Propellortoestellen

Gestart door VandeWiel, 12/08/2009 | 12:10 uur

Elzenga

Citaat van: Oorlogsvis op 28/12/2014 | 20:11 uur
klopt meer piloten maar een piloot van een super tucano is volgens mij sneller te trainen dan die van een F-35...

Maar wij gaan nooit bijvoorbeeld 12 C-130 SPECTRE gunships a 1.5 miljard dollar aanschaffen....daarom ga ik liever voor een squadron Super Tucano en beter nog A-10's !.
Als we 4 Specres zouden kopen zou dat geen zoden aan de dijk zetten want dan is er altijd weer 1 in onderhoud, 1 in training enz enz....

Het beste is en daar blijf ik bij 24 A-10's / of Super Tucano's
Over wat Nederland wel en niet zou kunnen of moeten doen heb ik het niet. Daar zitten we toch al snel in de "alternatieve opzetten 2030"... En daar heb ik zo mijn ideeen over uitgewerkt. Gaat me hier meer om wat beter werkt bij het soort missies waar we het hier over hebben.

dudge

Citaat van: Harald op 28/12/2014 | 20:10 uur
Ja, onze eigen NL F-16s hebben ze veel gevolgen, maar zijn dat de toestellen met lange endurance / onstation tijd . F-16, F-15,  B-1, Rafale, F-18 enzo vliegen allemaal CAS missies , maar zijn ze bijuitstek het CAS toestel ?

Dan zou ik even als ik naar de NL kijk in relatie met props, graag onze Herc s aangepast/geschikt gemaakt worden voor het pallet-multi mission system, zodat ze voor meerdere taken inzetbaar kunnen worden,  zoals intell, mpa, gunship.  Tevens 2  Harvest Hawk pakketten (block3).

En als mijn kijkt naar de lestoestellen, deze vervangen door een beproefd type welke terdege en goed bewapend kan worden en ingezet kan worden als light attack toestel. Maar het liefst zou ik dan de A-10c erbij willen zien.

Hiervoor krijg je een (nog) meer ondersteunende rol voor de KLU naar de grondeenheden.

Sorry, ik was onduidelijk, ik doelde hier op het 8 uur in de lucht zijn. Voor een straaljager betekend dat natuurlijk dat er getankt wordt, maar de vlieger moet het wel doen, en doet het.

dudge

Citaat van: Harald op 28/12/2014 | 21:18 uur
Mee-eens , AC-130A/H/W is te eenzijdig en voor NL niet geschikt. Ook operationeel en financieel niet te behappen voor NL.

Het topic gaat dan ook niet over Nederland. Maar meer over het concept van de LAS. Daarbij moeten we oppassen een niet te grote overlap met het Gunship topic te krijgen. Het gegeven dat zelfs de US nu met de LAS bezig is, zegt wel dat er zelfs daar actoren zijn die er wat in zien, zelfs al zal het een weinig indrukwekkende post-active paycheck geven.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 28/12/2014 | 21:18 uur
Mee-eens , AC-130A/H/W is te eenzijdig en voor NL niet geschikt. Ook operationeel en financieel niet te behappen voor NL.

Dus snel een offerte aanvraag voor 24, niet propellortoestellen, met een GAU-8  ;D (nu het nog kan)

Harald

Citaat van: Oorlogsvis op 28/12/2014 | 20:11 uur
klopt meer piloten maar een piloot van een super tucano is volgens mij sneller te trainen dan die van een F-35...

Maar wij gaan nooit bijvoorbeeld 12 C-130 SPECTRE gunships a 1.5 miljard dollar aanschaffen....daarom ga ik liever voor een squadron Super Tucano en beter nog A-10's !.
Als we 4 Specres zouden kopen zou dat geen zoden aan de dijk zetten want dan is er altijd weer 1 in onderhoud, 1 in training enz enz....

Het beste is en daar blijf ik bij 24 A-10's / of Super Tucano's
Mee-eens , AC-130A/H/W is te eenzijdig en voor NL niet geschikt. Ook operationeel en financieel niet te behappen voor NL.

Oorlogsvis

Citaat van: Elzenga op 27/12/2014 | 15:26 uur
dan heb je wel weer veel meer piloten nodig...en die zijn kostbaar (in menig opzicht).
klopt meer piloten maar een piloot van een super tucano is volgens mij sneller te trainen dan die van een F-35...

Maar wij gaan nooit bijvoorbeeld 12 C-130 SPECTRE gunships a 1.5 miljard dollar aanschaffen....daarom ga ik liever voor een squadron Super Tucano en beter nog A-10's !.
Als we 4 Specres zouden kopen zou dat geen zoden aan de dijk zetten want dan is er altijd weer 1 in onderhoud, 1 in training enz enz....

Het beste is en daar blijf ik bij 24 A-10's / of Super Tucano's

Harald

Citaat van: Thomasen op 28/12/2014 | 16:56 uur
Straaljagers vliegen ook dergelijke missies.
Ja, onze eigen NL F-16s hebben ze veel gevolgen, maar zijn dat de toestellen met lange endurance / onstation tijd . F-16, F-15,  B-1, Rafale, F-18 enzo vliegen allemaal CAS missies , maar zijn ze bijuitstek het CAS toestel ?

Dan zou ik even als ik naar de NL kijk in relatie met props, graag onze Herc s aangepast/geschikt gemaakt worden voor het pallet-multi mission system, zodat ze voor meerdere taken inzetbaar kunnen worden,  zoals intell, mpa, gunship.  Tevens 2  Harvest Hawk pakketten (block3).

En als mijn kijkt naar de lestoestellen, deze vervangen door een beproefd type welke terdege en goed bewapend kan worden en ingezet kan worden als light attack toestel. Maar het liefst zou ik dan de A-10c erbij willen zien.

Hiervoor krijg je een (nog) meer ondersteunende rol voor de KLU naar de grondeenheden.

dudge

Citaat van: Harald op 27/12/2014 | 15:50 uur
Het is makkelijker voor een gunship 8 uur on station te blijven dan een Tucano met droptanks voorzien van enkele vlieger.

Zoals ik al meerdere keren heb geschreven moet het een en en situatie zijn. Dus zowel inzet van gunship als andere CAS ttoestellen, zoals Tucano's of A-10's

Investeren in een multi inzetbaar systeem waarbij je een transporttoestel kun ombouwen en geschikt kun maken voor meerdere taken lijkt mij wel de moeite waard. Taken zoals gunship, intell, mpa

Straaljagers vliegen ook dergelijke missies.

dudge

Citaat van: Nikehercules op 27/12/2014 | 19:03 uur
Waarin het tij behoorlijk keerde toen de moedjahedien de beschikking kregen over de Stinger.   
Dat is een zware klap geweest. De grootste was nog in Tsjetjenie, waar een volle MI-26 met een IGLA uit de lucht werd gehaald. Maar in beide situaties stopte het de inzet van heli's niet.

Citaat van: Nikehercules op 27/12/2014 | 19:03 uur
Het incassatievermogen van een Apache zal groter zijn als dat van een turboprop. En een turboprop zal een groter gebied bestrijken waardoor de kans dat hij in range van een MANPAD komt toeneemt.
Anderzijds, de kans dat je een afgevuurde raket ditcht lijkt mij met een turboprop groter...

In welke zin zou een LAS minder incasseringsvermogen hebben? De meeste beschikken wel over pantser, en dat lijkt me niet per definitie minder dan van een apache, en het zijn ook niet perse grotere doelwitten.


Citaat van: Nikehercules op 27/12/2014 | 19:03 uur
Zeker tijdens een air assault actie wil je je package niet laten beschermen door turboprops lijkt mij. Een Apache kan zijn wapens altijd inzetten, fixed wing zal eerst een attack run op moeten zetten. Daar wil je niet op wachten als er ineens een MANPAD of AAA schutter onderkend wordt.

Ook het vuurtrekkende vermogen van een Apache op de vijand  zal stukken groter zijn.

Dat is ook wat we vooral in Afghanistan deden, escorte en vuursteun. Wat we, in mijn herinnering, air-mechanized noemden, het zelfstandig optreden van een vlucht Apache's veel minder. Ik zou een dergelijk toestel dan ook nooit als Apache vervanger willen aanmerken, maar een aanvulling kan het wel zijn, juist in die rol. De tijd die het kost om een aanvals run op te zetten is wel een serieus nadeel inderdaad. Daar staat tegenover dat de persistence doorgaans vele malen groter is.

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 27/12/2014 | 14:11 uur
Toch is de vraag, stel we nemen afghanistan, waar de Russen een behoorlijke inzet hebben gehad met hun MI-24's.

Waarin het tij behoorlijk keerde toen de moedjahedien de beschikking kregen over de Stinger.   

Citaat van: Thomasen op 27/12/2014 | 14:11 uur
Maar stel je doet dat wel, air-mechanized, zou een flight van 2 combat helo's echt minder kwetsbaar zijn dan twee fixed wing turboprops?

Het incassatievermogen van een Apache zal groter zijn als dat van een turboprop. En een turboprop zal een groter gebied bestrijken waardoor de kans dat hij in range van een MANPAD komt toeneemt.

Anderzijds, de kans dat je een afgevuurde raket ditcht lijkt mij met een turboprop groter...

Citaat van: Thomasen op 27/12/2014 | 14:11 uur
Of is de kwetsbaarheid net zo groot/risico net zo groot, waarbij wel voor de heli wordt gekozen ivm de unieke capaciteiten?

Zeker tijdens een air assault actie wil je je package niet laten beschermen door turboprops lijkt mij. Een Apache kan zijn wapens altijd inzetten, fixed wing zal eerst een attack run op moeten zetten. Daar wil je niet op wachten als er ineens een MANPAD of AAA schutter onderkend wordt.

Ook het vuurtrekkende vermogen van een Apache op de vijand  zal stukken groter zijn.

Elzenga

#147
Citaat van: Lex op 27/12/2014 | 18:17 uur
Natuurlijk is het mogelijk om tpt toestellen om te bouwen tot gunship. Er  is dan echter één groot nadeel: het kan dan niet meer als tpt toestel gebruikt worden, omdat een gunship werkt met een ruimte die geen cabinedruk heeft (de bewapening maakt gebruik van open schietgaten). :angel:
Als je uitgaat van de AC-130. Volgens mij zijn er bij de C-235/C295 meer mogelijkheden.
(maar daarover inderdaad elders in apart topic meer)

Ace1

Citaat van: Lex op 27/12/2014 | 18:17 uur
Natuurlijk is het mogelijk om tpt toestellen om te bouwen tot gunship. Er  is dan echter één groot nadeel: het kan dan niet meer als tpt toestel gebruikt worden, omdat een gunship werkt met een ruimte die geen cabinedruk heeft (de bewapening maakt gebruik van open schietgaten). :angel:

Kan de discussie over gunships niet in deze topic worden gevoerd?

Lex dan heb je niet opgelet met de gunship ontwikkelingen.

http://www.defensieforum.nl/Forum/internationale_gunship_ontwikkelingen-t20496.0.html

Harald

Even over die Archangel, de bewapenende cropduster.
Jordanie heeft block 1 toestellen van UAE gratis gekregen en de UAE gaat waarschijnlijk blpck 3 aanschaffen.

Jordanie
Jordan is to arm the six IOMAX Border Patrol Aircraft (BPA) Block 1 precision strike turboprop aircraft that were gifted to the country by the United Arab Emirates (UAE) in 2013, a senior company official has confirmed to IHS Jane's .

This new capability will allow the BPA aircraft to carry six GBU-58 250 lb precision-guided bombs and/or six AGM-114 Hellfire missiles. Additionally, precision strike weapons training will begin immediately for the Royal Jordanian Air Force (RJAF). The intelligence, surveillance, and reconnaissance (ISR)/weapons training and weapons integration will be completed with operational employment of the platforms to occur by the end of the third quarter of 2014.

When the Block I IOMAX aircraft were first donated to Jordan by the UAE in the latter half of 2013, they were handed over in an unarmed configuration to be used purely for ISR duties. However, with all six aircraft now operational with the RJAF, the US government has approved IOMAX to proceed with weaponising these platforms.


.....

Once armed, the six BPAs will join the RJAF's two Airbus CN235-100M gunships, and six Cessna C208B Grand Caravan turboprop command, control, communications, computers, intelligence, surveillance and reconnaissance (C4ISR) platforms (and which may have also been armed with Hellfire missiles),


UAE
While the Jordanian aircraft will not be equipped with a gun at this time, IOMAX plans to integrate the GAU-19B 12.7 mm (.50 calibre) Gatling gun pod onto the Block III aircraft currently being developed for the UAE and other potential export customers; dubbed Archangel. The gun is being supported in the UAE by a number of former US Air Force Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II pilots who are now advising the UAE government.

IOMAX has been in discussions with Martin-Baker with regard to fitting ejection-seats in the Block 3 Archangel. This will require some remodelling of the cockpit and the fitting of a bubble canopy, and while the UAE has requested ejection-seats as an option for the Block 3, it is also considering the bubble canopy option to enhance crew visibility.

IHS Jane's understands that as well as donating six of its original 24 (10 Block 1 and 14 Block 2) Border Patrol aircraft to Jordan, the UAE is still operating 14 BPAs and intends to increase its fleet to 38 aircraft by 2016.

First unveiled at the Paris Airshow in 2013, the prototype Block 3 Archangel Border Patrol Aircraft (BPA) is based on the Thrush S2R-660 (also designated the 710), as opposed to the Air Tractor 802 aircraft.


Jordan to arm donated IOMAX Block 1 BPAs, UAE to order Block 3 aircraft
http://www.janes.com/article/40503/jordan-to-arm-donated-iomax-block-1-bpas-uae-to-order-block-3-aircraft

Lex

Citaat van: Elzenga op 27/12/2014 | 16:17 uur
Wel de keuze of je transporttoestellen tot gunship kan ombouwen of dat je de prop-trainers van bewapening kan voorzien. 
Natuurlijk is het mogelijk om tpt toestellen om te bouwen tot gunship. Er  is dan echter één groot nadeel: het kan dan niet meer als tpt toestel gebruikt worden, omdat een gunship werkt met een ruimte die geen cabinedruk heeft (de bewapening maakt gebruik van open schietgaten). :angel:

Ace1

IOMAX flies Archangel Border Patrol Aircraft prototype


On its maiden flight in mid-July the Archangel exceeded all expectations, according to the IOMAX CEO. The weapons have been computer-generated in this image to give an indication of a typical load.

The engineering, manufacturing, and development (EMD) prototype IOMAX Archangel Block 3 Border Patrol Aircraft (BPA) recently made its maiden flight.

The turboprop intelligence, surveillance, and reconnaissance (ISR) and light attack platform flew from Thrush Aircraft's production facility in Georgia, where it was manufactured, to IOMAX's Mooresville facility in North Carolina in mid-July.

IOMAX CEO Ron Howard said the aircraft "exceeded our expectations on all counts" during the transit. A series of flight trials will now take place at Mooresville, and the company expects to finalise a deal with the United Arab Emirates (UAE) for 24 aircraft in the near future.

Built around the Thrush S2R-660 (also designated the 710) crop sprayer, the Archangel is the latest iteration of IOMAX's Block 1 and Block 2 AT-802 turboprop that is currently fielded by the UAE and Jordan (six Emirati aircraft were donated to Jordan in 2013).


Based on the Thrush S2R-660 (also designated the 710) crop sprayer, the Archangel is nearly physically identical to the Block 1 and Block 2 AT-802 platforms fielded by the UAE and Jordan. However, unlike the earlier platforms, it was built from the outset as a dedicated military aircraft.


Compared to the AT-802, the Archangel features a 'cleaned-up' fuselage for less drag, and will be fitted with speed fairings and other aerodynamic enhancements to help improve performance.

The Archangel's sensor fit comprises an electro-optic/infrared (EO/IR) turret housed on a pod that can be modified to carry a synthetic aperture radar, ground-moving target indicator radar, and datalinks, while its weapons fit includes a podded GAU-19B 12.7 mm (.50 calibre) Gatling gun, GBU-12/58 precision-guided bombs, AGM-114 Hellfire missiles, and Cirit guided rockets.

Although modelled on the S2R-660, the Archangel is not a converted crop sprayer, a point that Howard was keen to stress. "It can be factually stated that this 'modified' S2R T660 aircraft is a first, one-of-a-kind platform. It is the first airplane off an agricultural assembly line that is designed specifically from the ground up to be employed as an ISR/weapons platform. It is neither capable of nor suited for crop spraying. So to say it's basically a crop duster or was ever a crop duster is inaccurate. We built a warbird."

With the UAE expected to sign for the Archangel shortly, IOMAX has also offered the aircraft to the Philippines and Turkey, and has received interest from countries such as Angola, Niger, and the Ivory Coast, among others.

http://www.janes.com/article/42680/iomax-flies-archangel-border-patrol-aircraft-prototype