Nadienen is een recht

Gestart door Lex, 27/04/2009 | 13:21 uur

De stip

Leuk om achteraf te zien dat ik (wederom) gelijk had. De eerste keer kreeg ik er met terugwerkende kracht een streep bij. De tweede keer berustte ik in de visie van defensie en daar heb ik nu nog steeds geen spijt van........  8)

Enforcer

Ook alleen maar omdat het defensie zelf uitkomt. Anders was het verhaal waarschijnlijk anders afgelopen.

Lex

Defensie maakt een einde aan de beperkingen op nadienen. Defensie moet wel. De personeelsnood is hoog en de rechter kan ieder afgewezen verzoek tot nadienen vernietigen.

Sinds 2001 mogen militairen nadienen. Nadienen was toen een zogeheten ongeclausuleerd recht. Defensie moest elk verzoek inwilligen en een functie toewijzen.

Maar vanwege de reorganisaties werd het recht op nadienen in 2003 door defensie eenzijdig de nek omgedraaid. Het werd nooit afgeschaft. Defensie koppelde de mogelijkheid tot nadienen aan het organisatiebelang (of het operationele belang). Als het defensie uitkwam dan kon er nagediend worden als betrokkene wilde nadienen dan kon dat vaak niet.

Dat bleek in 2006 juridisch niet houdbaar. In een door de Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV aangespannen zaak voor 12 marinemilitairen (en voor een 13e die lid was van een andere bond) trok Defensie aan het kortste eind. Volgens de hoogste beroepsinstantie, de Centrale Raad van Beroep, was een koppeling aan het organisatiebelang juridisch niet houdbaar. Als men dat wilde, dan moest Defensie eerst het met de bonden overeengekomen beleid uit 2001 wijzigen.

De Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV voelde daar niets voor. Je voert per slot van rekening niet zomaar een rechtszaak en levert daarna je gelijk weer in. Dat is niet in het belang van je leden.

Bij brief van 16 april 2009 heeft Defensie de regeling uit 2001 weer volledig in ere hersteld. Formeel beroept Defensie zich op het argument dat er meer oudere werknemers aan de slag moeten. En Defensie hoopt met oudere werknemers de grote personeelstekorten te kunnen wegwerken.

Het recht op nadienen als militair staat dus weer als een huis.

VBM/NOV, 24 Apr 09