Queen Elizabeth class Aircraft Carriers

Gestart door Lex, 29/06/2009 | 22:09 uur

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 08:26Gekkenhuis,

Ik was in de war met een andere boot excuus  8)

Voor de rest alles goed? :-*

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op Vandaag om 08:22Nee het schip is veel langer.

Class and type   Juan Carlos I class
Displacement   26,000 tonnes[6]
Length   230.82 m (757 ft 3 in)[5]
Beam   32 m (105 ft)[6]

https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_landing_helicopter_dock_Juan_Carlos_I

Gekkenhuis,

Ik was in de war met een andere boot excuus  8)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 08:0532m breed? Je bedoelt 32m lang?

Nee het schip is veel langer.

Class and type   Juan Carlos I class
Displacement   26,000 tonnes[6]
Length   230.82 m (757 ft 3 in)[5]
Beam   32 m (105 ft)[6]

https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_landing_helicopter_dock_Juan_Carlos_I

Huzaar1

Citaat van: Parera op 14/05/2024 | 22:48 uurDe Juan Carlos heeft een vliegdek van in totaal 32 m breedte. Hiervan is zo te zien iets meer dan de helft bruikbaar langs de opbouw dus in het meest positieve ga ik uit van 20 m breedte. Als men de zelfde vleugels gebruikt als de Mojave dan zou dit in theorie mogelijk moeten kunnen zijn. Als ik het zo lees is de MQ-9B STOL even breed als de Mojave (16 a 17 m) en zou dit dus geen probleem moeten zijn. De vraag is of het vliegdek lang genoeg is, maar als je dit zonder bewapening wilt doen verwacht ik wel dat het met (beperkte) payload) mogelijk is.

32m breed? Je bedoelt 32m lang?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Ace1 op 14/05/2024 | 13:07 uurHeel benieuwd  of de Mojave en de MQ-9B STOL ook kunnen opstijgen en landen Op de Juan Carlos I/Canberra klasse en de Cavour, Dokdo klasse en Izumo klasse?

De Juan Carlos heeft een vliegdek van in totaal 32 m breedte. Hiervan is zo te zien iets meer dan de helft bruikbaar langs de opbouw dus in het meest positieve ga ik uit van 20 m breedte. Als men de zelfde vleugels gebruikt als de Mojave dan zou dit in theorie mogelijk moeten kunnen zijn. Als ik het zo lees is de MQ-9B STOL even breed als de Mojave (16 a 17 m) en zou dit dus geen probleem moeten zijn. De vraag is of het vliegdek lang genoeg is, maar als je dit zonder bewapening wilt doen verwacht ik wel dat het met (beperkte) payload) mogelijk is.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 14/05/2024 | 16:30 uurDe Izumo klasse heeft wel een breed landings dek.

Dat biedt mogelijkheden. Alle ruimte is nodig en op beperkingen zit niemand te wachten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 14/05/2024 | 13:44 uurDe Mojave heeft een spanwijdte van 16 meter en de MQ-9B heeft een spanwijdte van 24 meter. Je zult op een schip met een recht vliegdek wel een veiligheidsmarge moeten hebben. En als ze zonder gebruik van vanghaak landen, dan zal de bring back payload ook niet groot zijn.

De Izumo klasse heeft wel een breed landings dek.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 14/05/2024 | 16:23 uurMisschien dat Charles de Gaulle ook geschikt is voor UAV's?

Als de QE-klasse ermee kan omgaan, dan zou een CATOBAR type als de Charles de Gaulle dat in principe ook moeten kunnen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 14/05/2024 | 16:11 uurDan moeten er wel technisch geschikte schepen zijn. De Mojave zou misschien nog kunnen, maar de spanwijdte van de MQ-9B is serieus breed (denk bijv. aan de vroegere S-2 Tracker van de MLD). Het gaat niet alleen om het opstijgen, maar ook om het landen. Beide moeten wel onder verschillende weersomstandigheden kunnen worden uitgevoerd. Als het vliegdek net zo breed is als je spanwijdte plus wat er allemaal geparkeerd staat, dan wordt het wel knijpen.

Misschien dat Charles de Gaulle ook geschikt is voor UAV's?

Sparkplug

#440
Citaat van: Ace1 op 14/05/2024 | 16:01 uurJe wilt als fabrikant van UAV's toch ook export orders hebben of is men tevreden met alleen de VS en GB als klant?

Dan moeten er wel technisch geschikte schepen zijn. De Mojave zou misschien nog kunnen, maar de spanwijdte van de MQ-9B is serieus breed (denk bijv. aan de vroegere S-2 Tracker van de MLD). Het gaat niet alleen om het opstijgen, maar ook om het landen. Beide moeten wel onder verschillende weersomstandigheden kunnen worden uitgevoerd. Als het vliegdek net zo breed is als je spanwijdte plus wat er allemaal geparkeerd staat, dan wordt het wel knijpen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 14/05/2024 | 13:44 uurDe Mojave heeft een spanwijdte van 16 meter en de MQ-9B heeft een spanwijdte van 24 meter. Je zult op een schip met een recht vliegdek wel een veiligheidsmarge moeten hebben. En als ze zonder gebruik van vanghaak landen, dan zal de bring back payload ook niet groot zijn.

Je wilt als fabrikant van UAV's toch ook export orders hebben of is men tevreden met alleen de VS en GB als klant?

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 14/05/2024 | 13:07 uurHeel benieuwd  of de Mojave en de MQ-9B STOL ook kunnen opstijgen en landen Op de Juan Carlos I/Canberra klasse en de Cavour, Dokdo klasse en Izumo klasse?

De Mojave heeft een spanwijdte van 16 meter en de MQ-9B heeft een spanwijdte van 24 meter. Je zult op een schip met een recht vliegdek wel een veiligheidsmarge moeten hebben. En als ze zonder gebruik van vanghaak landen, dan zal de bring back payload ook niet groot zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Parera op 14/05/2024 | 12:46 uurIk vraag me af of de Mojave de oplossing is voor de Royal Navy. GA heeft ook een maritieme variant ontwikkeld met kennis van de Mojave. Het gaat dan om de MQ-9B STOL ontwikkeld voor inzet vanaf de Amerikaanse LHD/LHA's. Het grootste verschil is dat dit een toestel is met vleugels die kunnen worden gevouwen, wel zijn ze gebaseerd op de vleugels van de Mojave.

https://www.ga-asi.com/remotely-piloted-aircraft/mq-9b-stol



De Britse keuze om de QE's uit te rusten met onbemande systemen is wat mij betreft ook de enige weg om in te gaan voor de RN. Het Britse budget is niet hoog genoeg om beide carriers te voorzien van een volwaardige air wing van F-35B's dus UCAV's is de beste optie om dit aan te vullen.

Heel benieuwd  of de Mojave en de MQ-9B STOL ook kunnen opstijgen en landen Op de Juan Carlos I/Canberra klasse en de Cavour, Dokdo klasse en Izumo klasse?

Parera

Citaat van: Harald op 14/05/2024 | 12:25 uurDe Britten willen in de toekomst hun Carriers uitrusten met UAV's. Serieuze plannen.
Als ik het zo lees dan lijkt me systemen zoals de Mojave (vast vleugel) en V-249 het meest voor de hand liggend.
Maar ook als vervanging van de Merlins en Wildcats een maritieme versie van de V-280.

Ik vraag me af of de Mojave de oplossing is voor de Royal Navy. GA heeft ook een maritieme variant ontwikkeld met kennis van de Mojave. Het gaat dan om de MQ-9B STOL ontwikkeld voor inzet vanaf de Amerikaanse LHD/LHA's. Het grootste verschil is dat dit een toestel is met vleugels die kunnen worden gevouwen, wel zijn ze gebaseerd op de vleugels van de Mojave.

https://www.ga-asi.com/remotely-piloted-aircraft/mq-9b-stol



De Britse keuze om de QE's uit te rusten met onbemande systemen is wat mij betreft ook de enige weg om in te gaan voor de RN. Het Britse budget is niet hoog genoeg om beide carriers te voorzien van een volwaardige air wing van F-35B's dus UCAV's is de beste optie om dit aan te vullen.