaanse bronnen die zich uitlaten over het netwerk waar Mullah Qasim in opereerde. Dat netwerk ziet er volgens de geïnterviewden machtig en complex uit.

'Taliban-vreter'

Mullah Qasim kreeg het materiaal voor zijn acties vermoedelijk van Mullah Amanullah uit de Baluchi-vallei die bekend staat als een belangrijke Taliban en een grote vijand van de Afghaanse overheid, zeggen twee vooraanstaande leiders uit het gebied. Maar zij halen ook de oud-gouverneur van Uruzgan, Jan Mohammed er bij. Hij wordt gezien als een van de machtigste mannen in het gebied en zijn bijnaam is 'Taliban-vreter'. Toch werkt hij samen met de Taliban, zeggen beide, omdat hij een eigen belang heeft bij instabiliteit. "Hij wil aantonen dat de huidige gouverneur het niet goed doet en hoopt dat Karzai hem opnieuw benoemt."

Jan Mohammed en Amanullah werken moeiteloos samen, lijkt het. "Ze zijn familie", legt een van de bronnen uit. "En daarom steunen ze elkaar." Een belangrijke leider uit het noorden van Tarin Kowt, Nabi Khan, wil zo ver niet gaan. "Mullah Amanullah is een van de leiders van deze opstandelingen, zeker. Maar Jan Mohammed steunt hem niet, denk ik. Dat heb ik ook tegen de Nederlanders gezegd."

Potpourri
De potpourri aan strijders lijkt in ieder geval de omgeving van het dorp Sayyed Dan even met rust te laten. Uit dit gebied van in totaal vier bij tien kilometer dreigt geen gevaar meer. De Australiërs hadden er in april al heftige gevechten waarbij tientallen 'Taliban', zoals ze dat omschrijven, omkwamen. Daarna volgde een Nederlandse operatie waarbij honderden soldaten het gebied introkken. Toen was er nauwelijks verzet meer en inmiddels staat er een politiepost.

Maar dit netwerk van krijgsheren en Taliban lijkt niet aan lokatie gebonden en kan overal opduiken, waarschuwt de bestuurder uit Uruzgan. Mullah Qasim, vertelt hij, kwam niet uit dat gebied. Hij maakte gemakkelijk gebruik van dit no man's land waar al jaren geen overheid meer was. "En zo zijn er nog veel groepjes die dit soort acties uit kunnen halen", zegt de bestuurder. "Er is een grote vis gevangen met Mullah Qasim, maar of de dreiging weg is, vraag ik me af."


(Wereldomroep, 24 juni 2009, http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/rakettenman-dood-gevaar-aanslag-blijft)

* ook gespeld als Sayeddan, Seyyedan, hdv

KapiteinRob


sgt Rob

Citaat van: Elzenga op 23/06/2009 | 23:35 uur
Citaat van: Sgt Rob op 23/06/2009 | 17:50 uur
In ieder geval zijn we blij dat de aanslagen gestopt zijn
voor waarschijnlijk enkele weken...zijn opvolger zal inmiddels al wel zijn gearriveerd of zijn benoemd. Met een nieuwe reden tot wraak.
't was sarcastisch... ze gaan gewoon hun gang

pewe64

Maar het feit blijft dat respect van 2 kanten moet komen.
Maar dat is off-topic.
In ieder geval, sterkte voor die jongen.

Elzenga

Citaat van: pewe64 op 23/06/2009 | 22:26 uur
Zo denk ik er normaal ook over. Mag wel van mezelf zeggen dat ik voor ieder levend wezen respect heb.
Maar voor zo'n laffe lieden heb ik moeite om dit op te brengen.
Iemand die met bommen te werk gaat en jonge islamieten zover krijgt om zichzelf op te blazen, daar kan ik geen respect meer voor opbrengen.
Tja...en zo zullen vele Talibs en teveel Afghanen dat ook zien ten aanzien van Westerse militairen die met een druk op een knop van tig kilometer afstand op tig kilometer hoogte een bloedbad aanrichten onder helaas niet altijd alleen talibs... Het is dus maar hoe je het bekijkt en aan welke kant je staat. Propaganda, wraak, haat en demonisering doen dan de rest. 

Elzenga

Citaat van: Sgt Rob op 23/06/2009 | 17:50 uur
In ieder geval zijn we blij dat de aanslagen gestopt zijn
voor waarschijnlijk enkele weken...zijn opvolger zal inmiddels al wel zijn gearriveerd of zijn benoemd. Met een nieuwe reden tot wraak.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 23/06/2009 | 01:52 uur
Ik neem aan dat je deze gedachtengang ook van toepassing vindt op moordend tuig in ons eigen land; gewoon neerknallen als ze op de vlucht slaan..... Daarbij maak ik uit het bericht op dat niet bewezen is dat deze Qasin het brein achter onderhavige aanslag is.
Bij mijn weten is er in Afghanistan sprake van een oorlog en hier in Nederland niet. Zou er een mogelijkheid zijn geweest dit heerschap op te pakken en te berechten dan had dat mijn voorkeur genoten. Maar dat is meestal niet zo eenvoudig in oorlogsomstandigheden. Dat dit heerschap al reeds een flink strafblad had als je hem even ziet als een zich ernstig misdragende Afghaanse staatsburger, welke in Afghanistan op zijn minst de doodstraf zou opleveren, lijkt me een harde uitspraak mijnerzijds ook gerechtvaardigd. Ik vind trouwens dat moordenaars die 100% bewezen schuldig zijn in een aantal gevallen wel degelijk de doodstraf verdienen. Ik ben daar dan ook niet principieel tegen. 
CitaatNiet voor het eerst (piraten....) concludeer ik dat je er v.w.b. tuig in het buitenland er een denkwijze op nahoudt waarvan ik vermoed dat je dit niet in Nederland voorstaat. Als mijn conclusie in deze niet juist is, hoor ik graag hoe het dan precies wel zit.
Bij mijn weten heb ik nergens gepleit voor het elimineren van Somalische piraten. Ik heb steeds gepleit voor het uitschakelen van hun middelen. En het opsluiten van piraten op desnoods oude booreilanden voor de kust of (in een later door mij voorgestelde variant) in een te bouwen gevangenis op het, als het aan mij ligt, door de VN ingenomen Hafun schiereiland.

Ros

Citaat van: pewe64 op 23/06/2009 | 22:09 uur
eigenlijk wel jammer,een dieet van varkensvlees had ik hem wel gegund.
Het enige wat nu nog kan gebeuren is hem begraven in het karkas van een varken. Kan hij niet opstijgen naar het paradijs met die X-aantal maagden, dat gun ik hem niet.

Heeee........."Geert".......jij ook al hier

pewe64

Ik heb de *******hekel aan "U".

CitaatOkee, ik had het idee dat je U nog in het voortraject van de uitzendingen zat.

Mag ik dan eerst bij de KL?
mag ik,mag ik ???????????

sgt Rob

Citaat van: pewe64 op 23/06/2009 | 22:40 uur
Misschien dat ik daar nu te oud voor ben ( en dat ik teveel 'verkeerde' islamieten gezien heb) maar zeg nooit "nooit".


Okee, ik had het idee dat je U nog in het voortraject van de uitzendingen zat.

pewe64

Misschien dat ik daar nu te oud voor ben ( en dat ik teveel 'verkeerde' islamieten gezien heb) maar zeg nooit "nooit".

sgt Rob

Citaat van: pewe64 op 23/06/2009 | 22:26 uur
Zo denk ik er normaal ook over. Mag wel van mezelf zeggen dat ik voor ieder levend wezen respect heb.
Maar voor zo'n laffe lieden heb ik moeite om dit op te brengen.
Iemand die met bommen te werk gaat en jonge islamieten zover krijgt om zichzelf op te blazen, daar kan ik geen respect meer voor opbrengen.

 

Ik denk dat je het wel leert...

pewe64

Zo denk ik er normaal ook over. Mag wel van mezelf zeggen dat ik voor ieder levend wezen respect heb.
Maar voor zo'n laffe lieden heb ik moeite om dit op te brengen.
Iemand die met bommen te werk gaat en jonge islamieten zover krijgt om zichzelf op te blazen, daar kan ik geen respect meer voor opbrengen.

 

sgt Rob

Citaat van: pewe64 op 23/06/2009 | 22:09 uur

Het enige wat nu nog kan gebeuren is hem begraven in het karkas van een varken. Kan hij niet opstijgen naar het paradijs met die X-aantal maagden, dat gun ik hem niet.


Hier kan ik mij dan weer niet in vinden  >:(
Hoe dan ook: Je kan jezelf niet verlagen tot het niveau van de Irakies, die een dode USMCer door de straten slepen. vanaf het moment dat je iemand neerlegt is het een lijk en dat behandel je zoals het hoort, daar schiet je niet meer op, daar schop je niet tegen maar daar sluit je de ogen van en duw je een blokje of een steen onder de kin.

pewe64

In principe is dit ook aanhoudingsvuur, zeker gezien de gevaarzetting van de verdachte. Alleen is het dan de bedoeling dat je de verdachte aan justitie kan overdragen. ( Wat niet inhoud dat dit een efficiënte oplossing is).

Citaat van: Ros op 23/06/2009 | 17:00 uur
Op de vlucht slaan en dan worden neergeschoten hoeft niet per saldo te betekenen dat men geen gevaar vormt. Vluchten en schieten kan natuurlijk ook.

eigenlijk wel jammer,een dieet van varkensvlees had ik hem wel gegund.
Het enige wat nu nog kan gebeuren is hem begraven in het karkas van een varken. Kan hij niet opstijgen naar het paradijs met die X-aantal maagden, dat gun ik hem niet.